Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Har jeg for høyt kolesterolnivå?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-06-12, 12:10   #1
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Har jeg for høyt kolesterolnivå?

Jeg var hos legen for en helsesjekk sist uke, med de obligatoriske blodprøver etc. Tenkte det var greit med en sjekk etter å ha gått ned såpass mye, selv om jeg føler meg friskere enn noensinne. Men i dag fikk jeg telefon fra legekontoret, med beskjed om at kolesterolnivået var noe høyt. Totalkolesterol 5,9, bør være under 5. LDL og HDL var helt fine. Ut fra dette fikk jeg beskjed om å "normalisere" kostholdet, og ta ny prøve om 3-4 måneder.

Jeg synes kostholdet mitt er normalt jeg? I alle fall i forhold til det sukkermettede kostholdet jeg hadde før? Er egentlig 5,9 noe å bekymre seg over, eller skal jeg bare fortsette som før og satse på at det går seg til? Å kutte ut lavkarbo nå er uaktuelt, da kutter jeg heller ut legen...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 12:31   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg for høyt kolesterolnivå?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Jeg var hos legen for en helsesjekk sist uke, med de obligatoriske blodprøver etc. Tenkte det var greit med en sjekk etter å ha gått ned såpass mye, selv om jeg føler meg friskere enn noensinne. Men i dag fikk jeg telefon fra legekontoret, med beskjed om at kolesterolnivået var noe høyt. Totalkolesterol 5,9, bør være under 5. LDL og HDL var helt fine. Ut fra dette fikk jeg beskjed om å "normalisere" kostholdet, og ta ny prøve om 3-4 måneder.

Jeg synes kostholdet mitt er normalt jeg? I alle fall i forhold til det sukkermettede kostholdet jeg hadde før? Er egentlig 5,9 noe å bekymre seg over, eller skal jeg bare fortsette som før og satse på at det går seg til? Å kutte ut lavkarbo nå er uaktuelt, da kutter jeg heller ut legen...

Hvis LDL/HDL er fine hadde ikke jeg brydd meg om legen. Men det er meg.

Bruk gjerne litt tid på denne siden http://healthydietsandscience.blogspot.no/ som refererer mange nyere undersøkelser på kolesterol...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 13:42   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Har jeg for høyt kolesterolnivå?

Høres bra ut! Jeg syntes egentlig ikke det hørtes så ille ut selv heller, så da fortsetter jeg som før og ser hva prøvene til høsten sier. Etter å ha lest diverse linker her på forumet ser det ut til at den største risken ved for høyt kolesterol er redusert dødelighet, og det har man da ikke noe i mot?

Hvordan kan det egentlig ha seg at både LDL, HDL og triglyseriner ser veldig fine ut, men at totalkolesterolet likevel er for høyt? Er ikke totalkolesterol kun et resultat av disse tre?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 14:49   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg for høyt kolesterolnivå?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Høres bra ut! Jeg syntes egentlig ikke det hørtes så ille ut selv heller, så da fortsetter jeg som før og ser hva prøvene til høsten sier. Etter å ha lest diverse linker her på forumet ser det ut til at den største risken ved for høyt kolesterol er redusert dødelighet, og det har man da ikke noe i mot?

Hvordan kan det egentlig ha seg at både LDL, HDL og triglyseriner ser veldig fine ut, men at totalkolesterolet likevel er for høyt? Er ikke totalkolesterol kun et resultat av disse tre?

Jo... og så er det det lille faktum at vi startet med bare KOLESTEROL ... og legene har lært å se på dette og apotekene har fokusert på "under 5" fordi det er så forbaska lett... Uten å ta inn over seg at hvilket kolesterol er mye viktigere enn "totalen"... og (dette gjør meg rasende og frister meg til overdreven bruk av store bokstaver!) og at et kolesterol under 5 faktisk for 50% av befolkningen er forbundet med større risiko enn å ha det over 5. (Kvinner spesielt.)

Ta så med at det finnes store organisasjoner som tjener penger på å selge statiner for å senke kolesterolet (enten det er riktig for den enkelte eller ikke og uavhengig av kolesteroltype) og du har dagens problem.

Jeg tror vi er på et mye riktigere spor om vi
- aksepterer at statiner også har bivirkninger og ikke bør gis ut uten at det virkelig er grunn til det (det tømmer kroppen for CoQ10 og muskelsmerter/-svinn er bivirkningene)
- forstår at et høyt kolesterol ikke nødvendigvis er skadelig
- at man må vurdere kolesterolmønsteret (HDL/LDL og spesielt størrelsen på lipoproteinene) og ikke bare summen
- Jeg tror også at et usunt kolesterol mer er et symptom enn en sykdom... og da er det viktigere å finne årsaken til at kroppen produserer dette mønsteret i stedet for å kvele alt

Hjernen er 40% kolesterol, sies det. Jeg synes derfor ikke det høres så lurt ut å ta statiner uten å gjennomgå en skikkelig behovsanalyse...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kolesterolnivå? tess81 Fysisk og mental helse 13 12-05-12 12:10
For høyt kolesterolnivå nocarbs Spørsmål og svar 2 01-05-11 20:21
Høyt kolesterolnivå og ketogen diett? Libelle Spørsmål og svar 1 23-03-09 15:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no