Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

"Fedmefaktor" i Dagbladet

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-01-07, 13:59   #1
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

"Fedmefaktor" i Dagbladet

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/01/12/488652.html

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 15:34   #2
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Jeg fatter og begriper ikke at noen kan få midler til å drive med sånn drittforskning. Dette er forskningsarbeid på et lavt plan.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 17:30   #3
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Fatter ikke at nøtter kommer så ille ut, mens grøt kommer godt ut

Dette er sprøyt,

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 20:11   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Sitat:

Men ernæringsprofessoren fra Ås mener bare diabetikere og folk med insulinresistens trenger å bry seg om GI, ikke normalt overvektige.

Er det ikke sånn at de fleste overvektige er insulinresistente da?

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 20:31   #5
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Joa, men man kan jo ikke forvente at han skulle vite det

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 20:38   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Skulle tro at fyren burde ha funnet ut at det også har noe med sammensetningen av matvarer å gjøre,- dette med fedmefaktoren, - ikke bare en og en..... Men han har vel aldri vært overvektig selv og har dermed ikke blitt tvunget til å finne ut av slikt

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 23:36   #7
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Herregud, hva vet vel han om overvekt og slanking som er tynn som en strek og har alltid vært det. Også dette maset om brødet, han er jo den direkte motsetningen av Wenche Frölich og Brødbakeren (Breadwhisperer) Eidsvåg. "Brød har så og så møje fedmefaktor". Han snakker jo ikke om annet enn brødets fedmefaktor i hver debatt. Bare man er professor så kan man visst dure frem som man vil. Også nøtter som er så sunt og godt for kroppen får en så høy fedmefaktor (tror den var nesten 90 for nøtter, av 100). Galskap på høyt plan. Den boken skal jeg kjøpe - NOT.

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Er det ikke sånn at de fleste overvektige er insulinresistente da?

Det forundrer meg ikke at han ikke visste det fordi han er jo professor i Tullball på Ås.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 12:17   #8
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Jeg liker utsagnet hans i den siste tv-debatten. "Nå synes jeg vi skal konsentrere oss om energibalansen her, og ikke mindre viktige ting som antioksidanter og sånn." Lur type.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 21:14   #9
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Det er flere grunner til ikke å like Birger Svihus. For det første kan han spise hva han vil og være slank

Nei, jeg skal forsøke å være seriøs. Det er mye med Birger Svihus som virker litt snodig. Og forskningen hans kan jeg alt for lite om til å rakke ned på den. Og jeg kan være med på at han ikke virker særlig objektiv når det gjelder fedme.

MEN: Vi må klare å minst to tanker i hodet samtidig. Vi kan på en side finne mangler i forskningen hans. Vi kan finne mangler i fremstillingen han har om kosthold. Vi kan finne feil eller mangler ved hans omtale av oss feite og om insuliresistens og sikkert mye annet.

Når det er sagt, så bryter han på sett og vis nytt land med sin forskning. Og taler Roma midt imot. Og det står det respekt av! Han legger seg ut med statens kostholdspredikere, og tvinger selv Norum til å ikke være så kategorisk som han gjerne er.

Birger Svihus er ikke en fiende. Han er en venn, men han vet det ikke enda. Han må læres opp til å forstå at kostholdsdebatten er nyansert og at det finnes veldig mange forskjellige mennesker. Han sier jo også at sukker er farlig, der er vi enige. Han sier også at feite folk skal være forsiktig med brød, og at matvaretabellen er gammeldags/utdatert.

Jeg hørte ham på TV i fjor og skvatt da han forltalte om det jeg kaller "griseparadokset". Han viste frem en pellet(grisefor) og dette foret er nærmest bare korn. Dette forer vi giser med for å få raskest mulig vektøkning før slakting. Altså: Hvis fett gjør oss feite, hvorfor forer vi ikke grisen med fett? Og da gikk det opp for meg at denne mannen har forstått et eller annet som ærneringsrådet ikke har forstått. Og da er jeg villig til å lytte.

Når det er sagt, så forfekter han jo ikke lavkarbo. Han anbefaler mye frukt og naturlig søtt.

Ikke nok med det. Han slår jo ihjel ei hellig norsk ku ved å hevde at loff og grovbrød er ett fett. DET må jo få Jorun Sungot til å få vondt i hjertet.

Birger Svihus er forsker. Altså rimelig faglig sentrert, og fokusert. TV-mediet behersker han ikke helt, men er uredd og nærmest fremfus. Og det er bra. Han virker ekte. Og han er frelst av sin egen forskning, og vil spre budskapet til alle. Det er ikke sikkert det er så smart rent faglig, men han gjør det.

Jeg er altså ikke villig til å slå handa av Birger Svihus, ikke enda ihvertfall. Jeg vil se hvordan han er om et par år. Og jeg tror (mulig jeg er naiv nå) at han er villig til å lytte på andre.

Så langt gjør han en viktig ting. Han fjerner brødet fra norske spisebord og matpakker. Og det er bra. Sten Sture Skaldeman innførte fett.

Og om jeg ikke hadde hørt disse to på Tv-skjermen hadde jeg vært minst tjue kilo tyngre i dag.

Jeg tror det er mye bedre å søke et samarbeid med Birger Svihus enn å finne alle feilene som sikkert han også har.

Samarbeid er nøkkelen til det meste. Å drive skyttergravstaktikk gavner ingen, og vi tjukkinger har ikke tid til å vente på riktig pille. Vi må ta alle positive elementer med oss. Også Birger Svihus.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 01:56   #10
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Goggen - klok som alltid!!

Du setter fingeren på det meste. Og jeg er enig med deg i det aller meste.

Det var bare en ting som ikke er sagt til nå som jeg ville si: Han sier MAGERT kjøtt og fisk osv. . . Hvis han har skjønt det meste, hvorfor...? Nei, men han HAR jo faktisk ikke egentlig skjønt det meste. Vi sier halleluja fordi mannen sier gi blaffen i brød, men han sier også at vi skal spise potet, og så sier han magert kjøtt og sånt.

Jeg fikk vel ikke egentlig tak i hva han prøvde å si.

Han var IKKE enig med Statens Ernæringsråd, eller Grethe Roede, i at vi må ligge langt unna alt fett. . . Men det var ikke så veldig vektlagt det, da.

Derimot var han VELDIG på det at loff og grovbrød var like fetende . . . Eeeh???

Og så var poteter og frukt veldig ok, mens nøtter hadde en fedmefaktor på 63 eller noe. . .

Jaja. Jeg har jo da gått ned 37 kg på 1,5 år med Atkins, som jeg har sagt noen ganger før.

Personlig trenger jeg ikke noen annen eller bedre anbefaling av noe kosthold.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 19:28   #11
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Jeg tror han kommer til å gjøre befolkningen enda mer usikker. Ja han sier nei til brød, men han sier også ja til potet. Og husker jeg rett så sa han på debatten på NRK at pasta fyller godt opp i magen, sa da er vel pasta også OK. Leste litt i Dagbladet i går. Han er veldig fettredd, han mener man må holde seg unna oljer o.l. og tran (!). Hvor mye utgjør å kutte ut 1 ss tran hver dag for de som tar det? Som Karin sier så vil han at vi skal spise kun magert kjøtt. Nøtter har han som kjent veldig høyt på fedmefaktor-planen sin, så nøtter er også nei-mat. Videre så sier han mye godt om grønnsaker, salat, fisk, skalldyr, supper o.l. Han mener vel at vi ikke skal ha noe fett i kosten eller? Vet han noe om blodsukker? Ser ikke ut som han vet på hvilken måte de forskjellige matvarene påvirker blodsukkeret.

Og denne mannen kaller seg Ernæringsprofessor!?

Han kan virkelig ikke nok om kost til å gi ut en bok om det.

Konklusjon: Han kan like lite om sunn kost som Statens Ernæringsråd og Grete Roede og resten av gjengen.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 19:53   #12
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Er ernæringsprofessoren ansatt av matindustrien for å kamuflere kunnskapen om lavkarbo?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 20:38   #13
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Og denne mannen kaller seg Ernæringsprofessor!?

Han er vel ikke egentlig det. Han har jo drevet med grise-ernæring ved Landbrukshøyskolen. Med andre ord forsker han på noe han ikke har peiling på.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 20:56   #14
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

En professor forsker vel ikke på ting han ikke har peiling på for deretter å publisere det - uten at han får betalt for det...

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 21:29   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Han er professor i dyreernæring, husdyr- og akvakultur- vitenskap, og presenterer seg som "Ernæringsprofessor Birger Svihus ved Universitetet for miljø-og biovitenskap på Ås" - IKKE menneske-ernæring.

Dyre-og menneske ernæring har menge felles trekk. Men er ikke samme sak. Teori og praksis er også to forskjellige ting. Vi mennesker er faktisk ganske fysisk ulike griser (utrolig nok). Mange forskere har teorier som utgis - og mange får godt betalt for det. Og på papiret ser de greie ut. Men i praksis funker det ikke alltid. Man kan ikke forske på kosthold for mennesker uten å bruke mennsker i studiene.

Men nå har ikke mannen vært alene om studiene.


Opplegget han har vært med på er i høy grad et gruppearbeid.

Opprinnelig lagt inn av UMB

Mål: Gjennom samarbeid med fagmiljøer innen medisin, ernæring og helsefag skal UMB bidra til økt kunnskap for sammenhengen mellom mat og helse. UMB skal få en unik og tydelig nasjonal og internasjonal rolle innen mat knyttet til forebyggende og rehabiliterende helse.


Satsing på mat og helse ligger innenfor definerte fagfelt:

- Råvarekvalitet
Sammenhenger mellom genressurser, råvarekvalitet og matproduktkvalitet.

- Ren og trygg mat
Deteksjon av helserisiko. Kontaminasjonsfri produksjon og foredling av mat.

- Funksjonell mat
Optimalisering av helsefremmende stoffer i matprodukter.

- Matglede
Betydning av matglede for helse.

- Kosthold
Mat tilpasset individet. Påvisning av genenes betydning for kosthold og helse.


Instituttenes tverrfaglige bidrag i satsingen er vesentlig. De samlede ressurser med ansvar for undervisning og forskning på mat inkluderer fagfelter som melk og ost, kjøtt og fisk, frukt og grønnsaker. Moderne utstyr og analysemetodikk inkludert genomikk, proteomikk og nutrigenomikk spiller en vesentlig rolle i satsingen.

Nye stillinger som er besatt i 2006:
- Professor Tor Lea
- Professor II Einar Jensen, Farmasøytisk institutt Tromsø,
3 postdoc stillinger (2007) og stipendiatstillinger (2007)

Leder: Gerd Vegarud

Kjernegruppe: Elling Olav Rukke (IKBM), Judith Narvhus (IKBM), Anna Haug (IHA), Birger Svihus (IHA), Anne Kjersti Uhlen (IPM), samt lederen.

Den bredere forskergruppen består av vitenskaplige personer og stipendiater fra de ulike instituttene: Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (IKBM), Institutt for plante og miljøfag (IPM), Institutt for husdyr og akvakultur (IHA) og institutt for økonomi og ressursforvaltning (ØR), i tillegg kommer Matalliansen og Bioforsk.

La oss gi dem en sjanse. De har kommet et lite stykke på veien. Men ting tar tid.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 00:35   #16
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Ernæringsprofessor for dyreverdenen ja. Han har skrevet en bok for dyr da egentlig. Da ser det boksalget heller dårlig ut!

Kåre Norum hadde en fin kommentar om Svihus i Dagbladet i går.
Sitat; "Svihus seiler under navnet ernæringsprofessor, men det er husdyrernæring han holder på med på Ås"

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 15:26   #17
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

All honør til goggen som prøver å finne det gode i de ulike utsagnene fra Svihus. Men når grunnholdningen hos Svihus & Co er at det er bare energimengden i maten som betyr noe for vekta (ved et bestemt nivå på energiforbruket), så ser vi nok ting ganske forskjellige. Blomster også til janmesi som har gitt ham boken "Bedre uten brød" (den nye bibelen for mange...), men jeg er redd han kommer til å holde seg til rådene i sin egen bok som akkurat er gitt ut. Akademiske miljøer er ikke kjent for å endre synspunkter selv om de får presentert noen "ubehagelige" fakta.

Fedon Lindbergs kommentar om Svihus var at han overhodet ikke tar hensyn til de hormonelle effektene av kostholdet - og da står han jo ganske langt fra oss!

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 16:16   #18
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

All honør til goggen som prøver å finne det gode i de ulike utsagnene fra Svihus. Men når grunnholdningen hos Svihus & Co er at det er bare energimengden i maten som betyr noe for vekta (ved et bestemt nivå på energiforbruket), så ser vi nok ting ganske forskjellige. Blomster også til janmesi som har gitt ham boken "Bedre uten brød" (den nye bibelen for mange...), men jeg er redd han kommer til å holde seg til rådene i sin egen bok som akkurat er gitt ut. Akademiske miljøer er ikke kjent for å endre synspunkter selv om de får presentert noen "ubehagelige" fakta.

Fedon Lindbergs kommentar om Svihus var at han overhodet ikke tar hensyn til de hormonelle effektene av kostholdet - og da står han jo ganske langt fra oss!

He-he. Jo takk for det!
Poenget mitt er at han setter fokus på vårt hellige brød. Og jeg jeg skriver jo også at jeg kanskje er naiv, men håper han lytter litt til andre.

Jeg har forøvrig ikke særlig tro på. Men å avskrive ham nå tror jeg ikke noe på. Jeg er også klar over at han forfekter vranglære etter vårt syn. Likevel har et par gode poenger som vi ikke bør kimse av. Deriblant at han sier at er du tjukk, dropp brød.

Birger Svihus er ingen menneskelig ernæringsekspert, og det er litt rart at han blir brukt så mye. Det handler nok like mye om det "tabloide" i han utsagn, og blr god tv.

Jeg må lese boka hans tror, og så evt. slakte ham.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 11:47   #19
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: "Fedmefaktor" i Dagbladet

Jeg fikk boka til jul og kastet meg over den. Har lest den fra perm til perm. Men såå skuffet jeg ble. Hadde ikke sett at boka allerede hadde vært luftet her inne. Det må være noe av det mest useriøse jeg har sett når det gjelder fedme. Iflg. boka bestemte han visst hvor (mat)skapet skulle stå, og basta!

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/01/13/488723.html

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sende denne mailen til Dagbladet ang. artikkel om kreft. 205gti16v Nyheter / media 2 08-10-06 17:55
Svarinnlegg til Dagbladet, Norums potetverden janmesi Nyheter / media 25 22-03-06 22:29
Skaldemann i Dagbladet i dag som en av 15! leenam Nyheter / media 3 06-02-06 16:29
Dagbladet I Dag! Tingeling Lavkarbo generelt 2 31-05-05 19:26
kostholdtips fra dagbladet.. mofe Generell ernæringsdebatt 4 10-12-04 15:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no