Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn og spiseforstyrrelser

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-09, 11:27   #1
olindy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 35
olindy er på en erverdig vei

Barn og spiseforstyrrelser

Hei.
Jeg har ei datter på ni år som gjør meg ganske fortvilet. Hun spiser lite eller ingenting, og hun er veldig selektiv i valg av matvarer. Har vært sånn siden hun var fire år, og jeg har tatt det opp mange ganger med helsesøster og lærere/barnehageansatte. Og alle sier: Slapp av, det går over." Det trodde jeg også i ett år eller to, men nå begynner jeg å tvile.
Hun er veldig nøye på brød, det må ikke ha frø eller korn i seg. Hvis hun fikk velge sjøl, spiste hun bare loff. Og hun liker ikke pålegg.......

Hun spiser frokost hvis hun får sjoko-ringer eller lignende, og det har jeg gått med på. Vet det gir høy blodsukkerstigning, men det synes jeg ikke er så farlig når det er på morgenen med påfølgende aktivitet.
Matpakka er som oftest urørt når hun kommer hjem, og skolefrukten vil hun ikke ha.

Til middag liker hun pølser og kjøttkaker, pannekaker og risgrøt. Ellers pirker hun litt i ev. ris, makaroni, potet. Pizza er en favoritt.
Aldri grønnsaker, frukt eller bær.

Problemet er at alt hun liker er mindre sunne matvarer. Raske karbohydrater og mye sukker. Vi har prata mye om hva som er bra for kroppen, vi har trglet, bedt, truet, gitt ros - men det blir ikke noe resultat av det. Det siste nå er at hun får en stjerne hver gang hun tør å smake på noe nytt, og ved mange nok stjerner blir det mobiltelefon. Problemet er bare at hun smaker på en ting, år stjerne, og så vil hun ikke spise det mer.

I det siste har hun begynt å fokusere på at hun er så tynn, tynnest i klassen og tynnest å dansinga. Og det som skremmer meg er at hun er stolt av det og synes at det er flott. Hun er forøvrig minst i en søskenflokk på fem, og ingen av de andre har hatt slike problemer. De har vært sære i perioder, men så har det gått over.

Ble et langt innlegg, men jeg måtte få ut litt frustrasjon. Jeg må vel muligens prøve psykolog, men tidligere samtalerunder med helsesøster har ikke hjulpet. Da har hun inngått avtaler om å prøve nye ting, men når maten står på bordet så vil hun ikke likevel.

__________________


olindy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg/Eurodiet Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 11:56   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Barn og spiseforstyrrelser

Ingen lett situasjon!
Vi vil jo så gjerne at ungene våre skal spise og være sunne, friske og aktive.
Er hun normalt aktiv, sover godt og orker alt en 9- åring burde orke?

Jeg tror jeg ville begynt hos fastlegen med å sjekke ernærings- og elektrolyttstatus for å finne ut om hun har noen mangler av noe etc.

Er hun frisk og ikke mangler noen stoffer i kroppen etc, ville jeg rett og slett sluttet å mase!

Bare gitt henne sunne alternativer å velge mellom, hvorfor ikke kjøttkaker (med skjult fett og grønnsaker) til frokost? Jeg gjemmer mye sunt i sauser vha stavmikseren!
Pizza kan jo også skjule sunne grønnsaker og fett.
Hva spiser hun på pannekakene?
Dersom hun ikke vil spise det hun blir tilbudt, ingen mat før neste måltid!
Det er svært sjelden så små barn sulter ihjel frivillig!

Har du nektet henne å danse noen gang? Et vennepar opplevde at deres 10- åring "slanket seg". Hun ble veldig tynn og foreldrene nektet henne å trene håndball.
Etter at hun lærte at sunn mat ikke gjør deg feit, gjorde hun comeback på banen med foreldrenes velsignelse!

Klart det er bekymringsfullt at hun idoliserer det å være tynnest! Hvor har hun det fra, da, at det å være tynnest mulig er best? Trist at så små jenter i det hele tatt tenker på sånne ting, syns jeg!

__________________

Sist redigert av Kitt : 08-05-09 kl 16:10.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-05-09, 01:06   #3
olindy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 35
olindy er på en erverdig vei

Sv: Barn og spiseforstyrrelser

Hei Kitt.
Takk for råd og trøst. Til de andre ungene har jeg også skjult mye grønnsaker i sausen, men denne minste vil ikke ha saus. Hun bruker heller bare ketchup.....
Jeg skal ihvertfall få tatt noen prøver av henne og finne ut om hun mangler noe. Det kan jo berolige meg. eller få henne til å innse alvoret hvis hun mangler noe.
Jeg har ikke prøvd å nekte henne å danse, men har prøvd å la de som spiser få is til dessert feks. men da er hun så trassig at hun står over isen for å slippe å spise.
Jeg vet ikke hvor hun har det fra at det er så fint å være tynn. Jeg har hatt en del spise-problemer sjøl, så ord som slanking og tynn har jeg aldri brukt i nærheten av jentene mine. Men unger prater jo om mye rart, og hun kan sikkert ha snappet opp noe på tv også. Vel, vel. Jeg får vel bare prøve videre, og håpe det går over.

__________________


olindy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg/Eurodiet Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 12:09   #4
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Barn og spiseforstyrrelser

Dette er som å lese om mi eiga datter på 8 år

Angående at ho er stolt over å være tynn -vedder på at ho har fått komplimanger frå dei andre jentene.

Me slit med å få jenta vår til å ete vanleg mat, liker ingenting, alt er ekkelt osv.

Har fått høyre mange gonger -slapp av det går over. Ingen barn som sulter seg frivillig. Ikkje mas (har heller ikkje gjort det) ungen et når ho er svolten osv.
Det trudde eg også -leeeenge. Men no er eg ikkje så sikker lenger gitt

Rimeleg frustrerende.

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 13:52   #5
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Barn og spiseforstyrrelser

Vill ikke de fleste unger spise bare junk om de får lov til det?
Blir unger sultne så spiser de jo...har aldri hørt om en unge som har sulta seg ihæl jeg.
Tror kansje foreldre gir opp alt for lett...klart man sikkert får panikk om ungen ikke spiser!

Alle liker jo ikke alt og det er greit,
men å ikke spise noe som er nyttig for kroppen... der hadde jeg sagt nix mat ...eller sunn mat jeg..La henne gå uten og se hva som skjer. Hun må sitte ved bordet mens dere andre spiser.
Har hun ikke spist maten sin når dere ferdig så tar du den bort. Dette krever både mot og nerver av stål vill jeg tro men vistnok skal det fungere.

Nåja...det er sikkert så enkelt å sitte på sidelinja å være besserwisser...verden er ikke svart/hvitt ikke unger heller....men det er da verd å prøve? Om du kan holde det ut?
Lykke til

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/

Sist redigert av Nannah : 09-05-09 kl 00:43.
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 15:43   #6
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn og spiseforstyrrelser

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Alle liker jo ikke alt og det er greit, men å ikke spise noe som er nyttig for kroppen... der hadde jeg sagt nix mat ...eller sunn mat jeg..La henne gå uten og se hva som skjer. Hun må sitte ved bordet mens dere andre spiser. Har hun ikke spist naten sin når dere ferdig så tar du den bort. Dette krever både mot og nerver av stål vill jeg tro men vistnok skal det fungere.


I boken "Barn i balanse" av Fedon Lindberg og Merete Hansen-Møllerud blir det beskrevet en metode ala det du foreslår her. Jeg tror det er en god idé.

Som foreldre skal man bestemme hva barna skal spise - og når. Ikke hvor mye.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 08:39   #7
Bixen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 42
Innlegg: 196
Bixen er på en erverdig vei

Sv: Barn og spiseforstyrrelser

Det er ikke lett når barna ikke vil spise, men jeg tror man gjør dem en bjørnetjeneste ved å tilby dem usunn mat som de spiser. Da blir det til slutt veldig snevert hva man kan servere barnet. Det er jo vi som foreldre som skal bestemme hva som serveres, ikke barnet!
I tillegg er det dumt å lage noe styr rundt maten overhodet, for da blir det er trumfkort barnet kan bruke for å oppnå noe. Jeg vet at det er lettere sagt enn gjort, og dette er ikke ment som noen kritikk direkte mot deg h.i.!

Fikk nettopp informasjon fra noen ansatte i barnehagen som hadde vært på kurs ang. dette. Det beste er at alle i familien får servert samme maten til måltidene, og da forsyner man seg med det man vil. Spiser man er det fint, men ikke noe som skal roses opp i skyene (ikke si "nå var du flink" osv), spiser de ikke trenger ikke det heller kommenteres, annet enn at de bør oppfordres til å smake.
Er barnet friskt vil det etterhvert begynne å smake på maten.

I bhg. fikk vi høre om en familie som hadde levd på fiskepinner og hamburgere i mange år, fordi det var det eneste barnet ville spise, og det er jo absolutt ikke riktig!

Lykke til!

Bixen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 10:57   #8
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn og spiseforstyrrelser

Jeg har erfaring med et småspist barn. Ikke kresen, mest av alt, men spiser lite eller ingenting i perioder og bruker uendelig tid på å få i seg mat. En periode var han attpåtil svært kresen og fikk kun i seg brødskiver med ost, banan osv. Vi bestemte oss for at det måtte bli en slutt på det.

Vi satte opp faste tider for måltidene og passet på at det var minst 3,5 time mellom hver gang han blir tilbudt/servert mat. Til hvert måltid får han servert det vi ønsker han skal spise.

Hvert måltid varer tjue minutter, middagen varer en halvtime. På den tiden burde han få i seg nok mat til å holde ut de neste tre timene eller til frokost neste dag.

Naturligvis forsøkte han først å protestere, nekte å spise det som ble servert, tagg om brødskiver, brukte for lang tid osv. Men i løpet av to dager (hvor han våknet opp med sultsmerter fordi han ikke hadde spist nok av middagen dagen før), så forandret hele oppførselen hans ved matbordet seg.

Jeg trodde sønnen min var av den typen som kunne gå uten mat i dagesvis av ren stahet. Det var han ikke. Når han ikke lengre ble stukket til en brødskive før leggetid eller en banan mellom måltidene, så tok det svært kort tid før han ble avhengig av å spise de tidene vi hadde bestemt.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 12:42   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Barn og spiseforstyrrelser

Nå har jeg null erfaring med barn og mat, annet enn med meg sjøl... Jeg var absolutt ikke vanskelig i matveien, men jeg ble veldig tidlig oppmerksom på det med mat og kropp. Problemet var at jeg ikke hadde nok innsikt i hva som var bra og dårlig. Bare det jeg snikleste i mammas ukeblader o.l. Husk på at MYE info kommer inn veier man ikke tenker på engang, og det vi etter mange år har lært oss å sortere ut og ikke ser engang er nytt og interessant for småjenter.
Uansett, hva med å la henne delta mer i matplanleggingen? Og begrense hvilke ting hun kan velge mellom? Har hørt det har hjulpet i forhold til morgenrutiner i forbindelse med stress pga frokoster og klesvalg o.l hos venner med barn. Der fikk de 2-3 sunnere alternativer å velge mellom, heller enn "denne eller ingenting". Kanskje hun føler litt mer ansvar og at hun bør smake på det hun selv har vært med på å velge?

Min sambo har en halvsøster på 11, som var veldig slik du beskriver inntil for et års tid siden. Spiste ingenting, ikke engang ketchup Men plutselig har det blitt spennende å spise (eller hvertfall smake på) litt mer eksotiske ting. Hun spiste f.eks heller farens relativt avanserte middag engang de spiste ute, enn sin egen tørre hamburger hun bestillte av gammel vane. Faren var satt ut i en uke etterpå! Vet ikke hva det kom av, men jeg tror det også kan ha med at de kommer i en alder de begynner å få former. Det er ikke gøy å være først, men ikke gøy å være sist heller. Samtidig som både hun og venner har vært på utenlandsturer og utveklser historier fra det. I tillegg til at d eselvfølgelig blir mer bevisst på ting de ser på tv og leser om. Og så vil de være litt voksne.

Tja, veit ikke hva jeg egentlig konkluderer med, men kanskje det med større deltagelse kan være nøkkelen? Vise oppskrifter, prøve seg litt på kjøkkenet osv?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spiseforstyrrelser meksiko Generell diskusjon 3 19-03-09 14:06
Spiseforstyrrelser, mobbing m.m.. Fjonken Fysisk og mental helse 0 19-05-06 11:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no