Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Restitusjon på lavkarbo-/ketose-trening

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-03-11, 21:52   #1
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Restitusjon på lavkarbo-/ketose-trening

Jeg er vant til å måtte hive i meg mat med en gang etter trening på karbohydrater. Det har heller ikke vært noe problem for ulvehungeren har vært helt sinnsvak etter slike økter.

Men nå som treningen faktisk fungerer uten karber i kroppen så har jeg store problemer med å få i meg noe som helst av mat. Mine høykarbo-venner respekterer og synes det er fint at trening funker på lavkarbo men de påstår at jeg likevel må ha i meg litt karbohydrater etter trening for å få i gang restitusjonen skikkelig.

Hva mener folket her? Hvordan restituerer man seg raskt etter en hard økt på sykkelen? Har hatt 4,5 timer på sykkelen i dag (Oslo-Fredrikstad) og har overhodet ikke lyst på noe som helst av mat. Jeg har klart å få i meg en halv hamburger og en Dr. Atkins melkesjokolade.

Er dette greit nok eller bør jeg spise mer? og i så fall hva?

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 22:42   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Restitusjon på lavkarbo-/ketose-trening

Du MÅ ihvertfall ikke spise karbo etter trening

Jeg ville sørget for å få i meg spesielt protein etter trening - men gjerne et typisk lavkarbomåltid med protein og fett.
Personlig går det ofte med en halv atkins-bar på vei hjem, og så et godt måltid med godt animalsk protein med litt grønnsaker og feks en fløtesaus.

Er du overvektig finnes kroppsfett til næring - men er du tilnærmet normalvektig ville jeg prøvd å spist en del mer fett etter slike lange treningsrunder - så du ikke ender opp med at kroppen tar energi fra musklene dine

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 22:47   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Restitusjon på lavkarbo-/ketose-trening

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Er du overvektig finnes kroppsfett til næring - men er du tilnærmet normalvektig ville jeg prøvd å spist en del mer fett etter slike lange treningsrunder - så du ikke ender opp med at kroppen tar energi fra musklene dine

Er du sikker på dette? Hvis man har fett nok å ta av så tar kroppen ikke av musklene?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 22:52   #4
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Restitusjon på lavkarbo-/ketose-trening

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Jeg er vant til å måtte hive i meg mat med en gang etter trening på karbohydrater. Det har heller ikke vært noe problem for ulvehungeren har vært helt sinnsvak etter slike økter.

Men nå som treningen faktisk fungerer uten karber i kroppen så har jeg store problemer med å få i meg noe som helst av mat. Mine høykarbo-venner respekterer og synes det er fint at trening funker på lavkarbo men de påstår at jeg likevel må ha i meg litt karbohydrater etter trening for å få i gang restitusjonen skikkelig.

Hva mener folket her? Hvordan restituerer man seg raskt etter en hard økt på sykkelen? Har hatt 4,5 timer på sykkelen i dag (Oslo-Fredrikstad) og har overhodet ikke lyst på noe som helst av mat. Jeg har klart å få i meg en halv hamburger og en Dr. Atkins melkesjokolade.

Er dette greit nok eller bør jeg spise mer? og i så fall hva?

Spis en skyr, de er gode. 18g protein, 0,3g fett, 6kh. Eller 1 atkins bar.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 22:56   #5
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Restitusjon på lavkarbo-/ketose-trening

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Spis en skyr, de er gode. 18g protein, 0,3g fett, 6kh. Eller 1 atkins bar.

Jeg synes Skyr smaker helt j****g så det er nok ikke et alternativ. Atkins-bar er derimot veldig godt, men dyrt.

Hva med CC? Et beger med CC og en håndfull frosne bær knust i blenderen?

Hensikten med spørsmålet var å få litt råd om hvordan man kan restituere seg så fort som mulig. Jeg vil være klar for ny langtur på sykkelen i løpet av en dag eller to igjen.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 22:56   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Restitusjon på lavkarbo-/ketose-trening

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Er du sikker på dette? Hvis man har fett nok å ta av så tar kroppen ikke av musklene?

Tja, du MÅTTE pirke ja! *ler*

Jeg gjetter at om man har en god fettforbrenning i gang OG har fettlager på kroppen - så vil det i større grad kunne gå mindre utover musklene.
Er man normalvektig ville jeg være mer nøye med å få i meg mer næring etter trening...

Dette vil jo også være individuelt...

Hvis du har andre og/eller mer utfyllende tanker vil jeg gjerne høre hva du mener Nellie - interessant tema.

Når det gjelder bare og spise skyr og en atkinsbar synes jeg det blir litt tynt når man har syklet i 4.5 timer - i tillegg inneholder de lite fett.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 23:15   #7
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Restitusjon på lavkarbo-/ketose-trening

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Jeg synes Skyr smaker helt j****g så det er nok ikke et alternativ. Atkins-bar er derimot veldig godt, men dyrt.

Hva med CC? Et beger med CC og en håndfull frosne bær knust i blenderen?

Hensikten med spørsmålet var å få litt råd om hvordan man kan restituere seg så fort som mulig. Jeg vil være klar for ny langtur på sykkelen i løpet av en dag eller to igjen.

CC med bær er sikkert et bra alternativ det også ja. Da får du jo både litt fett, proteiner og kh.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 23:26   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Restitusjon på lavkarbo-/ketose-trening

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Jeg synes Skyr smaker helt j****g så det er nok ikke et alternativ. Atkins-bar er derimot veldig godt, men dyrt.

Hva med CC? Et beger med CC og en håndfull frosne bær knust i blenderen?

Hensikten med spørsmålet var å få litt råd om hvordan man kan restituere seg så fort som mulig. Jeg vil være klar for ny langtur på sykkelen i løpet av en dag eller to igjen.

Jeg tror jeg må gjenta at et ordentlig måltid med mye protein og fett vil være det beste. Sånn "småpåfylling" synes jeg personlig går bra etter en times vanlig trening - men hvis din trening er så langvarig og intens som feks 4.5 timer på sykkel - så kreves det ordentlig mat

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 23:31   #9
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Restitusjon på lavkarbo-/ketose-trening

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg tror jeg må gjenta at et ordentlig måltid med mye protein og fett vil være det beste. Sånn "småpåfylling" synes jeg personlig går bra etter en times vanlig trening - men hvis din trening er så langvarig og intens som feks 4.5 timer på sykkel - så kreves det ordentlig mat

Problemet er matlysten. Jeg har overhodet ikke lyst på noenting når jeg kommer hjem etter treninga. I dag trykket jeg nedpå en halv hamburger (med grovt brød) og den nevnte atkins-melkesjokoladen (nammenam, de har den på Meny). Drakk også et glass med melk.

Dette er så utrolig rart. Spiseforstyrrelsen min er rett og slett helt borte. Før lot jeg ulvehungeren etter trening vinne fordi jeg tross alt hadde vært flink og trent hardt (og dermed nullet ut vekttaps-effekten av treninga).

Det er helt surrealistisk å ikke ha lyst på mat. Har aldri opplevd det før.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 23:33   #10
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Restitusjon på lavkarbo-/ketose-trening

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg tror jeg må gjenta at et ordentlig måltid med mye protein og fett vil være det beste. Sånn "småpåfylling" synes jeg personlig går bra etter en times vanlig trening - men hvis din trening er så langvarig og intens som feks 4.5 timer på sykkel - så kreves det ordentlig mat

Du har egentlig rett i det, i og med at det er så lang tid som 4.5 timer trening på sykkel. Men, spis gjerne litt cc med bær i tillegg, så det blir litt karber også da.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 01:11   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Restitusjon på lavkarbo-/ketose-trening

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Problemet er matlysten. Jeg har overhodet ikke lyst på noenting når jeg kommer hjem etter treninga. I dag trykket jeg nedpå en halv hamburger (med grovt brød) og den nevnte atkins-melkesjokoladen (nammenam, de har den på Meny). Drakk også et glass med melk.

Dette er så utrolig rart. Spiseforstyrrelsen min er rett og slett helt borte. Før lot jeg ulvehungeren etter trening vinne fordi jeg tross alt hadde vært flink og trent hardt (og dermed nullet ut vekttaps-effekten av treninga).

Det er helt surrealistisk å ikke ha lyst på mat. Har aldri opplevd det før.

Da kan du kanskje vurdere smoothie med både protein og fett i seg. Liker du cappuchino-smak kan denne være en fin variant. CC, proteinpulver m/sjokoladesmak (bestill på proteinfabrikken.no) , litt kaffepulver, og fløte og vann. Du kan lage 5 porsj som det står og fylle på en 1.5 liter så har du noen dager
Jeg sliter veldig med manglende sultfølelse - men har evnen til å spise allikevel... (sikkert pga kjedsomhet...) - og opplever at det er lettere å få i seg flytende føde.

Samtidig synes jeg du skal prøve å finne noe du faktisk kan ha lyst på etter trening - feks kan du lage burgere selv med både eggeplomme og fløte i for å få i deg mer enn bare rent kjøtt. (Og da trenger du ikke spise brødet - bare den deilige burgeren/kjøttkaka) - dette spesifikt fordi du har så enormt lange og intense treningsøkter...


Kari Marita - man må ikke ha i seg karber etter trening når man lever lavkarbo. Kroppen trenger byggeklosser etter å ha brutt ned - nemlig protein. Karbohydrater er jo ren energi - og det er jo unødvendig når kroppen bruker fett som energi - eller hva?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 09:35
Trening og ketose stiannb Spørsmål og svar 64 14-08-10 23:48
Trening på kh vs ketose Viclin Ketolysekuren 2 28-09-09 20:51
Restitusjon etter skade achillea Trening 5 14-09-09 00:34
Styrketrening - restitusjon Fedonisten Trening 10 07-09-04 22:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no