Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-04-11, 11:27   #1
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Det har jo vært en del diskusjon om dette og jeg tenkte jeg skulle se om det gjorde det på meg.

Jeg har altså fått tak i et blodsukkermåleapparat

På fastende hjerte (drakk et glass vann først) var bls 5.6.
Drakk en stor kopp kaffe ila neste time. Da gikk bls opp til 5.8.
Drikker 1-2 kopper til og etter en time er bls 6.0.


I dag var bls litt "rart", 6,2 på fastende, tok en kopp kaffe med fløte. Fikk ikke målt før det var gått to timer, da var det nede i 5,5.
Tok en kopp kaffe med fløte igjen og etter en time var bls 5,8.
(Den "høye" startverdien tror jeg kommer av at det er 13-14 timer siden forrige måltid som var middag dagen før. Vanligvis spiser jeg noe på kvelden)

Alle målinger er på fastende hjerte.

Det jeg er litt usikker på, er om det er riktig å måle slikt på fastende hjerte, leveren er vel i full gang med å lage glukose siden jeg ikke har spist??
Er det noen som har noe kunnskap om slikt??

Jeg regner vel også med at en økning på 0.4, ikke kan sies å være en svigning i blodsukkeret?? Hvor mye må det gå opp og ned før man kan snakke om at det svinger? Og for at insulin skal skilles ut i nevneverdige mengder???
1-2??
4-6??

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 10:58   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Og i dag gikk ikke blodsukkeret opp i det hele tatt fra ca 0800 og fram til nå (ca 1100) og da har jeg bare drukket kaffe. (Vel opp 0.1, men det er så lite at det regner jeg ikke som en økning...)

Så min konklusjon (muligens på sviktende grunnlag ) er at kaffe øker blodsukkeret på dager uten "r" i navnet .

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 11:13   #3
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Det ser ut som om kaffe ikke virker inn på ditt blodsukker så vidt jeg kan forstå

Hilsen diabetiker 1

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 11:16   #4
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Så smart at du sjekker dette da. Har blodsukkermåleapparat i huset jeg også, skal jammen sjekke om kaffen min gjør noe med blodsukkeret jeg også. Takk for tipset

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 11:25   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Slik jeg har forstått det utifra de artiklene/notisene jeg har lest (som jeg må nevne er fra ukeblader og altså ikke bør oppfattes som harde fakta ), så kan kaffe føre til større svingninger i blodsukkeret når det inntas samtidig med (raske?) karbohydrater. Altså bl.s. øker og synker kjappere/kraftigere ved samtidig inntak av kaffe enn uten, og anbefalingen i disse bladene har derfor vært å droppe kaffen til kakene (eller droppe kaken til kaffen sikkert ). Det skal altså ikke være bare kaffen som gir blodsukkerstigning, men kombinasjonen kaffe + karbohydrater.

Forøvrig gjorde jeg et googlesøk på kaffe og blodsukker for litt tilbake siden, og da fikk jeg treff på at kaffe både er ugunstig og gunstig for blodsukkeret så det er ganske så tvetydig informasjon der ute.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 11:33   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Slik jeg har forstått det utifra de artiklene/notisene jeg har lest (som jeg må nevne er fra ukeblader og altså ikke bør oppfattes som harde fakta ), så kan kaffe føre til større svingninger i blodsukkeret når det inntas samtidig med (raske?) karbohydrater. Altså bl.s. øker og synker kjappere/kraftigere ved samtidig inntak av kaffe enn uten, og anbefalingen i disse bladene har derfor vært å droppe kaffen til kakene (eller droppe kaken til kaffen sikkert ). Det skal altså ikke være bare kaffen som gir blodsukkerstigning, men kombinasjonen kaffe + karbohydrater.

Forøvrig gjorde jeg et googlesøk på kaffe og blodsukker for litt tilbake siden, og da fikk jeg treff på at kaffe både er ugunstig og gunstig for blodsukkeret så det er ganske så tvetydig informasjon der ute.

Kanskje vi skal spørre en av de eminente legene som har begynt og blogge om bla lavkarbo om dette? De har tilgang til forskningsrapporter som vi må betale for og se også

Det var jo en undersøkelse der man først drakk fett - SÅ drakk kaffe - så drakk sukkervann ( i løpet av 4-5 timer) og endte opp med 65% høyere blodsukker enn de som kun drakk sukkervann... og der mente man at fettinntaket FØRST dempet insulinutskillelse slik at det tok lengre tid før blodsukkeret gikk ned. Tror tråden het KK-sak

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 12:18   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Kanskje vi skal spørre en av de eminente legene som har begynt og blogge om bla lavkarbo om dette? De har tilgang til forskningsrapporter som vi må betale for og se også

Det var jo en undersøkelse der man først drakk fett - SÅ drakk kaffe - så drakk sukkervann ( i løpet av 4-5 timer) og endte opp med 65% høyere blodsukker enn de som kun drakk sukkervann... og der mente man at fettinntaket FØRST dempet insulinutskillelse slik at det tok lengre tid før blodsukkeret gikk ned. Tror tråden het KK-sak

Det var p.g.a. den tråden jeg googlet. Vi var vel enige om det måtte være karbohydratene (evt. kaffe) som var synderen og ikke fettet. Men det er jo så lett å skylde på fettet vøtt. Er det fett i ligningen så det jo være fett som er synderen

Skulle gjerne likt å vite hvordan ting egentlig henger sammen. Ikke det at jeg drikker så mye kaffe eller spiser så mye karbohydrater at det har noen betydning for meg personlig, men litt mer kunnskap enn den populærvitenskapelige fra blader som IForm, KK, Kamille og Tara er aldri å forakte

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 12:35   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Men det er uansett litt artig å teste ut "påstander" når man allikevel har anledning .
Tror ikke at jeg har lyst til å ta noen kontrollerte inntak av f.eks marsipankake, så måle bls, vente til nivået er normalt igjen for deretter å spise samme mengde kake OG drikke kaffe og så se om bls er det samme som det var kun med kake. I alle fall ikke når de målestixene koster en halv formue...
(Har man diabetes, så får man de gratis, men heldigvis er jeg ikke der. )

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 12:38   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6, her.

Det ser ut som om kaffe ikke virker inn på ditt blodsukker så vidt jeg kan forstå

Hilsen diabetiker 1

Nei, det kan se slik ut .

Men vet du svar på de andre spørsmålene mine?

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 12:43   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

(Har man diabetes, så får man de gratis, men heldigvis er jeg ikke der. )

Man får dem ikke gratis før man har kommet over frikort- grensen, altså!
Men dit kommer man fort som insulinavhengig diabetiker!
Fikk vel frikort i midten av februar i år også!

Jeg kan uansett ikke hjelpe dere her, jeg drikker jo ikke kaffe!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 12:52   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Det var p.g.a. den tråden jeg googlet. Vi var vel enige om det måtte være karbohydratene (evt. kaffe) som var synderen og ikke fettet. Men det er jo så lett å skylde på fettet vøtt. Er det fett i ligningen så det jo være fett som er synderen

Skulle gjerne likt å vite hvordan ting egentlig henger sammen. Ikke det at jeg drikker så mye kaffe eller spiser så mye karbohydrater at det har noen betydning for meg personlig, men litt mer kunnskap enn den populærvitenskapelige fra blader som IForm, KK, Kamille og Tara er aldri å forakte

Jeg leste faktisk artikkelen som var utgangspunktet for KK-saken. Jeg fikk ikke tilgang til hele forskningsartikkelen, men jeg skrev en epost til thomas geisner - ny lege/kirurg fra Haukeland som har begynt og blogge. Han spiser lavkarbo/paleo til vanlig.
Han syntes temaet var interessant og har mulighet til å få tilgang til hele forskningsartikkelen fra jobb.

KK trakk uklare konklusjoner, men faktum ER at det er stor sannsynlighet for at inntak av fett kan dempe insulinutskillelse etter stort karboinntak uten at de pr i dag vet hvorfor. Spiser man slik vi gjør er det jo ikke et problem - men spiser man dessert etter et fettrikt måltid og i TILLEGG drikker kaffe, kan dette gjøre at man opprettholder et for høyt blodsukker over lengre tid og det kan være skadelig. Det er ingen tvil om at det er karbohydratene som øker blodsukkeret - men samtidig ser det nå ut til at fett inntatt før karbo kan dempe insulinutskillelsen som burde følge med det økte karbohydratinntaket.

Siden insulin ikke utskilles - vil jeg anta at fettlagringen ikke trigges - det er mer den helsemessige siden ved å ha høyt blodsukker over lengre tid som er problemet slik jeg forsto det

Kandidatene - friske menn - drakk først rent fett (jeg antar olje) - deretter drakk de sukkervann 4-5 timer etterpå. Blodsukkeret som ble målt var da 32% høyere på samme tid enn for de som kun drakk sukkervann.
Den andre testen var med inntak av kaffe mellom fett og karbo som ga 65% høyere blodsukker enn for de som bare drakk sukkervann. (De burde kanskje gjort en test med BARE kaffe før sukkervann også? )

Forskningen og resultatene er nok reelle - dette er ikke tøyseforskning selv om KK var veldig uklare og unøyaktige i sin oppsummering av resultatet

Det JEG da tenker på.... er at når jeg spiste høykarbo - hadde jeg jo perioder med mye fett og mye karbo. Strengt tatt burde jo dette da ikke gi fettlagring - siden fettet før karboinntaket demper insulinutskillelse - og insulin må til for å lagre fett.... *ler* mindre forvirret nå?

Jeg skal se om jeg finner linken til hovedartikkelen der det står mer beskrevet hvordan forsøket ble utført om det er interesse for det

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 12:55   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Og i dag gikk ikke blodsukkeret opp i det hele tatt fra ca 0800 og fram til nå (ca 1100) og da har jeg bare drukket kaffe. (Vel opp 0.1, men det er så lite at det regner jeg ikke som en økning...)

Så min konklusjon (muligens på sviktende grunnlag ) er at kaffe øker blodsukkeret på dager uten "r" i navnet .

Det er kanskje ikke kaffe alene som påvirker - som nevnt i hovedartikkelen som utgangspunkt for KK-saken, ble det først inntatt fett - så en time etterpå to kopper kaffe - så 4 timer etter det igjen sukkervann.
Jeg tror nok at kaffen kan dempe insulinutskillelsen etter karboinntak - IKKE øke blodsukkeret i seg selv.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 13:09   #13
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det JEG da tenker på.... er at når jeg spiste høykarbo - hadde jeg jo perioder med mye fett og mye karbo. Strengt tatt burde jo dette da ikke gi fettlagring - siden fettet før karboinntaket demper insulinutskillelse - og insulin må til for å lagre fett.... *ler* mindre forvirret nå?


Inntak av fett demper insulinutskillelsen, den stopper den ikke (uansett må vi ha en viss mengde insulin i blodbanen hele tiden). Det betyr kanskje at du hadde lagret enda mer fett hvis du hadde spist minimalt med fett kombinert med høykarbo?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 13:18   #14
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg regner vel også med at en økning på 0.4, ikke kan sies å være en svigning i blodsukkeret?? Hvor mye må det gå opp og ned før man kan snakke om at det svinger? Og for at insulin skal skilles ut i nevneverdige mengder???
1-2??
4-6??

Det er dette jeg lurer mest på...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 13:29   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Inntak av fett demper insulinutskillelsen, den stopper den ikke (uansett må vi ha en viss mengde insulin i blodbanen hele tiden). Det betyr kanskje at du hadde lagret enda mer fett hvis du hadde spist minimalt med fett kombinert med høykarbo?


-

Det forklarer to kilo oppgang på 8 ukers GR kurs hvor jeg fulgte reglene til punkt og prikke - mens jeg i større grad hadde stabil vekt når jeg også spiste mer fett...
Må vi ha en viss mengde insulin i blodbanen hele tiden? Hvorfor det? Jeg trodde insulinutskillelse satte igang ved matinntak - spesielt karbo men også protein? Vil ikke insulin tilstede hele tiden kjøre blodsukkeret for langt ned? Hvordan stanser man da blodsukkeret fra og gå for lavt - sett at man er ansett som "frisk" og ikke har insulinresistens eller diabetes av noe slag? Altså - jeg forstår at nytt matinntak hjelper - men man dør jo ikke av lavt blodsukker om man ikke spiser på en dag om man er helt frisk, det vil jo stanse på et minimumsnivå?

(Unnskyld altså - men dette synes jeg er utrolig interessant - du trigget "hvorfor det da, hvorfor det da" genet mitt her nå *ler*)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 13:30   #16
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Slik jeg har forstått det utifra de artiklene/notisene jeg har lest (som jeg må nevne er fra ukeblader og altså ikke bør oppfattes som harde fakta ), så kan kaffe føre til større svingninger i blodsukkeret når det inntas samtidig med (raske?) karbohydrater. Altså bl.s. øker og synker kjappere/kraftigere ved samtidig inntak av kaffe enn uten, og anbefalingen i disse bladene har derfor vært å droppe kaffen til kakene (eller droppe kaken til kaffen sikkert ). Det skal altså ikke være bare kaffen som gir blodsukkerstigning, men kombinasjonen kaffe + karbohydrater.

Forøvrig gjorde jeg et googlesøk på kaffe og blodsukker for litt tilbake siden, og da fikk jeg treff på at kaffe både er ugunstig og gunstig for blodsukkeret så det er ganske så tvetydig informasjon der ute.

Er det ikke slik at det er koffeinen i seg selv som kan gi blodsukkerstigning Elsker kaffen min jeg da, helst med fløte i, men er litt usikker på om det er greit å drikke det eller ikke nå

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 13:46   #17
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Med hvor stor sikkerhet avgir blodsukkerapparatet svar? Hvor stort "slingringsmonn" er det? Et sånn enkelt håndholdt apparat er jo ikke eksakt.. (det er vel ingen målemetoder)

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 14:06   #18
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Ser ut som jeg reagerer kraftig på kaffe iallefall, for jeg målte før kaffen et blodsukker på 3,9 og etter 25 minutter 5,2

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 14:11   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Opprinnelig lagt inn av sirib, her.

Med hvor stor sikkerhet avgir blodsukkerapparatet svar? Hvor stort "slingringsmonn" er det? Et sånn enkelt håndholdt apparat er jo ikke eksakt.. (det er vel ingen målemetoder)

Det er ikke store forskjeller på disse apparatene og de litt større somlegekontorene har feks. Det er aldri mer onn 0.2 avvik fra mitt til legen sitt feks! Er ikke mye feilmargin å snakke om på de små.

Greia er mer at hver bittelille ting man gjør, virker inn på blodsukkeret. Stresser jeg for å nå legetimen, er ikke resultatet til å stole på feks. Er jo derfor legene nå mest måler langtidsmåliner i stede, for det sier noe om gjennomsnittet de siste 4-6 ukene, noe de anser som mye mer interresant enn øyeblikksmålinger.

Det er heller ikke så interessant for meg til daglig å vite om jeg ligger på 6.3 eller 6.5. Det jeg vil vite er om jeg ligger på 6- tallet eller 16- tallet, liksom!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 14:16   #20
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Er det ikke slik at det er koffeinen i seg selv som kan gi blodsukkerstigning

Det er vel dette vi forsøker å finne ut av Men at kaffe/koffein gjør noe for blodsukkeret må vel være korrekt. Hvis ikke så hadde det vel ikke vært så mange spekulasjoner om det, vel

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 14:24   #21
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Nå er det sånn hos meg at jeg kun drikker kaffe med melk eller kaffefløte i.
Nå som jeg er på lavkarbo så blir det kaffefløte.
Så nå må jeg bare finne ut om det er koffeinen eller kaffefløten som gir blodsukkerstigning da.
Skal kjøpe meg koffeinfri kaffe, så ser jeg jo det kjapt

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 15:18   #22
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Jeg vil tippe dere vil se de samme småsvingningene om dere ikke spiser noe som helst. Kroppen har et lager av sukker i levere. Når dere våkner begynner kroppen å forberede seg til å ute og leveren pusher ut energi (sukker) i blodet for å dra kroppen i gang.

I tillegg kan disse bittesmå forskjellene utelukkende skyldes feilmarginen i hjemmetesting av blodsukker. Kanske du i mellomtiden har tatt på noe som påvirker blodsukkeret?

Når det gjelder svingninger i blodsukkeret så er dette hele poengverdier, ikke desimaler. Og gjerne flere av dem. Ett av diagnoseverktøyene for diabetes sier at hvis man 2 timer etter avsluttet måltid har et blodsukker på høyere enn 11.1 (tatt fra hukommelsen) så har man diabetes.

Variasjoner fra 5.6 til 6.2 er ikke variasjon. De er i praksis akkurat samme verdi.

PS! Jeg har levd med diabetes type 2 og blodsukkermåling i 7 år. Etter å ha gått over til lavkarbo og gått ned over 60 kilo har diabetesen forsvunnet helt. Jeg har ikke målt mitt eget blodsukker på halvannet år og jeg skal gjøre alt som står i min makt for å ikke trenge å måle et eneste blodsukker til selv. Egentlig blir jeg litt lettere opprørt over at friske mennesker begynner å måle blodsukker. Det blir som å kjøpe seg rullestol selv om man helt fint kan gå selv.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 15:32   #23
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Skjønner at folk med diabetes kan bli overrasket over at folk som ikke har diabetes måler blodsukker.
Jeg har ikke diabetes og å måle blodsukker er ikke noe jeg bruker å gjøre, gjorde det nå fordi jeg er veldig interessert i å se om kaffen gjør noe med mitt blodsukker.
Føler meg nemlig ofte skjelven og urolig når jeg har drukket kaffe, og det kan jo stemme med at blodsukkeret stiger for så å synke igjen.
Greit å vite liksom.
Når jeg har blodsukkermåler i hus, så er det pga mannen min ha diabetes

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 15:44   #24
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

PS! Jeg har levd med diabetes type 2 og blodsukkermåling i 7 år. Etter å ha gått over til lavkarbo og gått ned over 60 kilo har diabetesen forsvunnet helt. Jeg har ikke målt mitt eget blodsukker på halvannet år og jeg skal gjøre alt som står i min makt for å ikke trenge å måle et eneste blodsukker til selv. Egentlig blir jeg litt lettere opprørt over at friske mennesker begynner å måle blodsukker. Det blir som å kjøpe seg rullestol selv om man helt fint kan gå selv.

Jeg har fått konstatert kraftig glukoseintoleranse med 2 timers verdi på 10.9 hvorav med en verdi på 11.1 ville gitt diagnosen diabetes 2, og legen min sa at i praksis måtte jeg jo leve som en diabetiker for det er jo så på grensa som man kan komme omtrent. Jeg skal forøvrig ikke måle blodsukkeret mitt, men leve som en diabetiker i et halvt år før jeg skal tilbake igjen for å sjekke Hba1c. Dersom den er høy blir det vurdert om jeg muligens skal starte med blodsukkermålinger. Jeg håper jeg slipper å måtte starte med egne blodsukkermålinger Jeg gikk også gjennom et svangerskap med svangerskapsdiabetes og jeg målte ikke et eneste blodsukker selv. Jeg måtte inn en gang i uken og måle Hba1c og behandlig med medisiner ble gjort deretter. Det var aldri snakk om å måle blodsukkeret mitt selv siden jeg levde på blodsukkerregulerende kost.

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Skjønner at folk med diabetes kan bli overrasket over at folk som ikke har diabetes måler blodsukker.
Jeg har ikke diabetes og å måle blodsukker er ikke noe jeg bruker å gjøre, gjorde det nå fordi jeg er veldig interessert i å se om kaffen gjør noe med mitt blodsukker.
Føler meg nemlig ofte skjelven og urolig når jeg har drukket kaffe, og det kan jo stemme med at blodsukkeret stiger for så å synke igjen.
Greit å vite liksom.
Når jeg har blodsukkermåler i hus, så er det pga mannen min ha diabetes

Da jeg hadde svangerskapsdiabetes fikk jeg beskjed om å holde meg unna melk fordi dette ofte gir stor blodsukkerstigning. Dette samme kan kanskje gjelde fløte?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 15:44   #25
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Ser ut som jeg reagerer kraftig på kaffe iallefall, for jeg målte før kaffen et blodsukker på 3,9 og etter 25 minutter 5,2

Neida. 3.9 er et for lavt blodsukker. 5.2 er et normalt blodsukker. Her har leveren din rett og slett gjort jobben sin og økt blodsukkeret fordi det var for lavt.

Kaffe inneholder ikke karbohydrater. Av ting man spiser/drikker så er det kun karbohydrater som kan gjøres om til sukker i blodet. Ingen karbohydrater inn, inget blodsukker opp.

Men stress kan f. eks. øke blodsukkeret fordi leveren har et lager av sukker i tilfelle kroppen skulle trenge det.

Men kaffe kan nok påvirke blodsukkeret indirekte i form av å øke eller senke stressnivået. Men det finnes ingenting i kaffen som direkte selv skal øke blodsukkeret. Man får ikke mer vann i glasset ved å la være å helle vann i det.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvem kan si noe om blodsukkeret mitt? LCHF4life Stoffskifte / hormonproblemer 5 15-04-10 09:40
Grønnsaker som ikke gir økning i blodsukkeret novise Lavkarbo generelt 4 18-02-09 21:12
Stiger blodsukkeret av Läkerol? Clarissa Eurodiett 0 27-10-08 10:29
Blodsukkerspørsmål ... Håper noen vil svare ... Dippsey Induksjonen 18 09-04-08 14:40
Hvor fort stiger blodsukkeret? tommygutt Spørsmål og svar 0 24-03-08 21:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no