Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Referanseverdier for hypotherose-behandling

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-03-11, 22:10   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Ok, kobler jeg feil, her? Men et økt TSH vil jo også gi lavere stoffskifte, så virker ikke det litt mot sin hensikt, eller er jeg helt på tur? Og pleier ikke vanligvis T4 å øke proposjonalt med at TSH synker? I alle fall i en blifrisk-point of view?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 22:38   #27
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Nei, økt TSH, når systemet virker, gir økt stoffskifte (øker T4 og T3 nivåer) OG i tillegg økt nivå av transportbitene som frakter jod inn i cellene. Etter at økningen er på plass kan TSH gå ned igjen.

Mange med lavt stoffskifte har ingenting å svare med når TSH roper på mer stoffskiftehormon. I tillegg blir de ofte gående lenge slik, men høy TSH forårsaker på ingen måte lavt stoffskifte, det er et veldig viktig symptom. Når systemet virker, har alle byggestenene osv, vil TSH gi økning i stoffskiftet.

TSH oppfører seg ganske bakvendt innimellom. Veldig mange av veteranene på Sonjas vil helst ikke bli behandlet med hensyn på TSH i det hele tatt. Det var derfor jeg nevnte at levaksin også kan øke TSH, som en forklaring.

Dersom boken min har rett, skal jod-tilskudd gi økt TSH (fra 5 opptil 30), i opptil seks måneder, da fordi TSH sørger for at tilført jod kan fraktes inn i kroppens celler.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 22:49   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Nei, økt TSH, når systemet virker, gir økt stoffskifte (øker T4 og T3 nivåer) OG i tillegg økt nivå av transportbitene som frakter jod inn i cellene. Etter at økningen er på plass kan TSH gå ned igjen.

Mange med lavt stoffskifte har ingenting å svare med når TSH roper på mer stoffskiftehormon. I tillegg blir de ofte gående lenge slik, men høy TSH forårsaker på ingen måte lavt stoffskifte, det er et veldig viktig symptom. Når systemet virker, har alle byggestenene osv, vil TSH gi økning i stoffskiftet.

TSH oppfører seg ganske bakvendt innimellom. Veldig mange av veteranene på Sonjas vil helst ikke bli behandlet med hensyn på TSH i det hele tatt. Det var derfor jeg nevnte at levaksin også kan øke TSH, som en forklaring.

Dersom boken min har rett, skal jod-tilskudd gi økt TSH (fra 5 opptil 30), i opptil seks måneder, da fordi TSH sørger for at tilført jod kan fraktes inn i kroppens celler.

Åh, det er ikke lite man skal forstå! Men alt virker jo logisk når du sier det! Takk, KarMa! Du er min Yoda! Much to learn I still have ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 22:55   #29
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Åh, det er ikke lite man skal forstå! Men alt virker jo logisk når du sier det! Takk, KarMa! Du er min Yoda! Much to learn I still have ...



Jeg har jo knapt en rynke!!

Du har skjønt like mye som mange leger, if you pardon my french.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 23:34   #30
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.



Jeg har jo knapt en rynke!!

Du har skjønt like mye som mange leger, if you pardon my french.

Jeg tipper du heller ikke er grønn og går i munkekutt!

Og your french is pardoned, har ikke hatt noe valg, vettu! Men du har jo førstehåndserfaring med hvordan det er med hypothyeride hjerner, så vidt jeg forstår. Det går laaangsomt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 17:09   #31
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

FT3 er aldri tatt før, det var jeg som maste om å få tatt den nå. Fikk også vite etter å ha mast og spurt direkte at det er blitt tatt anti-TPO januar 2009. Den var da høy; større enn 1000 (skulle vært under 35).
Jeg har gradvis fått flere og flere "vondter" i kroppen de senere månedene. Lurer på om det er en sammenheng i at jeg fikk konstantert diabetes 1 oktober 2010 og ble satt på insulin (hurtig og sentvirkende).
Jeg har vært uten insulin med fine blodsukkermålinger (4,2-6,8) etter at jeg gikk over til lavkarbo.
Medinmengden ble sist øket i de tider jeg fikk diabetesen (TSH var da 7,5 og FT4 23,6). Økte da fra 450 til 700 pr uke.
Jeg økte levaksinmengden torsdag 24.mars. Ble skikkelig dårlig søndag 27.april med en kropp som kjennes som den er pumpet full av melkesyre, vonde ledd, lett feber (har normaltemp på 35,8, ligger nå på 37 til 37.5), en hjerne som er skikkelig ullhode og en hukommelse jeg ikke lenger husker jeg en gang hadde. I tillegg kaldsvetter jeg, har sår hals og et hjerte som tydeligvis vil banke i polkarytme. Nattesøvn avbrutt mange ganger hver natt av hjertebank, verk i brennende elller iskalde bein og enorm svetting.......
Var hos legen 1.april. Det ble da tatt endel nye prøver men ullhodet meg fikk ikke helt med hvilke prøver. Vet det skulle tas ny anti-TPO og TROR hun sa TRAS. Fikk også med meg spyttprøvetestsett. Har tatt prøve i morges og skal ta i kveld, og så skal jeg hive det i postkassen slik at Aker kan sjekke det.
Den siste uken har jeg stort sett vært for dårlig til å gjøre noe som helst....har stort sett døst og hvilt meg gjennom dagene

Jeg har lagt ut prøvesvarene mine på Sonjas, men har ikke fått andre svar enn at det ser ut som jeg trenger høyere dose Levaxin.
Vet dere forresten hva denne prøven sier?
SFOLC: 26,7* H (7,7-25)
Den er tatt 17.mars, og er markert med stjerne siden den er utenfor referanseområdet som står i parantes. Jeg spurde legen men fikk ikke svar.
Jeg spurde om jeg burde ta noe tilskudd av noe slag, men hun mener visst at levaksin skal fikse alt.....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 18:33   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Uff, for en slitsom tilstand å være i ...! Høres nesten ut som stoffskiftet ditt har blitt for høyt? Mister du vekt? Altså, jeg har jo ingen erfaring med medisinering, så jeg skal ikke uttale meg for mye, men dette høres jo absolutt ikke bra ut.

Jeg har endelig fått innkallelse til endokrinolog, og det gikk ganske fort. Henvisninga ble sendt for ca tre uker siden, og jeg har time nå på torsdag. Er veldig spent!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 18:43   #33
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Har tatt av 3,6 kilo fra 9.mars da jeg gikk over til lavkarbo.
Jeg venter også på tid for full sjekk på sykehuset for diabetesen, og legen min skulle prøve å få klemt inn noen undersøkelser i forbindels med stoffskiftet + få sjekket om jeg har klart å skaffe meg noe revmatisk på toppen av alt det andre.....

Lykke til hos endokrinologen!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.

Sist redigert av BenteR : 03-04-11 kl 18:47. Årsak: Trykkfeil
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 20:49   #34
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Sonja folkene har forsåvidt rett.

Med anti-tpo på over 1000 har du uten tvil betennelse i skjoldbruskkjertelen. Litt av poenget med behandlingen i disse tilfellene er å få TSH ned. TSH fremkaller, eller forsøker i hvert fall, å heve aktiviteten i kjertelen. Disse antistoffene er rettet mot selve kjertelen. Tilførsel av hormoner, slik at kjertelaktiviteten kan avta er deler av poenget.

Har du skyhøy anti-tpo er målet med behandlingen å få TSH ned på normale nivåer, og den eneste måten de har er å tilføre hormoner. Dersom du har stått på levaksin i lengre tid og dosen fortsatt er 450mg i uka er det nesten laveste mulige dose. Hvor lang tid har de satt til økningen? hvis du har hoppet til 700 mg i uka er det nærmest en fordobling på én dag. Og for rask økning av dosering er forøvrig en av de vanligste grunnene til overdoseringssymptomer... Da stemmer tidsskjemaet ditt, for meg i hvertfall.
I legemiddelhåndboken anbefales økning på 50mg per 4 uke, da tar det 20 uker å øke fra 450 til 700mg i uka, 10 uker hvis du gjør dobbelt så fort...

I oppsummering :

  • Ja, du var lavt dosert, det viser dine tsh målinger . Eksempel: Min sambo på 96 kg tar ca 1000mg i uka og han har ikke noen høy dose i forhold til vekt.
  • Ja, du kan ha overdosert deg selv. Men da skal det være å kutte tilbake til der du var og så øke saktere denne gangen. Bare ikke la dem kutte mer enn du tok i utgangspunktet.
På den annen side kan selve lavkarbo-kostholdet øke forbrenningen din av seg selv. Du spiser renere, mer energirik mat og mindre av alle stoffer som forkludrer opptak av næring og hormonbalanse. I USA snakker de alternative legene om at særlig inntak av hvete øker anti-tpo og det uten om påvist cøliaki eller intoleranse.

Ikke gi slipp på lavkarbo!! At du har gått igjennom disse symptomene uten å gjøre utslag på diabetesen, håper jeg, betyr at kostholdet er på plass og riktig for deg.

Var det meg ville jeg kuttet levaksin-dosen tvert til det den var og så økt på saktere når du har fått hvilt litt.

Og jeg beklager virkelig at jeg ikke har spurt mer om prøver og økning og datoer først, slik at jeg kunne gitt dette rådet fra begynnelsen

Krysser fingre og tær for deg.

SFOLC finner jeg ikke noe sted hos Fürst, beklager.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 21:21   #35
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Jeg gikk fra 450 til 700 8.november 2010. Dette fikk jeg beskjed om å gjøre på sykehuset da jeg lå der. Gikk på denne dosen frem til 24.mars; da ble den økt til 112,5 pr dag, altså 787,5 pr.uke. Jeg veier forøvrig femti kilo.
Ville du gått ned til 100 / dag slik det var før siste økning? Jeg økte etter beskjed fra legen etter at jeg ba om nye prøver fordi jeg ble mer og mer elendig i helsa....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 20:30   #36
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Jeg husker fra sonjas, der flere har gått på overdosering at du tar en dag helt uten levaksin og så begynner på den gamle dosen igjen, altså 100mg pr dag.
Det var den lette delen.

TSH-målingen sier fortsatt at den veldig gjerne skulle hatt mer stoffskiftehormoner i omløp, min fullmedisinerte sambo har TSH på 0,20 og 1 regnes som balansepunkt for friske. Det er derfor Sonjas folkene sier at du har for lav dose. Og for T4 regner de at mange må opp i 24-25 før de merker bedring.

Men så er spørsmålet om man skal behandle blodprøvene eller pasienten...

Jeg tror at om du trapper ned og blir bedre av det, slik at du kan få hvilt litt ordentlig er det vel det beste du kan gjøre til å begynne med. prøv å få tatt blodprøver noen uker etter nedtrapping og se resultatet?

For å trappe opp igjen er det mulig du må ta 12,5mg økning i uka og så kjenne på om det er passe i minst to uker etterpå, før du øker igjen.

Og det er mulig du vil få effekt av de forskjellige tilskuddene som sonjas brukerne diskuterer. Vitamin D3 i voksne doser, selen, vitamin c, magnesium, og andre.
Både vitamin D3 og selen og jod er viktige for omdanningen av T4 (lager-stoffskiftehormon) til T3 (aktivt stoffskiftehormon).

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 00:44   #37
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Tusen takk for veldig informative svar!
Du forklarer det så greitt; sliter når jeg får litt heavy forklaringer
Legen min vil ha TSH ned til 1,5 og FT4 til under 10......
Kommer til å lete etter ny lege, men jeg bor langt oppå fjellet og noen og 20 mil fra nærmeste byer. Men jeg reiser glatt 20 mil for å kunne gå hos en lege som ikke bare bestemmer seg for et tall........
Da prøver jeg å kutte en dag, og så tar jeg 100 etterpå og øker veldig sakte. Legen ville jeg skulle ta 150 to dager i uka og 100 de andre fem dagene, men jeg valgte å heller ta 112,5 pr dag for å ikke lage problem med systemet, men det klarte jeg visst likevel.
Jeg tar multivitaminer, tran og en sort som er D3 og K.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 08:06   #38
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

FT4 trenger ikke å gå ned!!! Ingen blir bedre av det!! Blir det samme å som å tømme lageret for det er så fullt. T4 skal ikke være noe hoved-behandlingsmål, TSH er viktigere. Og uansett hva slags doktorgrad legen har får de ikke TSH til å gå ned ved å gi deg mindre medisin. Du kan minne legen på at hvis kroppen får brukt T4 til noe vil jo nivået gå ned?

Du trenger muligens hjelp slik at kroppen får brukt T4 til å lage T3, tilskudd som nevnt over eller direkte med T3 som medisin, liothyronin. Eller begge deler, selvfølgelig.

Det går an å søke på Sonjas om liothyronin, også omtalt som lio, så får du vite mer om hvordan det virker. Det er visst mange som ikke blir riktig godt medisinert på bare levaksin, noen får hjelp av liothyronin, mange vil ha naturlig thyroksin. (Men ikke foreslå det på sykehuset uten å være forberedt på litt rabalder og huffing og puffing. Disse alternativene vil de visst ikke snakke om.)

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 18:36   #39
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Ble litt overraska nå; fikk kopi av nye blodprøver tatt 01.04.11
I brevet står det "egen rapport for immunologiske prøver vil bli oversendt straks resultatene foreligger"

Det jeg fikk nå var at:
Urin stix: Ketoner 2+, ellers negativt
BHBA1: 6,1* H(4,0-6,0)
STSHC: 3,2
SFT4C: 24,4* H(11,0-22,0)

Men det er også tatt to prøver til som jeg ikke har sett før;
SLD: 125
SCK: 71

TSH har da gått fra 5,6 til 3,2
og
FT4 fra 21,9 til 24,4
Dette har skjedd fra 17.mars til 1.april. Levaxinmengden ble økt 24. mars og jeg har vært skikkelig elendig etter det.
Kan TSH og FT4 forandre seg når man er syk /har vondt`er og lett feber?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:01   #40
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

For meg virker TSH og fT4 endringen helt sammenhengende med medisininntaket ditt og en liten overdosering, eller for rask oppdosering. Mer levaxin, høyere T4 og fT4 og lavere TSH.

SCK og SLD er indikatorer for hjertesykdom, de undersøker om du har skadet hjertet på noe vis som ligner hjerteinfarkt, hvilket du på ingen måte har! Legen har nok hørt på beskrivelsen av hjerterytmeforstyrrelsen og måttet utelukke stille infarkt. De lærer fortsatt på medisinstudiet at for høye doser med stoffskiftehormoner (og særlig naturlig thyroksin) gir hjerteproblemer over lengre tid. I praksis er det så ubehagelig med hjertet i halsen at alle går til legen før det blir noe problem. Hjertelidelser man har pådratt seg som u- eller undermedisinert over lang tid i forveien blir lagt til kvoten for altfor høy dose. Men nok om det, du har ikke skadet hjertet på denne episoden, det er det prøvene viser.

Her er forresten link til fürst sin laboratorie-liste : http://furst.no/bb/index6.html den er alfabetisk og hvis du leser litt medisinsk-språk så er den ganske informativ

Hvordan er formen ellers etter neddosering?

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 23:03   #41
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Fremdeles lett feber , 37,8 mot normalt 35,8. Blodsukkeret mitt er ennå noe for høyt, så jeg bruker nå NovoRapid som er en hurtigvirkende insulin ved behov 2-3 ganger daglig.
Første dag på lang tid uten "melkesyre-følelse" og masse hjertekrampe. Har dremdeles hjertekrampe men ikke så ofte. Sov faktisk gjennom hele natta. Krysser fingrene for at det fortsetter slik!
Strumaen min har synlig vokst disse siste ukene, men er ikke varm å ta på i dag.
Det murrer i ledd i dag, tidligere har det vært direkte vondt.
Alt i alt er jeg noe bedre nå, så jeg håper dette har sammenheng med en medisinfri dag og så bare 100 mg pr dag.
Tusen takk for at du svarer og hjelper meg og tusen takk for linken til blodprøvetyding

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.

Sist redigert av BenteR : 07-04-11 kl 23:54.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 18:26   #42
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Det er mulig feberen også er et overdoseringssymptom.

I gamle dager, før de fant opp blodprøvemålinger for TSH og T4 ble basaltemperatur brukt for å påvise for lavt stoffskifte og påvise at doseringen ble riktig. Jo nærmere 37, jo bedre. Lav basaltemperatur er et symptom på lavt stoffskifte.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 19:33   #43
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Har sprunget ned dørene hos legen i det siste. Har ikke følt meg bra. Legen har utelukket via blodprøver at det er noe revmatisk og hun nekter å tro at mine problemer kan være knyttet til stoffskiftet eller slitne binyrer "som ikke finnes".
Var på sykehuset i går til kontroll med diabetesen min. Fikk masse skryt fordi lavkarbo gjør kroppen min godt. Hun slo full alarm da jeg forklarte hvordan jeg har slitt mer og mer de senere månedene, selv om jeg sa jeg trodde dette ikke hadde med diabetes å gjøre, men at det var knyttet til stoffskiftet.
Overlegen som undersøkte meg + hun HØRTE på hvordan jeg føler meg, sendte meg rett til ultralyd. Der ble det konstantert at høyre side er blitt markant større og at jeg har fått en drøy cm stor knute på venstre side. Det ble tatt bopsi av knuten, men de er visst vanligvis godartede, så jeg er ikke så veldig bekymret. Men det var rett og slett godt å treffe noen som HØRTE meg og forstod at en hals som føles trangere bør sjekkes.
Videre mener hun at jeg mest sannsynlig reagerer på Levaksinene. De første vondt`ene mine ble plagsomme i november/desember, og jeg sjokkøkte Levaksinen 10.november.
Jeg ble skikkelig syk etter neste økning 24.mars.
Blodprøvene mine sier jeg har for lavt stoffskifte og at jeg trenger mer Levaksin, men kroppen min sier jeg har en overdose i kroppen.
Fikk beskjed om å hangle meg gjennom et par uker til. Er jeg ikke bedre, eller blir verre, så skal jeg kutte ut en tablett pr.uke......
Men da blir jo stoffskiftet mitt enda lavere.....
Jeg har tatt spyttprøver, og ifølge legen er disse helt normale De er testet ved Aker.

Kortisol klokken 08.00 4,3 (referanseområde 3,5 - 27 )
Kortisol klokken 22.00 2,5 (referanseområde < 6,0)

På Sojas Stoffskifteforum sier de at binyrene mine er slitne utfra disse prøvene.
Jeg har bestilt meg time ved Arendal Helsecenter, og håper jeg kan få hjelp hos en lege som er villig til å tenke utenfor boksen.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 20:05   #44
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Hvorfor ber dere ikke om henvisning til endrokrinolog? Jeg har aldri vært så godt tatt vare på som hos endokrinologen, og for en form jeg fikk! Anbefaler alle med ustabilt stoffskifte og dra til en endokrinolog og få skikkelig hjelp

Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 20:20   #45
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Jeg har vært hos endokrinolog for to år siden. Alle prøver fine med unntak av de som går på stoffskiftet og det fikser jo Levaksin
Hadde time med samme endokrinolog i går, men hun følte ikke det var nødvendig å treffe meg
Ikke alle endokrinologer spiller på lag når man sliter med stoffskiftet dessverre

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 20:54   #46
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Så trist. Jeg fikk stabilt stoffskifte etter et regime min dyktige endokrinolog satte opp, i tillegg fulgte han meg opp sist graviditet, og aldri har vel stoffskiftet vært bedre selv om jeg trappet opp medisiner en gang i måneden. Synd det finnes like elendige endokrinologer som fastleger

Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 14:16   #47
Khi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 108
Khi er på en erverdig vei

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

TSH på rundt 1 funker best for meg i hvert fall, men jeg måtte ha Liothyronin (T3) i tillegg til Levaxin for å få noe utslag i forhold til symptomene. Kombinasjonsbehandling kalles det visst.

Khi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert / Generell LCHF Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 15:39   #48
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Foreslo kombinasjonsbehandling med T3 for både fastlege og for legen ved sykehuset, men det ble blankt avvist. Levaksin skal visstnok fikse alt, bare vi finner rette dose (har prøvd å finne den optimale dosen i to og et halvt år nå)

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 15:11   #49
Khi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 108
Khi er på en erverdig vei

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Jeg fikk kombinasjonsbehandling av endokrinolog Bård Kullseng i Trondheim da jeg gikk der, og har fortsatt med det siden 2005.

Det funker for meg. Uten T3 var jeg bare trøtt, trøtt, sliten og litt ekstra trøtt.

Khi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert / Generell LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 19:35   #50
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Hvorfor ber dere ikke om henvisning til endrokrinolog? Jeg har aldri vært så godt tatt vare på som hos endokrinologen, og for en form jeg fikk! Anbefaler alle med ustabilt stoffskifte og dra til en endokrinolog og få skikkelig hjelp

Er nok heller ikke av den oppfatning av at alt fikses med en endokrinolog, for min var temmelig arrogant, dessverre ...

Synd å høre at ting ikke er bedre, BenteR! Men ikke gi deg! Jeg har selv vært på UL i dag, men det var bare en tekniker som tok det, og han kunne bare si at det så ut som det var knuter, hevelser og noe som så betent ut, og bildene må sendes videre til endokrinologen ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lyskestrekk - behandling? Cyan Trening 2 08-02-11 19:53
Referanseverdier Kanutten Stoffskifte / hormonproblemer 1 01-10-10 13:37
Referanseverdier for næringsstoffer for lavkarbo Thorwald Spørsmål og svar 15 05-06-07 08:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no