Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Ramsløk

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-12, 22:50   #1
Scania
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 42
Innlegg: 11
Scania er på en erverdig vei

Ramsløk

Noen som har erfaring med dette? Smaker jo supergodt!! Har ikke peiling på karbeinnhold, men kan da ikke være så mye? Ser jo ut som salatblader.. Har ikke fått eksperimentert så mye med det ennå, men det kommer!

Scania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 23:05   #2
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Ramsløk

Likner ikke dette litt på vårløk/gressløk/kinesisk hvitløk(gressløk)? Det er vel mye mindre karber i sånt, enn løk som er i knollform... Jeg har ikke sett noe næringsdeklarasjon, men tipper 1-4 karber. Antakelig i det lavere sjiktet. Purre har f.eks mye mindre karber enn vanlig kepaløk.

Jeg hadde brukt det til alt mulig rart, og det må være en flott erstatning for løk/hvitløk.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 23:29   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ramsløk

Lag ramsløkpesto med salt og litt olje... Holder seg 2 år (and counting!!!) i kjøleskap... Sterkt og godt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 01:54   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ramsløk

Får man kjøpt ramsløk? Eller må det plukkes egenhendig?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 08:46   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ramsløk

Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.

Får man kjøpt ramsløk? Eller må det plukkes egenhendig?

Har aldri sett det i salg... men får man noen løker og har litt tung jord så sprer de seg godt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 16:31   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ramsløk

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Har aldri sett det i salg... men får man noen løker og har litt tung jord så sprer de seg godt.

Glemte å svare på denne jeg ... men har ikke hage her på tjukkeste Grünerløkka vettu

Men det må da gå an å få kjøpt, kanskje det går an å bestille hos grønnsakshandleren ... som ikke har norsk asparges heller, for øvrig (går den bare til restauranter, eller?)


Sist redigert av Huldr : 01-06-12 kl 16:37.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 16:37   #7
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ramsløk

Jeg har kjøpt frø, bestilte på nett fra impecta.se.
Jobber med å få de frem nå, så jeg er fremdeles usikker på om det blir bra
De stinker hvitløk når de blomstrer, så jeg ville satt de på et litt avsidesliggende sted

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 16:57   #8
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Ramsløk

Den vokser vilt på sørlandet og det er mange hageentusiaster som bytter/selger løker.(ikke undertegnede dessverre enda)
De overvintrer greit ute (som gressløk), så det er ikke så vanskelig å ha dem i fx en potte tipper jeg

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 18:17   #9
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Ramsløk

Kan Ramsløk overleve her nord også?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 18:20   #10
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Ramsløk

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Kan Ramsløk overleve her nord også?

Ja, det kan den

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 18:21   #11
gha
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 4
gha er på en erverdig vei

Sv: Ramsløk

Kan visst det: Vellykket flytting av ramsløk inn i hager er rapportert nord til Finnmark
link: http://www.skogoglandskap.no/fagartikler/2009/ramsloek

og for dei utan hage går det an å kjøpa ferdige produkt med ramsløk, feks hjå: http://www.noring-ans.no/ramslok.html

Her i Bergen kan ein også finna Nøring sine produkt i vanlege matbutikkar.

gha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 18:26   #12
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Ramsløk

Får man kjøpt ferdige planter eller noe sånt et eller annet sted?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 18:28   #13
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Ramsløk

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Får man kjøpt ferdige planter eller noe sånt et eller annet sted?

Prøv på gartneriet

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 18:34   #14
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Ramsløk

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Prøv på gartneriet

Gartneri? Neida, sånt finnes ikke her

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 18:40   #15
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Ramsløk

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Gartneri? Neida, sånt finnes ikke her

Har du naboer med hager? Kan jo hende de har, og at du kan få ei rot

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 19:14   #16
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Ramsløk

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Får man kjøpt ferdige planter eller noe sånt et eller annet sted?

Prøv salg og bytte på hageforumer som hagegal eller hagepraten

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 20:11   #17
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ramsløk

Vil anbefale å kjøpe ferdige planter, definitivt!
Jeg har dillet med disse frøene siden slutt januar. De må ha perlittblandet jord, så først være i jorden noen uker i romstemperatur, så en mnd inn i kjøleskapet og så ut++++
De oppfører seg som små bortskjemte babyer!!

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 22:03   #18
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ramsløk

Mye bedre å bytte til seg løker enn frø. Lar man løkene blomstre så frøsår de seg fint selv i påfølgende år. (Og man kan plukke 1/3 av bladene pr løk uten at det skader her i allfall.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 00:44   #19
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Ramsløk

Jeg har visst ramsløk i hagen. Nok til å lage litt over 1 liter ramsløkpesto. Det var faren min som gjorde meg oppmerksom på det. Finner stadig noe nytt i den hagen... I fjor fant jeg ut at jeg har jordskokk.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no