Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

DEN SOM BØR HOLDE VEKTA bør altså ikke følge helsemyndighetenes kostholdsråd!

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-01-11, 15:55   #1
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

DEN SOM BØR HOLDE VEKTA bør altså ikke følge helsemyndighetenes kostholdsråd!

Fant denne artikkelen i Dagbladet:

Fant kostholdet som holder deg slank

Bla annet står det:

DEN SOM BØR HOLDE VEKTA bør altså ikke følge helsemyndighetenes kostholdsråd, mener forskerne. Løsningen er en diett med moderat mer proteininnhold og moderat lavere GI enn de offisielle kostholdsrådene. Da kan man ifølge dette studiet spise så mye man ønsker, og en slik diett ser ut til å være lettere å følge enn andre.

Altså type Fedon-diett, men dette visste vi vel allerede

Den siste tiden har jo diverse media vært mer og mer positiv til lavkarbo og diverse retninger har jo fått bred omtale. Men det som irriterer meg med sånn artikler er at det alltid står at den ene typen diett er ikke bedre enn den andre for etter ca et år er de aller fleste tilbake til den vekta man startet på.

Sitat: Her oppsummerer de tidligere forskning slik: Å spise så mye man vil på en diett med lavt fettinnhold fører til vekttap, men kortvarig. Det samme gjelder ulike lav-karbo-dietter, høy-protein-dietter og fett-dietter (som for eksempel Atkins og Fedon). Å følge disse slankerådene kan føre til vesentlig vekttap sammenlignet med andre dietter, men etter ett år er vekttapet er kiloene vanligvis tilbake igjen.

Jammen for f... når skal forskere, journalister og andre folk forstå at det handler om en livsstils-endring, ikke bare en diett (kostholds-omlegging) der og da. Blir så irritert på at man hele tiden omtaler det som en diett som bare varer noen uker/måneder!!!

De fleste "dietter" gir vel ikke varig vekttap dersom man etter endt diettperiode går tilbake til kostholdet man hadde før?? Enten det er nå Grete Roede, Fedon, Atkins, Ananaskuren eller potetkuren?? Det er en grunn til at man har blitt overvektig og da må man jo endre på de grunnene (enten det er for mye mat, feil mat osv) for resten av livet, eller???

Er nok mange som detter av "diettvogna" etter en stund eller når man har nådd vektmålet, for mange dietter er jo direkte ubehagelige, man fyser på alt mulig, er konstant sulen osv, men man sliter seg gjennom for å nå et gitt mål (eller sprekker for det at man ikke orker). Deretter er det sakte men sikkert opp igjen + et par kilo til når man ikke orker mer. Eller på godt norsk: jojo-slanking.

Nei skjerpings, vi endrer kostholdet for livet enten det er lavkarbo eller ei, ellers kan man likså godt la være å gjøre noe synes jeg. Er viktig å jobbe med holdningen at dette er for livet og når man spiser på en sånn måte at man alltid er fornøyd (for meg er det lavkarbo i ketose) er det ikke så vanskelig og la det gjelde for resten av livet. Man klarer til og med å unngå å sprekke i jula......

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 17:33   #2
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: DEN SOM BØR HOLDE VEKTA bør altså ikke følge helsemyndighetenes kostholdsråd!

Diett kommer av latinske "dieta" som betyr livsstil. Hah. ;-)

"Diett" og "kur" blir blandet om hverandre, dessverre.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 21:51   #3
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: DEN SOM BØR HOLDE VEKTA bør altså ikke følge helsemyndighetenes kostholdsråd!

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Diett kommer av latinske "dieta" som betyr livsstil. Hah. ;-)

"Diett" og "kur" blir blandet om hverandre, dessverre.

Har du en kildehenvisning til den tolkningen? Er bare nysjerrig på hvor den kommer fra, for jeg har funnet en litt annen tolkning av diett (daily food allowance). Diet (engelsk) blir jo brukt om hva og hvor mye en organisme setter til livs, men ordet diet/diett er i flere tiår blitt knyttet til kosthold som skal virke vekt- eller helseregulerende. Dessuten betyr det jo ikke varig livsstil eller livsstilendring, man kan jo endre livsstil for bare en kort periode??

Men samma det, om man kaller det diett, livsstil, kostholdsendring, livsstilendring, ABBA eller Beatles så var poenget mitt med dette innlegget at det handler om at det skal være VARIG!!! Synes det er alt for lite fokus på det og at man må jobbe med holdninger.

Irriterer meg på at det blir fremtstilt som om det bare er noe kortvarig også skal man gå tilbake til gamle vaner. Er, som sagt en grunn til at man har blitt overvektig og fått dårlig helse og de faktorene må jo da lukes vekk skal man opprettholde vektnedgang og bedre helse??

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 21:53   #4
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: DEN SOM BØR HOLDE VEKTA bør altså ikke følge helsemyndighetenes kostholdsråd!

diet't m1 (av gr diaita 'levevis') (riktig mengde og sammensetning av) sykekost; spesielt kosthold bli satt på d- / leve på d- / en streng d-

i følge ordboken

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 21:53   #5
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: DEN SOM BØR HOLDE VEKTA bør altså ikke følge helsemyndighetenes kostholdsråd!

I kur m1 (lat. cura 'omsorg')
1 systematisk og regelmessig behandling av sykdom ta, gjennomgå en k- mot noe / slankek-
2 hardhendt botemiddel oppholdet på skoleskipet var en god k- for gutten


hardhendt botemiddel! hehe

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 22:00   #6
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: DEN SOM BØR HOLDE VEKTA bør altså ikke følge helsemyndighetenes kostholdsråd!

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

diet't m1 (av gr diaita 'levevis') (riktig mengde og sammensetning av) sykekost; spesielt kosthold bli satt på d- / leve på d- / en streng d-

i følge ordboken

Takker, men også denne forklaringe støtter opp under at diett kan være kortvarig eller langvarig eller rett og slett varig (for resten av livet).

Jeg vil bare ha journalister, såkalla ernæringseksperter og ikke minst en del her inne på forumet, til å forstå at uansett hvilken daglig diett man velger å følge for å gå ned i vekt og forbedre helsen, så må det være varig/for alltid/resten av livet ellers er det liten vits???? Og det var det jeg hadde lyst til å diskutere, ikke hva diett betyr for de fleste bruker i dag ordet diett om en slankekur.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 23:17   #7
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: DEN SOM BØR HOLDE VEKTA bør altså ikke følge helsemyndighetenes kostholdsråd!

En diett behøver ikke bety kur/slanking,men kostholdsvalg som livstil feks. lavkarbokosthold eller høykarbokosthold.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 08:29   #8
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: DEN SOM BØR HOLDE VEKTA bør altså ikke følge helsemyndighetenes kostholdsråd!

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Takker, men også denne forklaringe støtter opp under at diett kan være kortvarig eller langvarig eller rett og slett varig (for resten av livet).

Jeg vil bare ha journalister, såkalla ernæringseksperter og ikke minst en del her inne på forumet, til å forstå at uansett hvilken daglig diett man velger å følge for å gå ned i vekt og forbedre helsen, så må det være varig/for alltid/resten av livet ellers er det liten vits???? Og det var det jeg hadde lyst til å diskutere, ikke hva diett betyr for de fleste bruker i dag ordet diett om en slankekur.

Det finnes uttallige tråder om dette her inne på forumet. Det er bare å ta en titt innenfor media/artikler-delen.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.) TrillTrall Spørsmål om matvarer og oppskrifter 10 29-07-10 10:18
Gravid, klarer ikke følge lavkarbo! Kuredu Generell diskusjon 3 09-02-10 15:33
Står litt stille nå ... (vekta altså) Gunhild Ketolysekuren 6 25-02-08 09:42
Off, i dag slo ikke stixen ut - skjønner ikke helt det altså =( Tette80 Ketolysekuren 5 29-04-07 13:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no