Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Daglig fordeling av carb/protein/fett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-09-14, 15:41   #1
miss sophie
Juniormedlem
 
miss sophie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 42
Innlegg: 26
miss sophie er på en erverdig vei
Question

Daglig fordeling av carb/protein/fett?

Har trålet tråder i over en uke, og lært masse nytt!( Litt skummelt å stille spørsmål- siden så mange nye får kommentar om å lese seg opp på gamle tråder som kan gi svar- men jeg lover- jeg har virkelig LEST!)

Men fortsatt er det en ting som er litt uklart, og det er næringsfordelingen. Synes å huske at jeg leste noe der det sto 5% carb/20% protein/75% fett, men jeg tenkte å starte mykt, og vil holde meg et sted mellom 20-40 carber pr. dag. Noen med mer erfaring som kan hjelpe meg med det regnestykket?

Brukte en kalkulator det ble tipset om i en annen tråd, der sto det følgende:
(ut i fra min egen vekt/høyde mm)

- To lose 0.5 kg a week safely decrease your daily intake to 1,433 calories.


- You have decided to eat 30 grams of carbohydrate a day. This is 8.4% of your total diet caloric intake.

- Required Protein Intake: 165 grams of high quality protein.
This would be supplied by: 27.5 ounces or 771 grams of a high quality protein food like meat, fish, eggs, or cheese, which typically contain 6 grams of protein


- Maximum Fat Intake: 72 grams.
For every 1 gram of protein you eat over 165 grams of protein, reduce your fat intake by .5 grams to stay within the calorie limits compatible with your weight loss goal.
Do not lower your fat intake below 66 grams which is 30% of total calories.


Kan noen gjøre dette mer forståelig for meg pleace? Det jeg tror jeg lærte var at jeg spiste for lite proteiner., men litt usikker enda på hvor tallet 771 gram proteiner daglig kommer fra, i og med at det også står at jeg skal ha 165 g litt lengre opp Forstår jeg det rett når jeg tenker at totalvekten på kjøtt/fisk/egg skal veie 771 g, og at det vil gi 165 g ren protein? Jeg er ikke så opptatt av kaloriene da, så det er sagt.


Fra Diett.no har jeg de siste dagene fått disse utregningene:
(Ta i betraktning at jeg ikke helt har forstått hvordan dette funker enda, og at jeg innser at det ikke er helt som det skal, samt at jeg ikke har vært så bevist på fordelingen fram til nå )

4 sept:

- Fett: 89% , 75g
- Karb: 4%, 8g
- Prot: 6 %, 11 g

6 sept:

- Fett: 79% , 94g
- Karb: 6%, 17g
- Prot: 14%, 38 g

Hvor på vidda har jeg vært egentlig??

Kalkulatoren jeg brukte fant jeg her:
http://www.phlaunt.com/lowcarb/nutrientCalc.php

__________________


miss sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, streng dr.Hexeberg'ish Svar med sitat
Gammel 07-09-14, 19:40   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Daglig fordeling av carb/protein/fett?

Proteinmengden du trenger daglig er lik uansett fordelingen mellom karbohydrater og fett.
Proteiner skal brukes til å bygge og vedlikeholde musklene, og du trenger mellom 1 og 2,5 g protein daglig pr kg normalvekt, alt etter aktivitetsnivået (2,5 g protein daglig betyr hard trening hver dag for at det skal være nødvendig).
Spiser du mer proteiner enn det kroppen trenger for å vedlikeholde og bygge muskler, vil kroppen omdanne proteinene til glukose som vil brukes av kroppen som energi eller lagres som fett.
Spiser du for lite proteiner vil du miste muskelmasse, noe som ikke er ønskelig.
Når du spiser 30-40 gram karbohydrater pr dag trenger du ikke tenke på fettmengden annet enn du selvsagt må få i deg nok kcal. Er din idealvekt 60 kg og du ikke trener aktivt, vil du trenge 60 g protein til dagen. Trener du, kan du øke proteinmengden noe.

Lavkarbo betyr at du ikke skal sulte deg ned i vekt og derfor skal du heller ikke tenke på å redusere kaloriene i starten. Så lenge karbohydrat og proteinmengden er korrekt, vil det for de aller fleste etter ei tid normalisere seg hvor mye man spiser, og siden fett holder en mett lenger enn karbohydrater/protein vil man som oftest på sikt oppleve at kaloribehovet går noe ned selv om man hele tiden føler seg vel og mett.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 07-09-14, 23:08   #3
miss sophie
Juniormedlem
 
miss sophie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 42
Innlegg: 26
miss sophie er på en erverdig vei

Sv: Daglig fordeling av carb/protein/fett?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Er din idealvekt 60 kg og du ikke trener aktivt, vil du trenge 60 g protein til dagen. Trener du, kan du øke proteinmengden noe.

Takk for svar BenteR! Og det var helt nytt for meg at det var IDEALvekten man skulle beregne prot.mengde ut fra. Kan faktisk ikke huske å ha lest akkurat det noen plass, og det har jo ganske mye å si for beregningen!

Ellers vil jeg bare si som jeg skrev i innlegget over, at jeg ikke tenker kalorier utover det at for å få prosent på daglig næringsinntak på diet.no så jeg sette inn en kalorisum som de skal regne prosentene opp i mot. Jeg skrev inn den summen som ble anbefalt for meg, og jeg forholder meg til den på den måten at det er det jeg minst må spise hver dag. Det er jo slik jeg kan finne ut om jeg f,eks må mumse 7 ekstra skiver kokt skinke til kveldsmat for å fylle proteindelen, eller ta en shot med olje, for bl. annet å oppnå rett balanse i diagrammet og å få i meg nok kalorier.

Leser at flere her inne sliter med å få i seg nok fett, og spiser mindre kalorier enn kroppen har godt av for de er mettet, slik at bl.a vektnedgangen stopper opp- det vil jeg jo helst unngå! Derfor føler jeg at jeg må ha kontroll på dette helt fra børjan av!

Nå vet jeg at jeg skal ha max 30 g carb, mellom 70-80 g proteiner, men hvor mange gram fett må jeg spise slik at jeg spiser nok? Og hvordan blir næringsfordelingen prosentvis ut i fra disse tallene? Anybody??

__________________


miss sophie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, streng dr.Hexeberg'ish Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 02:54   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Daglig fordeling av carb/protein/fett?

Du spiser deg mett.
For mitt vedkommende betyr det at jeg spiser over 300 gram fett pr dag (spiser mellom 3000 og 4000 kalorier til dagen), ca 125 g protein og 25 g karbohydrat.
Nå spiser jeg enormt mye i forhold til vekt (41,5 kilo), men må det pga helsa.
Andre vil kanskje heller legge seg på 30 karbohydrater, 70 g protein og 150 g fett.
Du skal være mett og ikke være i et stort kaloriunderskudd
Mine karbohydrater kommer fra grønnsaker og litt bær, protein fra kjøtt, fisk og frø, fett fra kjøtt, fisk, frø og oljer.

Om du velger en retning vil du finne info om hva akkurat den retningen foretrekker.
Lavkarbo er alt opp til 150 karbohydrater og derfor finnes det et uttall retninger å følge. Jeg mener personlig at så lenge man holder kontroll over karbohydrater og protein, så vil man etter ei tid finne sitt behov for fett for at man skal kjenne seg mett og ikke ha behov for å snackse mellom måltidene.
En prosentfordeling sier ikke så mye om man ikke samtidig vet hvilken kalorimengde man ligger på. Prosentfordelingen blir jo regnet ut i fra total mengde kalorier man spiser......

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 11-09-14, 11:29   #5
Daartho
Medlem
 
Daartho sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2014
Hvor: Bergen
Alder: 64
Innlegg: 76
Daartho er på en erverdig vei

Sv: Daglig fordeling av carb/protein/fett?

"....og du trenger mellom 1 og 2,5 g protein daglig pr kg normalvekt..."

Takk for den! Visste heller ikke dette, og nå falt en brikke på plass. Takker!

Daartho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fordeling fett/protein/karb Jabba Ketolysekuren 12 22-02-10 10:02
Fordeling protein-fett Guromor Ketolysekuren 7 27-09-09 13:16
Fordeling - 75% fett -25% protein -5% karbs supha Spis deg ned i vekt med Skaldeman 19 12-05-09 21:44
Fordeling av karbohydrater, fett og protein Stella Lavkarbo generelt 3 02-04-09 10:25
Fordeling karbo/ protein/ fett Nynne Lavkarbo generelt 3 11-03-08 09:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no