Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Lavkarbo i hverdagen, høykarbo til ritt

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-04-11, 17:37   #1
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Lavkarbo i hverdagen, høykarbo til ritt

I går syklet jeg årets første ritt, Stjernetråkken. Jeg klarte å presse ut krefter av kroppen jeg ikke ante eksisterte. Dette helt uten kramper eller stivhet.

Jeg lurer derfor på om jeg enten hadde en ekstremt bra dag i går eller har funnet på noe lurt:

Jeg lever på lavkarbo og er nesten konstant i ketose. Mange blir dårlige (vondt i magen) når de da begynner å spise karbohydrater men det gjør ikke jeg. Så på lørdag morgen begynte jeg forsiktig å spise et par grove brødskiver til min vanlige egg og bacon-frokost. Så spiste jeg en brødlunsj. Ut på ettermiddagen spiste jeg en god, stor hamburger før jeg spiste 1/3 av en pizza (restaurant-pizza) til middag/kvelds før jeg snackset med 100 gram melkesjokolade, ca. 100 gram potetgull og 200 gram jordbær dyppet i 70% sjokolade (se http://krympe.surrehuer.net/?p=2753).

Frokosten på søndag, rittdagen, bestod av restpizza (2 normalbiter) og 2 brødskiver med eggerøre. 1 time før start spiste jeg 2 kanelboller (slike i brun pose fra Kiwi).

Jeg switchet altså til høykarbo 24+ timer før ritt. Etter rittet restituerte jeg over 2-3 timer med vaffel, proteinshake og en kyllingburger med grovt burgerbrød før jeg igjen skled inn i min lavkarbohverdag.

Resultatet av dette var at jeg rett og slett sjokkerte meg selv i rittet. Kreftene var utømmelige, eksplosiviteten i bakkene ENORM (i forhold til normalen) og jeg klarte å presse pulsen langt over noe jeg har klart før. 10:40 i sone5, 51:40 i sone 4 og 43 minutter i sone 3. Se her (klikk zones) for soneinndelingen.

Jeg tror rett og slett at jeg skal fortsette å trene som jeg gjør på lavkarbo og kjøre oppkarbing døgnet før ritt.

Er det andre som har opplevd lignende eller sitter på kunnskap som kan fortelle om jeg "bare" hadde en veldig god dag eller om dette har noe for seg?

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 18:57   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i hverdagen, høykarbo til ritt

Jeg lurer mer på hvordan du hadde gjort det UTEN og karbo opp først... Opplever mye mer utholdenhet på ren lavkarbo i treningssammenheng enn jeg gjorde på tidligere høykarbokosthold

Det er mange som lever og er idrettsutøver på høyt nivå UTEN og karbe seg opp, blant annet Bjørn Ferry

Si fra om du tester ut en langtur UTEN oppkarbing først så du har noe å sammenlikne med

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 20:15   #3
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Lavkarbo i hverdagen, høykarbo til ritt

Jeg har samme erfaringer ang trening og lavkarbo. Jeg fungerer mye bedre på lavkarbo over tid, og jeg opplever også at jeg presterer bedre med litt oppkarbing før det skal presteres, gjerne med høy intensitet. Jeg har også prøvd uten oppkarbing, og synes ikke forskjellen er så veldig stor, kanskje mest merkbar ift styrketrening.

Sykling synes jeg er fabelaktig kjedelig, terrengsykling til nød, så jeg skal ikke uttale meg om det, jeg holder meg til løping og helst i terrenget og fjellet. I 2010 perset jeg med godt over minuttet opp stoltzekleiven i ketose, litt for å si in your face, spesielt til legen som sa at det var umulig Om jeg hadde løpt raskere med karber tilgjengelig vet jeg ikke. Kanskje det blir neste eksperiment, løpe opp uten karber og så vente noen uker før jeg løper opp med.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 20:27   #4
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i hverdagen, høykarbo til ritt

Tror ikke at det er en løsning som passer alle, men at du må teste ut og finne din
Tenkte bare tipse om Jonas Colting, som (om jeg har forstått det rett) lever ganske lavkarbo men karber opp en del i forbindelse med triatlonkonkurranser. Det står en del om ham på kostdoktorn (se treningsdelen), og så har han en egen blog. Kanskje du finner noe av interesse.
Imponerende resultat du kan vise til, lykke til videre

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Glede i hverdagen ♥ Julie Livets lyse side 4 30-01-11 21:12
Liten opptur i hverdagen Kolve Livets lyse side 1 30-08-10 21:23
Treningstips for hverdagen hjemme Gracella Trening 5 17-01-10 20:09
Litt luksus i hverdagen Anitra Livets lyse side 2 05-11-08 16:31
Gi hverdagen et LØFT Begod Andre bøker 2 07-12-05 13:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no