Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Nødvendighet av kosttilskudd på lavkarbo?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-09-11, 15:10   #1
fudge
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 27
fudge er på en erverdig vei

Nødvendighet av kosttilskudd på lavkarbo?

Jeg føler bare jeg må lufte min bekymring litt, og regner med at noen kan berolige meg med gode svar.

Jeg blir litt urolig av å leve på et kosthold som "krever" kosttilskudd. Kan dette være riktig for kroppen når man må ta en rekke kosttilskudd ved siden av? Jeg har holdt på med dette noen uker nå, og lagt inn alt jeg spiser på diett.no omtrent hver dag. Denne sier at jeg får i meg mer enn nok av c-vitamin, b12-vitamin og e-vitamin, men alt det andre ligger under anbefalt daglig dose. Selv føler jeg at jeg spiser variert; egg, kjøtt, fisk, masse forskjellige grønnsaker hver dag, bær, nøtter, frø, meieriprodukter, kokosolje osv. Ligger rundt 20-30 g karbohydrater per dag. Tar et sånt generelt kosttilskudd, magnesium (glemmer jeg disse får jeg kramper) og omega 3 de dagene jeg ikke spiser fisk.

Går det ikke an å få i seg alt man trenger kun fra ordentlig lavkarbo-mat? Er det eventuelt andre kosttilskudd jeg burde passe på å få i meg?

Håper noen av dere kunnskapsrike forumbrukere kan gi meg noe input på dette

fudge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 16:09   #2
Sistegangsslanker
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 13
Sistegangsslanker er på en erverdig vei

Sv: Nødvendighet av kosttilskudd på lavkarbo?

Jeg blir litt nysgjerrig. Har du lagt inn maten på diett.no når du har gått på høykarbo og sjekka at du får i deg nok vitaminer og mineraler.

Jeg innbiller meg at ihvertfall jeg får i meg mer på lavkarbo enn høykarbo. Men jeg tar kosttilskudd i tillegg for å hjelpe til med en optimal vektnedgang.

__________________



99,2-98,3-98,4-97,6, 97,5
Sistegangsslanker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 16:41   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nødvendighet av kosttilskudd på lavkarbo?

Enig med Sistegangsslanker, jeg får i meg MYE bedre næring nå enn på høykarbokosthold - og da spiste jeg ikke engang kosttilskudd...
Nå er jeg jevnlig til legen da - og får en full sjekk av vitamin- og mineralstatus. Pga sykdom (sannsynligvis) må jeg ta tilskudd av visse vitaminer og mineraler i lengre perioder av gangen.
En årssjekk burde vel egentlig alle voksne mennesker unne seg - spesielt om de har ofte småplager som irritert og tørr hud, soppinfeksjoner, urolig mage, tørt hår, lav energi, kramper i muskler, sår i munnen, kviser, betennelser og infeksjoner (Sikkert mer også, men du skjønner hva jeg mener). Nå sier jeg ikke at alle med småplager har mangler, men det burde vel være en motivasjon for å få ting sjekket. Ta med blodtrykk og kolesterol så burde man vel være dekket for en stund

For å få i det alt du trenger uten kosttilskudd bør du spise variert med grønnsaker og innmat i tillegg til resten av den kjente lavkarbomaten.

Husk også at diett.no sine anbefalinger er generelle, og siden vi er så individuelle vil det innimellom ikke dekke DIN situasjon eller helse optimalt

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 09:42   #4
fudge
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 27
fudge er på en erverdig vei

Sv: Nødvendighet av kosttilskudd på lavkarbo?

Takk for svar dere! Jeg ble nysgjerrig, så jeg la inn en dag med det gamle kostholdet på diett.no. Det viste at jeg fikk i meg mer av noen vitaminer og mineraler, men mindre av andre igjen på lavkarbo. Dermed bestemmer jeg meg for å slutte å bekymre meg og tenke at så lenge jeg tar kosttilskudd, så går nok dette helt fint Jeg spiser nok mer grønnsaker enn før, så jeg skal nok klare meg!

Det var dog en interessant tankevekker å legge inn det gamle kostholdet. Det viser seg at jeg på en gjennomsnittlig dag (slik jeg holdt på når jeg la på meg) lå på rundt 1300-1400 kcal i mat Ikke rart jeg hadde søtsug til tusen (som jeg ga etter for hver dag)! Lite karbo og lite fett er ingen god kombo, nei

fudge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
kosttilskudd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er kosttilskudd en absolutt nødvendighet? lillefixen Lavkarbo generelt 2 22-04-10 09:59
Hvilke kosttilskudd egner seg best på lavkarbo? karboking Spørsmål og svar 2 25-06-09 21:53
Lavkarbo og kosttilskudd Ada Induksjonen 1 24-01-08 11:02
Lavkarbo og kosttilskudd i København? Charmtassen Lavkarbo generelt 17 22-03-06 13:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no