Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Babymat

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-11, 18:41   #1
JoAnna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 23
JoAnna er på en erverdig vei

Babymat

Det er snart på tide å tenke i de baner

Når man skal starte med annet enn bare brystmelk, lurer jeg på hva som kan gis. Etter å ha lest øyet stort og vått vet jeg med meg selv at det skal gå lengst mulig før hun får i seg kumelk.

En venninne jeg snakket med sa at i andre land startet de ikke med banan slik vi gjør her, men med most avocado. Jeg spiser selv mye avocado og synes det høres lurt ut.

Jeg har også en ambisjon om å lage mest mulig selv, uten å gjøre meg avhengig av halvfabrikata og ferdigløsninger.

Er det noen som vet om bøker eller sider der det er oppskrifter og forslag til mat egnet for babyer fra ca 6 måneder og opp?

JoAnna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuelt andre Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 18:47   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Babymat

Fedon Lindberg har en bok som heter Barn i balanse. Der finner man forslag fra den første maten og oppover.
Det er også minst en veldig fin tråd her inne. Skal se hva jeg finner!

Fant:
Fast føde til spedbarn
Fra flytende til fast føde- Stellas journal

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 18:51   #3
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Babymat

Som Kitt nevner; Fedons Barn i balanse er fin. Han anbefaler avokado og banan most sammen, den smaken ligner på MM. Jeg startet med det, og det var stor suksess.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 19:17   #4
JoAnna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 23
JoAnna er på en erverdig vei

Sv: Babymat

Jeg holder faktisk på med den barn i balanse. Men jeg har ikke lest hele enda så jeg visste ikke at det var oppskrifter i den også Jeg har lånt den på biblioteket, men skrev i en annen tråd at jeg har lyst til å kjøpe den brukt og billig. Den er jo ganske dyr..

Takk for linker og at dere deler egne erfaringer også!

JoAnna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuelt andre Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 19:54   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Babymat

Kanskje de har den på biblioteket i nærheten av deg

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:25   #6
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Babymat

Anbefaler også boka Barn i balanse.

Jeg anbefaler også å ikke lage egen mat til babyen i særlig grad, men gi den litt av det dere selv spiser. For eksempel, spiser dere laks og brokkoli til middag, kan babyen få litt laks og litt (god kokt) brokkoli. Fra starten, ja! (Det anbefales ikke å vente med fisk, noe som ble anbefalt før.)

Det går an å la babyen ta mat selv, holde den og smake selv, det trenger ikke være most mat. De drar av litt med gommer og de få tennene de har fått, og klarer å spise litt allikevel. Gradvis innføring av mat anbefales, så det trengs bare litt i starten uansett.

En annen fordel er at barna vennes til familiens mat helt fra starten av, de trenger ikke ta en omvei rundt et helt annet kosthold. Og, ikke minst, det er mindre jobb for foreldrene. Når babyen sitter i tripp trapp og deltar i middagen med resten av familien, og spiser selv, får alle spist. Barnet koser seg med å delta og spise selv.

Litt gris på gulvet blir det jo, men sånn er det. Smekke med oppsamlerlomme fanger opp det meste!

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:40   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Babymat

Det kommer vel litt ann på når man begynner å innføre smaksprøver, Krokodillen? Ammer man ikke skal man jo gjerne gi smaksprøver litt før. Ser for meg en fire måneder gammal baby sitte i tripptrappskolen og dra ting fra hverandre med gommene.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 00:38   #8
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Babymat

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det kommer vel litt ann på når man begynner å innføre smaksprøver, Krokodillen? Ammer man ikke skal man jo gjerne gi smaksprøver litt før. Ser for meg en fire måneder gammal baby sitte i tripptrappskolen og dra ting fra hverandre med gommene.

Ja, jeg innførte ikke mat før ved 6 mnd, fullammet før det. Men, det sagt, ved 6 mnd klarte min å spise litt selv. På første forsøk. Skikkelig steinalderbaby, hehe. Tilogmed en liten kjøttbit fra en viltgryte, ikkenoe pulver fra Nestle akkurat .

Jeg prøvde å lage grøt og gi noe most mat til eldstejenta. Hun likte vår mat mye bedre, så jeg sluttet raskt med det. Yngstejenta fikk bare av vår mat.

Hvis maten må moses, går det fremdeles an å bare putte litt av egen mat i en stavmikser eller noe. Evt fryse ned små porsjoner, så har man en grei backup hvis egen mat ikke egner seg den dagen.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 06:59   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Babymat

Som med alt annet må man nesten bare prøve seg frem. Barn er jo så forskjellige, og det fins vel ingen fasit. Jeg hadde store forventninger om at arvingen skulle spise samme mat som oss og alt skulle bli så finfint. Så fikk jeg en som hadde store problemer med å takle mat i biter og satt fast i halsen bare det var antydning til en liten klump (han skjønte ikke dette med å bruke gommene til å "tygge", men svelgte bare rett ned) og som absolutt ikke ville ha hjemmelaget babymat men kun spagetthi på glass og posegrøt (men han får Holle sin altså) Det er først nå de siste 2-3 månedene (han er 14 måneder) at han har begynt å spise "ordentlig" mat.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Babymat med nok jern i? Heidilla Barns kosthold 7 01-05-11 22:50
Babymat? Neri Barns kosthold 28 08-06-09 15:04
Babymat - hva er best å begynne med? Zoë Barns kosthold 7 05-01-06 19:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no