Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Riktig fett som kosttilskudd

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-04-09, 16:04   #1
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Riktig fett som kosttilskudd

Jeg vil gjerne perfeksjonere mitt fettinntak for Helsas skyld. Er ganske godt i gang med dette og bruker en del fett som kosttilskudd. Nå har jeg sett at vi har fått en ny fettekspert (håper det er ok at jeg titulerer deg det Arvid G?) på forumet, som jeg håper vil komme inn her og hjelpe meg og kanskje flere som er interesserte i dette.

Allerede spiser jeg mye smør, rømme, cremefraich og extra virgin rapsolje. Muligens bare en spiseskje av sistnevnte, men de andre 3 går det mengder av. Har også brukt en del Cocosa, men i det siste har det gått i Delfiafett i stedet på grunn av økonomi. Har hatt litt dårlig samvittighet for det og tenker å kjøpe noe sunnere snart igjen. Har allerede fått tips fra en annen tråd og lurer på å kjøpe extra virgin koko oil i stedet for cocosa. (Spiser i tillegg rundt 10 gram 86 % sjokolade hver dag.) Får også i meg en del fløte, i tillegg til ost og god fet mat, siden jeg spiser mest i tråd med Optimal ernæring. Får i meg max 72 gram karber pr dag. Ligger ganske langt under noen dager, så er ikke redd for å få for mye fett. Har nå begynt å øke på med litt olivenolje i tillegg til det over, og er som sagt ute etter tips til hvordan jeg kan gjøre det enda bedre når det gjelder fettinntak. Er det noe "lurt" fett jeg har glemt f.eks., eller er det noen av fettypene som ikke går så bra sammen? Noe jeg bør kutte ut?

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 18:46   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Riktig fett som kosttilskudd

Jeg tror rød palmeolje er "lurt fett"
Mat og Helse skrev om det her.

Litt av artikkelen:

Sitat:

....
Den fyldige, røde eller oransje fargen kommer av at det uraffinerte palmefettet inneholder store mengder antioksidanter av typen karotenoider, som også bidrar til den rike og særegne smaken. Karotenoidene, som vi finner i den gul-oransjerøde delen av fargeskalaen, omfatter mer enn 1 000 fargestoffer i plante- og dyreriket. Ca. 50 av dem finnes i vanlige matvarer, og av disse har man funnet at rundt halvparten tas opp i blodbanen. De viktigste karotenoidene er alfa- og betakaroten, betakryptoxantin, lykopen, lutein og zeaxantin. Gulrøtter og tomat er kjent for sin høye konsentrasjon av henholdsvis betakaroten og lykopen, men i rød palmeolje har man funnet mye mer av disse helsefremmende fargestoffene. Dessuten inneholder palmefettet mange andre sekundære plantestoffer (fytokjemikalier), blant annet polyfenoler og squalen, og i tillegg er fettet rikt på vitamin E, både tokoferoler og tokotrienoler. Disse forbindelsene fungerer som antioksidanter og beskytter oss til en viss grad mot celleskader eller såkalt oksidativt stress forårsaket av frie radikaler. Sistnevnte er ustabile molekyler som angriper cellene og er involvert i mer enn 100 forskjellige sykdommer. Vitamin E, karotenoider og andre plantestoffer kan gi et visst vern mot skadelige stråler (f.eks. ved overdreven soling av lys hud), og i store doser kan de blant annet forebygge hjerte- og karsykdommer og ulike former for kreft.

....

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 08:50   #3
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Riktig fett som kosttilskudd

Takk for tips, virket veldig interessant. Kommer sannsynligvis på handllista snart den der. Må vel på Helsekosten regner jeg med?

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 11:19   #4
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Riktig fett som kosttilskudd

Rød palmeolje virker ikke bra. Kult at det er ganske mettet, men det inneholder som regel >10 % flerumettet fett. Rød palmeolje og virgin kokosolje er dessuten ganske rikt på salisylat. Salisylat kan bl. a. øke insulintoleransen. Dessuten er karotenoider ikke bare gode nyheter. De er ganske giftige, faktisk.

Fettkildene dine er gode, men raps har 18 % Omega-6, som er for mye. Olivenolje er kanskje bedre, men jeg ville vært skeptisk til alle de antioksidantene (de fører som regel til økt dødelighet). En god erstatning er macadamia-olje (utrolig stabilt og velsmakende), evt. ghee (av smør). Hvis du har mulighet til det, prøv å finne foie grâs. Foie grâs er 45 % fett (hvor veldig lite er flerumettet) og har veldig mange kule næringsstoffer (B-vitaminer, et lass med mineraler og enorme mengder vitamin K2).

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 11:28   #5
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Riktig fett som kosttilskudd

Er foie gras en patè eller noe slikt? Noen ide om hvor den kan finnes?

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 11:40   #6
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Riktig fett som kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av nalana, her.

Er foie gras en patè eller noe slikt? Noen ide om hvor den kan finnes?

Ultra/Meny og de fleste delikatesse-sjapper. Det kan være litt dyrt, men det er uansett utrolig rik næring. Hvis du ikke har råd, prøv vanlig lever. Okse- og lammelever er utrolig næringsrikt.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 12:23   #7
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Riktig fett som kosttilskudd

Opprinnelig lagt inn av nalana, her.

Jeg vil gjerne perfeksjonere mitt fettinntak for Helsas skyld. Er ganske godt i gang med dette og bruker en del fett som kosttilskudd. Nå har jeg sett at vi har fått en ny fettekspert (håper det er ok at jeg titulerer deg det Arvid G?) på forumet, som jeg håper vil komme inn her og hjelpe meg og kanskje flere som er interesserte i dette.

Allerede spiser jeg mye smør, rømme, cremefraich og extra virgin rapsolje. Muligens bare en spiseskje av sistnevnte, men de andre 3 går det mengder av. Har også brukt en del Cocosa, men i det siste har det gått i Delfiafett i stedet på grunn av økonomi. Har hatt litt dårlig samvittighet for det og tenker å kjøpe noe sunnere snart igjen. Har allerede fått tips fra en annen tråd og lurer på å kjøpe extra virgin koko oil i stedet for cocosa. (Spiser i tillegg rundt 10 gram 86 % sjokolade hver dag.) Får også i meg en del fløte, i tillegg til ost og god fet mat, siden jeg spiser mest i tråd med Optimal ernæring. Får i meg max 72 gram karber pr dag. Ligger ganske langt under noen dager, så er ikke redd for å få for mye fett. Har nå begynt å øke på med litt olivenolje i tillegg til det over, og er som sagt ute etter tips til hvordan jeg kan gjøre det enda bedre når det gjelder fettinntak. Er det noe "lurt" fett jeg har glemt f.eks., eller er det noen av fettypene som ikke går så bra sammen? Noe jeg bør kutte ut?


sjokolade er bra,studier viser at cacao smør (kort lenka,stabile fett kjeder)reparerer skader åreforkalkning og annet begynnende hjerte trøbbel, som er forårsaket av Plante Omega-6 og fiske Omega-3!
Men, det må ikke være Soya eller Solsikke lecitin i sjokoen! Det finnes et par bra,tror en av dem er en Økologisk Fairtrade sak,glemt navnet,men spist den mye,gjerne en halv plate pr dag!
er 57år.1.75cm 73kg.Trener kun 1 x uka,sterk,sprek og lite kroppsfett! "drømme" EKG,ifølge min doc., som jeg kun bruker til blod tester etc. ALDRIG til å bestemme hva jeg skal gjøre med kroppen min!

- Armou Thyroid har jeg brukt 2år!
-Progest-E-Complex(Naturlig Porgesteron,smekkfull av Naturlig E-vitamin)
-Aspirin 2 x dag.Oppløst i Blå Farris!
-mye Kokos olje,meierismør,kremfløte,MYE Norwegia ost
-fett saue kjøtt(aldri magert kjøtt,aldri gris)
-ganske mye Havsalt!!
-mye Honning i sterk Kaffe

mevh
arvid g

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 19:38   #8
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Riktig fett som kosttilskudd

Har lurt på kakaosmør - men funnet lite informasjon om det. Det går an å kjøpe økologisk kakaosmør bl.a her.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 22:18   #9
Skautrollet
Medlem
 
Skautrollet sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 59
Innlegg: 341
Skautrollet er en juvelSkautrollet er en juvelSkautrollet er en juvel

Sv: Riktig fett som kosttilskudd

OBS!
Foie gras er uetisk fremstilt ved at dyrene tvangsfores på det mest groteske.
Kommer ikke over mine lepper.

__________________
[i][color="YellowGreen"]15 kg minus i 2009
Skautrollet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 20:08
Forholdet fett og proteiner -gjør jeg det riktig? Amber Ketolysekuren 8 10-05-08 23:00
Spiser riktig mengde karbs men lite fett Guffen Ketolysekuren 11 27-02-08 14:07
Riktig fett? BlackBerry Atkins kosthold 2 14-07-07 11:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no