Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Endelig en god faglig debatt?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-01-13, 11:25   #1
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Endelig en god faglig debatt?

http://www.aftenbladet.no/nytte/livs...n-3107600.html

Endelig! Nå håper jeg at dette blir en faglig god debatt om karbohydrater, proteiner og fett sett i en helsefrembringende måte. UTEN at lavkarbo kosthold blir tråkket ned på, men at de åpner øynene!

Man kan jo håpe, for jeg er litt kvalm over å høre at lavkarbo er "ut" og at de tror vi lever kun på egg og bacon. Det er mye uvitenhet der ute og kanskje vil det nå bli bedre

Lever alltid i håpet

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-13, 11:37   #2
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Flott - verden går videre, selv om det er med babyskritt

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 20-01-13, 11:45   #3
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Endelig en god faglig debatt?

De må gjerne "tråkke på" lavkarbo i den forstand at de kritiserer det. Men da får det jaggu meg være LAVKARBO de kritiserer, og ikke "fløte, smør og bacon er usunt! Ergo lavkarbo er usunt", for det har fint lite med det lavkarbokosthodet jeg spier og har spist.
Det er jo ikke å vente at de som holder seg til et lavkarbokosthold skal ta til seg kritikken om den ikke er rettet mot den lavkarbo de er kjent med. Jeg vet ikke hvor ofte jeg har blitt fortalt at "lavkarbo er usunt fordi man trenger frukt og grønt". Jeg synes ikke jeg spiser annet innimellom.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 20-01-13, 15:07   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Jeg er faktisk imponert over at flere leger jeg treffer, ikke rakker ned på lavkarbo.
Greit nok, så tilhører jeg den gruppen som MÅ tenke karbohydrater pga diabetes, men jeg har aldri skjønt disse kritikerne som sier at lavkarbo ikke er farlig i det hele tatt for meg som har diabetes, men at lavkarbo er farlig for folk som lever lavkarbo enten pga overvekt eller rett og slett fordi de er enig i at ren og uprosessert mat er det absolutt sunneste.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 20-01-13, 15:52   #5
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Min lege er også veldig positiv til lavkarbo, heldigvis. Hun sier at det er bra for de fleste med et slikt kosthold. Jeg liker at leger og andre fagfolk virkelig setter seg ordentlig inn kosthold og alternativer før de kommer med en forhastede konklusjoner. Skal se det går mot lysere tider i bransjen

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 14:28   #6
Filifjonka
Medlem
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 320
Filifjonka er en juvelFilifjonka er en juvelFilifjonka er en juvel

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Det ser veldig spennande ut, ligg link til programmet under her: http://www.lhl.no/kostholdskonferans...-24-25-januar/

Fedon og Rostrup deltek, blant andre.

__________________
Filifjonkejournalen
Filifjonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:08   #7
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Jeg vil svært gjerne sitere legen min, under sist legetime: "Om man spiser lavkarbo, på en forsvarlig måte, er det helt ufarlig, og bra for oss. Men, det man i blant ser, er at noen drar strikken alt for langt, å da kan det være farlig". Jeg tror at kunnskap, gir makt til å leve på lavkarbo på en forsvarlig måte.

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 12:26   #8
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av Stella27, her.

Jeg vil svært gjerne sitere legen min, under sist legetime: "Om man spiser lavkarbo, på en forsvarlig måte, er det helt ufarlig, og bra for oss. Men, det man i blant ser, er at noen drar strikken alt for langt, å da kan det være farlig". Jeg tror at kunnskap, gir makt til å leve på lavkarbo på en forsvarlig måte.


Uttalelsen fra legen din er jo totalt meningsløs!

Hvis du «spiser lavkarbo» og samtidig har et kosthold som er farlig, er det i hvert fall ikke «lavkarbo»-delen av kostholdet som er farlig for deg. Det finnes ikke essensielle karbohydrater.

Det hadde vært morsomt om du fikk legen din til å begrunne uttalelsen. Jeg gjetter på at det koker ned til frykten for naturlig, animalsk fett.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 12:44   #9
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Uttalelsen fra legen din er jo totalt meningsløs!

Hvis du «spiser lavkarbo» og samtidig har et kosthold som er farlig, er det i hvert fall ikke «lavkarbo»-delen av kostholdet som er farlig for deg. Det finnes ikke essensielle karbohydrater.

Det hadde vært morsomt om du fikk legen din til å begrunne uttalelsen. Jeg gjetter på at det koker ned til frykten for naturlig, animalsk fett.


-

Også var det dette med saklig debatt da kula.. I blant skulle jeg ønske at man kunne lese det man skriver, før man legger det ut. For den første delen der var unødvendig mot meg.

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 13:43   #10
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Uttalelsen fra legen var alt annet enn meningsløs.

Må også få legge til at denne konferansen ikke er en lavkarbokonferanse, men en konferanse med tema kosthold og dets effekt på risiko for hjertesykdom.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:09   #11
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av Stella27, her.

Jeg vil svært gjerne sitere legen min, under sist legetime: "Om man spiser lavkarbo, på en forsvarlig måte, er det helt ufarlig, og bra for oss. Men, det man i blant ser, er at noen drar strikken alt for langt, å da kan det være farlig". Jeg tror at kunnskap, gir makt til å leve på lavkarbo på en forsvarlig måte.

Jeg lurer litt på hva som legges i "å dra strikken for langt"?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:12   #12
Filifjonka
Medlem
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 320
Filifjonka er en juvelFilifjonka er en juvelFilifjonka er en juvel

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Å leve på baconcrisp med smør på er sikkert å dra strikken for langt.

__________________
Filifjonkejournalen
Filifjonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:17   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Det er vel ingen tvil i at det går an å spise mat som teknisk sett er "lavkarbo", men som ikke er særlig helsebringende over tid. Bare vent. Det vil nok komme produkter på soya, litt glutenmel, kunstig søtning og masse billige oljer... og ja - det kan være "lav karbo" i ordets bokstavelige forstand...

På samme måte som man kan spise en høykarbo som ikke "er så ille" selv om det nok antakelig er vanskeligere enn det er å få en brukbar diett på det som folk flest legger i lavkarbo.

Lavkarbo er en forferdelig upresis betegnelse og derfor er det lurt at diskusjonspartnere formidler hva de legger i begrepet før de kommer med uttalelser "om" lavkarbo.

Derfor liker jeg paleo/primal blueprint/skaldemann/fedon/hexeberg/lindberg eller "svensk lchf" mye bedre som benevnelser - nettopp fordi de har mer eller mindre tydelige beskrivelser av hva som ligger "innenfor" eller "utenfor" de respektive diettene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 23-01-13 kl 15:16.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:27   #14
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Og i dagens VG er det ikke et bidrag til en saklig debatt......
Eller er det kanskje "dra strikken for langt-lavkarbo" de advarer mot?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:37   #15
teddemann
Juniormedlem
 
teddemann sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Alder: 53
Innlegg: 27
teddemann er på en erverdig vei

Sv: Endelig en god faglig debatt?

lavkarbo er blant mange som bare har hørt om det gjennom media en diett med kun fett og atter fett ,virker det som!
dessuten er den på vei ut av mote og nyhetsbilde er inntrykkene for folk flest.

__________________
teddemann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:55   #16
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Lavkarbo har blitt så "ut"/negativt ladet ord, at man nå kommer opp med benevnelser som smart-karbo, superkarbo, grovkarbo.....jeje...

Sitat:

Lavkarbo er en forferdelig upresis betegnelse og derfor er det lurt at diskusjonspartnere formidler hva de legger i begrepet før de kommer med uttalelser "om" lavkarbo.

Derfor liker jeg paleo/primal blueprint/skaldemann/fedon/hexeberg/lindberg eller "svensk lchf" mye bedre som benevnelser - nettopp fordi de har mer eller mindre tydelige beskrivelser av hva som ligger "innenfor" eller "utenfor" de respektive diettene.

Veldig enig i dette, smgj!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 15:25   #17
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er vel ingen tvil i at det går an å spise mat som teknisk sett er "lavkarbo", men som ikke er særlig helsebringende over tid. Bare vent. Det vil nok komme produkter på soya, litt glutenmel, kunstig søtning og masse billige oljer... og ja - det kan være "lav karbo" i ordets bokstvelige forstand...

På samme måte som man kan spise en høykarbo som ikke "er så ille" selv om det nok antakelig er vanskeligere enn det er å få en brukbar diett på det som folk flest legger i lavkarbo.


Helt enig! Det er disse momentene du nevner her som gjør legens uttalelse fullstendig meningsløs.

1) Hvis du spiser kun baconcrisp (lavkarbo) vil du antakelig bli svært syk og omkomme i løpet av relativt kort tid.

2) Hvis du spiser kun sukker (høykarbo) vil du antakelig bli svært syk og omkomme i løpet av relativt kort tid.

Dette har ikke noe med høykarbo eller lavkarbo å gjøre. Det har å gjøre med at man bør unngå å spise det som er skadelig for kroppen, samtidig som man bør spise det kroppen trenger.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 15:34   #18
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av Stella27, her.

Også var det dette med saklig debatt da kula.. I blant skulle jeg ønske at man kunne lese det man skriver, før man legger det ut. For den første delen der var unødvendig mot meg.


Å kalle en uttalelse for meningsløs er ikke på noen måte usakelig – spesielt ikke når den er meningsløs, slik som i dette tilfellet. Dessuten leser jeg det jeg skriver før jeg legger det ut. Hvordan du får den første delen til å bli «unødvendig mot meg» forstår jeg ikke. Min kommentar var jo ikke rettet mot din uttalelse, men mot uttalelsen til denne legen du refererer til.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 15:38   #19
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Uttalelsen fra legen var alt annet enn meningsløs.


Det var veldig pent sagt. Hvis du legger mye godvilje, samt egen fortolkning av uttalelsen til grunn, kan den sikker oppfattes som noe annet enn meningsløs.

Men, den forblir meningsløs slik den står allikevel.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 20:32   #20
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det var veldig pent sagt. Hvis du legger mye godvilje, samt egen fortolkning av uttalelsen til grunn, kan den sikker oppfattes som noe annet enn meningsløs.

Men, den forblir meningsløs slik den står allikevel.


-

Helt uenig. Han sier jo at lavkarbo er positivt så lenge det gjøres på en fornuftig måte, men at man kan ta det for langt og at det da potensielt kan være skadelig. Med litt medisinsk kunnskap i bunn så er dette en helt korrekt uttalelse, og langt ifra meningsløs.

Du mener den er meningsløs slik den står. Slik den står så er det en uttalelse fra en lege, med den kunnskapen han/hun besitter fra før, og da er ikke dette meningsløst i det hele tatt. Det er en ganske nøktern og fornuftig uttalelse.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 20:34   #21
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Når det er sagt, så er det alltid grenser for hvor mye skade man kan klare å gjøre på en frisk kropp. Vi tåler et bredt spekter av ulike kosthold. Ved sykdomstilstander blir saken fort en annen.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 10:35   #22
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Helt uenig. Han sier jo at lavkarbo er positivt så lenge det gjøres på en fornuftig måte, men at man kan ta det for langt og at det da potensielt kan være skadelig. Med litt medisinsk kunnskap i bunn så er dette en helt korrekt uttalelse, og langt ifra meningsløs.

Du mener den er meningsløs slik den står. Slik den står så er det en uttalelse fra en lege, med den kunnskapen han/hun besitter fra før, og da er ikke dette meningsløst i det hele tatt. Det er en ganske nøktern og fornuftig uttalelse.


Ser her, ja! Nå begynner det å ligne på en diskusjon. Jeg skal her begrunne hvorfor jeg påstår at uttalelsen er meningsløs. Det opprinnelige sitatet lyder som følger:

Sitat:

Om man spiser lavkarbo, på en forsvarlig måte, er det helt ufarlig, og bra for oss. Men, det man i blant ser, er at noen drar strikken alt for langt, å da kan det være farlig


Hvis jeg bytter ut et av ordene med et annet blir det akkurat like selvfølgelig:

Sitat:

Om man spiser mat, på en forsvarlig måte, er det helt ufarlig, og bra for oss. Men, det man i blant ser, er at noen drar strikken alt for langt, å da kan det være farlig


Med referanse til en del urbefolkningers opprinnelig kosthold kan man selvfølgelig også si:

Sitat:

Om man spiser høykarbo, på en forsvarlig måte, er det helt ufarlig, og bra for oss. Men, det man i blant ser, er at noen drar strikken alt for langt, å da kan det være farlig


Hvis man begynner å dra strikken for langt, er det ikke bra for kroppen. Det er en selvfølgelighet som man ikke trenger medisinsk utdannelse for å innse. Det er den eksklusive koblingen mellom lavkarbokosthold og strikkedraing som gjør sitatet meningsløst. Håper jeg har klart å vise det her!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 10:47   #23
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

MNen Kula, nå var det jo nettopp lavkarbo denne legen snakket om? Er det da meningsløst å si at om man overdriver så kan det være farlig?
Det er uansett mye bedre enn om legen sier at lavkarbo er farlig. Punktum. Det er jo et mye bedre utgangspunkt å ha en lege som faktisk forstår hva lavkarbo er og gevinstene av et slikt kosthold.

Min lavkarbolege, Trude Hetland på Fedon Lindbergsklinikk her i Bergen, er skeptisk til for mye animalsk fett på lavkarbo. Hun mener å kunne se det på blodprøver. Kanskje legen til Stella27 skulle ha nyansert sin uttalelse litt mere slik som Hetland gjør det? Lavkarbo er bra, men jeg ser at om man overdriver med animalsk fett, fløte, rømme, smør og bacon, så viser blodprøvene at dette er uheldig.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 10:55   #24
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Men Vibeke-67, nå er du over på debatten om koblingen mellom animalsk fett, kolesterol og hjerte-/karsykdommer som mange leger fremdeles er overbevist om at finnes. Den debatten har jeg ikke tid til å ta én gang til...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 12:43   #25
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

MNen Kula, nå var det jo nettopp lavkarbo denne legen snakket om? Er det da meningsløst å si at om man overdriver så kan det være farlig?
Det er uansett mye bedre enn om legen sier at lavkarbo er farlig. Punktum. Det er jo et mye bedre utgangspunkt å ha en lege som faktisk forstår hva lavkarbo er og gevinstene av et slikt kosthold.

Nå var det jo Kula du siterte da. Men jeg vil si at uttalelsen til denne legen var unødvendig. For jeg tror faktisk ikke legen ville sagt det samme til en som spiste lavkalori. Eller tror du det? Meningsløs synes jeg ikke var helt riktig ordvalg, men fullstendig unødvendig. Spørsmålet mitt er heller: Hvorfor sa legen noe slikt? Hva ligger bak spørsmålet.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
VG debatt janmesi Generell ernæringsdebatt 1 11-10-10 18:12
Svensk debatt ssskaldeman Nyheter / media 6 17-08-09 18:39
Debatt i Aftenposten janmesi Nyheter / media 37 17-06-06 02:10
Jan på Kanal24 - kl. 17.20!! I debatt med VG janmesi Lavkarbo generelt 60 04-02-06 20:11
Debatt om søtstoff! MHM Lavkarbo generelt 32 27-11-04 19:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no