Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ang. søtstoffer

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-11-06, 00:56   #1
miss_celica_83
Juniormedlem
 
miss_celica_83 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hordaland
Alder: 40
Innlegg: 14
miss_celica_83 er på en erverdig vei

Ang. søtstoffer

Jeg har lest her tidligere at når man skal finne net carbs i et produkt så skulle man trekke fra søtstoffer og kostfiber.Stemmer dette?For i Atkins decadente bar, eller hva den heter sjekka jeg og det var ikke kostfiber trukket ifra, isåfall.
Og er alle søtstoffer lik null carbs?Er maltitol og polydextrose(?) like "sunne"?
Kjøpte nemlig sukkerfri lett is fra isbilen idag, og den var søtet med polydextrose, og hvis jeg da regna ut riktig, så inneholdt en sånn is i underkant av 1 carbo.Syns nesten det var for godt til å være sant jeg..
Håper noen skjønner hva jeg mener

miss_celica_83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lite karbo-mer protein og nok fett Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 10:02   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ang. søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av miss_celica_83, her.

Jeg har lest her tidligere at når man skal finne net carbs i et produkt så skulle man trekke fra søtstoffer og kostfiber.Stemmer dette?For i Atkins decadente bar, eller hva den heter sjekka jeg og det var ikke kostfiber trukket ifra, isåfall.
Og er alle søtstoffer lik null carbs?Er maltitol og polydextrose(?) like "sunne"?
Kjøpte nemlig sukkerfri lett is fra isbilen idag, og den var søtet med polydextrose, og hvis jeg da regna ut riktig, så inneholdt en sånn is i underkant av 1 carbo.Syns nesten det var for godt til å være sant jeg..
Håper noen skjønner hva jeg mener


På Atkins barer som er produsert i USA er fiber ikke trukket fra på næringsinnholdet. På europeiske produkter er fiber alltid trukket fra, men kunstig søtstoff er ikke fratrukket på noen av dem. Men uansett hva som står bakpå Atkins barene er det NET CARB tallet på forsiden du skal telle.

Søtstoffer er ikke 0 karb. Men hva som telles er litt forkskjellig.

Sukkeralkoholer - det er de stom stopper på "tol" eller "trose" - trekkes fra.
Sukkerarter - det er de som slutter på "tose" - er naturlig sukker og kan ikke trekkes fra (fruktose, laktose etc)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 13:47   #3
miss_celica_83
Juniormedlem
 
miss_celica_83 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hordaland
Alder: 40
Innlegg: 14
miss_celica_83 er på en erverdig vei

Sv: Ang. søtstoffer

Da skjønner jeg litt merSå med andre ord, så var den lett isen så lett som jeg trodde Fordi sukkeralkoholet i den slutter på "trose"...right?

miss_celica_83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lite karbo-mer protein og nok fett Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 14:48   #4
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Ang. søtstoffer

Aldri hørt om en sånn is jeg...
Men jeg har lagd selv 2 ganger...Ble veldig god den

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 01:45   #5
Lubbelura
Nytt Medlem
 
Lubbelura sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 41
Innlegg: 6
Lubbelura er på en erverdig vei

Sv: Ang. søtstoffer

Mulig jeg er litt treg..men trenger bare å få bekreftet om jeg henger med

Har jeg forstått det riktig når je sier at:

Sukkeralkoholer skal ikke regnes med i netto karbs, men sukkerarter skal regnes med?

Og at dersom man ikke får vondt i magen eller vekttapet stagnerer kan spise ting som er kunstig søtet med foreksempel sorbitol? siden det ender på -tol og da er en sukkeralkohol?

Trodde først at jeg ikke kunne spise noe søtningsmiddel annen enn aspertam, så jeg blir glad om jeg endelig har forstått dette

Hilsen Lubbelura

__________________

[/url]
Lubbelura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 09:52   #6
tess81
Seniormedlem
 
tess81 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 1.720
tess81 er en juveltess81 er en juveltess81 er en juvel

Sv: Ang. søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Lubbelura, her.

Mulig jeg er litt treg..men trenger bare å få bekreftet om jeg henger med

Har jeg forstått det riktig når je sier at:

Sukkeralkoholer skal ikke regnes med i netto karbs, men sukkerarter skal regnes med?

Og at dersom man ikke får vondt i magen eller vekttapet stagnerer kan spise ting som er kunstig søtet med foreksempel sorbitol? siden det ender på -tol og da er en sukkeralkohol?

Trodde først at jeg ikke kunne spise noe søtningsmiddel annen enn aspertam, så jeg blir glad om jeg endelig har forstått dette

Hilsen Lubbelura

Sorbitol blir omdannet til sukker i kroppen.....ikke lurt å spise noe med det i...
men ellers er det riktig at sukkeralkoholer regnes ikke med mens sukkerarter gjør det.

men skjønte ikke heilt hva du mente med "dersom man får vondt i magen...osv"

__________________
Carpe Diem




tess81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 11:18   #7
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Ang. søtstoffer

sikkert maltitolen du mener,mange som får vondt i magen av det..men ikke jeg da,spiser kun ting som er søtet med maltitol her...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 11:34   #8
Lubbelura
Nytt Medlem
 
Lubbelura sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 41
Innlegg: 6
Lubbelura er på en erverdig vei

Sv: Ang. søtstoffer

finnes det en oversikt over hvilke sukkeralkoholer som blir omdannent til sukker i kroppen ..og hvilke som er ok å spise..? eller er det bare sukkeralkoholen sorbitol man må holde seg unna?

__________________

[/url]
Lubbelura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 17:23   #9
tess81
Seniormedlem
 
tess81 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 1.720
tess81 er en juveltess81 er en juveltess81 er en juvel

Sv: Ang. søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Lubbelura, her.

finnes det en oversikt over hvilke sukkeralkoholer som blir omdannent til sukker i kroppen ..og hvilke som er ok å spise..? eller er det bare sukkeralkoholen sorbitol man må holde seg unna?


hmm, vet egentlig ikke, men leste i atkinsboka at sorbitol blei det iallfall, kanskje noen andre her inne vet.....nille??

__________________
Carpe Diem




tess81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 20:32   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ang. søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Lubbelura, her.

finnes det en oversikt over hvilke sukkeralkoholer som blir omdannent til sukker i kroppen ..og hvilke som er ok å spise..? eller er det bare sukkeralkoholen sorbitol man må holde seg unna?

Av de søtstoffene som brukes i Norge er det sort sett bare fruktose og sorbitol som tilfører karbohydrater eller omdannes til glukose. Aspartame er kjent for å hemme vekttap for noen. Sakkarin tåler ikke oppvarming (gir bitter smak). Bitter ettersmak har også Cyclamat, men det tåler varme bedre. Splenda/sucralose er fremstilt fra sukker i en klorprosess (hvor stoffene ikke opptas av kroppen) og tåler både oppvarming og frysing - noen mener det har ettersmak, noen mener det IKKE har det. Inulin, Polydextrose, Maltitol er alle søtstoffer som brukes i matvareindustrien. Alle er kunstige. Stevia er det mest naturlige, men er ulovlig i salg som næringsmiddel/søtstoff. Kan kjøpes allikevel, men da "til husdyr"...

Ingen søtningsmidler er sunne i store mengder, og de fleste av de kunstige sukkeralkoholene/polyolene har den ulempen at de "vekker" bakterievekst i tarmen og gir luftsmerter og diare ved stort inntak.

Jeg har prøvd flere og har funnet at Natreen og Splenda passer MEG best. Men jeg bruker utrolig lite da. Og siden jeg ikke tåler maltitol/sukkeralkoholer og slike ting er det begrenset hva jeg får i meg av slike "lettvarer" også.

Du må prøve deg frem til hva du liker og tåler. Noen tåler alt, andre ikkeno !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 22:10   #11
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Ang. søtstoffer

Xylitol også. Det har GI på rundt 50, mener jeg å huske.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 22:45   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ang. søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Xylitol også. Det har GI på rundt 50, mener jeg å huske.



Xylitol er naturlig søtstoff og markedføres også i produkter som bjørkesukker eller bjørkesøtt (GI=7) og finnes naturlig i en rekke frukter, bær og andre vekster.
Det finnes også naturlig i kroppen – vi produserer opptil 15 g xylitol daglig i det normale stoffskiftet. Maltitol har en glykemisk indeks på 25, og kan teoretisk sett sette en ut av ketose. Alle andre sukkeralkoholer, laktitol, sorbitol, xylitol m.m,, har glykemisk indeks rundt null (+/- 5) og bringer en IKKE ut av ketose.

Polydextrose er et annet søtstoff i enkelte sukkerfrie varer. Dette skal heller ikke påvirke blodsukkeret. Polydextrose har 94 karber pr 100 gram, men 90 av de 94 grammene er fiber,

Kommer sikker på mer etterhvert.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:52   #13
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Ang. søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.



Xylitol er naturlig søtstoff og markedføres også i produkter som bjørkesukker eller bjørkesøtt (GI=7) og finnes naturlig i en rekke frukter, bær og andre vekster.
Det finnes også naturlig i kroppen – vi produserer opptil 15 g xylitol daglig i det normale stoffskiftet. Maltitol har en glykemisk indeks på 25, og kan teoretisk sett sette en ut av ketose. Alle andre sukkeralkoholer, laktitol, sorbitol, xylitol m.m,, har glykemisk indeks rundt null (+/- 5) og bringer en IKKE ut av ketose.

Polydextrose er et annet søtstoff i enkelte sukkerfrie varer. Dette skal heller ikke påvirke blodsukkeret. Polydextrose har 94 karber pr 100 gram, men 90 av de 94 grammene er fiber,

Kommer sikker på mer etterhvert.....

Det er godt det er noen som har oversikten. Det visste jeg ikke.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 20:37   #14
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien
Post

Sv: Ang. søtstoffer

Jeg fant en oversikt over GI og II (Insulin Index) på sukkeralkoholer her:

http://www.ingentaconnect.com/conten...00002/art00003

Health potential of polyols as sugar replacers, with emphasis on low glycaemic properties

Polyols are hydrogenated carbohydrates used as sugar replacers. Interest now arises because of their multiple potential health benefits. They are non-cariogenic (sugar-free tooth-friendly), low-glycaemic (potentially helpful in diabetes and cardiovascular disease), low-energy and low-insulinaemic (potentially helpful in obesity), low-digestible (potentially helpful in the colon), osmotic (colon-hydrating, laxative and purifying) carbohydrates. Such potential health benefits are reviewed. A major focus here is the glycaemic index (GI) of polyols as regards the health implications of low-GI foods.
The literature on glycaemia and insulinaemia after polyol ingestion was analysed and expressed in the GI and insulinaemic index (II) modes, which yielded the values:

erythritol 0, 2; (Sukrin)
xylitol 13, 11; (Bjørkesøt)
sorbitol 9, 11;
mannitol 0, 0;
maltitol 35, 27;
isomalt 9, 6;
lactitol 6, 4;
polyglycitol 39, 23.


These values are all much lower than sucrose 65, 43 or glucose 100, 100.

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse og søtstoffer BigDaddy Ketolysekuren 19 01-08-06 14:45
Spørsmål ang Eurodiett Charlie Eurodiett 15 08-06-06 16:37
Ang P-piller Tidligere bruker PCOS og karbohydratkontroll 6 08-08-05 05:50
Hvorfor vil ikke familien min tro vitaminer er viktig ang kost Tidligere bruker Kosttilskudd 7 06-12-04 15:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no