Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Økt forbrenning

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-12-11, 00:43   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Økt forbrenning

Kostdoktoren påstår at man får økt forbrenning av lavkarbo. Hva vet vi om dette? Jeg lurer på om noen har erfaringer og/eller info. Hvor stor er forskjellen? Spiser dere mange flere kalorier nå og likevel går ned? Jeg gjør ikke det og det har ført til svært lav vekt. Føler at det har gått litt over styr, men det er vanskelig for meg å spise mer.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 00:58   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kostdoktoren påstår at man får økt forbrenning av lavkarbo. Hva vet vi om dette? Jeg lurer på om noen har erfaringer og/eller info. Hvor stor er forskjellen? Spiser dere mange flere kalorier nå og likevel går ned? Jeg gjør ikke det og det har ført til svært lav vekt. Føler at det har gått litt over styr, men det er vanskelig for meg å spise mer.

Spiseforstyrrelser?

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 01:00   #3
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kostdoktoren påstår at man får økt forbrenning av lavkarbo. Hva vet vi om dette? Jeg lurer på om noen har erfaringer og/eller info. Hvor stor er forskjellen? Spiser dere mange flere kalorier nå og likevel går ned? Jeg gjør ikke det og det har ført til svært lav vekt. Føler at det har gått litt over styr, men det er vanskelig for meg å spise mer.

påstår han teoretisk, eller har han forskningsresultater som er blitt anerkjent som underbygger hans påstander?

  Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 01:02   #4
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Spiseforstyrrelser?

Tror du? Er det ikke bare at hun blir mett da? Blir tidligere mett av fettrik kost.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 01:08   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

påstår han teoretisk, eller har han forskningsresultater som er blitt anerkjent som underbygger hans påstander?

Det var nettop vitenskapelig belegg jeg ønsker å finne siden jeg bare fant denne ene påstanden.Jeg spør dere om dere har funnet noe.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 01:10   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Spiseforstyrrelser?

Ja, kanskje, det er bare så merkelig å skulle spise så mye mer enn jeg gjorde før. Og særlig slik næringstett mat som lavkarbo er.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 01:19   #7
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Det var nettop vitenskapelig belegg jeg ønsker å finne siden jeg bare fant denne ene påstanden.Jeg spør dere om dere har funnet noe.

Har nå lest mye og ikke komme over noe forskning som påstår at lavkarbo er det mest optimale for å få økt forbrenning ift noe annet. Men det er heller veldig lite empiri på lavkarbo annet enn slankebøker. Det jeg ser er at forbrenningen endres til å være mer fettorientert enn gykogenorientert og i så måte kan man vel si at forbrenningen av fett øker. Det som beviselig gjør at man forbrenner mer energi er økt muskelmasse og økt muskelmasse, det får man enklest gjennom trening. Godt trente mennesker har høyere forbrenning både pga aktivitetsnivå, men også flere celler som gir "gass". I tillegg vil de ha lettere for å gå over økt fettforbrenning fordi de har tilvent kroppen dette gjennom trening.
Dette forefinnes det utrolig mye forskning om. Kan søke litt på Google for deg å legge ut her hvis du vil.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 01:23   #8
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ja, kanskje, det er bare så merkelig å skulle spise så mye mer enn jeg gjorde før. Og særlig slik næringstett mat som lavkarbo er.

Anorektiske tendenser?

  Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 01:24   #9
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Økt forbrenning

Vel.. Det at du faktisk må spise en grei mengde mat for at kroppen ikke skal tro at den sulter, og konsekvenser deretter, gjelder nok uansett om du spiser lavkarbo eller ikke.

Greit at BMI ikke alltid er til å stole på, men så lav BMI som du har er kanskje en grei indikasjon på at man ikke trenger å være redd for å spise litt mer..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 09:36   #10
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kostdoktoren påstår at man får økt forbrenning av lavkarbo. Hva vet vi om dette? Jeg lurer på om noen har erfaringer og/eller info. Hvor stor er forskjellen? Spiser dere mange flere kalorier nå og likevel går ned?

Jeg kunne spise 3-3500 kalorier pr dag, og gikk ned som bare det.

Ligger jeg for lavt på kaloriene går jeg definitivt IKKE ned.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 10:52   #11
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ja, kanskje, det er bare så merkelig å skulle spise så mye mer enn jeg gjorde før. Og særlig slik næringstett mat som lavkarbo er.

Jeg har lagt merke til noen spiseforstyrrelser-vibber fra en del av innleggene dine, men jeg tar dette over pm.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 11:08   #12
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Økt forbrenning

Bare en liten digresjon angående spiseforstyrrelser. Jeg har tidligere aldri hatt problemer med mat eller overvekt, først siste 2 år eller så. Men jeg ser hvor lett det er å få et anstrengt forhold til mat. Vekt, kalorier, KH, osv... Måtte virkelig begynne å tenke over dette selv, ikke fordi det var et problem, men fordi jeg så (ser) at det fort kan bli det. Og så er vel dette et av de store tabuemnene i samfunnet fortsatt vil jeg tro. Tenker meg at det er fler her inne som kunne ha godt av å gå litt i seg selv her etter hvert (tenker ikke på spesielle altså, bare ut fra egen erfaring). For meg, var det gjennom samtale med andre i grenselands problematikk at jeg fikk øynene opp for hvor jeg var på vei.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 13:37   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Økt forbrenning

Lavkarbo gjør ET eller annet med forbrenningen ihvertfall. Jeg har økt normaltemperatur til endelig og ligge på minst 37 grader, hvor den før var 36.4.

Så lenge jeg spiser lavkarbo går jeg ikke opp i vekt, selv om jeg noen dager spiser en del mer enn andre dager.
Nå har jeg en litt sær kropp, med langvarige infeksjoner og betennelser, så vektnedgang er ikke enkelt foreløpig - siden jeg pt også går på store doser penicillin og infeksjonsmedisiner.

Jeg tenker at om du Yrla ikke klarer spise MER mat, er det desto viktigere at den maten du spiser er så næringsrik som mulig. Da kan du spise mindre mengde, men allikvel få i deg den næringen kroppen trenger.

Med spiseforstyrrelser av et eller annet slag er det nok vanskelig uansett hvilket kosthold man velger. Hvis det er så, håper jeg du får hjelp i form av behandling eller ihvertfall samtaleterapi - det er tungt om noe slikt skal få FOR stor plass i livet, siden livet byr på så mye mye mer enn bare forholdet til mat

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 14:12   #14
Kremtoppen
Medlem
 
Kremtoppen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Vest-Agder
Innlegg: 52
Kremtoppen er på en erverdig vei

Sv: Økt forbrenning

" Lavkarbo gjør ET eller annet med forbrenningen ihvertfall. Jeg har økt normaltemperatur til endelig og ligge på minst 37 grader, hvor den før var 36.4.

Så lenge jeg spiser lavkarbo går jeg ikke opp i vekt, selv om jeg noen dager spiser en del mer enn andre dager.

Nå har jeg en litt sær kropp, med langvarige infeksjoner og betennelser, så vektnedgang er ikke enkelt foreløpig - siden jeg pt også går på store doser penicillin og infeksjonsmedisiner. "

En liten digresjon, men .... Det er ikke uvanlig at infeksjoner og betennelser gir økt kroppstemperatur. Mulig du "bare" er subfebril pga langvarige infeksjoner og betennelser, og at dette egentlig ikke har noe med lavkarbo å gjøre?

__________________

Kremtoppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP/maks 60 karber Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 14:33   #15
Hungrymouse
Juniormedlem
 
Hungrymouse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 19
Hungrymouse er på en erverdig vei

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Bare en liten digresjon angående spiseforstyrrelser. Jeg har tidligere aldri hatt problemer med mat eller overvekt, først siste 2 år eller så. Men jeg ser hvor lett det er å få et anstrengt forhold til mat. Vekt, kalorier, KH, osv... Måtte virkelig begynne å tenke over dette selv, ikke fordi det var et problem, men fordi jeg så (ser) at det fort kan bli det. Og så er vel dette et av de store tabuemnene i samfunnet fortsatt vil jeg tro. Tenker meg at det er fler her inne som kunne ha godt av å gå litt i seg selv her etter hvert (tenker ikke på spesielle altså, bare ut fra egen erfaring). For meg, var det gjennom samtale med andre i grenselands problematikk at jeg fikk øynene opp for hvor jeg var på vei.

Jeg er vel litt som deg, eller mer som du var. Er i grenseland, og merker at jeg tenker litt for mye på hvordan kroppen ser ut, og på hva jeg spiser. Vet ikke hvordan dette skjedde da jeg alltid har vært EKSTREMT matglad og har spist junk og godterier daglig. Vil uansett tro at kroppen min har det bedre nå, selvom den til tider kanskje får litt for lite næring.

Min mor tok nettopp dette opp med meg, og hun syns det har gått for langt, og at jeg spiser for lite. Var en liten øyeåpner for meg, men samtidig så føler jeg at jeg enda har kontroll og at jeg spiser sunn og god mat..

Ble sikkert litt rotete, men kjente meg litt igjen i problemstillingen, selvom jeg enda har et par kilo igjen...

__________________
Hungrymouse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-ish Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 14:40   #16
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Økt forbrenning

Forbrenning har jeg ikke peiling på, men jeg antar at forbrenningen øker med økt aktivitetsnivå og at den senkes når vi sulter oss (lavkalori). Unger har en tendens til å øke aktivitetsnivået (bli hyper) når de får mye innkommende kalorier og jeg merker at jeg får det samme på lavkarbo. Spiser jeg en stor middag sent på kvelden så ender jeg opp med å legge meg mye senere enn om jeg hadde vert noe mer moderat eller spist tidligere. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde gått ned i vekt hadde jeg drukket mer olje slik at kaloriinntaket konstant hadde vert over det jeg virkelig trenger, men det ville jo være tvangsforing for min del.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:01   #17
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Hungrymouse, her.

Min mor tok nettopp dette opp med meg, og hun syns det har gått for langt, og at jeg spiser for lite. Var en liten øyeåpner for meg, men samtidig så føler jeg at jeg enda har kontroll og at jeg spiser sunn og god mat..

Høres ut som om du har en mor som er klok, og som er glad i deg! Hør på henne. Du har en flott BMI, som de fleste andre her bare kan drømme om. Men den nærmer seg en grense: husk at det er verken pent eller sunt å bli tynn og kantete! Hvis du er litt usikker selv, bør du kanskje vente litt med de siste kiloene til du er helt trygg på at du har kontroll på spisingen og synet på din egen kropp igjen? Det er vel ingen bråhast?

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:28   #18
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Du har en flott BMI, som de fleste andre her bare kan drømme om. Men den nærmer seg en grense: husk at det er verken pent eller sunt å bli tynn og kantete!

BMI er ubrukelig for å si noe om enkeltpersoner - det har noe for seg i statistikk og sammenligning av folkegrupper; f.eks. BMI i en kommune vs en annen. Med mindre du har sett vedkommende naken så har du ikke belegg for å si at personen er i fare for å bli tynn og kantete og/eller usunn.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 18:11   #19
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

BMI er ubrukelig for å si noe om enkeltpersoner - det har noe for seg i statistikk og sammenligning av folkegrupper; f.eks. BMI i en kommune vs en annen. Med mindre du har sett vedkommende naken så har du ikke belegg for å si at personen er i fare for å bli tynn og kantete og/eller usunn.

Med BMI på under 22 har man neppe noe helsemessig grunnlag for å slanke seg, og når personen selv mener det går litt langt i støytene ser jeg ikke helt tanken bak den kommentaren.. Hvis du ikke bedømmer når slanking har blitt noe usunt utifra hverken BMI eller syn på mat, med mindre du har fått se vedkommende naken i tillegg, er det vel ingen grunn til å kommentere heller

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 18:33   #20
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Med BMI på under 22 har man neppe noe helsemessig grunnlag for å slanke seg, og når personen selv mener det går litt langt i støytene ser jeg ikke helt tanken bak den kommentaren.. Hvis du ikke bedømmer når slanking har blitt noe usunt utifra hverken BMI eller syn på mat, med mindre du har fått se vedkommende naken i tillegg, er det vel ingen grunn til å kommentere heller

Hun sier hun synes hun spiser sunn og god mat, og har et par kilo igjen. Syn på mat og BMI er verdiløst for enkeltindividet er over/undervektig eller ei. Men jeg skjønner jo mange drømmer om et tall innenfor "normalen".

edit: se seg selv naken gjør man foran speilet (evt. send PM! )

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 18:36   #21
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Hun sier hun synes hun spiser sunn og god mat, og har et par kilo igjen. Syn på mat og BMI er verdiløst for enkeltindividet er over/undervektig eller ei. Men jeg skjønner jo mange drømmer om et tall innenfor "normalen".

Du mener altså at det for enkelte med en BMI på 21-22 vil være en fordel å slanke seg til tross for at de er i grenseland til å utvikle en spiseforstyrrelse?

Edit: For noen med spiseforstyrrelser hjelper det fint lite å se seg selv naken foran speilet, altså...

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 19:07   #22
Hungrymouse
Juniormedlem
 
Hungrymouse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 19
Hungrymouse er på en erverdig vei

Sv: Økt forbrenning

Vekta mi stemmer ikke helt med hvordan kroppen min ser ut, har lite muskler og spinkel beinbygning. Tror ikke noen som hadde sett meg hadde tenkt at jeg var overvektig ( med eller uten klær), men føler jeg har endel fett igjen rundt magen og litt generelt rundt på kroppen som jeg vil ha bort!

Det jeg mente var at jeg kjente meg igjen i det at fokus på kropp og kalorier kan overta, og jeg kjenner allerede at jeg gruer meg til målvekta er nådd og jeg skal begynne å øke på med karbohydratene!

Heldigivis har jeg en klok mor, ja, men det begynner faktisk å bli ganske irriterende da hun prøver å lure i meg karbohydrater, og skal kontrollere alt jeg spiser.... Hadde forstått det om jeg var 40 kg og ikke spiste, men dette er langt i fra tilfellet!

__________________

Sist redigert av Hungrymouse : 07-12-11 kl 19:07. Årsak: Skrivefeil
Hungrymouse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-ish Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 20:05   #23
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Du mener altså at det for enkelte med en BMI på 21-22 vil være en fordel å slanke seg til tross for at de er i grenseland til å utvikle en spiseforstyrrelse?

Jeg har bare sagt (og gjentar én gang til) at BMI ikke har noen nytteverdi for å si om et individ er over/undervektig.

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Edit: For noen med spiseforstyrrelser hjelper det fint lite å se seg selv naken foran speilet, altså...

De som er blinde vil også ha problemer med å vurdere seg selv i speilet. De som er ute av stand til å tenke objektivt, uansett fysisk eller psykisk årsak, kan ha problemer med å vurdere seg selv i speilet.

Men det gjør forsatt ikke BMI til et nyttig verktøy for å si noe om en person er over/undervektig.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 20:28   #24
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Jeg har bare sagt (og gjentar én gang til) at BMI ikke har noen nytteverdi for å si om et individ er over/undervektig.

De som er blinde vil også ha problemer med å vurdere seg selv i speilet. De som er ute av stand til å tenke objektivt, uansett fysisk eller psykisk årsak, kan ha problemer med å vurdere seg selv i speilet.

Men det gjør forsatt ikke BMI til et nyttig verktøy for å si noe om en person er over/undervektig.

BMI er ikke alt nei, men for en gjennomsnittlig person gir det allikevel en viss pekepinn, som f.eks. sier at har man en BMI på 21-22 er det svært liten sannsynlighet at man trenger å slanke seg. Og har man en BMI på 40 vil jeg påstå det er en relativt stor sannsynlighet at det kan være en fordel.. Syns ikke akkurat utsagnet ditt var spesielt konstruktivt i denne sammenhengen, når det er snakk om det å ha et overdrevent fokus på mat og kropp, som ikke samsvarer med det faktiske behovet man har for å slanke seg. Var mest det jeg reagerte på.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 22:28   #25
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Økt forbrenning

BMI er kun egnet for å diagnostisere befolkningsmasser, ikke enkeltindivider. Dette fordi "hesjestaur" og "muskelbunter" jevner hverandre ut når man tar gjennomsnittet av mange nok.

Men det er IKKE egnet som et mål på hva som passer den enkelte. Husk at for en kvinne er BMI-spennet som ikke regnes som helseskadelig fra 18,5 til 25. For meg på 1,70 vil det si en vekt mellom 53,5 og 72,5. Jeg kan med stor sikkerhet si at idealvekten ligger i et smalere område enn dette og er sterkt avhengig av muskelmasse utenpå beinbygningen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening og forbrenning Usikker nybegynner Vedvarende vekttap 14 21-03-13 08:28
Om det med forbrenning TrygveT Ketolysekuren 23 25-02-11 09:59
Forbrenning - når? Paris Lavkarbo generelt 3 01-09-09 22:08
Forbrenning? Helinor Spørsmål og svar 3 01-03-07 15:27
Forbrenning amo Generell ernæringsdebatt 2 18-06-06 23:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no