Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn på lavkarbo?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-05-10, 14:15   #1
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Barn på lavkarbo?

Her om dagen leste jeg meg gjennom "Barn i balanse" og jeg kjenner at det blir vanskeligere og vanskeligere å smøre brødskiver til guttene. Fra før er de på et ganske så lavkarbo-kosthold. De har alltid vært *hovedrettspisere* - dvs at de ikke liker poteter, ris og pasta. De digger derimot brokkoli, salat og agurk så det blir det mye av.

Eldstemann på 10 år spiser ikke brød, men de to yngste har brød i matpakken på skolen. I tillegg spiser de av og til en brødskive til frokost og av og til en brødskive til kvelds. Tidligere kunne de pløye seg gjennom 1½ brød om dagen, men nå spiser de mye mindre...i og med at de får tilbud om egg/bacon, eggeomelett, eggerøre osv til de måltidene som var typisk brødmåltider.

I tillegg har barna mine blitt "vannbarn"... Melken i kjøleskapet går ut på datoen... noe som aldri skjedde før. Enten er det fordi de har blitt eldre...eller så er det rett og slett fordi de pga maten ikke synes melk er like godt lenger.

Så; til dere som evnt. også har barn i omtrent samme alder på lavkarbo... (håper det er noen her?!)
- hvor mange egg lar dere barna få lov til å spise om dagen? Jeg liker ikke helt å servere egg til mer enn et måltid om dagen til dem...
- har dere noen oversikt over hvor mange karb'er barna ligger på?
- tar barna noen tilskudd osv utover evnt. multivitamin og tran?

Guttene her aner ikke at de er på lavkarbo altså... for de så er det samme måte som vi alltid har spist på... bare at jeg er mer bevisst på valgene jeg gjør i butikken når jeg handler.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:21   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo?

Hvorfor restriksjoner på egg? Egg er kjempesunt, de kan ikke få for mye. Her hjemme spiser vi 40-50 egg i uka, 2-åringen spiser gjerne 4 hele egg til frokost alene, i tillegg til feks. 2 speilegg til kvelds, altså 6 egg på en dag. Ingen problemer. Folk (ikke du altså, nå snakker jeg generelt) er liksom ikke redde for å gi First Price-kneipp med prim på til kvelds, men egg, DET er farlig det. Logikk?

Gi dem egg du, så mye de vil ha, sier nå jeg! Mine to får hver sin barne-multivitamin. Eldste er ganske småspist i perioder så jeg synes det er greit å være på den sikre siden, ellers får de ikke noe utover det. Jeg teller ikke karber for ungene nei, det er kun mannen her i huset som er striks på seg selv siden han er den eneste som skal ned i vekt. Både jeg og barna spiser feks. frukt og bær, mørk sjokolade, nøtter, knekkebrød osv. Og egg, egg i hauger og lass.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:35   #3
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo?

Egg er liksom farlig det...

Svigermoren min fikk forresten litt spader da vi kom innpå det at guttene også spiser lavkarbo nå som mannemannen gjør det...og det hjalp visst ikke det at de mer enn gjerne bytter bort brødskiven mot litt ekstra pålegg om de selv får velge.

Det er visst inngrodd at barn trenger brød og poteter for å bli store og sterke...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 16:17   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo?

Hehe, kjenner til det. Svigers får også spader av at barna her spiser SMØR og mye egg og godt kan spise pålegg uten brød. Men etter mange år har de liksom sluttet å si noe, det virker til og med som om de har begynt å tro det har noe for seg. Egg er ikke farlig lenger, ifølge dem, men man må ikke spise for mange, så de synes jo det er litt skummelt at vi fråtser i egg, hehe. Men men, det tar jo tid å snu tankegangen, jeg skjønner det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 20:47   #5
Kisha
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Snåsa
Alder: 40
Innlegg: 21
Kisha er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo?

Jeg har en sønn på 2 som jeg holder unna vanlig sukker(rør sukker) møter motgang overalt og til enkelte har jeg ikke en gang turt å fortelle at jeg bruker stevia som søtning i is og gele når jeg lager det. Brød spiser han en gang om dagen i barnehage. Hjemme har vi ikke brød. Men knekkebrød og tanken er at jeg skal bake et brød jeg fant oppskrift på her inne.

Han spiser grønnsaker,frukt, rømme, kjøtt, fisk, nøtter (hakket) masse pålegg, egg... og ellers alt hva vi spiser hjemme. Jeg mener han er mye mer heldig i kosten enn andre barn.

Hva mener dere?
Og generelt om barn og unges kosthold?
Jeg leser fedon lindbergs barn i balanse og finner den meget interessant.

Kisha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Barn på lavkarbo mamma87 Barns kosthold 136 27-02-13 19:11
Mer om lavkarbo til barn? Caprifolium Barns kosthold 2 10-01-09 08:03
Barn og lavkarbo Sense Ketolysekuren 10 18-06-08 20:28
Barn på lavkarbo? Eliram Ketolysekuren 3 26-09-07 23:54
Barn og Lavkarbo Thula Barns kosthold 38 06-03-05 23:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no