Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Fett (argumenter)

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-06, 22:30   #1
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Fett (argumenter)

Nå sliter jeg skikkelig.... Jeg går på Atkins og har jo forstått at jeg skal spise masse fett. Men hvorfor? Det er så mange som kritiserer meg for dette, og jeg har ikke noe skikkelig svar på HVORFOR det er bra med fett på denne dietten. De sier det legger seg på blodårene og at det øker kolesterolet.... Kan noen hjelpe meg med han jeg kan si til disse uvitende personene? Please.....

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 28-05-06, 23:06   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fett (argumenter)

Det er lenge siden jeg sluttet å diskutere kostholdet mitt med "bedrevitere". Det er en kamp man aldri kan vinne. Du vil alltid treffe folk som vet alt små mye bedre enn deg. Mitt første råd er å lavære å snakke om det/diskutere med dem som kritiserer deg.

Høyfett og høykarbo er ikke bra. Cluet med Atkins er at du kombonerer høyt fettinntak med lavt karbohydrat inntak. På Atkins skal du ikke nødvendigvis spise MASSE fett, men du skal ikke være redd for fettet. Når du går på Atkins første faser er du i ketose. Og ketose er tilstanden du er i når kroppen har omstilt seg fra karbohydratforbrenning til fettforbrenning. For at kroppen skal forbrenne fett på du gi den fett. Da får den signal om å brenne fettet. Flere undersøkelser og forskningsrapporter har vist at det ER fettet som øker forbrenningen og ikke proteinet. Det ER fettet man blir mett av. Og det er det ikke bare Atkins som har funnet ut av, men de fleste som driver med lavkarbo kost.

At fett er farlig er en myte. Til og med de mest kjente ernæringsfysiologene har fått med seg at fett er bra for oss. Men dessverre er det enda noen som ikke følger med i timen.

Det gjelder å diffrensiere på hva slags typer fett vi spiser.
Her er litt info om fett og fett typer. Vi får beskjed om at mettet fett er farlig, men mettet fett og mettet fett kan være så mangt. Det er transfettet vi skal holde oss langt unna !

Opprinnelig lagt inn av MHM

Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget....

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt...


___________

Transfett er bare én av mange grunner til ikke å spise margarin... De er laget av umettet fett som er kraftig bearbeidet - og dette tåler ikke fettet. Det blir dannet frie radikaler, dimerer, polymerer + transfett. I tillegg blir den potensielt sunne siden ved oljen borte. Ikke sunne fettsyrer + biprodukter = margarin.

Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg).

Transfett finnes i alt industrifett, men margarinene har nå mye mindre enn før. De største kildene er pommes frittes, potetgull, kjeks, kjøpte kaker, posesupper, posesauser m.m.

Det er ikke så strenge krav til merking i Norge som i andre land. Om det står "delvis herdet vegetabilsk fett", eller "delvis hydrogenert vegetabilsk fett", så er det det samme som transfett. Men norske regler sier at man ikke trenger deklarere dette, og det kan derfor bare stå "vegetabilsk olje". Noe de fleste tror er kjempebra, for det er jo det myndighetene våre har sagt...

Transfett er negativt for kreft og hjerte-kar sykdom, uten at jeg klarer å forklare hvorfor.




Feit mat som medisin

Bedre uten brød

Bedre uten brød, omtale av boka + tilhørende linker. Masse bra info her.

Kjøtt og fete meieriprodukter er sunt

Spis fett - bli slank

Mer fett - mindre karbohydrater

Fett er sunt

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5221

Opprinnelig lagt inn av verdens beste ernæringsfysiolog

Jeg har aldri sett noen som har fått høyere kolesterol av å følge lav-karbo kosthold. Da må det eventuelt være fordi det gode kolesterolet har blitt bedre. Grunnen er at mindre karbohydrater gir mindre insulin. Lite insulin gjør at det dannes mindre kolesterol. (Via enzymet HMG CoA reduktase i leveren, som insulin fremmer).

Men når det er sagt, så er det viktig å påpeke at et lav-karbo kosthold ikke nødvendigvis betyr at alle aspekter ved kostholdet er sunt!


Det er ikke mye hjelp i å spise lite karbohydrat hvis man samtidig:

1) bruker varmpressede oljer med masse omega-6 og transfett
2) daglig spiser majones, kaviar og dressinger fra butikken
3) ikke spiser nok proteiner
4) ikke spiser nok fett
5) alltid tyr til mettet fett
6) svir biffen i panna til alle måltider
7) spiser ensidig
8) spiser for lite
9) spiser uregelmessig
10) ikke spiser grønnsaker
11) aldri lager mat fra bunnen



Håper dette hjelper litt...........

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 00:04   #3
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Fett (argumenter)

Takk igjen for veldig informativt innlegg Nille

Jeg bare lurer på en ting, hva skal man steke i hvis man bare skal bruke kaldpressede oljer? Jeg pleier å steke med rapsolje, men denne er ikke kaldpresset og tydligvis feil å bruke?

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 09:31   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fett (argumenter)

Du bør absolutt ikke bruke andre oljer enn de kaldpressede. Og det finnes mange typer kaldpresset rapsolje. I tillegg tåler avocado olje varme godt, og Cocosa pure (kokosolje).

Jeg bruker enten meierismør, Cocosa eller avocado olje til steke i. Det funker greitt. Skal jeg bare surre noe, bruker jeg olivenolje. Den tåler mindre varme enn de andre.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 18:38   #5
manikken
Medlem
 
manikken sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: østlandet
Innlegg: 150
manikken er ny på veien

Sv: Fett (argumenter)

Opprinnelig lagt inn av Melania

Takk igjen for veldig informativt innlegg Nille

Jeg bare lurer på en ting, hva skal man steke i hvis man bare skal bruke kaldpressede oljer? Jeg pleier å steke med rapsolje, men denne er ikke kaldpresset og tydligvis feil å bruke?

Heisann. Odelia er en norsprodusert kaldpresset rapsolje. De har en egen olje beregnet på steking. Står på flaska at den tåler opptil 180 gr. uten at næringsinnholdet forringes. Bruker den selv og er fornøyd

__________________

start: 28.nov 2008

manikken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 22:17   #6
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Fett (argumenter)

Men den er så himla dyr! Sukk!

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Å kombinere fett og karbohydrater Fettet Lavkarbo generelt 3 10-02-06 18:06
Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk. andersdupp Spørsmål og svar 15 19-01-06 10:29
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 18:02
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 14:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no