Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Om holdbarhetsdatoer

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-09-12, 15:52   #1
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Om holdbarhetsdatoer

Disse kan du blåse i !

Er jo bare det jeg alltid har sagt, men nå står det faktisk i avisen også! Og til og med på nettet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:56   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Når det gjelder egg er det som regel ingen tvil om når de har blitt dårlige. Den lukta glemmer du aldri. Den andre måten de kan bli utgåtte på er litt mer anonym, men når eggehviten er vannaktig og ikke normalt seig er det lov å bli mistenksom...
Har spist 3 måneder gamle egg som var like fine (oppbevart på kjøelager), bare litt ekstra seige eggehviter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 09:00   #3
Shamu
Medlem
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 159
Shamu er på en erverdig vei

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Fløten holder seg også veldig godt en god stund etter den har gått ut på dato.

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse... Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 10:48   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Fløten holder seg også veldig godt en god stund etter den har gått ut på dato.

Jeg synes fløte (kremfløte altså) surner nesten før dato jeg...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 10:51   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg synes fløte (kremfløte altså) surner nesten før dato jeg...

Min erfaring er at det avhenger av kjøleskapet! Et sted jeg bodde holdt fløten aldri mer enn høyst to dager, så jeg rakk aldri å bruke den opp. Nå, i et annet hjem med et annet kjøleskap, har jeg aldri det problemet lenger. (Og om man velger den laktosefrie varianten får man også bedre holdbarhet på kjøpet.)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 11:08   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Eneste fløten jeg har opplevd at blir sur, er den svenske. Har faktisk aldri opplevd det med norsk kremfløte!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 11:30   #7
Shamu
Medlem
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 159
Shamu er på en erverdig vei

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Vi har ett kaldt kjøleskap, og her kan jeg ha fløte på bringebærene en uke etter at den er gått ut på dato, den smaker helt likt. Tipper det er den høye fettprosenten som gjør at den holder lenge.

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse... Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 16:12   #8
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Om holdbarhetsdatoer

så lenge fløten er uåpna holder den seg en stund, men den blir klumpete eller "sitter fast" i kartongen... og fløten har jo sjelden lang holdbarhet i butikken her, så jeg må nesten plassere den mitt i skapet så jeg ser den...

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 17:00   #9
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Lukten av kyllingfilet som er gått ut på dato er også uforglemmelig

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 17:41   #10
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Vi har naturlige avsmak mot det bakterier og sopp gjør med mat. De fleste matvarer som er på vei til å blir dårlig, men ikke direkte farlige, vil begynne å lukte vondt og smake vondt før en smak går ut over helsa. Friske folk tåler litt mugg og bakterier.

Hvordan sjekke holdbarhet:
1. Helst ikke se på best før! PLACEBO-effekten vil påvirke deg videre.
2. Luktetesten. Lukter det sånn passe. hvis nei, vurder å kaste produktet.
3. Smakstesten. Smak på produktet. Hvis du var usikker på om det luktet bra og usikker på om det smaker bra eller at du er sikker på at det ikke smaker bra så kast det.
4. Spis i vei det som ikke er kastet med god samvittighet

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 18:13   #11
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Leste at kylling var lurt å spise før holdbarhetsdato. Kjipt at mange butikker da venter til siste holdbarhetsdag med å sette ned prisen. Har en gang opplevd å kjøpe en gourmetkylling (nå heter det visst bare maiskylling...) som var dårlig flere dager før utløpsdato. Synes kylling lukter "promp" nesten uansett, men den lukta er ikke farlig. Bruker å skylle og tørke av kyllingkjøtt, noe jeg aldri gjør med annet kjøtt. Det er verre når det lukter surt av kyllingen, da skal den ikke brukes.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 20:12   #12
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Leste at kylling var lurt å spise før holdbarhetsdato. Kjipt at mange butikker da venter til siste holdbarhetsdag med å sette ned prisen.


På KIWI hadde du fått den gratis. De kaller det Holdbarhetsgaranti - og den virker faktisk!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 14:26   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Leste at kylling var lurt å spise før holdbarhetsdato. Kjipt at mange butikker da venter til siste holdbarhetsdag med å sette ned prisen. Har en gang opplevd å kjøpe en gourmetkylling (nå heter det visst bare maiskylling...) som var dårlig flere dager før utløpsdato. Synes kylling lukter "promp" nesten uansett, men den lukta er ikke farlig. Bruker å skylle og tørke av kyllingkjøtt, noe jeg aldri gjør med annet kjøtt. Det er verre når det lukter surt av kyllingen, da skal den ikke brukes.

Mye kjøtt er pakket i såkalt "beskyttet atmosfære". Den stinker.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 16:14   #14
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Opprinnelig lagt inn av bærrgen, her.

Lukten av kyllingfilet som er gått ut på dato er også uforglemmelig



Og synet av den! Ikke spis kyllingen hvis du lurer på om det egentlig er dragekjøtt!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 18:45   #15
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.



Og synet av den! Ikke spis kyllingen hvis du lurer på om det egentlig er dragekjøtt!

Åpna en pakke med kyllingkjøttdeig en gang som så litt mistenkelig ut. Det stinka så fælt at t.o.m kattene føyk ut fra kjøkkenet.
Da er det ikke vanskelig å bedømme om man skal spise det eller ikke.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 19:10   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Om holdbarhetsdatoer

Jeg fant en stor pelsdott i en avglemt matboks. Inni boksen var det forøvrig et stykke jarlsberg som både luktet og så fint ut. Bed siden av jarlsbergen lå det derimot en pelsdott på størrelse med en liten mus. Fin og hvit var den. Myk å ta på og luktet godt. Men akk, jeg turte ikke spise en camembert som hadde ligget i romtemperatur i en uke. Den var VELDIG myk og fin å ta på.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no