Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Rikshospitalets stoffskiftediett

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-13, 10:00   #51
Bonjævel
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 60
Bonjævel er ny på veien

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Jeg googlet dietten og fikk opp treff på en blogg hvor bloggern hadde gjennomført dietten og lagt ut bilder av porsjonene. Jeg må si både at jeg hadde sultet halvt ihjel med den i tillegg til at jeg tror en går rett opp i vekt etterpå, for det er ikke dagligdagse porsjoner (så vidt jeg vet da) det er snakk om.

Jeg er ikke helseekspert eller guru, men jeg hadde ikke utsatt meg selv for den dietten og heller ikke anbefalt den til andre.. Greit nok å spise mindre porsjoner, men ærlig talt..


NB: Har byttet ut et par ord i setningene... )


Sist redigert av Bonjævel : 23-01-13 kl 10:07.
Bonjævel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og fokus på proteinkost Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 11:57   #52
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Opprinnelig lagt inn av Bonjævel, her.

Jeg googlet dietten og fikk opp treff på en blogg hvor bloggern hadde gjennomført dietten og lagt ut bilder av porsjonene. Jeg må si både at jeg hadde sultet halvt ihjel med den i tillegg til at jeg tror en går rett opp i vekt etterpå, for det er ikke dagligdagse porsjoner (så vidt jeg vet da) det er snakk om.

Jeg er ikke helseekspert eller guru, men jeg hadde ikke utsatt meg selv for den dietten og heller ikke anbefalt den til andre.. Greit nok å spise mindre porsjoner, men ærlig talt..


NB: Har byttet ut et par ord i setningene... )

Det som i tillegg er helt uforståelig, er at disse porsjonene gjelder alle, men alle vet jo at en på 150 kilo, ikke spiser det samme som en på 70 kilo!

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 12:53   #53
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Jeg antar at denne dietten er beregnet som forberedelse til kirurgi, ikke som en slankekur! Snakket tildigere med en venn som har fått gjennomført GBP, og hun ble satt på en tilsvarende slankekur noen uker før. Ikke for å bli generelt slankere, men for å redusere størrelsen på leveren slik at det blir lettere å komme til ved kikkhullskirurgi. Leveren er visstnok det første som minker i størrelse ved slanking, og ved kikkhullkirurgi trenger man den plassen man kan få...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 13:01   #54
Filifjonka
Medlem
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 320
Filifjonka er en juvelFilifjonka er en juvelFilifjonka er en juvel

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Det omvendte av den maisdietten gjess og endar blir sett på ei veke før slakting mao, for å få skikkeleg feit lever.

__________________
Filifjonkejournalen
Filifjonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 13:05   #55
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Jeg antar at denne dietten er beregnet som forberedelse til kirurgi, ikke som en slankekur! Snakket tildigere med en venn som har fått gjennomført GBP, og hun ble satt på en tilsvarende slankekur noen uker før. Ikke for å bli generelt slankere, men for å redusere størrelsen på leveren slik at det blir lettere å komme til ved kikkhullskirurgi. Leveren er visstnok det første som minker i størrelse ved slanking, og ved kikkhullkirurgi trenger man den plassen man kan få...

Som forberedelse til en GBP(og annen vektkirurgi) går man ofte 2-3 uker på en lavkaloridiett. Som du sier er det for å slanke leveren fordi alle overvektige har mye fett i leveren og dette fettet er det første som forsvinner når man går ned i vekt! Leveren må flyttes på/løftes opp under operasjonen og jo mindre den er, jo mindre sjans for skader!

Men, denne dietten skal ligge på ca 800- 1000kcal, verken mer eller mindre.
Der jeg ble operert, vil de helst at man skal gå på pulver, fordi da er det lett å regne ut hvor mye man får i seg og man er sikret et minimum av vitaminer og mineraler. Det er jo tross alt viktig når man er på vei inni en periode der man skal kjøre kroppen i underskudd av det meste over lang tid!
Jeg gikk ned 8 kg på 3 uker og da var jeg ikke veldig streng heller!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 18:48   #56
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Som forberedelse til en GBP(og annen vektkirurgi) går man ofte 2-3 uker på en lavkaloridiett. Som du sier er det for å slanke leveren fordi alle overvektige har mye fett i leveren og dette fettet er det første som forsvinner når man går ned i vekt! Leveren må flyttes på/løftes opp under operasjonen og jo mindre den er, jo mindre sjans for skader!

Men, denne dietten skal ligge på ca 800- 1000kcal, verken mer eller mindre.
Der jeg ble operert, vil de helst at man skal gå på pulver, fordi da er det lett å regne ut hvor mye man får i seg og man er sikret et minimum av vitaminer og mineraler. Det er jo tross alt viktig når man er på vei inni en periode der man skal kjøre kroppen i underskudd av det meste over lang tid!
Jeg gikk ned 8 kg på 3 uker og da var jeg ikke veldig streng heller!

Broren min gikk på afinutrin i 8 uker før sin operasjon og gikk ned ca 20 kilo før operasjonen.

Index, det ER en slankekur og ikke en diett. Diett skal man "leve" lenge på, en kur er kortvarig.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 19:16   #57
Karrbis
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Langt unna
Innlegg: 168
Karrbis er ny på veien

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Broren min gikk på afinutrin i 8 uker før sin operasjon og gikk ned ca 20 kilo før operasjonen.

Index, det ER en slankekur og ikke en diett. Diett skal man "leve" lenge på, en kur er kortvarig.

Hva er afinutrin?

Karrbis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 19:19   #58
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Opprinnelig lagt inn av Karrbis, her.

Hva er afinutrin?

En pulverkur som ikke eksisterer lengere, tror jeg.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 20:15   #59
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Opprinnelig lagt inn av Karrbis, her.

Hva er afinutrin?

Afi nutrin

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 07:51   #60
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Index, det ER en slankekur og ikke en diett. Diett skal man "leve" lenge på, en kur er kortvarig.

Fra Wikipedia:

Diett er et begrep i kosthold og ernæring.
Det kan defineres på flere måter:

  • Diett er normativ oppskrift, til forskjell fra kosthold, som er en deskriptiv beskrivelse.
  • Diett er for syke (med den hensikt at de skal bli friske), mens kosthold er for friske.
  • Diett er midlertidig, i motsetning til kosthold, som er en normalsituasjon.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 07:59   #61
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Fra Wikipedia:

Diett er et begrep i kosthold og ernæring.
Det kan defineres på flere måter:

  • Diett er normativ oppskrift, til forskjell fra kosthold, som er en deskriptiv beskrivelse.
  • Diett er for syke (med den hensikt at de skal bli friske), mens kosthold er for friske.
  • Diett er midlertidig, i motsetning til kosthold, som er en normalsituasjon.

Vel, i blant må man ta wikipedia med en klype salt. Uansett hva begrepet "diett" har blitt til over tid, så kommer det av det latinske ordet "dieta", som betyr livsstil. Jeg tror vel at Norge er et av få land som tar dette begrepet i bruk som en ekvivalens til "kur" ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 08:06   #62
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Vel, i blant må man ta wikipedia med en klype salt. Uansett hva begrepet "diett" har blitt til over tid, så kommer det av det latinske ordet "dieta", som betyr livsstil. Jeg tror vel at Norge er et av få land som tar dette begrepet i bruk som en ekvivalens til "kur" ...

I Jugoslavia også. Diett er noe man går på når man slanker seg

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 08:25   #63
Bonjævel
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 60
Bonjævel er ny på veien

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Opprinnelig lagt inn av Stella27, her.

Det som i tillegg er helt uforståelig, er at disse porsjonene gjelder alle, men alle vet jo at en på 150 kilo, ikke spiser det samme som en på 70 kilo!

Blir sånn slå alle over en kam-prinsipp .

Denne dietten har sikkert noe for seg i forbindelse med enkelte operasjoner, men generelt for å gå ned i vekt vil jeg nok vurdere andre metoder, selv om dietten bare varer 13 dager.

Og forresten, hvorfor varer sånne slankekurer i f.ex. 4 dager, 5 dager, 13 dager, 8 uker etc? Hvor får en sånne eksakte tall i fra? Er det kun for lokkemiddel, eller er det farlig å gå lenger enn så og så mange dager på kur? Jeg har sluttet med sånne mål for jeg og kroppen trenger nå tid på å bli vant med nytt kosthold, for å skape varig endring. Tror egentlig ikke andre mennesker er så annerledes skapt enn meg, men vi er forskjellige i hvordan vi trenger å legge opp livsstilsendringen.

Bonjævel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og fokus på proteinkost Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:33   #64
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Vel, i blant må man ta wikipedia med en klype salt. Uansett hva begrepet "diett" har blitt til over tid, så kommer det av det latinske ordet "dieta", som betyr livsstil. Jeg tror vel at Norge er et av få land som tar dette begrepet i bruk som en ekvivalens til "kur" ...

Vel - "on a diet" forstås ikke som "på en livsstil", eller "på et kosthold" av amerikanere heller.

Menmen... jeg liker "kosthold" bedre for varige endringer og bruker diett for en mer kortvarig endring av kosten. Og i begrepet "kur", legger jeg at det skal være enda mer kortvarig og restriktivt. Og å forholde seg til noe som kalles "kur" i forbindelse med hva man spiser tror jeg virker bakstreversk uansett hva folk får seg til å tro.

Rekk opp hånden alle som har oppnådd varig vekttap på noe som het [hvasomhelst]-kur?

Eks på min bruk av uttrykkene - Jeg var på eliminasjons-diett i et drøyt halvår for å finne ut mest mulig om mine eventuelle intoleranser, men jeg satser på et lavkarbo-kosthold på primal blueprint-prinsippene uten diverse sultekurer i overskuelig framtid.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 21:37   #65
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Jeg har gått på kurer hele livet, noe som førte til en utrolig stor vektøkning etter hvert.
Så, med et fornuftig kosthold, varig sådan, med god tid og ro og fred, så forsvant all overvekta, hmm..
alt som høres ut til å være for godt til å være sant, er det som oftest også.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 21:43   #66
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Vel - "on a diet" forstås ikke som "på en livsstil", eller "på et kosthold" av amerikanere heller.

Menmen... jeg liker "kosthold" bedre for varige endringer og bruker diett for en mer kortvarig endring av kosten. Og i begrepet "kur", legger jeg at det skal være enda mer kortvarig og restriktivt. Og å forholde seg til noe som kalles "kur" i forbindelse med hva man spiser tror jeg virker bakstreversk uansett hva folk får seg til å tro.

Rekk opp hånden alle som har oppnådd varig vekttap på noe som het [hvasomhelst]-kur?

Eks på min bruk av uttrykkene - Jeg var på eliminasjons-diett i et drøyt halvår for å finne ut mest mulig om mine eventuelle intoleranser, men jeg satser på et lavkarbo-kosthold på primal blueprint-prinsippene uten diverse sultekurer i overskuelig framtid.


__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Det Danske Rikshospitalets stoffskiftekur HP Andre dietter 37 03-02-06 01:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no