Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Må jeg ta kosttilskudd?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-02-04, 15:02   #1
Kaja
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2004
Innlegg: 27
Kaja er på en erverdig vei

Må jeg ta kosttilskudd?

Jeg har ikke tatt noe kosttilskudd hittil, for jeg tror ikke jeg får så mye mindre vitaminer og mineraler enn vanlig -heller motsatt! Kosttilskudd er vel noe alle mennesker burde ta, og ikke bare vi som er på Atkins! Jeg har regnet nøye gjennom det, og jeg fikk mindre vit/min i meg tidligere enn det jeg gjør nå. Jeg er mye mer opplagt nå, og hår og negler vokser som aldri før. Huden er noe tørr, men det skyldes noen sterke medisiner jeg tar.

Jeg har valgt å droppe kosttilskudd hittil, men er det noen som synes jeg burde begynne med det?

Kaja er avlogget   Svar med sitat
Gammel 26-02-04, 16:44   #2
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

De lærde strides om det temaet.

Det aller beste er jo så klart å få i seg vitaminer og mineraler gjennom maten du spiser.

Med Atkins induksjosmat vil du mangle det du ellers får i deg via frukt,men jeg kan til dels være enig med deg.
Jeg spiser mye mer grønnsaker nå enn jeg gjorde før,og kan egentlig ikke forstå hvorfor en skal ta så mye tilskudd.

Det store spørsmålet er????

Hvor viktig er det?

Skulle likt å visst det ja.

Sender den videre til ekspertene her,og lurer på om noen føler seg bedre ved å trykke i seg en haug med piller?
De har aldri hatt den minste virkning på meg.
Med unntak av store c-vitamindoser ved begynnende forkjølelse.
Den klarer å stoppe det,selv om magen blir en smule urghhhh.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 26-02-04, 17:00   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

har litt med at maten ikke inneholder den samme næringen nå som den gjorde før.
kunstig gjødsling er noe som tapper frukt og grønnsaker for endel vitaminer, derfor inneholder økologisk mer. men det er få som spiser økologisk i forhold til "kjemisk".
jorden erpga dette også tappet for bla mangesium og endel andre mineraler, selen feks.
dessuten er det mye forurensning ute i luften,noe som øker antallet frie radikaler i kroppen vår. dermed må vi få i oss mer antioksidanter enn tidligere, og det er ikke lett gjennom kun mat.

vitaminpiller er ikke naturlig nei (det nærmeste er jo organiske, de er som mat for kropen), men er sammfunnet naturligda? vi lever i et forurenset stressende sammfunn,der vi trenger mer enn før for å holde oss oppgående.

sukker tapper kroppen for vitaminer, hvitt melk tapper kroppen, mange legemidler hemmer opptak av vitaminer, P-piller hemme opptak av vitaminer, bla B vitaminer, kunne ramset opp en hel liste, men jeg tror de fleste har tatt poenget

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-02-04, 17:23   #4
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Iset

.

sukker tapper kroppen for vitaminer, hvitt melk tapper kroppen, mange legemidler hemmer opptak av vitaminer, P-piller hemme opptak av vitaminer, bla B vitaminer, kunne ramset opp en hel liste, men jeg tror de fleste har tatt poenget

Jammen Iset da? Hvis sukker tapper kroppen for vitaminer.da har vi jo en stor fordel der:-) Vi på Atkins spiser jo ikke sukker.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 26-02-04, 17:58   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

ja jeg bare tok det med som et eksempel. ja vi har en kjempestor fordel der sukker er bare noe dritt. avfall kan vi kalle det

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-02-04, 20:37   #6
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Jeg mener at alle burde i dag spise vitaminpiller. Vi går rundt å tror vi er så fordømt sunne fordi vi spiser så mye grønnsaker når vi ikke tenker på at grønnsakene er dyrket på utarmet sprøytet jord med masse forurensinger, de er høstet lenge, lenge før de er modne og blir modnet i store lagre her i Norge v. hjelp av gasser bl.a. for å fremstå som modne og friske grønnsaker/frukt. Jeg leste en gang at de hadde sjekket noen appelsiner og fant ikke en mg c-vitamin igjen i dem!

I tillegg kommer alle påkjenningene vi utsetter kroppen vår for som Iset fortalte om. Vi lever i et samfunn som er mye mer krevende enn det noensinne har vært. Kreft har blitt allemannseie...

hvis man skal gjøre en eneste god ting for kroppen sin, så ta en vitaminpille daglig, og gjerne flere også!
Jeg tror Atkins skrev om vitamintilskuddene vi burde ta, ikke utifra at han ville bli rik på å selge vitaminpiller, men fordi forskningen de har gjort viste at dette var det optimale du kunne tilføre kroppen når man går på Atkins. Og jeg mener at skal man følge Atkins, så går det også ut på at man forsøker så lang det lar seg gjøre å tilføre kroppen det lille ekstra som Atkins mener vi burde ta.

Personlig ville jeg aldri i livet turt å gå på Atkins uten vitamintilskuddene.Men hver og en er herre over egen kropp!

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-02-04, 23:12   #7
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 48
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Om man er i ketose, så MÅ man ta kalium og magnesium i hvert fall. Og det handler ikke om at vi får i oss mindre av disse stoffene i maten, men at kroppen skiller ut kalium (salt) og magnesium (mineral) i større grad ved ketose. Det samme gjelder væske, men da er det jo bare å drikke vann for å erstatte.
Dersom man ikke er i ketose, så ville jeg likevel tatt omega-3 (f. eks. Pikasol 1000 mg x 5) + vit. C (750-1000 mg) + vit. E (350 mg) i det minste. Tilsammen er dette "åreplumbo". Dersom man spiser veldig lite korn, og slurver med inntak av belgfrukter og nøtter, ville jeg også ha tatt B-vitaminer. Ca. halvparten av alle overvektige har vitamin D- mangel, så det er heller ikke å forakte. Det er egentlig bare vitamin A (i kosttilskudd, ikke i tran/mat) og jern man skal være veldig forsiktig med. Vi tåler i alle fall de lave dosene som står bak på forpakningen!

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 27-02-04, 10:27   #8
Kaja
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2004
Innlegg: 27
Kaja er på en erverdig vei

Javel...

Jeg får vel kjøpe meg noe kosttilskudd! Jeg brukte det fast før, men det ble dyrt i lengden...

Kaja er avlogget   Svar med sitat
Gammel 27-02-04, 10:37   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

multivitaminer er jo ike noe dyrt. kjøp en god organisk, de på dagligvaren er kjemiske og ikke noe tess.
kan anbefale spektro eller synergy, eller super supplemental. alle fås i helsekosten og på enkelte apotek.

ta feks spektro, den koster 200 kr for 100 tabletter. det blir bare 2 kr dagen, er det så dyrt da? (blir 4 kr dagen for meg,. siden jeg tar dobbeldose da, men)

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-02-04, 16:08   #10
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Det er riktig at kroppen skiller ut mer kalium når en kommer i ketose,men mener bestemt å ha lest at dette kun er en overgangsfase,og at det stabiliserer seg etter hvert?
Noen andre som har lest det samme???

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 18:50   #11
Dadda
Medlem
 
Dadda sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 370
Dadda har en fantastisk aura rundt segDadda har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Må jeg ta kosttilskudd?

Jeg har stor tro på å ta kosttilskudd, selv om jeg er enig i at det ville vært best om vi kunne få det inn via maten!! Helt enig i at dagens kost ikke inneholder det det gjorde før og hvorfor. Er imidlertid ikke enig i at økologisk varer inneholder så mye mer enn andre. Jeg har uten hell prøvd å finne forskning som kan dokumentere det. Noen få studier viser til at det kan forekomme høyere innhold av C vitaminer i økologisk dyrkede matvarer, men det er kun antydninger - ikke sikre bevis.
Jeg har valgt å ta kosttilskudd siden jeg ikke klarer å spise alt det som må til i løpet av en dag for å dekke kroppens behov. Spesielt også fordi jeg nå ,i en alder av 45 år, er i en fase hvor kroppen virkelig eldes enten jeg vil eller ei (huff!). Gal/utilstrekkelig ernæring er dokumentert å påskynde aldringsprosessen på flere måter enn bare rynker...som f.eks også kan medføre synsproblemer. Selv får jeg mine kosttilskudd i posten hver måned for at jeg ikke skal glemme de bort. Kjempefin ordning for meg ) legger ved linken til stedet jeg handler mine - i tilfelle det er flere som vil gjøre som meg )

http://ingabritt.mypharmanex.com

__________________




Andre mål: -25cm rundt mage 30 minutters aktivitet hver dag -1,5cm nå
Dadda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, Aktivitet, Gabriel method Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:18   #12
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Må jeg ta kosttilskudd?

Tror det er viktig å se det an... Føler man seg på topp, og alt er bra, så tror jeg ikke det har den helt store effekten med tilskudd.

Men i ketose eller ved mye fysisk aktivitet / temperaturer som medfører væsketap er mineraltilskudd veldig nyttig.

Akkurat nå tar jeg et tilskudd som heter "Gammel Reserve" fra Arcus, som hjelper mot halsvondt og gir bedre mental helse

  Svar med sitat
Gammel 19-07-07, 22:29   #13
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Må jeg ta kosttilskudd?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Tror det er viktig å se det an... Føler man seg på topp, og alt er bra, så tror jeg ikke det har den helt store effekten med tilskudd.

Men i ketose eller ved mye fysisk aktivitet / temperaturer som medfører væsketap er mineraltilskudd veldig nyttig.

Akkurat nå tar jeg et tilskudd som heter "Gammel Reserve" fra Arcus, som hjelper mot halsvondt og gir bedre mental helse

Først vil jeg bare si at dette var en bra tråd og jeg ble overrasket hvor mange som har forstått dette riktig, flott!

Jeg vil si at det er farlig å tro at bare fordi du føler deg bra, så behøver det ikke å bety at alt er i orden. Man kan gå med tilstander i mange år som en dag resulterer i akutte problemer av mange former. Kroppen er fantastisk og klarer seg relativt bra selv på dårlig diett, men i det lengre løp så vil man ta skade.

Alle bør ta kosttilskudd, aller viktigst er det for mennesker som begynner å komme i en alder hvor kroppen begynner å bli dårligere og reduserer naturlig produksjon av ting. Det er ikke lett å ha full kontroll over hva man trenger da det er mye forskning som sier det ene og det andre. Man må ta utgangspunktet i hvem kan kan stole på, og så prøve seg frem. Men som sagt, du vil kanskje ikke merke noen effekt før det har gått flere år. Du vil kanskje aldri vite om du lever 4 år ekstra bare pga. kosttilskuddet, eller om du er sprekere i eldre alder pga. det samme.

Kosttilskudd er dyrt. Idiotisk latterlig dyrt! Her får vi kjøpt 1,5 liter livsfarlig syre (brus) til 10,- mens ting som faktisk er godt for deg og som helt sikkert ikke koster mye å produsere skal koste det svarte ut av øyet.

I tillegg så er kosttilskudd i Norge så tappet på gode virkestoffer, fåes mye bedre produkter i USA. Her i Norge er alt reseptbelagt og ikke tilgjengelig i kosttilskudd.

Så for å svare utgangsspørsmålet: Man MÅ ikke ta kosttilskudd, på samme måte som man ikke MÅ leve sunt. Man MÅ ikke ha et godt liv og man MÅ ikke ha en god helse. Man MÅ ikke prestere bra i sengen, og man MÅ ikke prestere bra på treningen og jobb.

Det er jo fullstendig ditt valg hvordan vil leve livet, jeg har hvertfall valg å ta overdoser på overdoser av kosttilskudd. Hvis jeg dør, så vet dere kanskje årsaken.

Har vært syk i 4 uker så har ikke fått trent på lenge, og gikk en periode uten kosttilskudd pga. medisin, men nå har jeg kjørt full guffe med ekstra overdosering av kosttilskudd de siste 2 ukene og tror det har hatt litt effekt.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 11:40   #14
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 53
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Må jeg ta kosttilskudd?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Alle bør ta kosttilskudd, aller viktigst er det for mennesker som begynner å komme i en alder hvor kroppen begynner å bli dårligere og reduserer naturlig produksjon av ting. Det er ikke lett å ha full kontroll over hva man trenger da det er mye forskning som sier det ene og det andre. Man må ta utgangspunktet i hvem kan kan stole på, og så prøve seg frem. Men som sagt, du vil kanskje ikke merke noen effekt før det har gått flere år. Du vil kanskje aldri vite om du lever 4 år ekstra bare pga. kosttilskuddet, eller om du er sprekere i eldre alder pga. det samme.

Jeg tok tidligere store doser med kosttilskudd. Men det har jeg sluttet med etter at jeg var hos legen. Han ville nemlig vite HVORFOR jeg tok slike kosttilskudd. Jeg sa som sant var at det var for å være sikker på at jeg får i meg alle viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter. Han spurte hvorfor dette var så viktig for meg. Og da svarte jeg at det er jo for å holde meg friskest mulig. Da sa han at det ikke er noen opplagt sammenheng mellom å ta kosttilskudd og det å være frisk. I en del tilfeller er det direkte skadelig å ta tilskudd fordi man kan få overopphopning i kroppen. Fastlegen min mente derfor at jeg basert på variert kosthold ville ha et bedre utgangspunkt i forhold til å være frisk og rask. Men at tilskudd naturligvis var berettiget i de tilfeller hvor det ble påvist mangler. B og C vitamin så vi helt bort fra i vår samtale, da disse er ok.

Jeg fikk en karamell å suge på der. For jeg var slett ikke enig sånn umiddelbart. Men etter hvert sank det inn. Vi som er på lavkarbo argumenterer jo ofte for vår "steinalderdiett" med at det er dette som er naturlig for mennesket. Basert på biologisk tilpassning over millioner av år. Under denne fasen var det ingen av våre forfedre som knasket kosttilskudd. Så det er på ingen måte noen selvfølge at dette vil medføre noen fordel.

I denne konteksten synes jeg det er drøyt å hevde at alle bør ta kosttilskudd. Et slikt utsagn er etter min mening alt for lite nyansert. Jeg velger å høre på legen min. Som tar prøver og sjekker hvordan tingenes tilstand virkelig er hos meg. Så forholder vi oss til virkeligheten. Det er min strategi på området. Men andre må naturligvis gjøre det på sin måte. Men husk at markedskreftene gjerne kan appellere til vår frykt for å få oss til å kjøpe en forsikringspille. Uansett om denne frykten er reel eller ei. Men er det riktig å la seg styre av følelsene fremfor fornuften?

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 01:27   #15
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Må jeg ta kosttilskudd?

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

Jeg tok tidligere store doser med kosttilskudd. Men det har jeg sluttet med etter at jeg var hos legen. Han ville nemlig vite HVORFOR jeg tok slike kosttilskudd. Jeg sa som sant var at det var for å være sikker på at jeg får i meg alle viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter. Han spurte hvorfor dette var så viktig for meg. Og da svarte jeg at det er jo for å holde meg friskest mulig. Da sa han at det ikke er noen opplagt sammenheng mellom å ta kosttilskudd og det å være frisk. I en del tilfeller er det direkte skadelig å ta tilskudd fordi man kan få overopphopning i kroppen. Fastlegen min mente derfor at jeg basert på variert kosthold ville ha et bedre utgangspunkt i forhold til å være frisk og rask. Men at tilskudd naturligvis var berettiget i de tilfeller hvor det ble påvist mangler. B og C vitamin så vi helt bort fra i vår samtale, da disse er ok.

Jeg fikk en karamell å suge på der. For jeg var slett ikke enig sånn umiddelbart. Men etter hvert sank det inn. Vi som er på lavkarbo argumenterer jo ofte for vår "steinalderdiett" med at det er dette som er naturlig for mennesket. Basert på biologisk tilpassning over millioner av år. Under denne fasen var det ingen av våre forfedre som knasket kosttilskudd. Så det er på ingen måte noen selvfølge at dette vil medføre noen fordel.

I denne konteksten synes jeg det er drøyt å hevde at alle bør ta kosttilskudd. Et slikt utsagn er etter min mening alt for lite nyansert. Jeg velger å høre på legen min. Som tar prøver og sjekker hvordan tingenes tilstand virkelig er hos meg. Så forholder vi oss til virkeligheten. Det er min strategi på området. Men andre må naturligvis gjøre det på sin måte. Men husk at markedskreftene gjerne kan appellere til vår frykt for å få oss til å kjøpe en forsikringspille. Uansett om denne frykten er reel eller ei. Men er det riktig å la seg styre av følelsene fremfor fornuften?

Det er ingen tvil om at markedskreftene hos legemiddelindustrien og matvareindustrien er mye større enn dem som ønsker å promotere mer naturlige (ikke patentbare produkter) alternativer ved bra kosthold og kosttilskudd.

Som jeg har nevnt mange ganger før, og som flere og flere leger sier selv, så er det problemer med for lite informasjon og opplæring av måter og metoder for å forebygge sykdommer og helseproblemer. Kan lese litt mer om akkurat det på en av referansene min i en annen post:

http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...68&postcount=6

Min lege hadde heller ikke noe tro på at jeg skulle ta kosttilskudd. Men han hadde vært på et seminar og lært at TRAN var bra for kroppen, så han anbefalte meg å ta tran hver dag. Hvor lei meg tror du jeg følte meg da jeg forlot legen? Det er jo et helt tragisk forslag...

Jeg sier ikke hvor mye kosttilskudd jeg tar til legen min, men resultatene fra tester jeg har tatt er helt utmerket på alle områder (bedre hvert år). Er på utkikk etter noen som har mer ekspertise på området, håper jeg kan finne noen i Oslo når jeg flytter dit til høsten. Ønsker gjevnlig å ta mer undersøkelser som kan avdekke mangler, behov og fare ved overdoseringer. Noen som vet om noen helseeksperter i Oslo som kan anbefales?

Jeg har større tro på forskning og informasjon jeg klarer å finne frem til selv i bøker og på internett, enn jeg har på min leges utdanning som var utdatert den dagen skolebøkene hans ble trykket... (ja du kan finne alt mulig rart på nettet, man må jo bruke litt sunn fornuft i tillegg). I tillegg har jeg større tro på min egen erfaring med den livsstilen og kosttilskuddet jeg inntar nå. Har aldri følt meg bedre

Som det også blir nevnt i den andre tråden min, jo eldre man blir jo større behov får man for kosttilskudd. Hvis du ikke tar (kosttilskud) idag i en alder av 37, når skal du begynne da? Når du blir 40? Når du blir 50?

Uansett så er de fleste her inne veldig flinke med dietten og vil nok gjennomsnitt får en bedre alderdom enn folk flest. Men hvorfor stoppe med dietten? Det er så mange andre ting man kan forbedre for å øke livskvaliteten sin! Lykke til!

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 13:53   #16
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 53
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Må jeg ta kosttilskudd?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Min lege hadde heller ikke noe tro på at jeg skulle ta kosttilskudd. Men han hadde vært på et seminar og lært at TRAN var bra for kroppen, så han anbefalte meg å ta tran hver dag. Hvor lei meg tror du jeg følte meg da jeg forlot legen? Det er jo et helt tragisk forslag...

Jeg synes faktisk dette forslaget var meget bra. Tran og omega-3 er jo en ting som nær sagt alle er enige i at er bra som et supplement til ellers god kost. Så jeg forstår ikke helt hvorfor dette skulle være noe å være lei seg for? Hadde du håpet at virkeligheten var en annen, og at man kunne ta en pille for evig liv?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Jeg sier ikke hvor mye kosttilskudd jeg tar til legen min,

Hvorfor ikke det da?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

men resultatene fra tester jeg har tatt er helt utmerket på alle områder (bedre hvert år).

Ja, det er jo enda godt. Men dersom legen din var klar over at du tok store doser vitaminer og mineraler så kunne han jo kanskje tatt andre tester også. For å evt. sjekke om du fikk for mye av noe?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Er på utkikk etter noen som har mer ekspertise på området, håper jeg kan finne noen i Oslo når jeg flytter dit til høsten. Ønsker gjevnlig å ta mer undersøkelser som kan avdekke mangler, behov og fare ved overdoseringer. Noen som vet om noen helseeksperter i Oslo som kan anbefales?

Det høres lurt ut.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Jeg har større tro på forskning og informasjon jeg klarer å finne frem til selv i bøker og på internett, enn jeg har på min leges utdanning som var utdatert den dagen skolebøkene hans ble trykket... (ja du kan finne alt mulig rart på nettet, man må jo bruke litt sunn fornuft i tillegg). I tillegg har jeg større tro på min egen erfaring med den livsstilen og kosttilskuddet jeg inntar nå. Har aldri følt meg bedre

Så du stoler med andre ord ikke på vitenskapen, og dermed legestanden? Du stoler mer på deg selv og dine erfaringer fordi du FØLER deg bedre? Fint det. Noen mennesker føler seg bedre ved å ta masse vitaminer og mineraler fordi de er redde for å ikke få nok. Å ikke leve lenge. Å ikke leve. Å ikke ha det bra. Miste kontrollen på sitt eget liv. Jeg har vært i en slik situasjon, og løsningen for meg var å ta en masse vitaminer og mineraler. Jeg skylte de ned med ginseng. Men det var meg. Det gjelder jo naturligvis ikke deg, eller kan det være en forsvarsmekanisme for din del også?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Som det også blir nevnt i den andre tråden min, jo eldre man blir jo større behov får man for kosttilskudd. Hvis du ikke tar (kosttilskud) idag i en alder av 37, når skal du begynne da? Når du blir 40? Når du blir 50?

Du, jeg begynte som sagt med kosttilskudd for lenge siden. Når angsten kom. Men jeg var jo ikke klar over at det var det det var, før i ettertid. Men pillene hjalp på angsten. Men det var ikke pga. virkestoffene i pillene. Det var vissheten om at jeg hadde en løsning, at jeg kunne gjenvinne kontrollen, så det var forsvarsmekanismen, og troen på denne, som var det aktive virkestoffet. Men dette virkestoffet kunne like gjerne vært å stole på legestanden. Stole på min egen genetiske ballast. Eller stole på at symptomene mine kunne behandles på andre måter enn gjennom irrasjonelle handlinger. For eksempel hos psykolog.

Jeg skjønte ikke at det var angsten som drev meg til å ta tilskudd mens det pågikk. For det var ikke bevisste tankeprosesser. Men i ettertid er det lett å skjønne at mine argumenter for tilskudd var tuftet på irrasjonell grunn. Og at dette var å anse som en forsvarsmekanisme mot det liv jeg levde. Men det er jo engang slik at det er lettere å ta en pille, fremfor å endre på livsstilen. Det jeg burde gjort var å høre på angsten når den kom. Anse den som en varsellampe i bilen. Lyser oljelampa så vet man jo hva man har å gjøre. Man kan naturligvis sette et klistremerke over slik at man ikke ser det, ta en toy, og kjøre videre mens man sier til seg selv at man har det så bra. Men det er en utrolig kortsiktig løsning. Og resultatet er opplagt for oss alle.

Så en liten historie:
Jeg har en kompis som i mange år har gått rund og fortalt hvor bra han har det. Han har brukt nesten alle sparepengene sine på kosttilskudd. Han sier det er utrolig viktig å ta vare på kroppen sin. På helsa. For da føler man seg så uendelig bra. Dette sier han, samtidig som han røyker som en damp. Han har aldri trimmet. Han går aldri lenger enn ut til bilen. Han legger seg med en gang han kommer hjem fra jobb fordi han er så sliten. Men du verden så bra han har det. Slik har det vært i mange år. Men nå i sommer tok dette en drastisk vending. Han bla altså tvangsinnlagt på sykehuset grunnet store vrangforestillinger. Jeg tør si dette. For det samme skjedde med meg høsten 2004. Så for å endelig svare på spørsmålet ditt (ja, det tok tid):

Jeg skal begynne med vitaminpiller den dagen det er et reelt behov for det. Avdekket av legestanden, altså som et virkelighetsorientert mottiltak mot en faktisk, reel og udiskutabel trussel. IKKE før. Da går jeg heller til en psykolog for å få en kvalifisert second opinion på tankemønsteret mitt. Og det anbefaler jeg alle andre å gjøre også. Det er en mye bedre forsikring for fremtiden fremfor å innta piller som man ikke trenger bare for å tilfredsstille trangen til å døyve blinkene fra en eller annen varsellampe.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Uansett så er de fleste her inne veldig flinke med dietten og vil nok gjennomsnitt får en bedre alderdom enn folk flest. Men hvorfor stoppe med dietten? Det er så mange andre ting man kan forbedre for å øke livskvaliteten sin! Lykke til!

Helt enig! Og den mentale hygienen er MINST like viktig som symptomfries trang til forsikringspiller. For hva er vitsen med å leve lenge dersom man går rund med en kaktus mellom ørene!!!

Ha en fin dag alle sammen!

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 19:30   #17
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Må jeg ta kosttilskudd?

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

Jeg synes faktisk dette forslaget var meget bra. Tran og omega-3 er jo en ting som nær sagt alle er enige i at er bra som et supplement til ellers god kost. Så jeg forstår ikke helt hvorfor dette skulle være noe å være lei seg for? Hadde du håpet at virkeligheten var en annen, og at man kunne ta en pille for evig liv?



Hvorfor ikke det da?



Ja, det er jo enda godt. Men dersom legen din var klar over at du tok store doser vitaminer og mineraler så kunne han jo kanskje tatt andre tester også. For å evt. sjekke om du fikk for mye av noe?



Det høres lurt ut.



Så du stoler med andre ord ikke på vitenskapen, og dermed legestanden? Du stoler mer på deg selv og dine erfaringer fordi du FØLER deg bedre? Fint det. Noen mennesker føler seg bedre ved å ta masse vitaminer og mineraler fordi de er redde for å ikke få nok. Å ikke leve lenge. Å ikke leve. Å ikke ha det bra. Miste kontrollen på sitt eget liv. Jeg har vært i en slik situasjon, og løsningen for meg var å ta en masse vitaminer og mineraler. Jeg skylte de ned med ginseng. Men det var meg. Det gjelder jo naturligvis ikke deg, eller kan det være en forsvarsmekanisme for din del også?



Du, jeg begynte som sagt med kosttilskudd for lenge siden. Når angsten kom. Men jeg var jo ikke klar over at det var det det var, før i ettertid. Men pillene hjalp på angsten. Men det var ikke pga. virkestoffene i pillene. Det var vissheten om at jeg hadde en løsning, at jeg kunne gjenvinne kontrollen, så det var forsvarsmekanismen, og troen på denne, som var det aktive virkestoffet. Men dette virkestoffet kunne like gjerne vært å stole på legestanden. Stole på min egen genetiske ballast. Eller stole på at symptomene mine kunne behandles på andre måter enn gjennom irrasjonelle handlinger. For eksempel hos psykolog.

Jeg skjønte ikke at det var angsten som drev meg til å ta tilskudd mens det pågikk. For det var ikke bevisste tankeprosesser. Men i ettertid er det lett å skjønne at mine argumenter for tilskudd var tuftet på irrasjonell grunn. Og at dette var å anse som en forsvarsmekanisme mot det liv jeg levde. Men det er jo engang slik at det er lettere å ta en pille, fremfor å endre på livsstilen. Det jeg burde gjort var å høre på angsten når den kom. Anse den som en varsellampe i bilen. Lyser oljelampa så vet man jo hva man har å gjøre. Man kan naturligvis sette et klistremerke over slik at man ikke ser det, ta en toy, og kjøre videre mens man sier til seg selv at man har det så bra. Men det er en utrolig kortsiktig løsning. Og resultatet er opplagt for oss alle.

Så en liten historie:
Jeg har en kompis som i mange år har gått rund og fortalt hvor bra han har det. Han har brukt nesten alle sparepengene sine på kosttilskudd. Han sier det er utrolig viktig å ta vare på kroppen sin. På helsa. For da føler man seg så uendelig bra. Dette sier han, samtidig som han røyker som en damp. Han har aldri trimmet. Han går aldri lenger enn ut til bilen. Han legger seg med en gang han kommer hjem fra jobb fordi han er så sliten. Men du verden så bra han har det. Slik har det vært i mange år. Men nå i sommer tok dette en drastisk vending. Han bla altså tvangsinnlagt på sykehuset grunnet store vrangforestillinger. Jeg tør si dette. For det samme skjedde med meg høsten 2004. Så for å endelig svare på spørsmålet ditt (ja, det tok tid):

Jeg skal begynne med vitaminpiller den dagen det er et reelt behov for det. Avdekket av legestanden, altså som et virkelighetsorientert mottiltak mot en faktisk, reel og udiskutabel trussel. IKKE før. Da går jeg heller til en psykolog for å få en kvalifisert second opinion på tankemønsteret mitt. Og det anbefaler jeg alle andre å gjøre også. Det er en mye bedre forsikring for fremtiden fremfor å innta piller som man ikke trenger bare for å tilfredsstille trangen til å døyve blinkene fra en eller annen varsellampe.



Helt enig! Og den mentale hygienen er MINST like viktig som symptomfries trang til forsikringspiller. For hva er vitsen med å leve lenge dersom man går rund med en kaktus mellom ørene!!!

Ha en fin dag alle sammen!


Hei igjen Thorwald og takk for et flott svar! Jeg skal prøve å svare på noen av tingene du nevner. Begynner å bli en interessant diskusjon nå

Her følger en del usammenhengende tanker jeg har rundt dette emnet så prøv å følg med hvis det er interessant. Jeg prøver å numrere litt slik at vi lettere kan følge tråden videre. La oss legge den andre tråden død og forsette her.

1. Kameraten din som røykte burde eller sluttet å røyke og bruke pengene han sparte på det, til kosttilskudd. Det er jo helt håpløst med slike individer som tror at man kan få noen særlig nytte av kosttilskudd når man ikke engang er villig til å slutte å røyke.

Røyking har mange negative effekter, ikke minst så hemmer det opptak av blant annet C-Vitamin og hvor heldig er det? Stump røyken er det aller første man må gjøre om man ønsker å leve en sunnere stil.

2. Som du nevner i den andre tråden, så har du helt rett i at naturlige kilder for mineraler, vitaminer og andre stoffer er den beste og viktigste kilden. Kroppen er ikke like flink til å oppta stoffene var piller.

3. Angående redusert opptak av stoffer når man blir eldre, så vil man kunne overdosere for å kompansere for dette reduserte opptaket. Kroppen klarer ikke å ta opp all næringen, men jo mer spagetti du hiver på veggen, jo mer klarer å henge igjen.

4. Grunnen til at jeg syntes det var tragisk forslag fra legen min er at jeg allerede tar mer enn nok av kosttilskudd, som jeg også sa til han. Men han sa jeg burde slutte med det og heller klare meg med tran. Det er klart det er et fornuftig forslag, men jeg prøvde å illustrere hvor dårlig kunnskapen på dette området er hos mange leger.

5. Nyere vitenskap tar tid til å bli godkjent og akseptert og enda lengre tid for å bli implementert hos allmennpraktiserende leger. Jeg ønsker å være i forkant av utviklingen, det koster nok litt (ikke bare penger) å være det hele tiden men jeg vil heller det fremfor å være i etterkant.

6. Jeg skulle veldig gjerne tatt mye mer tester enn det legen vil ta av meg. Har hørt nok av problemene fra min mor når det gjelder å få legen til å åpne opp øynene. Min mor har selv måtte gjøre undersøkelser på nettet, og selv skrive ut og gi legen sin informasjon om hennes tilstand. Selv da blir hun ikke diagnosert, fordi kunnskapen til legen er utdatert og lite samarbeidsvillig.

7. Vi kan i dag ta tester av genene våre for å se om vi er utsatt for enkelte sykdommer, o.l.. Jeg har ikke fått gjennomført dette selv men ønsker å få gjennomført noe slikt så snart som mulig. Det er mange som ser negativt på slik informasjon, men hvis jeg skal dø om 1 eller 10 år, så vil jeg heller vite det enn å leve et normalt liv. Hvis jeg har en økt risiko for noe, ønsker jeg å redusere risikoen med å leve riktig i henhold til den mest oppdatert kunnskapen som er tilgjengelig.

8. Kosttilskudd er ikke noe mirakelkur. Jeg tror ikke kosttilskudd er det som gjør at jeg føler meg så bra som jeg gjør, men kosttilskudd er med å hjelper meg å holde formen og holde målet mitt. Trening, diett, m.m. har større påvirkning, men kosttilskudd blir et viktig element når alt skal harmonisere sammen. De fleste toppiddrettsutøverene tar gode doser kosttilskudd, men jeg sier ikke at man skal ta det av den grunn.

9. Jeg tar kosttilskudd på bakgrunn av medisinsk forskning, ikke fordi jeg tror det vil gi meg evig liv på en pille.

Du spør om jeg ikke stoler på vitenskapen, det gjør jeg. Som forklart over, så er ikke en lege synonymt med vitenskap og oppdatert kunnskap. Dem som lever livet sitt kun etter råd fra legen har seg selv å takke når problemene kommer. Leger vet mye mer enn meg om kropp og helse, forstå mer rett når jeg sier det jeg gjør.

10. Angstproblemer er ikke til å spøke med og håper alt går bedre nå. Jeg har ikke noen tvangsforestillinger eller angst i forhold til dette med kosthold. Er heller ikke fullstendig fanatisk når det gjelder disse tingene.

Til slutt vil jeg også nevne at de offentlige anbefalte nivåer av så mye forskjellig ikke alltid er det som er optimalt for alle. Jeg stoler mest på ernæringseksperter og leger som er mer åpne for alternative metoder for vedlikehold av kroppen. Jeg gjør det jeg gjør for å holde meg frisk og i best mulig form. Legen min har lite nyttige tips i henhold til dette.

Håper noe av det jeg sier er fornuftig så snakkes vi senere

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 00:52   #18
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 53
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Må jeg ta kosttilskudd?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Hei igjen Thorwald og takk for et flott svar! Jeg skal prøve å svare på noen av tingene du nevner. Begynner å bli en interessant diskusjon nå

Takk for det. Og jeg er helt enig i at dette er en interessant diskusjon.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

La oss legge den andre tråden død og forsette her.

Greit.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Stump røyken er det aller første man må gjøre om man ønsker å leve en sunnere stil.

Uten tvil.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

3. Angående redusert opptak av stoffer når man blir eldre, så vil man kunne overdosere for å kompansere for dette reduserte opptaket. Kroppen klarer ikke å ta opp all næringen, men jo mer spagetti du hiver på veggen, jo mer klarer å henge igjen.

Dette er sikkert riktig. Og er sikkert også en fin strategi i de tilfeller hvor kroppen ikke virker. Men det er ikke det jeg vil til livs. Det jeg vil til livs er denne ukritiske bruken av vitaminer og mineraler. Så for meg må folk gjerne bruke dette, men vær kritisk. La det fylle et reelt behov som er målbart. For dette KAN være DIN forsvarsmekanisme for følelser som ulmer. Men for all del, det trenger jo langt fra være det.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

4. Grunnen til at jeg syntes det var tragisk forslag fra legen min er at jeg allerede tar mer enn nok av kosttilskudd, som jeg også sa til han. Men han sa jeg burde slutte med det og heller klare meg med tran. Det er klart det er et fornuftig forslag, men jeg prøvde å illustrere hvor dårlig kunnskapen på dette området er hos mange leger.

Ja, det er sikkert mye riktig i at kunnskapen er mangelfull hos enkelte leger. Det som imidlertid er min erfaring når jeg henvender meg til min allmennpraktiserende fastlege er at jeg blir henvist til spesialist i de tilfeller hvor legen ikke selv har tilstrekkelig kompetanse. Min lege er helt åpen på at han ikke vet eller kan nok om enkeltemner. Når jeg da ber om henvisning eller at han undersøker dette med spesialist før neste konsultasjon, så får jeg alltid tilbakemelding fra det rådende ekspertpanel i Norge. Jeg synes dette fungerer kjempebra. Og for meg gjør det ingenting om legen ikke kan nok om et tema der og da.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

5. Nyere vitenskap tar tid til å bli godkjent og akseptert og enda lengre tid for å bli implementert hos allmennpraktiserende leger. Jeg ønsker å være i forkant av utviklingen, det koster nok litt (ikke bare penger) å være det hele tiden men jeg vil heller det fremfor å være i etterkant.

Dette kjenner jeg veldig godt igjen fra meg selv. Slik tenkte jeg også. Det ble for meg viktigere å være innovativ å ligge i forkant, fremfor å være rasjonell. Jeg var villig til å ta en høyere risiko for å oppnå et langt og godt liv fremfor andre mennesker. Årsaken til at jeg var ukritisk til denne økte risikoen var fordi det var så viktig for meg å berolige meg selv. Men det var min angst som drev meg til det. Det har jeg forstått i ettertid. Men jeg forsto det ikke.

Når friske mennesker tar tilskudd bør det etter min mening skje basert på en kost/nytte vurdering. Men i mitt tilfelle ante jeg ikke kostnaden på min bruk (annet enn økonomisk da), og heller ikke nytten. Det eneste var at jeg FØLTE at det var verdt prisen. Og jeg trodde det var bra.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

6. Jeg skulle veldig gjerne tatt mye mer tester enn det legen vil ta av meg. Har hørt nok av problemene fra min mor når det gjelder å få legen til å åpne opp øynene. Min mor har selv måtte gjøre undersøkelser på nettet, og selv skrive ut og gi legen sin informasjon om hennes tilstand. Selv da blir hun ikke diagnosert, fordi kunnskapen til legen er utdatert og lite samarbeidsvillig.

Noen leger er flinkere enn andre. Og også flinke leger har sine dårlige dager. Det finnes sikkert mange eksempler på pasienter som sliter med å fortelle legen hvilken diagnose de har. Ofte er jo det et symptom i seg selv. Det kan umulig være lett å være lege, med så mange forskjellige mennesker. Igjen, jeg kan kun referere til min egen omgang med leger og psykologer. Når jeg kommer inn på et slikt kontor så lar jeg dem lede samtalen. Da er det de som er på jobb og ikke jeg. Jeg innbiller meg at dette gjør det hele veldig enkelt for legen. I de tilfeller hvor jeg er uenig med legens konklusjon så fremlegger jeg mitt syn. Jeg fokuserer på at dette er nødvendig arbeide for at jeg skal komme til mål. Så får vi heller være litt uenige, og undersøke litt frem til neste time. Jeg synes ikke jeg skal forvente noe mer. Og på den måten kommer JEG til mål. Og i mange tilfeller har legen min hatt rett, og jeg tok feil. Men det er jo han som er lege, ikke jeg.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

7. Vi kan i dag ta tester av genene våre for å se om vi er utsatt for enkelte sykdommer, o.l.. Jeg har ikke fått gjennomført dette selv men ønsker å få gjennomført noe slikt så snart som mulig. Det er mange som ser negativt på slik informasjon, men hvis jeg skal dø om 1 eller 10 år, så vil jeg heller vite det enn å leve et normalt liv. Hvis jeg har en økt risiko for noe, ønsker jeg å redusere risikoen med å leve riktig i henhold til den mest oppdatert kunnskapen som er tilgjengelig.

Jo da, jeg har lest om dette. At man kan få skreddersydde vitaminpiller basert på en genetisk tolkning. Er jo i grunnen artig, selv om jeg ikke vil ha en pille men heller verdiene for sammensetning av vitaminer og mineraler optimalisert for meg. Så kan jeg legge det inn i mat på data og komponere dags/ukes/mnd. menyer. Det hadde vært noe det!

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

8. Kosttilskudd er ikke noe mirakelkur. Jeg tror ikke kosttilskudd er det som gjør at jeg føler meg så bra som jeg gjør, men kosttilskudd er med å hjelper meg å holde formen og holde målet mitt. Trening, diett, m.m. har større påvirkning, men kosttilskudd blir et viktig element når alt skal harmonisere sammen. De fleste toppiddrettsutøverene tar gode doser kosttilskudd, men jeg sier ikke at man skal ta det av den grunn.

Her nevner du at kosttilskuddet er et viktig element når alt skal harmonisere sammen. Jeg minner atter en gang om at kosttilskuddene like gjerne kan lage disharmoni i kroppen din. Ikke slik at du nødvendigvis tar skade av det, men like vel.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

9. Jeg tar kosttilskudd på bakgrunn av medisinsk forskning, ikke fordi jeg tror det vil gi meg evig liv på en pille.

Du spør om jeg ikke stoler på vitenskapen, det gjør jeg. Som forklart over, så er ikke en lege synonymt med vitenskap og oppdatert kunnskap. Dem som lever livet sitt kun etter råd fra legen har seg selv å takke når problemene kommer. Leger vet mye mer enn meg om kropp og helse, forstå mer rett når jeg sier det jeg gjør.

Helt greit at du tar kosttilskudd. Men du vet like godt som meg at medisinsk forskning konkluderer med forskjellige resultater i de forskjellige undersøkelsene. Det er mao. uenighet blant forskerne, og sikkert blant leger også. Videre er forskningen av en slik karakter at den gjennom de forskjellige studiene fremsetter en hypotese, med påfølgende testing av denne hypotesen. Det som derfor kan være lurt, er å se på hva som er konsensus blant forskerne på området, før man konkluderer.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

10. Angstproblemer er ikke til å spøke med og håper alt går bedre nå. Jeg har ikke noen tvangsforestillinger eller angst i forhold til dette med kosthold. Er heller ikke fullstendig fanatisk når det gjelder disse tingene.

Til slutt vil jeg også nevne at de offentlige anbefalte nivåer av så mye forskjellig ikke alltid er det som er optimalt for alle. Jeg stoler mest på ernæringseksperter og leger som er mer åpne for alternative metoder for vedlikehold av kroppen. Jeg gjør det jeg gjør for å holde meg frisk og i best mulig form. Legen min har lite nyttige tips i henhold til dette.

Jotakk, angsten min er der den skal være. Og jeg har lært å høre på den nå. Faktisk en fin funksjon så jeg ikke skal gå for langt ut mot stupet. Flott å høre at du ikke er fanatisk. For du høres ut som en som går noen skritt lenger enn de fleste. Som regel kan det være helt supert, men ikke alltid.

Hvordan kan en som er oppriktig interessert i å forvalte sin kropp og helse være villig til å ta en slik unødig risiko med alternative metoder, når det ikke er noen garantier om minstelønn?


Ha en fin dag!

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Produktene mine erfaringer Maz Eurodiett 13 01-11-04 14:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no