Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-02-11, 07:14   #1
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Jeg la om til steinaldermat ifjor sommer, å har siden dess hatt en sakte overgang til lavkarbo, å neste mandag skal vi være helt over på det. Vi har 4 barn, 2,8,11 og 13 år, som bor her, å det er egentlig derfor vi forsøker det fordi, han eldste har ADHD og alvorlig dysleksi, å jeg fikk høre at det å ta de av sukker, melk, og gluten kunne hjelpe på det.
De har også allergi og eksem, 2 av de tåler heller ikke melk, å jeg selv har astma og allergi.Jeg har hørt at man kan bli bedre av å gå på alvkarbomat. Så derfor gjør vi nå et skikkelig forsøk, for å se MEN

....

Jeg må være sikker på at de får i seg nok av vitaminer og mineraler osv.kalsium feks, får de det på lavkarbo??
brokkoli skal vel være rik på kalsium tror jeg, men er det noen som kan hjelpe meg med linker eller noe som iser at det er trygt å ha barn på lavkarbo over tid?

Ungene selv syns det går helt greit, ingen har klaget så mye, minstemann spurte litt etter spaghetti denne uken, men det er faktisk den eneste.
De gleder seg vilt til lunsjpakkene som skal med til skolen og barnehage, å de andre ungene på skolen er kjempe misunnelige på hva de får i matboksen, å de er ofte å sniker i matboksen deres, å syns de er heldige.
Ungene elsker også frukt og grønnsaker, så det er ikke noe vanskelig å få i de,det har faktisk vært litt sånn, at snopefatet til jul, og etter at de har gått julebokk, blir kastet, for de plukker ut all frukten, så tar de noen godsaker, å kaster resten

Men jeg kommer til å la festlige anledninger, som selskap, jul osv være "fritatt" sånn at DERSOM de ønsker det så kan de spise andre ting.

Er det andre som har hele familen på lavkarbo, hvordan gjør dere det, hvordan går det, får de i seg alt de trenger når de vokser osv?

Jeg tenkte også at jeg skulle være litt sånn så jeg fikk beskjed om på steinaldermaten, at det ikke er restriksjoner på ungene med bær, grønnsaker osv. Ungene her liker godt gulerøtter, å vil ha det i grønnsaksbedene vi nå holder på å lage til i hagen, å der kommer de til å få.
Vi har også masse frukt og bær, å når den tid kommer, skal de få knaske seg gjennom buskene og trærne som de pleier...

__________________



Sist redigert av hope10 : 18-02-11 kl 07:47.
hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:02   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Du har jo en hel annen situasjon enn vi har her, siden det er "sykdom" involvert.

Har egentlig ikke noe særlig tro på ketogen kost til barn i voksealder og legger heller vekt på GI i kosten til dattern min på 16 måneder, men ved visse sykdomsbilder som f.eks ADHD, epilepsi osv kan det være veldig gunstig.

Men, det er kanskje vanskelig å gi 13 åringen et slags kosthold og resten av bunten et annet slags?

Bønner og linser er en fin kalsiumkilde også er det fint å lage f.eks frokostblanding med nøtter og frø, da de to inneholder egentlig litt av alt. Mandler f.eks inneholder 240 mg kalsium pr 100 gram. Solsikkefrø ca 116 mg. Brokkoli inneholder bare ca 25 mg kalsium pr 100 gram. Røde kidneybønner f.eks inneholder ca 83 gram kalsium pr 100 gram Ellers så er vel fet gulost den beste kalsiumkilden for barn som ikke drikker melk.

Anbefaler å gå inn på matvareguiden.no og søke i vei og se hva som inneholder hva. Der får du full pakke med alt av vitaminer og mineraler på mange matvarer.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:05   #3
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Har egentlig ikke noe særlig tro på ketogen kost til barn i voksealder og legger heller vekt på GI i kosten til dattern min på 16 måneder, men ved visse sykdomsbilder som f.eks ADHD, epilepsi osv kan det være veldig gunstig.

Men, det er kanskje vanskelig å gi 13 åringen et slags kosthold og resten av bunten et annet slags?

Tusen takk for svar men hva mener du med at du ikke har tro på ketogen kost til barn, at det ikke er bra? jeg vil ikke utsette de for det dersom det ikke er forsvarlig, å kan du utdype det med GI i kosten siden jeg er temmelig ny her inne, å ikke kan alt enda

__________________


hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:10   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Det er bare min personlige mening, fordi at jeg har angst for å gi barna mine et "spesielt" forhold til mat. Har ikke lyst til at det skal være forbud mot en hel masse ting.. Ser på det som en selvfølge at kosholdet til den ene jeg har ikke skal inneholde noe særlig fin pasta, ris osv, masse brød, melk eller en haug med frukt eller sukker, men der setter jeg streken for begrensning.

Har heller ikke sett noen av LCHF ekspertene si at barn trenger å spise ketogent, så da støtter jeg meg på det Men som sagt, er fullt åpen for at det, ved sykdom, kan være en kjempeflott løsning.

Ang GI, så fokuserer vi på balanse i maten, ala Fedon. Passer på å kombinere karbohydrater med mye protein og endel fett. Og får inn noen karbofrie måltider med enda mer fett, innimellom. Jeg fokuserer vel egentlig mer på å få i henne mye fett, enn jeg gjør på akkurat å begrense karbohydratene. Snuppa elsker bønner, havregrøt, cottage cheese, fullkornspasta osv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:18   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Anbefaler å stikke på biblioteket og låne denne boka:


Den er gull verdt!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:20   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Som Nellie mener jeg at frisk, normalvektige barn slett ikke trenger å være i ketose. Når det er sagt, er jeg klart for generell lavkarbo med en del fett til barn. Ingen barn trenger masse sukker eller gluten, men å feks droppe gulrot og et og annet eple blir for ekstremt for meg!
Min sønn er nok "tap" for saken. Som frisk, slank 17- åring med egen inntekt er han ikke lett å holde unna junkfood og brus og godterier, men min 11 år gamle datter har arvet mitt anlegg for fedme og prøver så godt hun kan å holde seg unna sukkerbomber og annet høykarbo til fordel for sunnere alternativer!
Hennes favoritt- mat er det vi kaller en "tallerken". Et lite mini- koldtbord på en litt stor tallerken. Den inneholder feks litt røklaks, morpølse, noen skiver skinke, gulrot og agurk i staver, et egg i båter, fiskekake i staver, ostebiter, små kjøttboller.......
Altså litt lavkarbo, uten brød etc, men langt fra ketogent!
Og du finner ingen lettprodukter i dette huset!

Tror så absolutt hun får i seg alt hun trenger i løpet av en uke.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:35   #7
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Tusen takk for tips skal forsøke å få tak i den boken.

Jeg vil ikke ha de i ketose nei, det skal ikke være noen slankekur for de,men jeg får ikke endret min eldste sønns kosthold uten å endre alle sitt, så vi må spise likt alle, derfor jeg gjør det sånn, men det er kun jeg som skal være i ketose altså

Har hatt fullkornpasta osv til nå, men tenkte å ta bort pasta, poteter, ris, brød, gluten, melk og sukker, men de kommer ikke automatisk i ketose av det???
når jeg ikke veier hva de spiser osv
Her spiser de så mye de vil av det som blir servert å de nyter det, liker godt maten, savner ikke snop og brus på lørdager osv

jeg tenkte å bruke LCHF oppskrifter til all mat, å som nevnt ovenfor ikke melk, gluten og sukker, men vi skal bruke fløte,creme fraiche, rømme osv, for det tåler de heldigvis

Men da vet jeg at det går egentlig greit med LCHF og sunn fornuft da jeg la om til steinaldermat ifjor, å der sa de at det ikke var restriksjoner på barn om hvilke grønnsaker osv, å jeg har ikke endret noe når vi er hos andre så spiser de det de il, men jeg ser de velger stort sett det de får hjemme..

Før fikk de lettrømme her, å var skeptiske til CF, men nå vil de ikke ha lettrømme, for det smaker ikke rømme sier de, de vil ha CF.

å til jul handlet min mor inn mengder med nugatti osv, for de skulle virkelig få skeie ut til jul, hun syns så synd på de som får sånn mat som detteÅ når maten kom på bordet valgte de kjøttpålegg, tomater, agurk, paprika osv, Til og med jeg var sikker på at alle kastet seg over nugatti boksen, men det gjorde de ikke.

Eneste forskjell i bhg og på skole er at jeg sender med den maten jeg vil de skal ha, så får de det som de andre får der, men ikke melk, kakao, grøt osv for det tåler de jo ikke. eldstemann sin skole kommer også til å få beskjed om å ikke få sukker, gluten eller melk, men han kan få alt annet, å det er heldigvis flere med gluten allergier osv, så det er ingen som reagerer på det.

Så da fortsetter jeg sånn som vi har gjort, å gjør de siste forandringene denne uken, å ser hvordan det går, vi er nødt til å forsøke noe for eldstemann, nå har vi testet alt som PPT, BUP, skole, lege osv foreslår, medisinene virket ikke,skolen vet ikke lenger hva de skal gjøre for at det skal løsne for han, å vi har ikke flere ting å prøve, så dette må testes for hans del...

Tusen takk for alle erfaringer dere deler setter stor pris på!!

__________________



Sist redigert av hope10 : 18-02-11 kl 09:43.
hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:37   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Høres kjempebra ut

Lykke til!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:45   #9
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Glemte foresten å si at eldstemann er sikkert allergisk mot noen stoffer i maten/snopet eller noe, for da vi var i Danmark på ferie tidligere, så måtte han til sykehus, for huden hans begynte å flasse av på fingrer osv, å da sa legen at det var nok en allergisk reaksjon på noe stoffer i mat/snop.

jeg trodde han hadde rørt en giftig plante eller noe, men det mente ikke sykehuset, å da spiste vi "vanlig" mat. var ikke på lavkarbo da.

Vet ikke hvilke stoffer han mente det var..

__________________


hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:46   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Vet bl.a at barn med ADHD skal holdes langt unna kunstig vanilje, men det var sikkert ikke det som skjedde.. Finnes noen kjempeflotte tråder her, med masse gode tips for barn med ADHD.. *Lete lete*

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:48   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38293

Her bl.a

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:49   #12
Therese VA
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 1
Therese VA er på en erverdig vei

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Med tanke på alle som ikke spiser glutenholdig korn, så kan det være nyttig å vite at man kan risikere selenmangel, og man bør også tenke på at B-vitaminer er vannløselige og ikke lagres i kroppen (bortsett fra B12). Disse får vi hovedsakelig fra korn. Snakk med lege om dosering av evt. kosttilskudd til barn. Men min sønn på 9 er glutenfri, og har fått dosering på de ovennevnte fra lege. Hyppige munnsår kan visstnok være symptom på selenmangel.

Therese VA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:51   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Når burde barn begynne å få vitamintilskudd, egentlig?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 10:02   #14
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Opprinnelig lagt inn av Therese VA, her.

Med tanke på alle som ikke spiser glutenholdig korn, så kan det være nyttig å vite at man kan risikere selenmangel, og man bør også tenke på at B-vitaminer er vannløselige og ikke lagres i kroppen (bortsett fra B12). Disse får vi hovedsakelig fra korn. Snakk med lege om dosering av evt. kosttilskudd til barn. Men min sønn på 9 er glutenfri, og har fått dosering på de ovennevnte fra lege. Hyppige munnsår kan visstnok være symptom på selenmangel.

Barn under 9 år trenger (ifølge offentlige anbefalinger) fra 15-30 mikrogram selen pr. dag.

100 gram paranøtter inneholder 250 mikrogram selen. Så et barn trenger da drøye 10 gram paranøtter pr dag for å dekke selenbehovet. Tror det blir 2-3 nøtter.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 10:05   #15
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Mine er veldig glad i grønnsaker, og frukt, det finnes ikke noe der de kan spise for å få dekket inn dagsbehovet?
Jeg har ikke peiling på det,men jeg skal forsøke å lete å se, får ikke min eldste til å spise tabletter, ser du, han er et STYR hos lege, tannlege og sykehus....så tror jeg heller ønsker å "lure" i han det han trenger gjennom maten, det blir mindre styr for oss, det tar evigheter, og en skikkelig negativ situasjon for oss her dag om jeg skal styre med tablettene dessverre..

__________________


hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 10:06   #16
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Barn under 9 år trenger (ifølge offentlige anbefalinger) fra 15-30 mikrogram selen pr. dag.

100 gram paranøtter inneholder 250 mikrogram selen. Så et barn trenger da drøye 10 gram paranøtter pr dag for å dekke selenbehovet. Tror det blir 2-3 nøtter.

nettopp det jeg håpet på Tusen takk for tipset

__________________


hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 10:07   #17
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38293

Her bl.a

Tusen takk for link Er dessverre ikke blitt en kløpper på å søke på pcen enda men jeg lærer hele tiden

__________________


hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 11:14   #18
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Hvis du søker på "kjernesunn familie" på google, får du opp nettsiden til denne familien i Danmark. De lever slik dere ønsker å prøve. De har også gitt ut flere bøker, med masse oppskrifter. Har selv en av bøkene. Lykke til!

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 11:44   #19
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Denne er interessant med tanke på næringsstoffer i maten man spiser, man trenger faktisk bare 5 matvarer for å dekke behovet, og "tradisjonell" mat som korn er ikke inkludert:

http://www.side2.no/helse/article3068706.ece

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 12:04   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Scroller du heeelt nederst på denne siden finner du flere tråder om temaet! Mange som er opptatt av barn og kosthold!

Kjernesunn familie- konseptet er man også interessert i her inne!
Her
Og her


Og andre relaterte emner!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 12:33   #21
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Denne er interessant med tanke på næringsstoffer i maten man spiser, man trenger faktisk bare 5 matvarer for å dekke behovet, og "tradisjonell" mat som korn er ikke inkludert:

http://www.side2.no/helse/article3068706.ece

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Scroller du heeelt nederst på denne siden finner du flere tråder om temaet! Mange som er opptatt av barn og kosthold!

Kjernesunn familie- konseptet er man også interessert i her inne!
Her
Og her


Og andre relaterte emner!

Supre linker TUSEN TAKK !!!! Setter kjempestor pris på det

Visste foresten ikke at det dukker opp linker i mitt eget innlegg nede på siden Supert

__________________


hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 12:40   #22
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Opprinnelig lagt inn av hope10, her.

Supre linker TUSEN TAKK !!!! Setter kjempestor pris på det

Visste foresten ikke at det dukker opp linker i mitt eget innlegg nede på siden Supert

Bare hyggelig!

Tok litt tid før jeg fant det ut også, men man lærer stadig!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 21:19   #23
tøffeliten
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 10
tøffeliten er på en erverdig vei

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Får jeg komme med et innspill i forhold til adhd og dysleksi?

Ikke matrelatert da. Har dere sjekka han for KISS/KIDD? Har dere sjekka om han har noen babyreflekser som henger igjen? FInnes noen med utdannelse innen refleksologi, som kan sjekke disse refleksene. Dette er to "enkle" ting som kan gi adferds- og lærevansker for barn, men som ikke så mange har hørt om.

Jeg har lest litt om begge deler, og har jobba med ei som har utdannelse som refleksolog, så spør om du er nysgjerrig på dette.

tøffeliten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: usikker Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 21:31   #24
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Opprinnelig lagt inn av tøffeliten, her.

Får jeg komme med et innspill i forhold til adhd og dysleksi?

Ikke matrelatert da. Har dere sjekka han for KISS/KIDD? Har dere sjekka om han har noen babyreflekser som henger igjen? FInnes noen med utdannelse innen refleksologi, som kan sjekke disse refleksene. Dette er to "enkle" ting som kan gi adferds- og lærevansker for barn, men som ikke så mange har hørt om.

Jeg har lest litt om begge deler, og har jobba med ei som har utdannelse som refleksolog, så spør om du er nysgjerrig på dette.

Vi har testet, å testet og testet han både opp og ned, og i ente, men aldri det nei, aldri hørt om det jeg.
Verken BUP,PPT, skole, spesialskole, psykologer osv osv har nevnt noe om det.. Hvor sjekker jeg det? sykehuset?

__________________


hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 22:24   #25
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo, får de nok av alt i seg?

Synes du har fått gode råd her. Barn er barn, og jeg tror det er viktig at man ikke er for fanatisk med kostholdet til barn. Men det betyr ikke at man ikke bør legge opp gode rutiner og spise sunn mat til vanlig. Man trenger ikke å gjøre som ei dame jeg kjenner for eksempel... Hørte at hun slo ei brødskive ut av hendene på sønnen hennes i barnehagen da noen hadde gitt ham feil brødskive. Hun er ikke spesielt lavkarbo, men brød laget av vanlig mel er fyfy for henne. Man skal bare spise spelt, og ikke bruke raffinert sukker. Men hun dynker mye av maten i lønnesirup.

Opprinnelig lagt inn av Therese VA, her.

Med tanke på alle som ikke spiser glutenholdig korn, så kan det være nyttig å vite at man kan risikere selenmangel, og man bør også tenke på at B-vitaminer er vannløselige og ikke lagres i kroppen (bortsett fra B12). Disse får vi hovedsakelig fra korn. Snakk med lege om dosering av evt. kosttilskudd til barn. Men min sønn på 9 er glutenfri, og har fått dosering på de ovennevnte fra lege. Hyppige munnsår kan visstnok være symptom på selenmangel.

B12 hovedsaklig fra korn? Dette skurret veldig for meg siden jeg har fått med meg at vegetarianere sliter med å få i seg nok B12 og må ta sprøyter hos legen.

Her er en liste fra matvareguiden.no med de matvarer med mest B12. Kornvarer glimrer med sitt fravær i oversikten over matvarer med mest B12, men det var nok av kornvarer på lista over de med minst B12, men likevel mer enn 0. Så jeg mistenker at du egentlig tenkte på et annet vitamin her? For B12 sliter ikke kjøttspisere å få i seg... Ett egg for eksempel, og så har vi fått i oss nok B12.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Barn og lavkarbo? Svima Spørsmål og svar 7 31-01-11 17:43
Mer om lavkarbo til barn? Caprifolium Barns kosthold 2 10-01-09 08:03
Barn og lavkarbo Sense Ketolysekuren 10 18-06-08 20:28
Barn på lavkarbo? Eliram Ketolysekuren 3 26-09-07 23:54
Barn og Lavkarbo Thula Barns kosthold 38 06-03-05 23:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no