Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

LCHF under graviditet ok?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-12, 13:04   #1
BC81
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2
BC81 er på en erverdig vei

LCHF under graviditet ok?

Første innlegg her...

Gått på Lchf noen mnd nå, ca 20 karber (ikke målt nøye, ønsker å ha mest mulig avslappet forhold til mat etter den evinnelige kaloritellingen og fett-redsel i mange år). Vært inn og ut av ketose, ikke stort fokus på akkurat det. Fant ut for et par dager siden at jeg er gravid Lurer nå da på om det da bør være greit/nok å tilføre litt av under-bakken-grønnsaker og bær, og kutte litt ned på fettet? Eller er ikke dette tilstrekkelig med "sukker" for fosteret? Mannen min ser alle fordelene jeg har hatt med Lchf-kosthold, men det som henger igjen hos han at "det må da være sunt?" er fullkorn. Hva med et par skiver fedon-brød om dagen?

Er ca 15 kg overvektig så frister ikke å gå tilbake til "vanlig" kosthold, men helsen til babyen er selvfølgelig det viktigste!

Ser mange går på Fedon under sv.skap, men det frister ikke... Endelig føles det
naturlig å spise fett osv..

Endelig følt jeg har fått dette litt "under huden", men ble nå litt forvirret igjen - så tips og råd tas i mot med takk

BC81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:29   #2
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: LCHF under graviditet ok?

Hei, og velkommen!

Dr Sofie Hexeberg sier noe om temaet her:

http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/fjdksl

Det står bl.a.:
"Din kropp trenger 30-40 gram karbo per dag. Hvis du ikkke spiser karbohydrater vil kroppen din lage 30-40 gram hver dag fordi hjernen trenger litt sukker. Istedenfor at kroppen din skal lage dette sukkeret kan du spise det i form av grønnsaker, nötter, bär osv. Når du er gravid er det en voksende hjerne som også trenger sukker. Anbefaler derfor at du öker inntaket av karbohydrater med 5 gram per mnd, slik at du ved slutten av graviditeten inntar ca. 80-100 g. Når du ammer kan du innta samme mengde karbohydrater som i slutten av graviditeten."


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:35   #3
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: LCHF under graviditet ok?

Kanskje du kan lage din egen variant? Jeg spiser omtrentlig etter Fedon, men med noe mer fett, og uten fruktose. Dette fungerte bra under den siste graviditeten min. Kanskje LCHF med ekstra grønnsaker og bær?

Noen fraråder ketose og "streng" lavkarbo under graviditet, men jeg har ikke sett noen grunn til dette, utover at de drar fram "føre var"-prinsippet. Litt ironisk at det samme prinsippet ikke dras fram når lettprodukter, margarin, raffinert sukker og korn blir anbefalt å spises av hele befolkningen.

Så, jeg vet ikke om det er noen virkelig grunn til å unngå LCHF under svangerskap. Regner med at det var vanlig i steinalderen, og da ville barn som ikke var født friske neppe klare seg, så jeg vil tro at det egentlig fungerer finfint.

Jeg ville vært nøye med kosttilskudd, iallfall folat og omega-3.

Og, gratulerer med baby i magen!

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 13:44   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: LCHF under graviditet ok?

Kona til Andreas Enfeldt spiste LCHF under graviditeten. Jeg hadde svnagerskapsdiabetes, og spiste strengt Fedonsk. Lå mellom 50-100 gram KH per dag (litt dagsformavhegig). Spiste en skive pumpernikkel og en del bønner/linser om dagen, men ellers helt vanlig LCHF. Holdt meg unna søtstoff. Personlig ville jeg ikke ha spist ketogent, men lavkarbo tror jeg bare er positivt. Gravide har jo også større insulinfølsomhet i utgangspunktet.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 16:00   #5
BC81
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2
BC81 er på en erverdig vei
Cool

Sv: LCHF under graviditet ok?

Takker for svar

Tenker jeg prøver meg fram med mer gr.saker, bær og nøtter. Kjenner jeg blir mer motivert til å spise enda mer variert og riktig nå så blir nok bra dette her!

BC81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
gravid, lchf


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
LCHF og graviditet EggoLePreggo Lavkarbo generelt 7 17-12-09 12:48
Graviditet og ketolyse Lilly Ketolysekuren 4 30-10-07 19:03
Ketolyse og Graviditet Mrs. Bundy Ketolysekuren 7 04-06-07 12:45
Graviditet. polvott Lavkarbo generelt 2 27-06-06 19:45
Graviditet Hege_ Dr Lindbergs 4 16-04-06 14:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no