Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

PMS og lysbehandling

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-10-04, 20:29   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

PMS og lysbehandling

Et interessant klipp:

Premenstruell dysforisk lidelse er en syklisk lidelse som opptrer i takt med menstruasjonssyklusen. En rekke symptomer har blitt forbundet med denne lidelsen, så som nedsatt stemningsleie, anspenthet, emosjonell ustabilitet, irritabilitet, nedsatt interesse for aktiviteter man vanligvis liker, energitap, konsentrasjonsvansker, overspising, hypersomni eller insomni, opplevelse av å miste kontrollen, fysiske symptomer som ømhet i brystene og hodepine, samt ledd- og muskelsmerter. Symptomene opptrer som regel i løpet av siste uke før menstruasjonen inntreffer, og opphører noen dager etter at den er ferdig. Diagnosen forutsetter at symptomene medfører betydelig nedsettelse av yrkesmessig eller sosial fungering (American Psychiatric Association, 1994). Ikke alle er enige i diagnosens berettigelse (Schwartz, Weiss, & Lennon, 2000), og den står oppført i DSM-IV (American Psychiatric Association, 1994) som tentativ.

Tradisjonelt har lidelsen vært behandlet med psykofarmaka, spesielt selektive serotonin-reopptaks-hemmere, vitamin- og næringstilskudd eller hormoner. I en studie der lysbehandling ble ut-prøvd fant man at lyseksponering om kvelden, uken før menstruasjon, førte til betydelig reduksjon i de depressive symptomer ved premenstruell dysforisk lidelse (Parry et al., 1989). I en senere studie fant man imidlertid at lyseksponering om kvelden eller morgenen (2500 lux i to timer) ikke hadde bedre effekt ved premenstruell dysforisk lidelse enn placebo (Parry et al., 1993). En nyere studie viste derimot at 10 000 lux administrert i 30 minutter om kvelden i de siste to uker før menstruasjonen i større grad enn placebo reduserte symptomene ved premenstruell dysforisk lidelse (Lam et al., 1999).

Lysterapi ved premenstruell dysforisk lidelse er antatt å virke ved å faseforsinke den biologiske klokken knyttet til melatonin og andre hormonelle systemer, som man antar er fremskyndet ved lidelsen. Lyseksponering om kvelden er derfor foretrukket (Parry et al., 1994). Man antar også at serotonin er implisert (Menkes, Coates & Fawcett, 1994) og at lysbehandling virker gjennom serotonerge mekanismer (Lam et al., 1999). Lysterapi ser altså ut til å være en lovende terapeutisk tilnærming, men vi trenger mer dokumentasjon før behandlingsformen kan anbefales.



Klippet fra: http://www.psykol.no/tnpf/TNPF_07_02...behandling.htm

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 04-01-05, 01:19   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Generelt om lysterapi.

Vil bare si generelt om lysterapi;

Kjæresten har lysterapilampe, og jeg bruker den flittig når jeg er der. Det hjelper med en gang, om jeg er trøtt som en strømpe - blir våken på null komma nix. Husker ikke hvor mye han betalte for sin, men mener det lå under 2500,-.

Om man lider av vinterdepresjon og/eller har det vanskelig med søvn/døgnrytme i mørketida, anbefaler jeg lysterapilampe på det varmeste!!!


Lysterapilampe bør ikke brukes etter 16.00 på ettermiddagen, kan forstyrre søvnen.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PMS og sukker Summer Lavkarbo generelt 8 28-06-04 14:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no