Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Mye salt

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-11-11, 12:22   #1
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Mye salt

Kan mye salt hindre vektnedgangen eller går man ned i vekt som normalt men det hoper seg litt opp med vann bare? Sikkert et rart spørsmål men jeg begynte å tenke på det i går. Om jeg tar noen dager og spiser mat med salt noe jeg aldri gjør, vil det da stagnere litt eller er det bare midlertidig når vannet er der. Selv om man har litt vann i kroppen så forsvinner jo det, men fungerer fettforbrenningen optimal uansett?

Noen som skjønner hva jeg mener?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 12:31   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Mye salt

Det skal ikke ha no å si om du spiser mye salt. Jeg spiser mye og har ikke noe vannoverskudd eller fettoverskudd på kroppen.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 12:33   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Mye salt

Tror nok det er midlertidig vannsamling, om noe. Synes heller det er litt bekymringsfullt at du "aldri" spiser mat med salt, jeg. (Er for lite flink til å salte maten selv stort sett, og får fort blodtrykksfall, evt hodepine og svimmelhet)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 12:54   #4
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Mye salt

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Tror nok det er midlertidig vannsamling, om noe. Synes heller det er litt bekymringsfullt at du "aldri" spiser mat med salt, jeg. (Er for lite flink til å salte maten selv stort sett, og får fort blodtrykksfall, evt hodepine og svimmelhet)

Hmmm syns du? Jeg får så lett vann i kroppen jeg så beina blir vonde. Derfor salter jeg aldri noe som helst. Å nå spiser jeg fenalår og det er jo kjempe salt. Så begynte jeg å tenke om jeg ikke går ned noe til fredag da pga saltet eller om det ikke har så mye å si bortsett fra litt midlertidig vann....

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 12:55   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Mye salt

Salt er et viktig mineral. Man skal ikke ha for mye, men jeg kan aldri tro det er bra å spise for lite.

Salt tror jeg ikke hindrer vektnedgang, men det får kroppen til å samle vann, men det spiller da ingen trille, for det er fett vi skal gå ned, om kroppen samler litt vann gjør da ikke noe( med mindre du er besatt av hva vekta viser).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 13:04   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Mye salt

Spiser du nok av motsetningen kalium?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 13:20   #7
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Mye salt

Skal nok mye til for å få i seg for lite salt, med mindre man drikker ekstreme mengder vann og kun spiser 100% ubehandlet og ukrydret mat. Det meste av smør, krydderblandinger, pålegg (ost f.eks.) og kjøtt inneholder jo ganske greit med salt. Men stemmer som de andre her sier, at det er viktig å få nok salt. Salt er faktisk med på å regulere blodsukkeret, blant annet. Men vil tro det er lettere å få for mye enn for lite, og da kan det jo gå utover nyrene og andre ting..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 13:43   #8
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Mye salt

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Spiser du nok av motsetningen kalium?


Ifølge diett så gjør jeg det ja.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 13:44   #9
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Mye salt

Jeg spiser jo pålegg og slike ting som inneholder salt da.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 14:11   #10
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Mye salt

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Jeg spiser jo pålegg og slike ting som inneholder salt da.

Ok, begynte å lure siden du sa du aldri spiser mat med salt

Trenger nok ikke tilsette noe særlig salt i maten hvis man spiser mye mat som allerede er tilsatt salt. Men hvis du vil spise litt ekstra salt mat over noen dager har det nok ikke noe å si for vekta, utover at du kanskje lagrer noe ekstra vann. Hjelper sikkert å drikke ekstra vann for å skylle ut saltet etterpå hvis det plager deg, vil jeg tro.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 14:15   #11
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Mye salt

Nei jeg spiser rene produkt da som kjøtt og slike ting. Tilsetter aldri salt. Men spiser jo litt pålegg som er tilsatt salt. Så helt fritt er det jo ikke.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 17:42   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Mye salt

Når du spiser så lite salt blir du lite tørst? Drikker du nok?Vann driver ut overskuddsvann i kroppen.Mamma er redd salt, drikker nesten aldri vann/væske fordi hun glemmer det pga manglende tørste ( hun unngår salt og søt mat som fremmer tørste) og har derfor vondt i leddene pga lite mellomleddsvæske (som avhjelpes om hun drikker).Ser du den onde sirkelen?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 18:06   #13
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Mye salt

Må bare få lov til og skyte inn at salt brukt i pålegg etc. er ikke ekte salt men et kunstig fremstilt salt som ikke gir oss det kroppen trenger i det hele tatt. Bevisste mennesker spiser smør i stedet for margarin, men nesten like viktig er det og bytte ut det raffinerte saltet med berg- eller havsalt som faktisk inneholder alle de sunne mineralene kroppen vår trenger.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 19:50   #14
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Mye salt

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Når du spiser så lite salt blir du lite tørst? Drikker du nok?Vann driver ut overskuddsvann i kroppen.Mamma er redd salt, drikker nesten aldri vann/væske fordi hun glemmer det pga manglende tørste ( hun unngår salt og søt mat som fremmer tørste) og har derfor vondt i leddene pga lite mellomleddsvæske (som avhjelpes om hun drikker).Ser du den onde sirkelen?


Drikker mellom tre og fire liter for dag

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 19:57   #15
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Mye salt

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Må bare få lov til og skyte inn at salt brukt i pålegg etc. er ikke ekte salt men et kunstig fremstilt salt som ikke gir oss det kroppen trenger i det hele tatt. Bevisste mennesker spiser smør i stedet for margarin, men nesten like viktig er det og bytte ut det raffinerte saltet med berg- eller havsalt som faktisk inneholder alle de sunne mineralene kroppen vår trenger.

Hva mener du med kunstig salt? At det kun inneholder natriumklorid?

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 20:43   #16
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Mye salt

Ja, dette saltet inneholder ikke alle de livsviktige mineralene vi trenger; tvert imot kan vi få en forskyvning av mineralbalansen i kroppen om man spiser mye av natriumklorid.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 20:51   #17
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Mye salt

Huff enda noe å tenke over....

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 20:52   #18
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Mye salt

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Ja, dette saltet inneholder ikke alle de livsviktige mineralene vi trenger; tvert imot kan vi få en forskyvning av mineralbalansen i kroppen om man spiser mye av natriumklorid.

Godt poeng. Nå tenkte jeg på saltmangel som i natriummangel. Tilskudd av andre mineraler tar man jo gjerne uansett, tror du ikke det vil være nok? Verre å balansere inntaket hvis man får i seg for mye salt..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 21:50   #19
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Mye salt

Leste nettopp "The Calcium Lie: What Your Doctor Doesn't Know Might Kill You"
http://www.capris.no/product.aspx?isbn=0981581854&r=1

og i følge den boken er det veldig feil og spise natriumklorid og så ta diverse tilskudd og håpe man får balansen rett, men man trenger selvsagt ikke være enig i det forfatteren sier (selv om det høres veldig logisk ut)

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 22:31   #20
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Mye salt

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Leste nettopp "The Calcium Lie: What Your Doctor Doesn't Know Might Kill You"
http://www.capris.no/product.aspx?isbn=0981581854&r=1

og i følge den boken er det veldig feil og spise natriumklorid og så ta diverse tilskudd og håpe man får balansen rett, men man trenger selvsagt ikke være enig i det forfatteren sier (selv om det høres veldig logisk ut)

Ja, vet at det ikke nytter hvis problemet er mye natriumklorid. Men hvorfor skal ikke det gå an hvis man spiser passe mengde natriumklorid, men mangler andre mineraler..? Ser ikke logikken i sistnevnte, men mulig det er jeg som er treig her

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 22:44   #21
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Mye salt

Forfatteren forklarer det med at om man tar et tilskudd av et mineral, så forskyver det balansen og man tar dermed et tilskudd av et annet mineral, men da blir det enda verre for et annet, etc., og at tilskuddene aldri kan erstatte det naturlige fullt ut.
Menneskekroppen består av 72 % vann, resten er tross alt mineraler.
Anbefaler og lese boken; han har en hel del logiske argumenter.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 00:23   #22
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Mye salt

Har dere smakt det rosa saltet? Himalayasalt? Er det godt? Så det var litt dyrt, men det er kanskje verdt det? Eller hva med sånne flak? Er det naturlig, Bente? Gi oss noen tips,da!

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 02:06   #23
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Mye salt

Himalayasaltet er sunt, det samme er bergsalt og havsalt.
Jeg har faktisk akkurat bestilt meg av det rosa Himalyasaltet for første gang, men har ikke smakt det enda.
Jeg har bestilt herfra
http://www.sanabona.no/nettbutikk/kategori/4/rosa-salt
og vil teste både det grove og det fine saltet.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 04:02   #24
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Mye salt

Ser mange skriver om Himalayasalt her, har det også sjøl. Men jeg lurte veldig på hva rosa salt var for noe, og googla litt. Kom over denne siden. Dere saltkjennere, er det noe hold i det som står her? I mine ører høres det ikke så dumt ut, men jeg kan ikke så himla mye kjemi, eller generelt om salt og dets virkning i kroppen (utover at det er viktig å få akkurat nok). Han som har skrevet artikkelen har en doktorgrad i geologi, så faglig tyngde har han i hvertfall. Dessuten er han ikke ute etter å selge noe, i motsetning til omtalene til saltene. Merker jeg er skeptisk til produktomtalene av Himalaysaltene nå.

__________________

Sist redigert av Glorfinia : 28-11-11 kl 04:24.
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 07:34   #25
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Mye salt

Hva med seltin ? Kan vi bruke det med god samvittighet ?

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Salt Wiggo Spørsmål og svar 2 11-11-10 13:15
Salt eller ikke salt torgn Generell diskusjon 6 12-08-10 20:27
Salt, svette og påfyll av salt erleperle Trening 3 05-07-09 00:58
Er salt ok? Pocahontas Ketolysekuren 11 21-06-08 16:41
Salt? Cider Atkins kosthold 2 11-01-08 20:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no