Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Veldig interessant artikkel om karbohydrater, mageproblemer, impulskontroll og angst

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-07-11, 11:28   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Veldig interessant artikkel om karbohydrater, mageproblemer, impulskontroll og angst

http://www.uib.no/filearchive/plugin...2006_liten.pdf

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 12:54   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Veldig interessant artikkel om karbohydrater, mageproblemer, impulskontroll og an

Det var en del interessant der.
Det jeg biter meg merke i at de (i artikkelen om at "matintoleranse som oftest er depresjon") tar liten høyde for at bakteriene i miljøet i tarmen faktisk bidrar til hormonbalansen vår. F.eks blir en femtedel av stoffskiftehormonene dannet ved hjelp av "snille" bakterier i tarmen.
Jeg leste også nettopp at bakteriebalansen i tarmen var ekstremt viktig for serotonin-produksjonen. Og det er ett av lykkehormonene våre. Så å reklassifisere mage-tarmproblemer som depresjon kan frata disse menneskene en medisinfri vei til bedre psyke. (Man kan finne mer om dette om man leter på info om vagusnerven - som antas å blant annet fungere som direktelink mellom det som foregår i tarmsystemet og hjernen. På engelsk beskrives dette som mind-gut-connection. http://www.wellnessresources.com/hea...nd_depression/)

Så det ER faktisk viktig å pøse på med probiotisk mat etter en penicillinkur.

En annen ting som jeg synes er EKSTREMT arrogant av legestanden er å gå ut så si at "om vi ikke kan måle det så har ikke du et problem". Det er en påstand som i bunn å grunn må bygge på tesen om at "våre tester kan ikke ta feil, våre tester kan ikke bli bedre, det kan ikke være ting som vi (ennå) ikke kan måle eller sammenhenger vi (ennå) ikke forstår."


Edit - for de som ønsker å redusere kroppsvekten burde denne artikkelen være på leselista:
http://www.wellnessresources.com/wei..._prevent_weig/
I enden av artikkelen ligger det linker til flere artikler i samme "serie".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 13:24   #3
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Veldig interessant artikkel om karbohydrater, mageproblemer, impulskontroll og an

Mage og hode henger sammen og påvirker hverandre begge veier.

men hvordan magen har det påvirker hode mye. Jeg er en av de med "udiagnostisert" mageproblemer. De ga meg opp på sykehuset her og i bergen. Så jeg måtte gå privat.. Og jeg er nå tilnærmet frisk.
Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg sannsybligvis vert ufør idag.

Magen min påvirker hode mitt veldig. Har jeg vondt i magen så fungere ikke hode. Men jeg kan og få vondt i magen vist jeg spiser når jeg er stresset. Men det er en helt annen smerte enn den jeg får av gluten, melk, soya, div frukt og grønnaker, sukker, div estoffer. Det føles helt annerledes og er annerledes.

Derfor ble dietten veldig begrenset i en periode og dermed mente psykolog og lege at jeg hadde spiseforstyrrelse. Og det har jeg ikke.
Men etter å ha vert hos samme psyk i tre år så ser hun nå hvor mye mat påvirker meg og min autistiske oppførsel.

Så begge deler påvirker hverandre men jeg blir bare sint og frustrert når noen mener at mine mage problemer er psykisk.

(kan forøvrig nevne at et halvt år før de startet var jeg på ferie i utlandet, fikk en hals infekajon og ble satt på tre ganger norsk maks dose av antibiotikaen amoxilin. Fra å ikke ha hatt særlig sansen for karbohydrater og søte ting ble jeg en ravn på det når jeg kom hjem. Toppet seg under en ferie hvor jeg kun spiste frukt, mais, brød og ris..)

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 14:02   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Veldig interessant artikkel om karbohydrater, mageproblemer, impulskontroll og an

Svært interessant og litt underholdende - jfr setningen:

Sitat:

Kvar einskild av oss går rundt med vel eitt kilo tarmbakteriar og som er livsviktige for å halda næringsbalansen (såleis kan vi godt trekkja frå eit kilo på kroppsvekta vår når nokon spør om den).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 14:09   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Veldig interessant artikkel om karbohydrater, mageproblemer, impulskontroll og an

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.


En annen ting som jeg synes er EKSTREMT arrogant av legestanden er å gå ut så si at "om vi ikke kan måle det så har ikke du et problem". Det er en påstand som i bunn å grunn må bygge på tesen om at "våre tester kan ikke ta feil, våre tester kan ikke bli bedre, det kan ikke være ting som vi (ennå) ikke kan måle eller sammenhenger vi (ennå) ikke forstår."

Seriøst enig med deg der! Et eksempel er mitt tilfelle, der jeg har gått sykmeldt i 6 mnd - mange mange prøver er tatt og alle er normale (med unntak av noen mangler vit/mineralmessig, og forhøyede lever-verdier) 3 antibiotika kurer (1 pga lungebetennelse, 1 pga halsbetennelse og en 2 ukers fordi jeg ba fastlegen om å forsøke og se om jeg ville få samme effekt uten at annen kjent infeksjon var påvist) fjerner 99% av symptomene mine og jeg føler meg helt "frisk", sist JOGGET jeg forsiktig i skogen og alt i kroppen fungerte som det skulle! - men jeg kan ikke få en lengre kur fordi ingen prøver "beviser" infeksjon...

Håper fastlegen min er tøff nok når jeg skal dit i morgen - jeg kan ikke reise hjem (Trondheim) på ferie når jeg er så dårlig form og har så mye smerter - en langvarig kur vil gi meg noen uker "fri" - så får jeg heller forske videre etterpå på hvilken infeksjon som i realiteten gjør meg så syk...

Jeg trekker litt sammenlikning med mitt eget yrke - der jeg jobber med kompliserte datasystemer av mange slag. Jeg forsøker forskjellige ting for å se om systemet blir "friskt" - og finner jeg en løsning, går jeg ikke bort fra den om jeg ikke finner ÅRSAKEN til problemet på annet vis - da benytter jeg jo den løsningen som fungerer! Så forsker jeg heller ved siden av på hva det kunne være og om det kan unngås senere...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 15:00   #6
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Veldig interessant artikkel om karbohydrater, mageproblemer, impulskontroll og an

Jeg skal lese denne, synes det er spennende. Og at ting henger sammen er jeg ikke i tvil om, men det er ikke alltid lett å vite hva som kommer først.

Jeg så foreløpig denne:

Sitat:

Det er angst og depresjon som har skulda, og desse pasientane treng
heller terapi enn diettar, seier psykiater Tone Tangen Haug.

Og jeg vet flere som har hatt symptomer som pga manglende funn ved prøver blir gitt diagnosen angst eller depresjon. Min oppfattning er at det vel så ofte kan være for lett å gå den veien, og fordi terapi kan gi en bedre mestring av hverdagen - så kan det feilaktig bli oppfattet som om det er angst og depresjon.

Det er flere jeg har lest om som akkurat ved å fine sin diett har fått det mye bedre psykisk.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 15:10   #7
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Veldig interessant artikkel om karbohydrater, mageproblemer, impulskontroll og an

Har lyst å legge ved en artikkel om matoverfølsomhet og irritabel tarm fra arbeidet ved en tverrfaglig gruppe på Haukeland for de som er interesserte. Hvor de bl.a. kom frem til :

Sitat:

Nyere forskning tyder imidlertid på at psykologiske faktorer kan være av mindre betydning ved matoverfølsomhet enn tidligere antatt. En rekke endringer av normal fysiologi er påvist, for eksempel at mageplagene ofte kan reproduseres ved inntak av ikke-absorberbare karbohydrater som fermenteres i tykktarmen. Dette tyder på at fermenteringsproblemer i tarmen er en viktig årsak til symptomene. Det virker som om tykktarmen ikke greier jobben sin, enten på grunn av forstyrret bakterieflora, for stort tilbud av karbohydrat, eller begge deler.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 20:37   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Veldig interessant artikkel om karbohydrater, mageproblemer, impulskontroll og an

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Har lyst å legge ved en artikkel om matoverfølsomhet og irritabel tarm fra arbeidet ved en tverrfaglig gruppe på Haukeland for de som er interesserte.

Veldig positiv lesing det der. Håper det når ut til fastlegebestanden etterhvert.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Interessant artikkel i bladet Medium Monagh Generell diskusjon 0 28-05-11 12:23
Interessant artikkel som sier litt mer om karbohydrater. Les nøye ada-emilie Artikler 1 13-01-11 11:33
Artikkel om lavt stoffskifte jeg fant interessant ada-emilie Stoffskifte / hormonproblemer 1 05-04-10 15:00
Interessant artikkel.. sleeptight Lavkarbo generelt 1 21-10-05 13:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no