Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Fett

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-09, 23:17   #1
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Fett

Dere som er på ketolyse kuren...spiser dere alle typer fett eller bare slik typisk sunnt fett?

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 23:21   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett

Kan du nevne typer du synes er usunnne?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 23:24   #3
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Fett

Tenker da på animalsk fett og sånn... sånn av barnelærdom, alt som stivner i kjøleskap er fy fy! ...gir høyt blostrykk, tette blodårer, ikke bra for hjertet osv...

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 23:41   #4
dynamitt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 31
dynamitt er på en erverdig vei

Sv: Fett

Selv er jeg veldig opptatt av å få i meg minst mulig av det jeg betegner som det skadelige flerumettede fettet, spesielt den typen fett man finner i de hvite oljene (soyaolje osv). Jeg spiser helst mat som inneholder fett med høyere konsentrasjon av mettede fettsyrer; melkeprodukter som fløte, ekte smør, ost, cocosa (kokosfett), olivenolje. Jeg spiser selvlfølgelig flerumettede fettsyrer også.

Hvorfor?

Jeg har oppdaget at den informasjonen jeg har fått i alle år; skole, helsemyndigheter og andre offentlige myndigheter ikke stemmer overens med det jeg selv har funnet ut.

dynamitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert dynamitt Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 23:41   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fett

Hei, glem alt som sies om såkalt usunt animalsk fett. Det er unaturlig fett som er problemet. 2 ting er unaturlig:
1 de fettene som er enten ødelagte eller modifisert av industrien, da snakker vi margarin, transfett, harskt fett. Dette er ikke bra.
2 de fettene som kroppen ikke har godt av i store mengder, dvs flerumettede fetter som lett harskner også inne i kroppen.

De beste fettene er de naturlige og stabile (jo mer mettet jo mer stabile):
Kaldpresset oliven og raps
Ekte smør
Kaldpresset kokosolje
Dyrefett, spekk, smult, men husk at også dyrefett har en god andel flerumettet fett som harskner
+ noen få andre jeg ikke har kontroll på.

Enumettet fett er ren og skjær bra energikilde da de ikke brukes til annet enn energi slik jeg forstår. Du finner dem i mye. (nøtter, oliven, dyrefett, etc)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 23:51   #6
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Fett

Ekte smør...type meieri smør?

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 23:57   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fett

Opprinnelig lagt inn av GKS, her.

Ekte smør...type meieri smør?

Og bare, bare det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 00:08   #8
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Fett

Takker for svarene!

Da får jeg tusle på butikken på mandag å kjøpe inn EKTE MEIERI SMØR! (Pappa kommer til å elske meg når han kommer på besøk hit )

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 00:11   #9
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Fett

Fremdeles litt forvirret men jeg er veldig glad i "flytende Vita hjertegod". Er den bra å bruke?

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 00:15   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fett

Husk at du skal glemme alt du trodde var sunt tidligere!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 00:40   #11
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fett

Vita Hjertegod konseptet er ikke optimalt. Det tar bort naturlig fett i maten og erstatter med industrifett. Feks i ost, revet ost, leverpostei, etc. Vita Hjertegod olje er vel like bra som noen annen olje, men neppe er den kaldpresset og så naturlig som mulig. Som sagt, Vita øker graden av ustabilt flerumettet fett og det er ikke OK.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 00:42   #12
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Fett

Da går jeg for EKTE meierismør og kaldpresset olje heretter! (Så danser Vitaen i søpla! )....(jeg har visst mye å lære fremover nå...)

__________________




Sist redigert av GKS : 11-01-09 kl 00:47.
GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 00:46   #13
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Fett

Jeg og alle mine spørsmål...
Hva bruker dere kokosolje til/i?

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 01:04   #14
dynamitt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 31
dynamitt er på en erverdig vei

Sv: Fett

Kokosfett (eller cocosa som mange kjøper i helsekostforretninger) inneholder mye mettet fett, det er korte og mellomlange mettede fettsyrer med mange bra egenskaper, antibakterielle egenskaper f.eks

Jeg liker å spise det som kosttilskudd - et par teskjeer er nok. Jeg har også veldig bra erfaring med å bruke det mot påbegynt halsvondt.

Man kan steke mat i det også. Det smelter på 24 grader ca.

Jeg synes det smaker godt, men mange synes smaken ikke er så god.

Jeg smører også sår hud med det, man blir liksom ikke "fet" av det...

Det er mange som bruker det for å øke sin forbrenning, men dette vet jeg ikke så mye om.

dynamitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert dynamitt Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 01:10   #15
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Fett

Mamma begynte her for leeenge siden å cocosa som kosttilskudd for det skulle hjelpe på vektnedgang (men hjalp jo ikke særlig mye når hun fortsatte å spise akkurat det samme som før). Jeg måtte jo selvfølgelig smake på det og synes det var veldig god smak på det, så kanskje jeg skulle begynne med det som kosttilskudd.
Andre anbefalte oljer som anbefales som kosttilskudd?

Hvor mye fett bør man få i seg i løpet av en dag når man er på ketolysekuren?

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 02:01   #16
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fett

Tja, på ketose skal man jo begrense karbene (20-40g eller noe) og spise normalt med protein (ca 1g pr kg fettfri kroppsmasse). 30g karbo + 75g protein gir ca 450 kcal. Skal du da spise feks 1800 kcal er det 1350 igjen fra fett. Det blir ca 140g fett det.

Lag ditt ca regnestykke, følg med på hva du spiser i starten og justert litt underveis så går det fint.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 02:15   #17
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Fett

Eller: Spis så mye du bare greier Men vær litt forsiktig med cocosaen i begynnelsen, kan hende magen reagerer litt

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 02:31   #18
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fett

hehe, ja... stort sett er feks 140g nok ! Vanskelig å klare å få i seg mer. Spis til du er mett og fornøyd og spis når du er sulten. Denne type mat stiller sulten.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 02:36   #19
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Fett

Nettopp, du greier ikke så mye uansett Det regulerer seg selv på et merkelig vis..

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 02:37   #20
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Fett

Okei Da vet jeg det!

(Håper boka kommer i posten på mandag...er såå motivert nå...og full av 1000 spørsmål...)

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 15:29   #21
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Fett

En ting til...ang rapsolje...bruker dere den vanlige som man får kjøpt på rema eller kaldpresset rapsolje? Egner kaldpresset rapsolje seg til steking?

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 15:42   #22
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett

Det finnes et merke kaldpresset rapsolje som egner seg til steking og som selges over alt. Odelia heter den, kommer på stilige glassflasker. Vær obs på teksten, en er for kald mat og en for steking!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 19:06   #23
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett

Til steking er meierismør best. Oljer tåler ikke høy varme og fettsyrene blir ødelagte under steking. Olivenolje er best til dressinger og kalde sauser. Rapsolje har jeg sluttet med - har hørt at det er for mye omega 6 i den, og dessuten lager jeg svært lite dressinger selv av olje - jeg bruker sæterrømme med litt krydder oppi istedet.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 19:18   #24
dålsi
Medlem
 
dålsi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 270
dålsi har en fantastisk aura rundt segdålsi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett

Hva med margarin? Eller er meierismør bedre???

dålsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sikker.....prøver ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 19:23   #25
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Fett

Margarin er fy fy - bruk meierismør!!!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, margarin, olje, smør


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 20:08
Hvor mye fett er fett nok? Tinka Ketolysekuren 1 18-11-08 11:26
Sunt fett og usunt fett Princez Ketolysekuren 8 18-03-08 21:03
Hvorfor gir fett inn, masse fett ut? Fjonken Spørsmål og svar 23 15-02-07 17:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no