Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-11-12, 15:24   #1
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Jeg har nå tatt av 43 kg på en kombinasjon av lavkarbo, og moderatkarbo får man vel si..

Jeg har siste tiden levd på knekkebrød til frokost og lunsj, samt kvelds, spist vanlig middag med familien, og frukt/grønt som mellommåltid evt en bar her og der.
Jeg har fjernet brus fra kosten min, tillater meg kun det i helg eller når det er noe "spesielt"

Jeg har ca 5 kg igjen til målet mitt, og har siste uken startet opp med å trene mer igjen - dette fordi jeg SLITER med maten..

Jeg er så LEI knekkebrød, og jeg savner å kunne spise brød, savner brus, savner å kunne spise uten dårlig samvittighet... og jeg LENGTER etter sjokolade.
Nå de siste ukene har jeg liksom tenker - er det verdt det?? å savne alt så mye, og liksom stagnere på 83 kg?!

Jeg aner ikke hva jeg skal foreta meg, jeg er lei av å tenke over alt jeg spiser og leve i konstant frykt for vektoppgang.
Jeg er god på å ha kosedag i helgen, og da spiser jeg det jeg vil - og sånn må jeg ha det for å klare det her.. jeg skal leve slik resten av livet, og da kan jeg ikke gå igjennom livet uten å unne meg noe som helst.

Men nå vil jeg unne meg alt nå... stappe i meg alt jeg ser, spise LOFF med honning på, bare fordi det er skikkelig GODT.. Fremfor ett tørt knekkebrød med smakløst pålegg.

Jeg kan ikke leve på vanlig lavkarbo, da jeg blir alt for slapp når jeg kommer langt nok ned på KH til at jeg går ned - da orker jeg ikke jobbe, trene, unger - ingenting.. så jeg må ha en mellomting - og jeg må ha noe jeg ikke trenger å tenke så mye for å få til.
Jeg trives igrunn med det jeg gjør nå.... men jeg er lei..

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 18:16   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Frusterasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Det er helt vanlig å gå lei innimellom, og det blir man jo uansett et ensidig kosthold.
Om du f eks går tilbake til loff med honning- kostholdet så vil du gå lei da også. Hvis du bare tenker etter, var du ikke lei kostholdet før du begynte på lavkarbo? Når jeg går lei er det ofte et symptom på noe annet. Sliten pga det er travelt på jobb f eks, eller jeg krangler med sambo.

Men kan du ikke variere knekkebrødet og pålegget da? Med andre lavkarboalternativ? Funksjonell mat har et godt levkarbobrød som er enkelt å bake, det anbefaler jeg.
Eller lag en enkel suppe til kvelds, rør sammen noen egg til eggerøre eller lag en enkel omelett.
Du har vært så flink og gått ned masse. Om du går tilbake til det andre kostholdet går klipp igjen. Du må prøve å tenke dette som en livsstil, og finne gode variasjoner innenfor dine rammer. Jeg reagerer f eks på at du har en dag hvor alt er tillatt, mens de andre dagene holder du deg unna det som ikke er tillatt. Dette sitter i hodet ditt, grensene, du tenker kanskje at du er på en diett, og når du er ferdig orker du ikke å gå på dietten mer?
Da får du problemer med å holde vekta.
Jeg vil sterkt anbefale deg å endre tankegang, og prøve å finne mer glede og inspirasjon innenfor lavkarboalternativet.

Lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 19:52   #3
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frusterasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Jeg forstår jo at du blir lei av 3 måltider med knekkebrød med smakløst pålegg, men deter vel din egen feil? Hvorfor spiser du ikke bare noe annet da? Omtrent alt, muligens utenom honning kan man jo spise på lavkarbo kosthold også, bare i sunnere varianter. Jeg forstår ikke problemet jeg, rett og slett.

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 22:13   #4
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Frusterasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

For å si det sånn, hvorfor spiser du alle knekkebrødene?

Jeg synes vektnedgangen din er fantasisk, så den må du ikke rote bort i loff med honning...

På lavkarbo er det så utrolig mye mat man kan spise. Derfor så skjønner jeg ikke hvorfor du stort sett spiser knekkebrød?!

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 01:03   #5
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Frusterasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

1. Gratulerer med den jobben du har gjort, du har vært råflink!
2. Føler med deg, kjenner meg igjen i dine tanker.
3. Kan det hjelpe å lese litt oppskrifter med fristende bilder? Lage noen helt nye retter med nye smaker?
4. Se på før-bilder, tenk på grunnen til at du ville gå ned i vekt. Er det verdt det?
5. Lykke til!! Stå på sier nå jeg

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 15:35   #6
Poppy
Medlem
 
Poppy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 116
Poppy er ny på veien

Sv: Frusterasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Du har vært utrolig flink og er det ennå! Du er til inspirasjon for oss som akkurat har begynt.

Skjønner godt at du savner maten du koste deg med før.
Hva om du tester ut varianter av dette som er lavkarbo og så kose deg med det en sjelden gang?
Jeg kommer garantert til å spise sjokolade igjen fordi jeg elsker det. Men målet mitt er å spise det maks en gang pr. måned og da i veldig små mengder.

Loff skal jeg også spise igjen en gang, selv om jeg tenker på meg selv som allergisk mot hvete og gjær. Men loff blir ikke ofte, fordi jeg vet jeg blir syk. Ikke ordentlig syk, men jeg føler meg uvel og får hevelser i ledd et par timer etter at det er spist.

Mitt tips til deg er å huske hvordan du følte deg en stund etter at du hadde spist loff med honning. Fikk du magevondt? La du på deg? Ble du trett og uopplagt? Det er jo ofte slik med de fleste av oss. Vi husker hvor godt det var da vi hadde det i munnen, men ikke hvor uvel vi ble av det på sikt.

__________________

"Hva ville du ha begynt med hvis du visste at du lyktes?"
Journalen


Poppy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 19:01   #7
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Du kan jo velge loff og honning. Du kan stappe i deg alt du vil. Det er jo du som velger og hvert valg velger du bort noe annet. Det er ok å være overvektig også, om du selv trives med det. Bare ikke klag og syt for det. Ingen kan spise alt hva man ønsker OG samtidig gå ned i vekt. Det må jo være en grunn til den avgjørelsen som har ført til så stor vektnedgang.

Har levd på lavkarbo i 2.5 år uten å gå lei av maten. Kan jo spise absolutt "alt" annet bortsett fra hvetemel og sukker. Iherb har både pasta, ris og andre godsaker om du ønsker de. jeg bestiller de par ganger i året og kaster de når de blir gamle...glemmer å spise de da livstil-endring sitter i hodet og jeg savner hverken ris, pasta eller potet. Lavkarbo.no er fullpakka med oppskrifter til fantastiske måltider. Har også kjøpt flere lavkarbo-kokebøker som gir inspirasjon til det evige problemet som ALLE-med eller uten lavkarbo-har:hva skal jeg lage til middag...
Stevia sjokolade finnes i masse varianter i butikkene, til og med konfekt er kommet. Eneste som skaper utfordringer er baking uten hvetemel og til og med der finns brukbare erstatninger. Baker masse brød, maldelboller, knekkebrød, kjeks, pepperkaker etc. Har vafler til kveldskos med masse rømme og hjemmelaget bringebær syltetøy.
Det er heller ingenting galt å ha planlagte karbodager. Bruker å ha de 4-6 ganger i året. Da blir det wienerbrød, vanlig pizza og annet usunt. Det gjør jeg med god samvittighet og storkoser med lavkarbo resten av tiden.
Du bør bare avklare hva du ønsker og ta de valg som fører til det. Det verste du kan gjøre mot deg selv, er å fokusere på hva du ikke kan putte i munnen.
Lykke til uansett hva du velger å fortsette med!


Opprinnelig lagt inn av Lil@, her.

Jeg har nå tatt av 43 kg på en kombinasjon av lavkarbo, og moderatkarbo får man vel si..

Jeg har siste tiden levd på knekkebrød til frokost og lunsj, samt kvelds, spist vanlig middag med familien, og frukt/grønt som mellommåltid evt en bar her og der.
Jeg har fjernet brus fra kosten min, tillater meg kun det i helg eller når det er noe "spesielt"

Jeg har ca 5 kg igjen til målet mitt, og har siste uken startet opp med å trene mer igjen - dette fordi jeg SLITER med maten..

Jeg er så LEI knekkebrød, og jeg savner å kunne spise brød, savner brus, savner å kunne spise uten dårlig samvittighet... og jeg LENGTER etter sjokolade.
Nå de siste ukene har jeg liksom tenker - er det verdt det?? å savne alt så mye, og liksom stagnere på 83 kg?!

Jeg aner ikke hva jeg skal foreta meg, jeg er lei av å tenke over alt jeg spiser og leve i konstant frykt for vektoppgang.
Jeg er god på å ha kosedag i helgen, og da spiser jeg det jeg vil - og sånn må jeg ha det for å klare det her.. jeg skal leve slik resten av livet, og da kan jeg ikke gå igjennom livet uten å unne meg noe som helst.

Men nå vil jeg unne meg alt nå... stappe i meg alt jeg ser, spise LOFF med honning på, bare fordi det er skikkelig GODT.. Fremfor ett tørt knekkebrød med smakløst pålegg.

Jeg kan ikke leve på vanlig lavkarbo, da jeg blir alt for slapp når jeg kommer langt nok ned på KH til at jeg går ned - da orker jeg ikke jobbe, trene, unger - ingenting.. så jeg må ha en mellomting - og jeg må ha noe jeg ikke trenger å tenke så mye for å få til.
Jeg trives igrunn med det jeg gjør nå.... men jeg er lei..

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 19:30   #8
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Jeg er 54 år og har vært overvektig hele livet. Liksom sånn 124 kg og ned til 90 og opp igjen, ned til 70 og opp igjen.

Nå er jeg et lite "skranglebein" på 57 kg.
Har bare luksusproblemer: sånn at jeg kommer under 57 og tenker at i dag skal jeg spise maaassse deilig mat, men eier ikke matlyst. Det eneste som frister meg er naturlig mat, ren fisk og kjøtt, ordentlig lavkarbodeilig mat Noe som er umulig å finne i kantina på jobben og sånt.

Sushi, eller helst sashimi. ja, da snakker vi om godsaker

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 20:14   #9
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Jeg er 54 år og har vært overvektig hele livet. Liksom sånn 124 kg og ned til 90 og opp igjen, ned til 70 og opp igjen.

Nå er jeg et lite "skranglebein" på 57 kg.
Har bare luksusproblemer: sånn at jeg kommer under 57 og tenker at i dag skal jeg spise maaassse deilig mat, men eier ikke matlyst. Det eneste som frister meg er naturlig mat, ren fisk og kjøtt, ordentlig lavkarbodeilig mat Noe som er umulig å finne i kantina på jobben og sånt.

Sushi, eller helst sashimi. ja, da snakker vi om godsaker

Jeg er så imponert over deg! Har sagt det før, men sier det gjerne igjen!! Håper jeg også blir et skranglebein en dag!!

Har du gått ned med bare lavkarbo, eller operasjon?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 20:46   #10
BlondieIW
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 2
BlondieIW er på en erverdig vei

Sv: Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Hei!

Jeg sliter også med en frustrasjon! Jeg lever veeldig lavkarbo, men magert. Jeg har vært gravid og er 4 kilo unna der jeg var FØR graviditeten, men 10 kilo unna målet! Jeg slanket meg tidligere på Atkins, noe jeg har prøvd igjen i ettertid(før jeg ble gravid, også etter fødsel), men går ikke ned ett gram. Derfor tilbake på magrere lavkarbo med kaloritelling. Ligger på 100-1500 kcal pr dag, ingenting skjer Er det sånn at man ikke kan gå på dietter som Atkins flere ganger? Jeg ammer ikke, så jeg kan bare slanke meg ivei!!Noen som har opplevd lignende med f.eks Atkins dietten? Trenger innspill på denne!!

BlondieIW er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-11-12, 07:58   #11
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Opprinnelig lagt inn av r.o, her.

Du kan jo velge loff og honning. Du kan stappe i deg alt du vil. Det er jo du som velger og hvert valg velger du bort noe annet. Det er ok å være overvektig også, om du selv trives med det. Bare ikke klag og syt for det. Ingen kan spise alt hva man ønsker OG samtidig gå ned i vekt. Det må jo være en grunn til den avgjørelsen som har ført til så stor vektnedgang.

Har levd på lavkarbo i 2.5 år uten å gå lei av maten. Kan jo spise absolutt "alt" annet bortsett fra hvetemel og sukker. Iherb har både pasta, ris og andre godsaker om du ønsker de. jeg bestiller de par ganger i året og kaster de når de blir gamle...glemmer å spise de da livstil-endring sitter i hodet og jeg savner hverken ris, pasta eller potet. Lavkarbo.no er fullpakka med oppskrifter til fantastiske måltider. Har også kjøpt flere lavkarbo-kokebøker som gir inspirasjon til det evige problemet som ALLE-med eller uten lavkarbo-har:hva skal jeg lage til middag...
Stevia sjokolade finnes i masse varianter i butikkene, til og med konfekt er kommet. Eneste som skaper utfordringer er baking uten hvetemel og til og med der finns brukbare erstatninger. Baker masse brød, maldelboller, knekkebrød, kjeks, pepperkaker etc. Har vafler til kveldskos med masse rømme og hjemmelaget bringebær syltetøy.
Det er heller ingenting galt å ha planlagte karbodager. Bruker å ha de 4-6 ganger i året. Da blir det wienerbrød, vanlig pizza og annet usunt. Det gjør jeg med god samvittighet og storkoser med lavkarbo resten av tiden.
Du bør bare avklare hva du ønsker og ta de valg som fører til det. Det verste du kan gjøre mot deg selv, er å fokusere på hva du ikke kan putte i munnen.
Lykke til uansett hva du velger å fortsette med!


Hvilken pasta kjøper du på iherb?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 10:08   #12
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Jeg tror dere veldig lavkarbo-ere ikke leste innlegget mitt godt nok, ellers var det jeg som var utydelig.

Jeg kan ikke spise lavkarbo, for da blir jeg dårlig rett og slett, mister alt overskudd og klarer ikke trene, blir i dårlig humør - så det fungerer ikke for meg.
Jeg har gått ned mange av kiloene min ved å spise nettopp lavkarbo, men til slutt måtte jeg legge om..

Jeg spiser derfor nå "nimi-kost" som er ett opplegg fra Nimi. det er ikke en diett men en livsstil! Dette er ett kosthold det er tenkt at man skal leve med resten av livet - derfor skal man og unne seg å skjeie ut en dag i uken om man ønsker det - man må jo en gang (tenker jeg da.. ) faktisk lære seg at man kan spise litt, uten å spise alt for mye..
Det var det vi lærte på Nimi også... så da praktiserer jeg det, så lenge det faktisk fungerer for meg.

Jeg savner brød av den grunn at jeg ikke kan spise det - jeg får vondt i magen og blir oppblåst og det kjennes ut som om jeg legger på meg 15 kg av ett par skiver.. Så ja, jeg må spise knekkebrød, og ja det må være magert pålegg uten smør og fett.. for det er det som fungerer for meg..
Så nei, loff med honning er selvsagt ingen løsning, det var heller frustrasjon over å føle at matinntaket kan bli veldig ensformig, og kjedelig i det lange løp... men jeg gjør det jo, så så forferdelig er det da ikke.

Men - jeg trodde jo disse sidene også var til å tømme seg for slik frustrasjon når det føles tungt å vanskelig, ikke bare rope hurra for noen kilo ned..
Føler i grunn at jeg har vært medlem lenge nok på denne siden til å tillate meg det, selv om jeg verken spise atkins, lindberg eller andre lavkarbo-filosofier som har en type mal på hva man skal spise.. men summerer man, så er jeg nå ingen høykarbo heller Snarere midt i mellom.

Jeg har vært sabla flink, det vet jeg - jeg skjønner det ikke helt selv en gang at jeg har gått ned 43 kg..
Det har vært en forferdelig lang og tøff vei for min del, mye opp og ned i starten før jeg endelig klarte strukturere meg til å gå ned jevnt og trutt.

Frustrasjonen min dreier seg kanskje enda mer om at jeg er lei av å måtte tenke over alt jeg spiser... det er nok heller der hele problemet ligger fremfor at det er knekkebrød det går i... jeg er lei av å steke vafler til familien som er på besøk, kjenne at jeg har SÅ lyst på - men vet at jeg ikke bør for da ødelegger jeg det jeg jobber med daglig.

Det er nok mer sammensatt enn hva jeg klarer gi uttrykk for tror jeg - når jeg tenker enda mer etter.

__________________

Sist redigert av Lil@ : 06-11-12 kl 10:15.
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 10:32   #13
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Selvfølgelig kan du få ut frustrasjonen din, men vær i alle fall litt mer presis og tydelig slik at vi forstår premissene
Jeg blir også dårlig av å være i ketose, klarer det ikke. Så jeg følger lindbergs kosthold.
Men jeg skjønner virkelig ikke at du MÅ spise tørre knekkebrød tre ganger om dagen?
Mitt kosthold følger stort sett disse forholdene:
1200-1300 kalorier, ca 40 gram karbohydrater. Det gir rom for mye, og jeg har ikke mye fett. Men jeg spiser faktisk ikke så ofte knekkebrød.
Nå kan jeg spise brødet fra funksjonell mat, kan du ikke spise det heller? Ikke noe mel eller noe, helt glutenfritt og laktosefritt.
Men min matdag er f eks (dette er gårsdagen)
frokost: to kokte egg, to små skiver med funksjonell mat, smør, jarlsbergost.
lunsj: noen cherrytomater, avocado, mårpølse (sånne pakker med snacs), fetaost.
mellom, nøtter og en mandarin
middag: Hjemmelaget tomatsuppe m egg
kvelds: en yoghurt yoplati lett
ost og noen salatblader.

det er kun du som vet hva som passer deg, det vi kan gjøre er å komme med noen forslag. Men noe som er absolutt helt garantert er at om du har bestemt deg for at den eneste måten du kan leve på, er den måten du har valgt nå, med tørre knekkebrød og magert pålegg tre ganger om dagen, ja da holder du ikke lenge. bare spør enhver som har teste Grete Roede. Man blir sur og grinete og drømmer om all denne jamaten som er forbudt.
Jeg synes heller ikke det er noe voldsomt trist at du ikke kan spise loff fordi du blir dårlig. Det gjelder de aller flese av oss her inne, og spesielt de med glutenallergi.

Du skriver at du velger å følge nimi (jeg aner ikke hva det er), fordi det faktisk fungerer for deg. Men gjør det det da? Du virker ikke akkurat som overstrømmende blid og hyggelig med en haug med energi og overskudd nå heller.... så noe skurrer her.
Men ditt valg, og selvfølgelig kan du øse av deg med frustrasjon.
Men det er ikke noe hyggelig å gi tilbakemelding til en som spør om råd, men som fra før av har bestemt seg for at man ikke kan høre på noen av rådene eller kan endre på noe. Da blir slike frustrasjonstråder rimelig meningsløse for andre enn deg etter min mening. Da kan man finne et annet sted å lesse av seg.
Men det er ditt valg, og du kan faktisk få til et bedre kosthold enn den livsstilen du har valgt nå tror jeg. Men det er nå bare min mening.
Uansett ønsker jeg deg lykke til!

(beklager mye -men- bruk, orker ikke rette det opp nå )


Sist redigert av Vibeke-67 : 06-11-12 kl 12:44.
Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 14:03   #14
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Selvfølgelig er de bare å lufte frustrasjonen din her. Men jeg er enig med vibeke-67 om at du kanskje burde skrevet dette litt tydeligere i første innlegg. Jeg forstod det som om du var lei alt og lurte på om det var verdt det...

Jeg kan heller ikke ligge veldig lavt på karbohydratene, så jeg ligger i den øverste skalaen med kh opp til 150 gram per dag.
Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du spiser alle knekkebrødene? Det er jo så mye annet godt! Rent kjøtt, egg, masse grønnsaker og noe frukt er det jeg spiser. Jeg hr ikke akkurat rast ned i vekt på dette kostholdet, men sterke leddsmerter har blitt mye, mye bedre. Derfor er dette en livsstil for meg. Og den blir jeg ikk lei heller. Ofte har vi faktisk problemer her i huset med hva vi skal velge til mat, fordi det er jo så mye godt å velge mellom.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 16:18   #15
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Hei!

Bare lurer på om det er vanlig brød du blir oppblåst av eller om det er en lavkarbo variant? Jeg baker selv Karins brød som du finner oppskrift på her inne. Det heter "mitt aller beste brød" ( jeg bytter ut cottage cheesen med kesam ) og det brødet er gull verdt for meg. Det blir jeg aldri lei av og er et veldig godt alternativ til knekkebrød. Blir ikke oppblåst i det hele tatt. Anbefaler deg å prøve det iallefall for å se om du blir mindre matlei.

Nå vet ikke jeg hva du skeier ut med en gang i uken, men 70% mørk sjokolade og peanøtter bruker jeg når lysten på noe annet og godt tar overhånd. Om du spiser mye sukker og stivelse en gang i uken så kan det kanskje være en brems? Du skriver ikke hva det er du spiser den ene dagen.

Lykke til med matlysten og de siste kiloene, de er de verste å ta av. Det kan ta litt tid å få bort de der. Jeg har stått stille siden påske og mangler de siste 5-10 kiloene. Men stresser ikke med det for jeg har klart jo å gå ned de ti første Og du som har gått ned 45 kilo er jo helt fantastisk! Regner med du føler det på kroppen også? Kanskje er kroppen din der den vil være? Og kanskje trenger den nå litt tid til å være der en stund før den fortsetter reisen videre?

Henger meg på de andre her når det gjelder knekkebrødene... Prøv andre ting

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-11-12, 18:27   #16
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Opprinnelig lagt inn av Lil@, her.

Jeg har nå tatt av 43 kg på en kombinasjon av lavkarbo, og moderatkarbo får man vel si..

Jeg har siste tiden levd på knekkebrød til frokost og lunsj, samt kvelds, spist vanlig middag med familien, og frukt/grønt som mellommåltid evt en bar her og der.
Jeg har fjernet brus fra kosten min, tillater meg kun det i helg eller når det er noe "spesielt"

Jeg har ca 5 kg igjen til målet mitt, og har siste uken startet opp med å trene mer igjen - dette fordi jeg SLITER med maten..

Jeg er så LEI knekkebrød, og jeg savner å kunne spise brød, savner brus, savner å kunne spise uten dårlig samvittighet... og jeg LENGTER etter sjokolade.
Nå de siste ukene har jeg liksom tenker - er det verdt det?? å savne alt så mye, og liksom stagnere på 83 kg?!

Jeg aner ikke hva jeg skal foreta meg, jeg er lei av å tenke over alt jeg spiser og leve i konstant frykt for vektoppgang.
Jeg er god på å ha kosedag i helgen, og da spiser jeg det jeg vil - og sånn må jeg ha det for å klare det her.. jeg skal leve slik resten av livet, og da kan jeg ikke gå igjennom livet uten å unne meg noe som helst.

Men nå vil jeg unne meg alt nå... stappe i meg alt jeg ser, spise LOFF med honning på, bare fordi det er skikkelig GODT.. Fremfor ett tørt knekkebrød med smakløst pålegg.

Jeg kan ikke leve på vanlig lavkarbo, da jeg blir alt for slapp når jeg kommer langt nok ned på KH til at jeg går ned - da orker jeg ikke jobbe, trene, unger - ingenting.. så jeg må ha en mellomting - og jeg må ha noe jeg ikke trenger å tenke så mye for å få til.
Jeg trives igrunn med det jeg gjør nå.... men jeg er lei..

hmmmm... enten blir det bitte små høy karbomåltider, eller litt større lavkarbo.. Føler at du bare må komme deg igjennom denne perioden som du sliter med suSvar skyldig... bare tull t. Beste måten er vel å spise seg skikkelig mett på lavkarbo? Supper og blomkålmos til det tyter ut av ørene og sånt.
Veldig individuelt om hvordan man skel takle slikt, men høykarbo... uff.. det hjelper sjelden for min del..

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 13:28   #17
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Jeg har kikket litt på disse lavkarbo brødene og tenkt jeg skulle prøve det..
Savnet er jo brød rett og slett, så lavkarbo kan selvsagt være en ide selv om jeg gjerne får litt panikk av å se på kcal innholdet.

Men igjen, nå er jeg i større grad i gang med trening igjen og håper at det fører til at jeg løsner litt igjen vektmessig.
Jeg hadde ett vektplatå ved 96 kg, ved 91 kg og nå ved 83 kg.. så jeg ser jo at det blir verre og verre, stresser litt med at jeg skal måtte ytterligere ned i kcal for det klarer jeg ikke rett og slett.

Vurderer ta ett 8 ukers på Nimi igjen for å få til de siste kg. men greit å avvente litt.

Takk for gode tilbakemeldinger

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 17:00   #18
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Frustrasjon - er det verdt det?! Lei mat og kcaloritelling

Karins aller beste er genial og det smaker godt. Ikke det enkleste å lage, men det ligger sånn. Ca halv. Pris i råvarer i forhold til kommersielle som ikke nødvendigvis erlike sunt/godt.

Har du nådd målet kan man vel og spise (noe) vanlig grovt brød og. Så lenge man holder seg unna sukker og høyglykemiske greier og i tillegg fortsetter den gode vanen å spise mye grønt vil nok kroppen klare å justere seg selv. Det håper jeg ihvertfall for fremtiden

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Frustrasjon! Mear Lavkarbo generelt 2 20-05-11 17:21
Frustrasjon og glede. Bæstemor Livets lyse side 2 09-03-11 11:13
Fra frustrasjon til glede tosc Spørsmål og svar 3 16-03-10 12:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no