Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Lavt stoffskifte?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-02-09, 18:19   #26
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Ville bare si litt om Anti-TPO testen.
Det er jo en test som er følsom for kjerteldestruktive antistoffer.
Altså en autoimmun reaksjon fra et overaktivt immunforsvar.
Dette er rettet mot kjertelen, og antistoffene finnes til å begynne med inne i kjertelen, men etterhvert som de klarer å ødelegge den, lekker stoffene ut i blodstrømmen.
Der kan de oppfanges av denne testen.
Om dettte skjer, går det neppe mer enn to år før tilstanden er manifest og behandlingstrengende.

Om det er dette som holder på å skje, er man forferdelig tilbakeholden med å starte behandling. Nesten som en kan sammenlikne med at en blødene pasient sklal vente til han holder på å blø seg ihjel før han får behandling.
Det er etter min mening (egenerfaring) viktig å starte behandling så fort man har sikkre holdepunkter.
Så skaff deg disse.

Selve testen er ikke helt konklusiv.
Mao. den er ikke helt å stole på. Minst 10% av pasienter med positivt resultat utvikler aldri kjertelproblemer. Det er altså andre stoffer i kroppen som kan gi et falskt positivt resultat.

Dette skal man jo vite om i behandlermiljøet - og reagere deretter !
En slik positiv prøve skal alltid bringes for en spesialist. De kan ta flere prøver for å avklare om det er det ene eller det andre. Feks. er en FNB en langt sikkrere, og konkluderende prøve.

Så stå på så mye du orker.

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 00:20   #27
Vekt 76
Medlem
 
Vekt 76 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: Hedmarken
Innlegg: 74
Vekt 76 er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

Nå er jeg så forvirret at jeg skriver her for å få råd.. uff.

Jeg har skrevet tidligere at jeg mistenker at jeg har lavt stoffskifte. Jeg var operert som barn pga feil i utviklingen av skjoldbruskkjertelen, og to ganger var de også inne for å fjerne avleiringer som ikke kroppen greide kvitte seg med selv.

I fjor vår gikk jeg til legen med to ærend, jeg var SIKKER på at jeg hadde lavt stoffskifte (etter å ha snakket med min far, som jobber i helsevesenet også), og jeg mistenkte at jeg hadde allergi. Allergitesten var veldig positiv, mens stoffskifteprøvene var litt blandede. Fikk beskjed om at jeg hadde høyt nivå av anti-TPO, men at de andre verdiene for nå var "innenfor normalen" og dermed var det ingen krav til behandling. Greit nok, der og da følte jeg meg egentlig litt kvikkere - jeg tok jo blodprøvene mens jeg var i ketose og hadde all den ekstra energien det førte med seg!

Var også inne på ultralyd av skjoldbruskkjertelen, de fant noen uregelmessigheter i vevet, men jeg fikk ikke komme inn til endokrinologisk på dette tidspunktet pga for lange ventelister og noe med vurdering av risiko for at det kunne være kreft (siden jeg ikke var vurdert som i risiko for kreft, fikk jeg altså ikke no mer kontroll!).

Var inne igjen nå før jul for å ta nye prøver, og nå var jeg tilbake i min "gamle" form, dvs ute av ketose. Har et søvnbehov som ikke ligner grisen, fryser og har KONSTANT kalde fingre og ben (har også lav kroppstemperatur, som regel rundt 36,2), dere som leser journalen min vet at jeg spiser kanskje bare 2 måltid om dagen og klarer meg på det (lite apetitt). Jeg vet jo at disse tingene KAN være andre ting, men samtidig føler jeg det er for mange tilfeldigheter til at det er så lett for legen å feie bort stoffskiftet som et mulig problem. Jeg gikk jo også drastisk opp i vekt som 19-åring, kilo som jeg enda jobber med å bli kvitt den dag i dag.. deler av det skylder jeg selv på overspisning - men et elendig stoffskifte kan jo ha hjulpet også den prosessen...

Fikk ikke noe brev nå etter forrige stoffskifteprøve før jul, var innom kontoret for å etterlyse resultater da hu i skranken sa de prøvene vi tok (alt unntatt anti-TPO selvfølgelig ) var "normale". Hva defineres egentlig som normalt når jeg allerede har fått beskjed om at antistoffene er forhøyet?

Vurderer nå å dra på nytt ned på legekontoret og kreve å få resultatene fra disse to stoffskifteprøvene mine utlevert, slik at min far eller en annen lege kan vurdere verdiene mine. Ville først bare høre deres vurdering av disse tingene jeg beskriver, for å se om det bare er meg eller om det er fler som synes dette høres litt rart ut


Hei!
Jeg har også utslag på den anti-TPO, men de to andre som avgjør om jeg har høyt eller lavt stoffskifte skiller seg ikke nok fra hverandre tl at jeg kan behandles for det. Jeg sliter med trøtthet, sliten, vonde ledd, fryser mye, (Kan sulte meg men likevel ikke gå ned i vekt)...mm. Jeg tar prøver 2 ganger i året for å følge med på om det er noen endringer. Følger du opp med prøver noen ganger i året? Hvis ikke burde du gjøre det sikkert.

__________________



Vekt 76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, men heller vel mot Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 01:16   #28
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Vel. Jeg reagerer på følgende : "- - -skiller seg ikke nok fra hverandre tl at jeg kan behandles for det"

Referansegrensene for blodprøver av stoffskiftehormoner er jo menneskesatte etter vedtatte matamatiske systemer man SYNES PASSER.
Og hvornår man skal sette inn behandling er jo også en menneskelig avgjørelse - som slett ikke behøver å være den best tenkelige.

Når kjertelen angripes av anti-TPO antistoff, så reduseres produksjonen gradvis. Hos noen går det langsomt - hos andre går det fort.
Det kan gå så langsomt at noen "aldri" kommer til en behandling, men det resultat at det har balla på seg en haug med symptomer som ikke blir borte.
Hadde man behandlet med feks 25µg/dag så hadde pasienten sluppet dette. Iallfall i de tilfeller men kan verifisere at det foregår en destruksjon.
http://www.furst.no/bb/index6.html
Klikk på blodprøven i v.kolonne og les hva et laboratorium kan si om prøven.
S-anti-TPO :
Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.

Mitt råd til alle i en slik fase du er i (subklinisk) : Kom deg i behandling så fort som mulig.
Hvor lenge skal man vente med å behandle en sykdom som bare blir verre og verre ?

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 10:49   #29
Vekt 76
Medlem
 
Vekt 76 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: Hedmarken
Innlegg: 74
Vekt 76 er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av n`Finn, her.

Vel. Jeg reagerer på følgende : "- - -skiller seg ikke nok fra hverandre tl at jeg kan behandles for det"

Referansegrensene for blodprøver av stoffskiftehormoner er jo menneskesatte etter vedtatte matamatiske systemer man SYNES PASSER.
Og hvornår man skal sette inn behandling er jo også en menneskelig avgjørelse - som slett ikke behøver å være den best tenkelige.

Når kjertelen angripes av anti-TPO antistoff, så reduseres produksjonen gradvis. Hos noen går det langsomt - hos andre går det fort.
Det kan gå så langsomt at noen "aldri" kommer til en behandling, men det resultat at det har balla på seg en haug med symptomer som ikke blir borte.
Hadde man behandlet med feks 25µg/dag så hadde pasienten sluppet dette. Iallfall i de tilfeller men kan verifisere at det foregår en destruksjon.
http://www.furst.no/bb/index6.html
Klikk på blodprøven i v.kolonne og les hva et laboratorium kan si om prøven.
S-anti-TPO :
Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.

Mitt råd til alle i en slik fase du er i (subklinisk) : Kom deg i behandling så fort som mulig.
Hvor lenge skal man vente med å behandle en sykdom som bare blir verre og verre ?

Jeg er ikke god på legespråk, og husker ikke hva disse stoffene etc heter. Men det jeg mente er at man må ha enten lavt eller høyt stoffskifte om man skal kunne få behandling for det. Jeg har vært hos spesialist også. Så jeg satser på at de har greie på dette, og stoler på at jeg hadde fått behandling om de kunne gitt meg det ;-)

Står en del om det på lommelegen bla. :
" Man vet også at en stor andel av personer med slike antistoffer vil utvikle lavt stoffskifte (såkalt hypotyreose) på sikt, men at dette er en prosess som tar lang tid, mange år.
De andre blodprøvene dine som viser funksjonen av skjoldbruskkjertelen din er imidlertid helt normale og utmerkede, og det betyr da at denne kjertelen fremdeles ser ut til å fungere normalt og at disse antistoffene ennå ikke har begynt å få kjertelen til å produsere mindre hormoner enn normalt, slik den gjør ved nedsatt stoffskifte / hyptyreose."
= at man ikke får behandling før det har utviklet seg til lavt stoffskifte

__________________




Sist redigert av Vekt 76 : 25-02-09 kl 10:58.
Vekt 76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, men heller vel mot Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 20:11   #30
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Er jo kun en berettelse fra min egen situasjon dette da.
Og hva jeg ville gjort idag - hvis jeg hadde visst den gangen.
Jeg har "vært i din situasjon" - og jeg fulgte også legenes råd, noe som førte til at det kort fortalt gikk til H.....men hela altet.

Du har ansvaret for din egen helse og er sikker også best egnet til å vite hva du må gjøre.

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 13:10   #31
Vekt 76
Medlem
 
Vekt 76 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: Hedmarken
Innlegg: 74
Vekt 76 er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Men for dere som vet: man behandles vel av to forskjellige medisiner alt etter om man har lavt eller høyt stoffskifte? I såfall, hvordan kan man da behandles når man ikke vet om man skal behandles for høyt eller lavt?

__________________



Vekt 76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, men heller vel mot Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 14:00   #32
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Høyt eller lavt stoffskifte er to forskjellige sykdommer med forskjellige symptomer og må behandles ut i fra det.

Hypertyreose (høyt)
Hypotyreose (lavt)

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:40   #33
Vekt 76
Medlem
 
Vekt 76 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: Hedmarken
Innlegg: 74
Vekt 76 er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Nettopp, er slik jeg har forstått det og. Og siden det ikke vises på prøvene om jeg har lavt eller høyt, er d heller ikke så lett å behandle det. Var bare det jeg ville frem til ;-)

__________________



Vekt 76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, men heller vel mot Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 16:27   #34
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Ikke bare er det ikke lett å behandle, det er umulig!
Gjør man feil, kan man i ytterste konsekvens ta livet av folk!
Da er det bedre og vente å se an litt, eller......

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 21:36   #35
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Hehe, søte dere er som prater videre i tråden min!

Jeg er ferdig å følge opp kroppstemperatur osv.. det jeg ikke er ferdig med, er det arbeidet jeg må gjøre med megselv psykisk for å gå til legen Jeg tror jeg skal inn på nytt nå i begynnelsen av mars uansett for ny blodprøve, men jeg er søren ikke sikker på noe lenger.. får INGEN tilbakemelding på prøvene jeg tar (får ikke et brev engang om resultatene), og har fått beskjed om både hver 6. og hver 3. måned.. men begge deler er kjempelenge siden

Sånn som ståa er nå, blir jeg å møte å ta blodprøve samtidig som jeg får neste psprøyte satt, som er når som helst nå.. og så blir jeg å kreve en time når det blir gjort, slik at timen er når resultatene er klare. Om hun legen da fortsetter med det "innenfor normalen" sin, så blir jeg å be om utskrift for å få vite verdiene mine og referanseområdet til den labben som analyserer prøvene mine. Frem til da får jeg psyke meg opp

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 21:49   #36
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Skjønner at dette er slitsomt for deg, men det er ikke vanlig at legen sender ut brev med prøveresultater som ansees som normale.
Det du kan gjøre når prøvene tas, er å be dem krysse av for at resultatene også sendes til pasienten direkte fra laboratoriet!
Da vil det stå resultatene, eventuelle avvik, referanseområder og laboratoriets vurdering av de svarene som er utenfor referanseområdet!

Stå på, jente! Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 22:06   #37
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Jeg har den avtalen med søstar at hun sender labarket til meg i posten når hun har sjekket det inn i datasystemet. Da kaster de det likevel.
Men jeg tror det jobbes litt forskjellig rundtomkring, men en eller annen ordning kan man nok få til.

Så bare litt om kjertelen.
90% av de som får lavt stoffskifte får det fordi kroppen danner destruktive antistoffer mot selve kjertelvevet. Det er ikke noe å gjøre med dette.

Høyt stoffskifte er langt sjeldnere og her er jo kjertelen i orden - og vel så det. Det er flere årsaker. Mest vanlig er at det dannes antistoffer som kjertelen tar for det samme som TSH, (TRAS heter den testen) og dermed stimuleres kjertelen til å øke produksjonen. Medisinen heter Thyreoistatika og denne knekker antistoffene og kjertelen er like hel etterpå.
Det kan også komme fra hormonproduserende knuter på kjertelen.

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 22:23   #38
Misty
Seniormedlem
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.112
Misty er virkelig snillMisty er virkelig snillMisty er virkelig snillMisty er virkelig snill

Sv: Lavt stoffskifte?

Jeg blir litt nysgjerrig på hvilke verdier dere har, dere som sliter med lavt stoffskifte?

Selv har jeg hatt dette problemet i maaaange år, har "slitt ut tre leger, går nå til nr 4 - og er dosert med 175 mikrogram Levaxin pr dag.....

__________________


Misty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketogen kost - igjen Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 22:37   #39
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Oj.. jeg har helt glemt sprøyta, så drar i morgen og får den satt pluss tatt blodprøve. Kan jeg be om å få utskrifter av de tidligere blodprøvene samtidig? Hva koster det?

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 22:40   #40
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Syns ikke de kan forlange penger for utskrift/kopi av dine egne prøvesvar, men mer enn 30,- kan de umulig be om!

Husker ikke helt, men mulig du burde være fastende så alle prøvesvar blir korrekte!
Be om å få tatt blodsukker og C- peptid også, når du først er i gang!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 22:57   #41
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Syns ikke de kan forlange penger for utskrift/kopi av dine egne prøvesvar, men mer enn 30,- kan de umulig be om!

Husker ikke helt, men mulig du burde være fastende så alle prøvesvar blir korrekte!
Be om å få tatt blodsukker og C- peptid også, når du først er i gang!

Ok.. skal kreve utskrifter i morra. Sykt om det skal koste mye!

Skulle til å redigere posten min for å føye til det med om jeg skal faste eller ikke.. tror jeg gjør det, jeg. Hva indikerer blodsukker og c-peptid da?

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 23:12   #42
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Misty, her.

Jeg blir litt nysgjerrig på hvilke verdier dere har, dere som sliter med lavt stoffskifte?

Selv har jeg hatt dette problemet i maaaange år, har "slitt ut tre leger, går nå til nr 4 - og er dosert med 175 mikrogram Levaxin pr dag.....

Jeg har hatt lavt stoffskifte i 19 år nå. Siste prøven jeg tok hadde jeg TSH på ca 1.5 og FriT4 på 22. T3 husker jeg ikke, siden jeg ikke styrer doseringen etter den. For meg er FriT4 den som har størst innvirkning på doseringen av Levaxin. Må ligge opp mot 20 for at jeg skal føle meg bra.
Doseringen nå er 4x150 og 3x225 mg i uken.

Før siste svangerskapet for 4 år siden hadde jeg ikke registrerbar TSH, men spesielt etter at jeg at jeg hadde slanket meg de første 20 kg har TSH økt til mellom 1.4 og 1.6, noe som gjør at jeg ikke reduserer doseringen, selv om FriT4 er relativ høy. Har heldigvis en lege som baserer sine avgjørelser om endring i dosering på hvordan jeg føler meg. Det er heldigvis en fordel jeg har nå etter 19 år, jeg kjenner kroppen og kan på lang vei kjenne om jeg er over eller underdosert.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 23:37   #43
Misty
Seniormedlem
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.112
Misty er virkelig snillMisty er virkelig snillMisty er virkelig snillMisty er virkelig snill

Sv: Lavt stoffskifte?

Jeg gikk på 200µg ved siste måling, da var min TSH på 0,04 , FT4 lå på 23. Derfor skulle jeg senke inntaket av Levaxin til 175µg.
Anti- TPO ligger på 33.
Jeg bør også ligge på ca 20 for å klare å stå oppreist....

__________________


Misty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketogen kost - igjen Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 00:10   #44
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavt stoffskifte?

Jeg går på 200 mcg/d, og hadde ved siste måling TSH på rundt 2,7 og FT4 på 11,6. Noe sier meg at jeg ikke er i mål ennå... Starta medisinering med TSH på rundt 5 og FT4 på 11,9, og har kjørt en himla berg og dalbane det siste året... TPO ligger på rundt 100.

Marita: Utskrift av blodprøver skal ikke koste noe. Jeg henter utskrift av de siste prøvene i skranken rett før hver legetime, og det har aldri vært noe problem. Jeg kan få dem tilsendt også, men jeg tar dem såpass nærme legetimene mine at postverket ikke får dem hjem til meg før legetimen... Synes det er greit å ha noen minutter før timen til å se gjennom resultatene (så er de også helt ferske i mitt senile hode... ), da føler jeg meg bedre rustet til å gå inn og argumentere ut ifra form og prøver.
Masse, masse lykke til!!! Jeg sender masse mot og ståpåvilje oppover med første og beste hurtigbåt...

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 00:29   #45
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

Skulle til å redigere posten min for å føye til det med om jeg skal faste eller ikke.. tror jeg gjør det, jeg. Hva indikerer blodsukker og c-peptid da?

Det er sent og jeg husker ikke historien din, men med overvekt og en masse uklar symptomer, vil jeg som sykepleier gjerne at du får sjekket blodsukkeret og insulinnivået ditt! Når du først skal stikkes i!
Bare så det ikke oversees noe!

Lykke til hos legen og god natt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 13:35   #46
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Heisann

Da har jeg vært å tatt ny blodprøve, og fått utskrift av de tidligere prøvene.. fikk utskrift for ALT jeg har tatt prøver for da, så her er det allergiprøver osv også Nå skal jeg sette meg ned å se på tallene, for å se om jeg blir noe klokere

Opprinnelig lagt inn av Elizabethcita, her.

Marita: Utskrift av blodprøver skal ikke koste noe. Jeg henter utskrift av de siste prøvene i skranken rett før hver legetime, og det har aldri vært noe problem. Jeg kan få dem tilsendt også, men jeg tar dem såpass nærme legetimene mine at postverket ikke får dem hjem til meg før legetimen... Synes det er greit å ha noen minutter før timen til å se gjennom resultatene (så er de også helt ferske i mitt senile hode... ), da føler jeg meg bedre rustet til å gå inn og argumentere ut ifra form og prøver.
Masse, masse lykke til!!! Jeg sender masse mot og ståpåvilje oppover med første og beste hurtigbåt...

Betalte 130 ellernoe for å få satt psprøyta og ta blodprøve, så tror ikke jeg betalte noe for utskrift nei.. å få satt psprøyta alene bruker koste 80 kr så Nå må jeg lese og tolke prøvene da, se om jeg skjønner noe mer!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det er sent og jeg husker ikke historien din, men med overvekt og en masse uklar symptomer, vil jeg som sykepleier gjerne at du får sjekket blodsukkeret og insulinnivået ditt! Når du først skal stikkes i!
Bare så det ikke oversees noe!

Lykke til hos legen og god natt!

Åja, det er målt fra før.. var litt insulinresistent, men det var langt ifra ille nok til å få sånn der... metformin? Og det er 15 kg siden, så kan være det har bedret seg selv også



Edit: Ok.. litt tolkning fra meg:

Anti-TPO er over 500, referansenivået er 0-34.. Så der hadde legen rett, jeg har definitivt MASSE antistoffer gående
TSH har økt ganske mye siden første prøven i mai til desember.. jeg ligger nå på 3, referanseområdet 0,27-4.20
FT4 har sunket VELDIG drastisk på denne perioden fra mai til desember. I mai var jeg faktisk med min verdi på 24 over øvre grense på 22 i referanseområdet, mens i desember har jeg dalt ned til 18,7. Referanseområdet her er fra 12-22.

Kan bli spennende å se hva blodprøvene jeg tok i dag sier.. finner vel ut av det i neste uke antar jeg

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv

Sist redigert av Marita : 27-02-09 kl 15:03.
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 15:23   #47
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: Lavt stoffskifte?

Du kjører berg og dalbane ja.. Ikke rart du ikke føler deg helt på topp.. Flott at du har begynt å nøste opp og følge med resultatene dine selv.

Håper du snart får litt lys i tunnellen Det er tungt når det står på, men blir nok snart bedre...

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 20:50   #48
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Fikk lyst til å legge inn noen seriøst lange linker :
http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=520952
http://www.uib.no/isf/eyr/2002q1/009210.html
Og hvis man går på denne : http://www.legeforeningen.no/id/121944.0
Og klikker på : Årsaker til at fritt T4 "ikke stemmer".
Så får man jo vite at blodprøver kan man ikke stole på.....

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 21:01   #49
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Er det noen av dere som kan tolke tallene mine? Slik jeg ser det, beveger både TSH og FT4 seg i feil retning nå.. og jeg leste en plass at autoimmun hypothyreose kan begynne med symptomer på hyperthyreose, stemmer det? For i såfall kan det jo være det jeg hadde på første prøven i mai, og det kan fort stemme med hvordan jeg har følt meg fra da til nå

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 23:38   #50
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

Er det noen av dere som kan tolke tallene mine? Slik jeg ser det, beveger både TSH og FT4 seg i feil retning nå.. og jeg leste en plass at autoimmun hypothyreose kan begynne med symptomer på hyperthyreose, stemmer det? For i såfall kan det jo være det jeg hadde på første prøven i mai, og det kan fort stemme med hvordan jeg har følt meg fra da til nå

Dette sier Fûrst laboratorie:
S-TSH

Indikasjon: Utredning og kontroll av thyreoideafunksjon. Kontroll etter gjennomgått thyreoiditt og behandlet hyperthyreose.
Referanseområde: 0,20 - 4,0 mU/L
Tolkning: Høye verdier ved primær hypothyreose. Lave verdier ved hyperthyreose og ved hypofysesvikt.



S-Fritt T4

Indikasjon: Vurdering av thyreoideafunksjon. Kontroll ved behandling av thyreoideasykdommer.
Referanseområde: 9,0 - 22,0 pmol/L
Tolkning: Høye verdier ved hyperthyreose. Oftest verdier omkring øvre referansegrense ved adekvat substitusjons-behandling av hypothyreose. Lave verdier ved hypothyreose. En sjelden gang kan en pasient ha lave verdier pga sirkulerende antistoffer mot thyroksin.


Funksjonsdiagnostikk

Ved en primær hypothyreose vil stigning av TSH komme som et tidlig tegn på at kjertelen skranter. Hvis en affeksjon er moderat, kan vi ende opp med en normal FT4 og lett forøket TSH (4 - 8 mU/L) som et uttrykk for latent hypothyreose eller en nedsatt thyreoideareserve. I slike tilfeller kan substitusjonsbehandling med thyroksin vurderes. Det vil ikke alltid være enighet om en slik behandling, men substitusjonsbehandling vil ofte være berettiget hvis TSH er lett forhøyet i gjentatte prøver og hvis også anti-TPO er forhøyet (se nedenfor).
Ved en hyperthyreose vil kjertelens økte produksjon av T4 og T3 føre til at sekresjonen av TSH blir supprimert. TSH under nedre referansegrense blir resultatet.
Ved screening kan TSH stå alene og vil i de fleste tilfelle avklare om det foreligger en funksjonsforstyrrelse eller ikke. Er det berettiget mistanke, kan det være fornuftig å supplere med FT4 eller FT3, da det diagnostiske verktøy blir enda sikrere, og vi dessuten får vite noe om graden av en eventuell funksjonsforstyrrelse.
Subklinisk hypothyreose. Dette er en hyppig tilstand (ca 4% av befolkningen) hvor S-TSH er lett øket (4,1 - 10,0 mU/L), mens S-Fritt T4 er normal og entydige kliniske symptomer mangler. Forekomsten øker med økende alder og finnes i ca 10% av befolkningen over 80 år. Det er aktuelt å følge opp disse pasientene, og dette er særlig viktig dersom S-Anti-TPO er økt.
Subklinisk hyperthyreose. Dette er en mer sjelden tilstand hvor TSH er supprimert, mens konsentrasjonen av S-Fritt T4 (og evt S-Fritt T3) er normal. Entydige kliniske symptomer mangler. Disse tilfellene må følges opp for å se om en sikker hyperthyreose utvikler seg. S-TRAS er en aktuell analyse.

Det fører for langt å gå i detalj mht. valg av metoder ved forskjellige tilstander, mulige feilkilder osv, men husk at FT3 vil være av liten verdi ved utredning av en mulig hypothyreose. Da vil TSH og FT4 ha en sentral plass. På den annen side vil FT3 kunne være viktig ved utredning av en hyperthyreose, særlig i de tilfeller der det kan sees en isolert stigning av T3, ikke av T4. TSH har fått en viktig betydning både ved utredning av en mulig hypo- og hyperfunksjon.

Håper du kan bli litt klokere!
Er alt for forkjøle ttil å orke å "oversette", men det meste er ganske forståelig, tror jeg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte Jabba Stoffskifte / hormonproblemer 16 23-05-09 16:18
Lavt stoffskifte? Distrea Stoffskifte / hormonproblemer 5 17-06-07 22:14
Lavt stoffskifte? Enid Fysisk og mental helse 11 24-03-07 00:26
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 16:58
Har du lavt stoffskifte? Fluffy Stoffskifte / hormonproblemer 16 15-02-07 22:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no