Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Wenches fiskesuppe

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-08-12, 21:13   #1
Dammed
Juniormedlem
 
Dammed sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Alder: 35
Innlegg: 25
Dammed er på en erverdig vei

Wenches fiskesuppe

Denne oppskriften fikk jeg etter en veldig god middag hos en familievenn.

Wenches Fiskesuppe:

4 porsjoner
400 g reker
400 g sei, steinbit eller annen hvit fast fisk
400 laks
2 hvitløkfedd
1 rød chili
½ sellerirot
2 gulrøtter
1 løk
2 ss smør
1 l fiskekraft
(vann + buljong)
2 dl seterrømme
2 dl fløte
salt og pepper
gressløk


Skrell gulrøtter og sellerirot og del dem i mindre biter. Del chilien i to, fjern frøene hvis du vil ha mild suppe, eller behold dem hvis du liker futt i suppen og finhakk den. Skrell løk og hvitløk og finhakk dem.
Fres alle grønnsakene i smør i en stor kjele. Hell på fiskekraft, rømme og fløte og la alt koke i 10 min til grønnsakene er møre.
Del fisken i mindre biter og la den trekke i suppen i 10 min.
Dryss over finklippet gressløk før servering og server godt focaccia*brød til.


FOCACCIA brød for de som evt ikke følger lavkarbo:

Ca. 2 kg hvetemel
3 ts salt
8 ss olivenolje
2 ss honning
2 pk. tørrgjær
2 ss tørket
ringblomst
(kan sløyfes)
8 dl vann
3 ss olivenolje
100 g sorte olivener
eller soltørket tomat
maldon-salt
Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett salt, honning, tørkede ringblomster og olivenolje. Ha i mel og rør til deigen blir klumpfri. Deigen skal være ganske løs. La den heve så lenge du har tid, gjerne 4–5–6 timer første gang den hever.
Gni hendene inn med olje og jobb med deigen et par min til den blir føye*lig og god å jobbe med. Ha deigen ut i en stor langpanne som er godt smurt med olivenolje.
Trykk halve sorte olivener eller grovhakkede soltørrede tomater inn i deigen. Dryss på ca. 1–2 ss maldonsalt, og trykk ned små groper (med tommelen) i deigen her og der. Legg på noen kvister timian eller rosmarin. Tørket kan også brukes. Hell over litt ekstra olivenolje. La brødet etterheve i ca. 20 min.
Stekes midt i ovnen ved ca. 200° i 45–55 min. Se på fargen og trykk for å se om det er ferdig tidligere. Muligens må det stå lenger, avhengig av tykkelsen. Når du banker under, skal det være en litt «hul» lyd.
Server focaccia som tilbehør til fiskesuppe eller bare sammen med aioli eller en god olivenolje.





Oppskriften er lett modifisert med 2 gulerøtter istedenfor 4, og selv med 2 gulerøtter så er det ikke mer enn 41g karbohydrater i hele suppen iflg diett.no. Den kan bli litt tynn for noen, men for meg så er den veldig god slik den er. Jeg lager denne ofte og setter den i kjøleskapet og den holder seg fin i flere dager og er glimrende til kjapp lunsj dagene etter.

Dammed er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fiskesuppe Ramon Middag 2 01-05-12 22:42
Marianns fiskesuppe Mariann S Middag 2 06-03-12 20:54
Fiskesuppe elle Spørsmål om matvarer og oppskrifter 16 14-11-10 02:15
Fiskesuppe Eunika Middag 2 30-09-10 19:28
Fiskesuppe chili Middag 2 02-07-07 08:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no