Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Glem lavkarbo. Dette programmet skal gi deg bedre søvn i løpet av en uke

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-07-12, 23:25   #1
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Glem lavkarbo. Dette programmet skal gi deg bedre søvn i løpet av en uke

Hi hi, her er enda en artikkel

Jeg pleier ikke å stappe i meg store biffer de siste tre timene før jeg legger meg, og vil ikke på noen måte begynne å gafle i meg karbohydrater i dette tidsrommet. Mine anbefalte gram med proteiner inntas i sunt og godt grønnsak/fett-selskap tidligere på dagen

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-07-12, 08:26   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Glem lavkarbo. Dette programmet skal gi deg bedre søvn i løpet av en uke

Høh - en søvnartikkel som IKKE sier noe om hvor viktig NOK dagslys (på dagen) og dempet belysning + reduksjon av "blålys" (TV og PC) er for søvnen er ikke verd noe...

Vi er utviklet i et miljø hvor blått lys signaliserer høydag og gulere/rødere lys signaliserer kveld og skumring. Og dette finnes det en god del forskning på... Å dempe belysningen etter skumringen og unngå pc/tv til kvelds vil hjelpe mange.

Å ikke spise biff til kvelds må da være rettet mot det amerikanske markedet.

(Lei av journalister som ikke skiller mellom lavkarbo og høyprotein....)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-07-12, 09:56   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Glem lavkarbo. Dette programmet skal gi deg bedre søvn i løpet av en uke

det med blålys visste jeg ikke. takk!

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-07-12, 11:17   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Glem lavkarbo. Dette programmet skal gi deg bedre søvn i løpet av en uke

Er vel dette som kalles biorytmediett Ser ikke noe galt med den. Problemet her er vel den tabloide måten å legge det frem på. Dette er jo også Lavkarbo.. Grenser for hvor mye Karbohydrater en får i seg til et måltid om dagen..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-07-12, 13:14   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Glem lavkarbo. Dette programmet skal gi deg bedre søvn i løpet av en uke

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Er vel dette som kalles biorytmediett Ser ikke noe galt med den. Problemet her er vel den tabloide måten å legge det frem på. Dette er jo også Lavkarbo.. Grenser for hvor mye Karbohydrater en får i seg til et måltid om dagen..

Hva er lavkarbo? Ikke det som presenteres som menyforslag i margen i artikkelen iallfall.

Det er ingen tvil om at det finnes de som sover bedre på litt karbohydrater før sengetid. Men å spise dem i form av kake til hverdagskveldsmat tror jeg kanskje blir å kaste ut barnet (helsa) med badevannet....

Sitat:



Frokost:

  • Bacon og egg
  • Røkt laks og kremost på grovt brød
  • Osteomelett
  • Yogurt
  • Havregrøt
Lunsj:
  • Bønner i tomatsaus
  • Quiche
  • Tunfisk på helkornbrød
  • Cottage Cheese med frukt
  • Linsesuppe
  • Ceasarsalat med kylling
Middag:
  • Bakt potet (uten smør) og grønnsaker
  • Pasta med primaverasaus (ikke ost)
  • Grillet grønnsakssmørbrød
  • Vegetarpizza med tynn bunn
  • Grønnsakswok med ris
Kveldsmat:
  • Kakestykke
  • Kjeks
  • Muffins
  • Pretzel
  • Appelsinjuice
  • Toast med honning eller syltetøy

Det virker som at karbohydrater kan bidra til å øke serotonin-produksjonen og på den måten øke søvningheten. (http://www.ajcn.org/content/85/2/426.full )

Tre andre måter å øke serotonin til kvelds er å
- Trene (http://serendip.brynmawr.edu/bb/neur...mmcgovern.html)
- Få sol på dagen (Sol er en kalorifri metode å øke serotonin på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12480364 )
- Spis protein tildligere på dagen (protein inneholder tryptophan som i sin tur omdannes til serotonin) sammen med komplekse karbohydrater

Mer info?
Her er en skikkelig flott, relativt lettlest post om emmnet
http://nutritionwonderland.com/2009/...food-and-mood/

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 00:30   #6
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Glem lavkarbo. Dette programmet skal gi deg bedre søvn i løpet av en uke

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det virker som at karbohydrater kan bidra til å øke serotonin-produksjonen og på den måten øke søvningheten. (http://www.ajcn.org/content/85/2/426.full )

Jeg brukte sukker som sovemiddel da jeg spiste høykarbo... Hvis jeg spiste sukker på kvelden og så sluttet, så en time senere sovnet jeg. Men jeg tror nå heller det var dårlig sukkerregulering som gjorde at jeg ble så slapp og søvnig av sukker så sent.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 00:33   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Glem lavkarbo. Dette programmet skal gi deg bedre søvn i løpet av en uke

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Hva er lavkarbo? Ikke det som presenteres som menyforslag i margen i artikkelen iallfall.

Hvis ikke man velger de mest karbofylte alternativene til alle måltider, så ser jeg ikke akkurat at dette er motsatt av lavkarbo? Hvis lavkarbo er mellom 0 og 150 gram kh pr dag?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 10:59   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Glem lavkarbo. Dette programmet skal gi deg bedre søvn i løpet av en uke

Jeg er enig, hvis man ikke velger "fritt" mellom måltidsforslagene så kan man muligens få til å spise lavkarbo av menyforslaget... men med foreslått menyfordeling synes ikke jeg det likner noe jeg ville benevne som en "lavkarbodiett" - uten at jeg har tenkt å gidde å regne på karbohydratene i hvert menyforslag for å verifisere det.

Spesielt kveldsmåltidet synes jeg har lite med lavkarbo å gjøre - og om man velger noe fra det så ville det legge store begrensninger på hva man kunne velge av måltider tidligere på dagen... Ett glass juice gir deg vel ca 20 gram bare der.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 22:09   #9
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Glem lavkarbo. Dette programmet skal gi deg bedre søvn i løpet av en uke

Lakarbo til frokost og lunsj, høykarbo til middag og kvelds? Er vel sånn jeg oppfatter det.

Lurer fælt, er det bare meg som opplever det som bedre å kombinere karbo med aktivitet tidligere på dagen?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 27-07-12, 14:29   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Glem lavkarbo. Dette programmet skal gi deg bedre søvn i løpet av en uke

Veldig mange diabetikere opplever at kroppen tåler mye mindre karbohydrater tidlig på dagen enn den gjør sent på dagen.
Men det er forskjell på litt mer karber om kvelden enn om morgenen, enn det er og spise mat med masse karber fast til kvelds.
Tenker litt også på hvordan det var når ungene var små; mye karber om kvelden gjorde mine til propeller, mens f.eks. egg og bacon fikk dem til og sovne kjapt og greitt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 04:04   #11
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Glem lavkarbo. Dette programmet skal gi deg bedre søvn i løpet av en uke

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Hva er lavkarbo? Ikke det som presenteres som menyforslag i margen i artikkelen iallfall.

Det er ingen tvil om at det finnes de som sover bedre på litt karbohydrater før sengetid. Men å spise dem i form av kake til hverdagskveldsmat tror jeg kanskje blir å kaste ut barnet (helsa) med badevannet....


Det virker som at karbohydrater kan bidra til å øke serotonin-produksjonen og på den måten øke søvningheten. (http://www.ajcn.org/content/85/2/426.full )

Tre andre måter å øke serotonin til kvelds er å
- Trene (http://serendip.brynmawr.edu/bb/neur...mmcgovern.html)
- Få sol på dagen (Sol er en kalorifri metode å øke serotonin på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12480364 )
- Spis protein tildligere på dagen (protein inneholder tryptophan som i sin tur omdannes til serotonin) sammen med komplekse karbohydrater

Mer info?
Her er en skikkelig flott, relativt lettlest post om emmnet
http://nutritionwonderland.com/2009/...food-and-mood/

Produksjonen av serotonin styres av hjernens tilgang på tryptofan. Proteinrike måltider bidrar til å redusere hjernens tilgang til tryptofan, mens karbohydratrike måltider bidrar til å øke den. Dette høres bakvendt ut, men det er fordi at:

* Alle de nøytrale aminosyrene krysser blod-hjerne-barrieren.
* Tryptofan er den av de nøytrale aminosyrene vi får i oss minst av, og ved å spise proteinrik mat så vil det bli forholdsvis mer av alle de andre, og hjernen får mindre tilgang på tryptofan.
* Rene karbohydratmåltider vil øke insulinnivåene, som bidrar til å føre aminosyrer inn i muskelvev. Da blir det forholdsvis mer tryptofan tilgjengelig for hjernen, og dermed høyere serotoninproduksjon.

Det er også verdt å nevne at dersom bare 4% av energien i måltidet kommer fra protein, så er det nok til at den forholdsvise mengden av tryptofan ikke øker. Det er få matvarer som inneholder så lite protein som dette.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan man spise noe av dette i løpet av fasene? Idamor Atkins kosthold 3 05-02-12 15:38
Er dette grei mat i løpet av en dag? Skrulla86 Ketolysekuren 20 05-01-10 10:06
Ned i vekt? Glem lavkarbo-sats på SB-metoden Benzo Livets lyse side 4 23-05-07 14:09
Hvilke fettkilder skal jeg få i meg i løpet av dagen? Hvor mye? Solan Generell ernæringsdebatt 7 21-02-07 23:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no