Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Lille Måne fårikål

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-10-10, 19:14   #1
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Lille Måne fårikål

Får mye ros for denne - litt utradisjonell, men ... so what!!

Best på 2. og 3. oppkok, over natten - selvsagt!

FÅRIKÅL KJØTT
MED SÅ MYE FETT SOM MULIG ... i år har det vært vanskelig å få tak i. Men KIWI har noe som går. Supplerer med ferskt fårikål kjøtt, du kan også kline til med lammebog for eksempel ...

Skyll kjøttet litt i lunket vann.

Krydre kjøttet - jeg bruker salt, pepper, chilipulver og chilipulver
De feste stykkene går først, alt med ben og fett i bunnen.
Jeg hakker opp 2 løk og 1/2 - 1 hvitløk
Dette går nå i.
Deretter - lag 1 med kål - krydre GODT med salt og pepper
Ny runde - kjøtt/hvitløk/løk
Kål -

SÅ! Når dette har stått en liten time, har jeg i 2-3 gulerøtter, som setter farge og er en utmerket erstatning for poteter.

Litt annerledes fårikål, men dæven, gutta som har spist den hos meg er innmari fornøyd!

... og as we speak, så putrer den i bakgrunn. Straks klar!

God fårikål sesong til dere alle - mvh Jan

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 19:21   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lille Måne fårikål

Tusen takk!
Må prøves!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 19:52   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Lille Måne fårikål

Høres fantastisk ut, at jeg ikke har tenkt i de baner selv?! Løk og kål er jo helt fantastisk sammen! Jeg pleier å lage en pølsegryte med kål og løk lagvis, det er knallgodt. Takk for tipset!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:15   #4
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Lille Måne fårikål

Høres herlig ut - denne må absolutt prøves neste helg

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 20:54   #5
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Lille Måne fårikål

Dette minner meg om at mora mi brukte å ha løk i fårikålen, og jeg mener å huske at hun også hadde gulrot i ved noen anledninger.

Sist jeg laga fårikål, hadde jeg litt sellerirot og nepe oppi. Det var litt lite, men er et godt alternativ til potet. (Selv om jeg snek meg til 2-3 bitte små poteter av typen gulløye.)

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 21:06   #6
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Lille Måne fårikål

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Dette minner meg om at mora mi brukte å ha løk i fårikålen, og jeg mener å huske at hun også hadde gulrot i ved noen anledninger.

Sist jeg laga fårikål, hadde jeg litt sellerirot og nepe oppi. Det var litt lite, men er et godt alternativ til potet. (Selv om jeg snek meg til 2-3 bitte små poteter av typen gulløye.)


Løk i fårikålen gjør mye! Nå putrer gryta som så dagens lys lørdag kveld i bakgrunn; jeg har smakt på sausen: og jaaaa!! Bruk løk i fårikålen, gjerne hvitløk også - det setter en fantastisk spiss på smaken, spesielt når gryta har stått kaldt og får sitt andre eller tredje oppkok.

Fårikål er fantastisk mat! I looooooooove it!!!

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 21:37   #7
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Lille Måne fårikål

Så spennende! Dette har jeg lyst til å prøve Sist jeg hadde fårikål ble det kun får og kål, litt kjedelig, men godt likevel.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Svar

Emneord
fårikål, lchf


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fårikål da? Lykkelig Middag 4 25-09-08 22:19
Fårikål NEI på SB? SivPiv Spørsmål og svar 3 14-10-07 23:50
Fårikål? AltforStor Ketolysekuren 2 11-09-07 08:13
Hva med fårikål ? nystolen Ketolysekuren 10 04-09-07 21:07
Fårikål! geysirland Ketolysekuren 1 21-08-07 18:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no