Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Medisiner en vet kan bremse vektnedgang?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-07-11, 12:33   #1
Kathja
Medlem
 
Kathja sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 104
Kathja er på en erverdig vei
Question

Medisiner en vet kan bremse vektnedgang?

Er det noen kjente medisiner som virker inn på vektnedgangen??

Har kikket litt rundt men finner mest om diabetes og hjertebank.

Noen som har litt peiling?

__________________
Jeg elsker brød og gjær,derfor jeg har blåst opp...
Kathja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-Tror jeg??? Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 12:52   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Medisiner en vet kan bremse vektnedgang?

En del betennelsesdempende medisin (NSAIDer - voltaren og lignende) kan virke hemmende for vektnedgang, om enn bare midlertidig. Vet også at antidepressiva kan ha en slik effekt.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 12:54   #3
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Medisiner en vet kan bremse vektnedgang?

Det er mange medisiner som kan bremse på vektnedgangen og/eller gi vektøkning. Jeg vet i hvert fall at antidepressiva (type cipralex og sånt) svært ofte har vektøkning som bivirkning. Man kan også samle en del vann på betennelsesdempende, noen reagerer på hormonprevensjon etc.

Her er link til felleskatalogen. Søk på legemiddelet her så kan du se om vektøkning er en kjent bivirkning.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 13:41   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Medisiner en vet kan bremse vektnedgang?

Levaxin kan man vel egentlig ikke beskylde for å direkte bremse vektnedgang, men siden man da implisitt har et stoffskifteproblem kan man få problemer med å gå ned dersom levaxin ikke er optimalt for den det gjelder.

Erfa eller armour kan være vanskelig å få skrevet ut (og dyrt), men kan hjelpe siden man da tilfører t3 direkte (sammen med t1 og t2) i stedet for å satse på at kroppen skal klare å omdanne t4 til t3 (og videre nedover), samt binde produktet til transportproteinet før det leveres rundt i kroppen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 22:44   #5
Kathja
Medlem
 
Kathja sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 104
Kathja er på en erverdig vei

Sv: Medisiner en vet kan bremse vektnedgang?

takk for alle svar

litt greit å sjekke ting ut,i tilfelle en skulle stå litt fast i perioder.
Fant dette ang.pinex forte:

Ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand.
Så den kan gi litt usj overdosering og dosering må justeres ,om jeg leser rett.

__________________
Jeg elsker brød og gjær,derfor jeg har blåst opp...
Kathja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-Tror jeg??? Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 11:13   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Medisiner en vet kan bremse vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Kathja, her.

takk for alle svar

litt greit å sjekke ting ut,i tilfelle en skulle stå litt fast i perioder.
Fant dette ang.pinex forte:

Ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand.
Så den kan gi litt usj overdosering og dosering må justeres ,om jeg leser rett.

Jeg la også merke til den delen av pakningsvedlegget sist jeg gikk på pinex forte. Justerte verken dosering eller kosthold. Det viste seg å uansett ikke være effektivt for den plagen det skulle lindre/fikse, men jeg ble ikke dårligere av den enn jeg ble tidligere, på høykarbokosthold. (Og da handler det mest om forstoppelse.)

Hva angår bremset vektnedgang - pinex forte er i kategorien betennelsesdempende som kan midlertidig bremse litt, men dersom du må bruke det, har du sannsynligvis en smerte/stresstilstand i kroppen allerede. Og det kan i alle fall bremse vekttap! Stress er den verste fienden! Så jeg ville uansett valgt å ta medisinen min.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 13:49   #7
Kathja
Medlem
 
Kathja sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 104
Kathja er på en erverdig vei

Sv: Medisiner en vet kan bremse vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg la også merke til den delen av pakningsvedlegget sist jeg gikk på pinex forte. Justerte verken dosering eller kosthold. Det viste seg å uansett ikke være effektivt for den plagen det skulle lindre/fikse, men jeg ble ikke dårligere av den enn jeg ble tidligere, på høykarbokosthold. (Og da handler det mest om forstoppelse.)

Hva angår bremset vektnedgang - pinex forte er i kategorien betennelsesdempende som kan midlertidig bremse litt, men dersom du må bruke det, har du sannsynligvis en smerte/stresstilstand i kroppen allerede. Og det kan i alle fall bremse vekttap! Stress er den verste fienden! Så jeg ville uansett valgt å ta medisinen min.

Betennelser ja,dem har vi mange av.Har leddgikt,kroniske muskelfestebetennelser og litt til

Jeg har kronisk smertesyndrom,whiplash,skade i ryggmarg etter prolapser og div ymse ting som gir auau .Bruker forskjellige medisiner og skifter litt på hva jeg tar. Normalt stress har jeg lite av,blir vel smertestress ja og det er vanskelig å kontrollere til tider .

Takk for utfyllendes svar

__________________
Jeg elsker brød og gjær,derfor jeg har blåst opp...
Kathja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-Tror jeg??? Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 13:51   #8
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Medisiner en vet kan bremse vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Kathja, her.

Betennelser ja,dem har vi mange av.Har leddgikt,kroniske muskelfestebetennelser og litt til

Jeg har kronisk smertesyndrom,whiplash,skade i ryggmarg etter prolapser og div ymse ting som gir auau .Bruker forskjellige medisiner og skifter litt på hva jeg tar. Normalt stress har jeg lite av,blir vel smertestress ja og det er vanskelig å kontrollere til tider .

Takk for utfyllendes svar

Lyrica og Nobligan bremser definitivt vektnegangen for meg. Jeg gikk opp 1/2 kilo i måneden på Lyrica og valgte til slutt å slutte med medisinen for det ble en negativ spiral med økt smerte pga økt vekt.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 14:52   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Medisiner en vet kan bremse vektnedgang?

Det er vel også en bivirkning ved mange av antidepressiva-medisinene... samt p-piller.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 16:03   #10
Heggen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 27
Heggen er på en erverdig vei

Sv: Medisiner en vet kan bremse vektnedgang?

Heisann. Tenkte bare si noen ord om medisiner. Jeg har en generalisert angstlidelse og spiser masse medisiner. Egentlig en frokost i seg selv det Bruker antidepressiva, stemningsstabiliseringer (flere typer) . Og mot høyt blodtrykk. Jeg har holdt på med lchf eller litt egenkomponert etter tips fra her inne i forumet i vel 4 uker. Har kanskje gått ned 2 kilo maks bare den første uka ikke mer etter det. Så jeg lurer på om det kan komme av min fargerike frokost i form av piller. Så jeg må nok smøre meg med tålmodighet tenker jeg, noe jeg har lite av huff. Ellers er dette et kjempested hvor jeg har tilbrakt mange timer

Heggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 05:48   #11
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Medisiner en vet kan bremse vektnedgang?

Kan ibux og paracet hindre vektnedgang?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har fått beskjed om å bremse vektnedgangen. Hild Dr Lindbergs 8 23-03-09 22:16
Strekkmerker! (av medisiner!) Lotusia Fysisk og mental helse 3 21-09-07 17:16
Lavkarbo og medisiner hvit Spørsmål og svar 3 21-02-07 20:07
medisiner?? znop Spørsmål og svar 4 06-10-06 20:28
Lavkarbo og medisiner znop Lavkarbo generelt 0 06-10-06 20:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no