Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Julemat: Fantastiske medisterkaker med sydlansk surprise!

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-11-04, 12:22   #1
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Julemat: Fantastiske medisterkaker med sydlansk surprise!

Enten man sverger til det ene eller det andre, og kanskje nesten ikke liker medisterkaker, så vil jeg tørre å påstå at man dør fattigere hvis man ikke har spist disse en gang før man dør!
Oppskriften sto i Magasinet for noen år siden. Jeg har brukt den hvert år siden. Jeg satt å finregnet på karboinnholdet i fjor (og har mistet arket)Men mener å påstå at de lå på rundt 4-5 karboser pr. medisterkake.
Jeg har faktisk aldri likt medisterkaker. Jeg har synes de er smakløse og vonde, men fordi jeg ville at gubben skulle ha sin julemat tradisjon i fred, lagde jeg medisterkaker for han sin skyld, og de har blitt en formidabel suksess!! Hemmneligheten bak denne at den har fyll/stuffing i seg. En liten "surprise" når man spiser den. Og ikke hvilken som helst overraskelse heller, men en litt sydlansk vri som hever den kjedelige medisterkaken opp til himmelske høyder!

Medisterkaker 40 stk.
1 kilo medisterdeig. (her bruker jeg den som er helt ren og uspedd ,så slipper jeg uønskede karbohydrater her)
2 ts. salt
2-4 ss potetmel
1/2 ts nymalt muskat, eller posemuskat
1 ts malt ingefær
2-3 dl melk (fløte går enda bedre og færre karboser)

Bland alt godt.

Stuffing
12 svisker
1 eple
1-2 ts karripulver. (personlig synes jeg at 2 ts blir litt vel "hot"!!!!)
1 ss frisk salvie eller 1/2 ts pulver

Finhakk alt sammen og la det koke sammen til en tykk masse.

Ta en fuktet skje og hent opp en stor ss med medisterdeig. Trykk den flat mot håndflaten og legg på en ørliten dæsj med fyll. Brett kantene rundt og lag en rundt kake ut av det. Stek dem.
Stuffingen skal rekke til 40 kaker, så det er ikke mye du skal ha på hver kake. Det er derfor de heller ikke har flere karboser i seg. Fordi de 12 sviskene og det ene eplet skal deles på 40 kaker.

Bon apetit!!

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-04, 20:38   #2
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Det så spennende ut. Jeg er ellers ikke glad i medisterkaker. Dette kan sikkert gjøres med kjøttkaker også dette !?

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 23-11-04, 21:12   #3
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Å, det så deilig ut! Svisker, eple og karry er så godt til svinekjøtt! Dette må prøves - selv om vi her på denne kanten av landet ikke har de helt store medisterkake-tradisjonene. Mannen min er glad i julepølse, men den er da så smakløs at jeg er glad jeg slipper å spise den...

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 12:39   #4
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Julemat: Fantastiske medisterkaker med sydlansk surprise!

Kanskje flytte denne over i festmat-tråden som julemat?

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 12:56   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Julemat: Fantastiske medisterkaker med sydlansk surprise!

Kan jeg få lov å tilføye at det går fint an å bytte ut potetsmelet med et egg eller to.... og fløte smaker herlig, selv om deigen i seg selv er fet.

Ikke stek kakene for mye, da kan de bli tørre. (Ihvertfall uten fyll)

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no