Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hva kan jeg spise?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-09-06, 09:19   #1
lita
Juniormedlem
 
lita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 52
Innlegg: 36
lita er på en erverdig vei
Smile

Hva kan jeg spise?

Hei

Jeg har nettopp begynt på ketolysekuren og mitt problem er at jeg ikke liker så mye grønt. Jeg er redd at jeg skal gå fort lei og ikke klare det.
Jeg spiser egg og bacon, kjøtt, fisk, agurk og salat.
Er det noen som har litt forslag til meg, jeg har kjøpt boka men det er mye der jeg ikke liker.
Jeg setter stor pris på hvis dere kan hjelpe meg litt med dette for jeg har så lyst til å klare det, men har problemer med menyen og er veldig forvirret.

lita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 09:53   #2
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Hva kan jeg spise?

Jeg syns også oppskriftene i ketolyseboka er litt spesielle, ikke mine førstevalg akkurat...
Hva med stekt sopp og løk? Stekt broccoli, eller broccoli og blomkål i fløtesaus, m krydder og ost på toppen, stekt i ovn i ca 25 min? Ratatouille, fransk grønnsaksrøre m løk, hvitløk, squash, tomater og paprika, stekt i mye olje i panna til det blir mykt?
(nå har jeg kanskje ramsa opp masse du ikke liker..)
Se i oppskrifttrådene, på tilbehør der! (Sammen med rettene, skulle jeg tro)

Lykke til med ketolysekuren!

chili.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 10:01   #3
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva kan jeg spise?

Siden du liker egg, kan du lage omeletter. De kan varieres i det uendelige, med bacon, skinke, kylling, forskjellige krydder (chili eller tabascosaus er spenstig i omelett), og omelett er ypperlig til å "kamuflere" grønnsaker. Prøv squash istedenfor agurk, det er det mer næring i. Litt løk og litt paprika, så har du nok grønnsaker til et måltid!

Liker du blomkål? Eller kan du tenke deg å prøve hvis det også blir "kamuflert" litt? Prøv å lage blomkålstappe, kok blomkål, bland med litt smør, fløte, fetaost, salt og hvit pepper og kanskje et hvitløksfedd.. Og kjør i foodprosessor eller med stavmixer til passe mos. Smaker ihvertfall ikke grønnsak, bare godt!

Makrell i tomat? Har reddet meg mange dager. 1 sånn liten boks har ca 4 g karbohydrat, og smaker godt rett fra boksen med majones på. Ypperlig frokost rett fra kjøleskapet, og sunt fett! Dette er også veldig godt å legge på litt tykke agurkskiver, som små kanapèer..

Ost og skinke. Her kan du også legge til litt grønnsaker, noe mildt, som agurk, reddik, paprika, tomat.

Løvbiffpizza. Stek en løvbiff. Rør sammen 1/4 boks knuste tomater med litt johannesbrødkjernemel (kjøpes i helsekost, genialt fortykningsmiddel, ellers blir tomaten for flytende), 1/4 løk, 1 champignon i skiver, kanskje litt paprika eller squash eller annen grønnsak krydre med oregano og basilikum, og strø masse god ost på toppen (blande norvegia, mozarella og parmesan, nam) og la det steke videre på lav varme til osten smelter. Da får du en liten pizza! Må spises med kniv og gaffel, men smaker pizza

Hjemmelaget fiskegrateng. Kok hvit fisk, del opp litt og legg i ildfast form. Spe på med grønnsaker (jeg anbefaler blomkål og broccoli, men hvis ikke du liker det kan du sikkert prøve deg frem) grønnsaker smaker ofte annerledes enn du husker det når du får det i en form med saus, så ikke vær redd for å prøve ting du tror du ikke liker. Lag hvit saus med fløte, egg, salt og hvit pepper, litt revet ost, revet muskatnøtt, hell over og strø ost på toppen. Stekes i 20-25 minutter på 200 grader, til osten begynner å få farge og eggesausen stivner en del.

Pølsegryte. Lidl har flere forskjellige pølser med 1 g karbohydrat. Skjær i skiver og brun litt i panne. Bland i litt grønt, løk, tomat, squash, paprika.. God saus er 1/2 boks knuste tomater, 1/2 dl fløte, litt soyasaus for smak, og valgfritt krydder (jeg bruker hvit pepper og chili explotion) Denne passer bra med "jukseris" til (søk på jukseris oppskrift her i forumet)

Salater. Salater kan du variere i det uendelige! En del grønn salat (mange gode å variere i her også, ruccola, lollo, sickory, kinakål.. Vanlig issalat har lite næring, prøv å blande forskjellige salater), litt tomat, agurk, asparges, seleri, sukkererter, oliven, seleri (pass på karbohydratene, det er en del i grønnsaker også. Les tabeller vei maten og regn ut, du lærer fort hvor mye karbohydrater det blir i din favoritt-salat) Så kan du spe på med MASSE godt! (proteiner og fett) Ost (norvegia i terninger, mozarella eller fetaost) skinke, bacon, kylling, hardkokt egg i båter er kjempegodt i salat!

Jeg liker sopp. Du har ikke skrevet det i listen din, men jeg anbefaler deg å prøve litt.. Fersk champignon i skiver, surret i godt smør, kanskje sammen med litt løk... evt surret i et par ss fløte rett før du serverer, fantastisk tilbehør til alt stekt kjøtt, kalkun, biff, koteletter.. Og lite karbohydrater (i soppen da, løk er det en del i, men bruk f.eks 1/4 løk i skiver, bare for smaken og konsistensens skyld)

"Taco-gugge" Stek kjøttdeig, med tacokrydder uten sukker (hindu, eller noe fra innvandrerbutikker er ofte bra) Legg på tallerken med revet ost, 1/4 løk, 1/2 tomat i småbiter, 1/4 gul paprika, tacosaus (den fra first prica har minst karbohydrater) rømme og guacamole. Rør sammen til "gugge" (dette er valgfritt da, men jeg har funnet ut at det er letteste måten å få den gode, blandede taco-smaken) Dette blir en del karbohydrater (ca 10g) og passer best på dager du ikke har spist så mye grønt ellers.

Avocado er også fantastisk ketolyse-mat. Passer til det meste, i salater, til skinke, sammen med reker og majones.. Mild, god smak og masse sunt fett! Du kan også blande den med hvitløk, chili og sitronsaft og lage guacamole, fantastisk til "taco-gugge"

I bunn og grunn: Bland grønnsakene I maten, ikke spis dem ved siden av. Da er det lettere å "glemme" at de er der, og vanskeligere å la være å spise dem Og prøv ting du kanskje ikke har smakt på lenge, smak kan forandre seg, og faktisk ekstra mye når du spiser lavkarbo.. Jeg har begynt å like kaffe!!

Lykke til! Det er sikkert mange andre her med gode tips også, ellers kan du surfe rundt på oppskrift-delen av forumet, der har jeg funnet mye godt!

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 10:09   #4
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Hva kan jeg spise?

Potetmoserstatningen og ertestueerstatningen som det er oppskrift på i boken bruker å være fulltreffere, de er kjempegode! Du kan også woke grønnsaker du liker, men pass på at du velger de sortene som inneholder minst KH. Velg, vei og regn ut KH innholdet til du vet hvor mye du kan bruke av de forskjellige.
Du finner ellers endel oppskrifter både her i forumet og i www.ketolyse.no Her er mange før deg som har hatt problemer med grønnsakene i begynnelsen, men som etterhvert har lært seg å like dem.
Lykke til med ketolysekuren Lita!

PS: Ser du alt har fått mange gode forslag og råd av LilleVille.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 10:18   #5
lita
Juniormedlem
 
lita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 52
Innlegg: 36
lita er på en erverdig vei

Sv: Hva kan jeg spise?

Hei

Tusen takk til dere alle for mange bra forslag,
nå er det vel bare for meg å sette igang.

lita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 19:09   #6
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Hva kan jeg spise?

Hei
Jeg håper du får til dette. Uten varierte grønnsaker og variert, blandet salater, vil ketose medføre at kolesterolet stiger. Følger man kuren vil verdiene gå ned og heldigvis vil interessen for mat og ikke mindst sulten avta. Les variasjonene under hver rett i " slank med ketolysekuren" der skjuler det seg mange muligheter. De fleste opplever at kostholdet etterhvert blir nokså enkelt. Ha du problemer med grønnsaker er det ekstra viktig med tilskudd av Tran fra enten fet fisk eller vanlig tran på flaske.
Lykke til
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no