Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-09, 02:40   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett?

Hva mener de egentlig med hardt fett og hvorfor mener de at fett som blir hardt i kjøleskapet, stivner i årene våre?

Tror de at vi har kjøleskapstemperatur innvendig? Er ikke kroppen rundt 37 grader innvendig? Har "ekspertene" sett en pakke smør som står i et rom med 37 grader? Er det hardt?

Kan noen forklare meg denne liksom-logikken? Hva MENER de egentlig?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 08:30   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett?

Ha, ha. Det var et godt bilde.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 09:32   #3
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett?

For det første så er det jo forskjell på hardt og herdet fett!
Derav transfett, delvis herdet fett. DET blir prompte omdannet til kolesterol i årene våre. Og skal IKKE inntas. Transfett kalles det og. Hardt fett som smør og cocosa vet vi jo er ok.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 12:27   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett?

jepp, det er herdet fett som man feks får i industrielt fremstilt margariner som er problemet. Stort sett flyter ikke fettet man spiser fritt rundt i blodet. Blod er mest vann og fett løses dårlig i vann. Det er derfor vi har kolesterolproteiner for å transportere fettet rundt.
Sammenhengen er mer kompleks enn som så. Fett er ikke ett fett for kroppen, den bruker fett til å bygge cellevegger og masse annet. Dvs vi påvirkes på mange måter av det fettet vi spiser. Naturlig fett som ligner på det vi har i kroppen er bra, essensielle fetter som feks fra fisk er det eneste fettet vi ikke lager selv og trenger i kosten. Resten av fettet mekker vi selv eller får i fra kosten.
Fetthysteriet henger nok mest sammen med den negative påvirkning som herdet margariner og transfett har på kroppen, og så setter man naturlig mettet fett i samme bås. Kunne ikke være mer feil. Du og jeg har jo masse sånt fett i kroppen vår fra før. Vi lagrer til og med overskuddet av blodsukker som slikt mer mettet fett.

Mettet fett er stabilt og harskner mye mindre. Flerumettet fett harskner lett, også i kroppen vår. Så spise en bra andel med naturlig hardere fett med god samvittighet. Kaldpressede oljer som kokos/oliven/raps er helt OK, smør er bare bra og dyrefett er helt naturlig. Spe på med fisk så har du det du trenger.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 12:39   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett?

Ja det er det jeg også mener, jeg har bare sett meg litt lei på "eksperter" som snakker om at man kan sette smør og oljer i kjøleskapet og se hva som blir hardt. Blir det hardt i kjøleskapet, er det hardt i årene våre og legger seg som et belegg. Jeg lurer litt på hvordan et ernæringsutdannet menneske kan trekke slike slutninger?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 12:53   #6
dynamitt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 31
dynamitt er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett?

Dette "belegget" som de "velutdannede" snakker så høyt om, det kan være noe helt annet enn mettede fettsyrer og for mye kolesterol:

Det kan i stedenfor være oksidert (harskt) kolesterol som brukes for å lege sår i blodårene, transportert rundt med såkalte VLDL (very low density lipidprotein), kolesterolet kan være laget av f.eks harske flerumettede fettsyrer - fysjameg!

For meg handler det mye mer om hvorfor årene tettes, hvorfor transporteres kolesterol til slike oppsamlingssteder, hva er årsaken?

Og glem i tillegg alt prat om godt og dårlig kolesterol (eller HDL og LDL)...

Det finnes en stor studie som pågikk over mange år i USA, Framingham-studien, påbegynt på 50-tallet. En av de som ledet studien sa i 1992:
"In Framingham, Mass, the more saturated fat one ate, the more cholesterol one ate, the more calories one ate, the lower the person's serum cholesterol. . . we found that the people who ate the most cholesterol, ate the most saturated fat, ate the most calories, weighed the least and were the most physically active"


Sist redigert av dynamitt : 11-01-09 kl 13:06.
dynamitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert dynamitt Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 13:06   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett?

Ja, da bør de i hvertfall ordlegge seg helt annerledes, så de ikke fremstår som helt fjerne, synes jeg. Jeg har jo ofte diskutert med folk som har lest ditt og datt av ernæringseksperter, og som da tror at hardt fett (som "ekspertene" mener er smør, kokosfett og lignende) legger seg i årene nettopp fordi det ikke er flytende slik som oljer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 15:54   #8
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett?

Hallo? Kolesterol er jo det som setter seg i årene, ikke det mettete fettet!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 16:46   #9
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett?

Ja men kolesterolet er ikke bad guy, det er årsaken til at kolesterolet setter seg fast man må gå på.

Ernæringsekspertene er folk som har lært noe av tidligere eksperter og det er ikke tvil om at noe av det som læres er feil, bare feil evt ukunnskap.

Men, vi som spiser det naturlige og stabile fettet og maten blir happy og friske, så får de andre velge sin egen vei...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er "verst"? For lite fett, eller for mye karbo? hansola Spørsmål og svar 9 30-04-08 23:54
Hmm. "Skummel" fett-observasjon på Ketolyse SkinnyToBe Ketolysekuren 13 20-01-08 11:48
Dagbladet.no i dag - "Ikke sant at fett gir hjertesykdom" tommygutt Nyheter / media 14 19-12-07 17:14
Verdens? ledende fett"guru" kommer til norge i November. topinvestor Spørsmål og svar 12 04-11-06 17:48
Å innta "mengder" med fett - hvor få karber? mofe Lavkarbo generelt 13 30-01-06 17:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no