Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-01-12, 21:29   #1
Balterz
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 31
Balterz er på en erverdig vei

En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Det er mulig jeg er helt på ville veier nå. Legger til grunn hva min mor har fortalt meg om kostholdet når hun vokste opp.

En standard kommentar fra mange anti lavkarbo mennesker er at vi hadde det fint med god gammaldags norsk husmannskost, så hvorfor endre det?

Så da må jeg spørre, dette er muligens feil sted å spørre, men likevel. Just for fun =)

Hvor langt tilbake tenker de egentlig?
Når jeg ser for meg god gammeldags husmansskost med kjøttboller og poteter.
Ser jeg og følgene (dette gjaldt vel kanskje mer på landet?)

1. Brød lagde man selv!
2. Fett var bra
3. Potet skulle en ha
4. Frukt var ikke noe man fikk hver dag.
5. Sausen var ikke fra toro.


Tar jeg helt feil?

Tanken jeg gjør meg er at skal man argumentere for gammel norsk husmannskost kan man jo ikke utelate flesk!
Den delen av min familie som har spist god gammaldags husmannskost. Er ikke redd for fett...

Fra min far sin side derimot er historien en litt annen. Men han hadde en far til kokk som drev resturant i New York.

Balterz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lever bedre uten carbs Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 21:37   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost..

Man tenker vel på tida før man kjøpte ferdigmat.
lapskauser, fisk (sild, torsk, makrell), lever, nyrer, egg, bacon,lungemos, ansjos, poteter, gulrot, kål, nepe, kålrot, blodpudding, hjemmebakt brød, smør, helmelk.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 21:45   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost..

Norsk husmannskost i seg selv er vel ikke det værste. Når man begynner å adde godterier, potetgull, fast food osv så får man et problem.

Nå er det jo noen som overhodet ikke tåler husmannskost heller, men tror ikke det er hovedsynderen!

Det blir jo litt som i Kina. De hadde ikke akkurat så stort overvektsproblem når de levde på ris, men når fast food kjedene begynte å slå rot så dukket problemet opp.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 22:09   #4
Balterz
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 31
Balterz er på en erverdig vei

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost..

My point =)

Mange anti lavkarbo mennesker møter seg selv virkelig i døra innimellom

Tror de fleste er enig om at potetgull osv ikke er bra.
Men ser man tilbake på hva ihvertfall jeg forbinder med norsk husmannskost er det ikke så mye karbohydrater.

Min kverulante konklusjon til de som argumenter mot lavkarbo fordi fett er farlig. Er at de bør ta en prat med sine besteforeldre =) Og kanskje til og med foreldre.

Det var en gang da fett var bra =) En tid toro ikke hadde funnet sin vei inn i våre hjem. Når karbohydratene for det meste kom fra naturlige kilder. Sammen med karbohydratene inntok man masse godt sunt fett

Balterz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lever bedre uten carbs Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 22:11   #5
Balterz
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 31
Balterz er på en erverdig vei

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost..

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det blir jo litt som i Kina. De hadde ikke akkurat så stort overvektsproblem når de levde på ris, men når fast food kjedene begynte å slå rot så dukket problemet opp.

Så sant, så sant =)

Balterz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lever bedre uten carbs Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 22:36   #6
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost..

Nja... Husmannskost er vel gamle dagers fattigmannskost, det. Kanskje slik som far min vaks opp, på eit forblåst lite bruk ved det store havet. Det dei hadde å leve av var silda dei drog på sjøen, potet og gulrot dei kunne dyrke sjølve. Ja dei kunne kanskje dyrke kålrabi også. Men ikkje stort meir, trur eg.

To skiver grovt brød per dag var det dei fikk. (Dei fikk velje om dei ville ha to til frukost, eller ei til frukost og ta den andre med til skolen.) Vassgraut e.l. (med sur skumma mjølk eller steikt i tran), og skumma mjølk kun til småbarna. Heilmjølk kunne dei så aldeles ikkje drikke - fløten dei fikk frå kyrne måtte jo inn til meieriet og bli pengar. Frukt fanst omtrent ikkje. Kor skulle den kome frå?

Feilernærte vart dei så det stod etter. Ein stor barneflokk, og halvparten av dei blei temmeleg korpulente, og det starta tidleg, enda dei hadde tungt fysisk arbeid og lite mat. Så genene frå den sida ligg nok ikkje tilrette for å trivst med den "sunne husmannskosten" i alle fall. Trur det er lett å romantisere det, i realiteten vel hadde mannen og kona og dei 12 ungane på husmannsplassen det ganske skrint.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 22:58   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost..

Jeg har også tenkt litt på det der. Jeg har en stebestemor på 95, ingen av hennes søsken var under 100 da de døde, de gjenlevende er høyt oppi nittiåra alle sammen. De drakk melka rett fra kua, kinnet eget smør osv. Ikke noe fettredsel dér, de tok energien der de fikk den fra. Og karbene var definitivt ikke raske og raffinerte. Så jeg tror grunnlaget har mye å si. Vår generasjon, som er i trettiåra nå, har kanskje det dårligste grunnlaget av alle generasjoner. Fettskremte foreldre, men lite oppmerksomhet rundt tilsetninger osv som det om ikke annet har blitt mer av de siste årene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 23:25   #8
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost..

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Nja... Husmannskost er vel gamle dagers fattigmannskost, det.

Jeg har lest at "husmannskost" kommer fra tyske "Hausmannskost" opprinnelig, og at det har blitt sammenblandet med det norske ordet husmann. Klarte ikke finne det på nett nå ved et raskt søk, men jeg vet jeg har lest det et eller annet sted.

Det de fleste tenker på som husmannskost er som du nevner ikke den maten de ekte husmennene spiste, men kosten til langt rikere folk.

Hvis noen synes det er best å gå tilbake til husmannskost, så får de jo bare kutte i all junk, nesten alt sukker, all ferdigmat, osv - og hvor ender de da? Kanskje på moderat lavkarbo, hihihi.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 07:47   #9
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Du er inne på det , ja. husk også på begrepet hvetebrødsdager, som var 30 dager etter bryllupet hvor man skulle slå seg laus... mine hvetebrødsdager varte i 30 år på kjøpekneipp og det er neppe så uvanlig i disse dager

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 10:09   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Jeg vet at min far knapt nok tålte synet av havregrøt/byggrøt fordi det var lunchkosten da han voks opp. Ellers var det sild og poteter, fisk av alle slag, elg, storfe, gris (da som flesk helst) og sau... Toro fantes ikke og grønnsaker var gulrot, kålrot, hodekål, potet... Frukt var eple og appelsin, men ikke hverdagskost og det var langt utover 80-tallet før vi kjøpte druer "til hverdags"...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 10:44   #11
Irena
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 4
Irena er på en erverdig vei

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Ja, som dere alle skriver over her, så var det nok mye mer fisk og potet i "gamle dager" enn det er nå. Dessuten: LITE SUKKER og grovt, hjemmelaget brød istedet for loff og kaker! Viktig å huske at det var mye mer fysisk arbeide enn det både voksne og barn har i dag også, -man satt ikke på rumpa ved PCn og TVn i timesvis hver dag!!! Jeg tror nok de fleste av oss ville ha kommet langt på vei mot en slankere kropp bare vet å kutte ut sukker og potetgull, kvitt brød og hauger av pasta, ris og potetmos ved siden av fisken og kjøttet vårt!

Irena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 11:18   #12
Malice
Medlem
 
Malice sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oppland
Alder: 55
Innlegg: 211
Malice er ny på veien

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

God gammel husmannskost er for meg det bøndene spiste for et par hundre år siden. Storbønder hadde både mer og bedre utvalg enn husmenn, men felles var at maten var dyrket, sanket, avlet, slaktet og tilberedt i umiddelbar nærhet. Tilsetningsstoffer fantes ikke, og tørking/salting ble brukt for å øke holdbarheten.
Bygggraut, vassgraut, grovt brød av rug/bygg, kjøtt, innmat, fisk, fugl, egg, gulrot, kålrot, potet, melk rett fra kua, smør, ost og bær. Hvete, frukt og sukker var luksus som stort sett bare ble brukt til fest.
Et kosthold som sikkert er veldig bra.
Feilen mange av oss har gjort, er jo at vi har spist oss syke på sukker, stivelse og hvetemel, den tids festmat er blitt dagligdags, i større mengder og med flere tilsetningsstoffer enn før og samtidig skapte vi en redsel for naturlig fett.
Time to get back to basics

__________________


Malice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er inne i en livsstilsendring, liberal lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 12:13   #13
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

En ting og tenke på er et husmannskost er i grunnen det husmenn spiste. Husmenn generelt var ikke plaget av overvekt, men storbonden og hans familie hadde gjerne en rundere kropp og velstandsmage.
Kan det kanskje ha noe med at storbonden og rikfolk hadde en del mer karbohydrater i kosten?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 12:17   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

En ting og tenke på er et husmannskost er i grunnen det husmenn spiste. Husmenn generelt var ikke plaget av overvekt, men storbonden og hans familie hadde gjerne en rundere kropp og velstandsmage.
Kan det kanskje ha noe med at storbonden og rikfolk hadde en del mer karbohydrater i kosten?

Sikkert. Og jeg er hellig overbevist om at man tåler mer karbohydrater når man er i fysisk arbeid. Samt at mye av de karbohydratene man spiste da var mye mer lavglykemiske enn de vi spiser i dag...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 12:44   #15
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Det ble oftere laget ekte SURdeigsbrød som bryter ned lektiner o.l. i det grove melet i brødene!

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 20:05   #16
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Godt poeng, kamp.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 10:52   #17
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Overflod av mat var det heller ikke blant folk flest, storbøndene kunne derimot velge og vrake samt at de var mer inaktive og hadde tilgang desserter, godteri osv i langt større grad enn menigmann. Folk som jobbet fysisk hadde generelt mer muskulatur enn idag, noe som bedrer hvileforbrenning, insulinfølsomhet, forbruk av glukose etc og dermed vanskeliggjorde vektoppgang på tross av at endel av dem spiste en god del brød, potet etc. Sukker var dog nesten fraværende fra til en kraftig økning fra 50-tallet og utover. Maten var alltid laget fra bunnen uten sukker og smaksforsterkere, man spiste mer grønnsaker som metter bra og ikke minst mer fisk med mye bra fett og protein, spesielt i kystområdene.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 14:52   #18
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

...òg uten genmodifisert dverghvete, som ikke kom før på 70tallet

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 15:03   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

...òg uten genmodifisert dverghvete, som ikke kom før på 70tallet

Og mel tilsatt brom for å få det hvitt og masse fluor... to ting som angriper skjoldbruskkjertelen. (Ja, jeg er på google i dag. )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 16:25   #20
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Usj!!! Usj og æsj!

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:18   #21
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Husker godt på 80-tallet ta fett ble synderen, da var det mange gamlinger som ble forferdet: "Skal man ikke spise fett!!? Er fett farlig? Det er det dummeste jeg har hørt!!" De hadde så rett...

Den gamle husmannskosten gjorde folk fete da også, men ikke i den grad det gjør nå.

Jeg har lest i Mary Enig og Sally Fallon sine bøker at om man har godt med smør på brødskiva, går ikke blodsukkeret opp så raskt og det blir heller ikke så høyt. De anbefaler ikke brød, men påpeker hvor viktig det er med fett i kosten.

Siden man ikke var redd for fett før i tida, og ferdigmat og industrifett var fraværende var det heller ikke vanskelig å holde seg frisk og slank.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 17:21   #22
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Og mel tilsatt brom for å få det hvitt og masse fluor... to ting som angriper skjoldbruskkjertelen. (Ja, jeg er på google i dag. )

Seriøst!? Æsj!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 18:21   #23
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Seriøst!? Æsj!

Seriøst - og siden det er "lite" så trenger man ikke å deklarere det heller... Ikke rart man blir bedre når man kutter melet spør du meg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 19:01   #24
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Seriøst - og siden det er "lite" så trenger man ikke å deklarere det heller... Ikke rart man blir bedre når man kutter melet spør du meg.

Dobbelt fyttekatta

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 19:22   #25
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Og mel tilsatt brom for å få det hvitt og masse fluor... to ting som angriper skjoldbruskkjertelen. (Ja, jeg er på google i dag. )

Altså - jeg har skrevet krøkkete - melet er tilsatt brom, vi har begynt å bruke fluor (altså ikke fluor i melet)... så at det kom skeivt ut.
http://snl.no/bromoksosyrer

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo - husmannskost tess81 Lavkarbobøker 17 15-02-12 16:23
Info om vin med tanke på sukkerinnhold Kanutten Lavkarbo generelt 2 02-12-11 22:15
LCHF Husmannskost Cornelia Lavkarbobøker 0 25-02-11 08:57
Med tanke på utskeielser Nahemah Ketolysekuren 11 10-08-10 19:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no