Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Stevia!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-06, 21:05   #1
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Stevia!

sjekk denne :

http://www.mamut.com/controls/shop/s...wwalias=medurt

er jo mulig å kjøpe stevia her jo...(se på venstresiden, under produkter)

lurt..

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 10-02-06, 21:13   #2
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Stevia!

Opprinnelig lagt inn av luringen

sjekk denne :

http://www.mamut.com/controls/shop/s...wwalias=medurt

er jo mulig å kjøpe stevia her jo...(se på venstresiden, under produkter)

lurt..

Så bra! hva synes du om prisen? Har aldri brukt stevia, så jeg er ikke sikker på hvor lenge en slik pakning varer- men det kan virke som det skal lite til av gangen?

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 11-02-06, 07:29   #3
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Stevia!

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil

Så bra! hva synes du om prisen?

Grisedyrt selvsagt...men skulle du importert det (er det lov??) så hadde det vel også blitt dyrt.. Har aldri prøvd det nei. Men kjekt det kommer alternativer. Får kanskje bestille noe til "hunden min"?

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 11-02-06, 11:44   #4
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Stevia!

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil

Så bra! hva synes du om prisen? Har aldri brukt stevia, så jeg er ikke sikker på hvor lenge en slik pakning varer- men det kan virke som det skal lite til av gangen?


Hehe. Jeg kjøpte en kilo. Det er mye penger, men har brukt det hver dag siden jeg fikk det... ser ut som det kan vare noen år, for å si det sånn. Jeg har uansett aldri sett noe billigere Stevia. Heller ikke før det ble forbudt.

Jeg vil anbefale å kjøpe "Sweet Stevia". Altså ikke helt ren stevia. Er enklere å bruke, fordi det ikke er så sykt søtt. I tillegg inneholder det F.O.S. som er mat for de gode tarmbakteriene.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 11-02-06, 16:52   #5
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Stevia!

Opprinnelig lagt inn av themonk

Hehe. Jeg kjøpte en kilo. Det er mye penger, men har brukt det hver dag siden jeg fikk det... ser ut som det kan vare noen år, for å si det sånn. Jeg har uansett aldri sett noe billigere Stevia. Heller ikke før det ble forbudt.

Jeg vil anbefale å kjøpe "Sweet Stevia". Altså ikke helt ren stevia. Er enklere å bruke, fordi det ikke er så sykt søtt. I tillegg inneholder det F.O.S. som er mat for de gode tarmbakteriene.

Og dette er bedre enn alle andre sukkererstatninger, og mindre karbo?

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 11-02-06, 17:57   #6
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Stevia!

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil

Og dette er bedre enn alle andre sukkererstatninger, og mindre karbo?

Hmm... Vanskelig spørsmål. Det er helt naturlig. Det er kun planteekstrakt. Det inneholder kun vannløselig fiber, altså null karbohydrater. I mine øyne er det rett og slett sunt. Stevia er unikt som søtstoff, og jeg ville ikke vurdert å bruke noe annet. Klarer ikke å komme med noe mer objektivt om det, dessverre.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 10:39   #7
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Stevia!

Opprinnelig lagt inn av themonk

Hehe. Jeg kjøpte en kilo. Det er mye penger, men har brukt det hver dag siden jeg fikk det... ser ut som det kan vare noen år, for å si det sånn. Jeg har uansett aldri sett noe billigere Stevia. Heller ikke før det ble forbudt.

Jeg vil anbefale å kjøpe "Sweet Stevia". Altså ikke helt ren stevia. Er enklere å bruke, fordi det ikke er så sykt søtt. I tillegg inneholder det F.O.S. som er mat for de gode tarmbakteriene.

Her nevnes det at det er forbudt. Hvorfor? Og er det forbudt i Norge så kan man vel heller ikke innføre det fra utlandet? Forøvrig fungerte ikke linken på min nettleser.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 12:48   #8
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Stevia!

det er ikke forbudt for dyr...så de selger det "til hunden din". Står adresse/henvisning/annonse i siste mat & helsebladet.

Prøv denne da, og trykk på nettbutikk:
http://www.probiotika.no/

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 13:06   #9
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Stevia!

Sikkert et dumt spørsmål for den som kjenner Stevia, men det gjør ikke jeg -
er dette i pulver eller veskeform?

500 gram tyder vel på at det er pulver... Noen som vet?

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 16:51   #10
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Stevia!

Men hvorfor er det forbudt som menneskeføde? Jeg vil vite hva jeg stapper i meg så derfor spør jeg.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 17:13   #11
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Stevia!

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Men hvorfor er det forbudt som menneskeføde? Jeg vil vite hva jeg stapper i meg så derfor spør jeg.

"EU-kommisjonen har bestemt at Urten Stevia skal være forbudt å omsette i EU og i Norge. Deres påstand er at man ved vitenskapelig anerkjente metoder ikke har klart å bevise at Stevia er ufarlig. Forbudet kommer tiltross for at det er mange land som har benyttet Stevia i utstrakt grad i flere tiår uten at det har blitt rapportert om bivirkninger."

De fant visst også noe forandringer i forplantningsorganer hos mus som ble foret ekstreme doser Stevia. Det du trenger å vite om det står inne på den linken under "Gourmetprodukter".

Ellers er Poleszynski's uttallelse veldig fin:
"- Forskning viser klart at steviosid kan regnes som sikkert i bruk som søtningsmiddel og er velegnet for diabetikere, pasienter med Føllings sykdom (også kalt PKU fenylketonuri), og overvektige som ønsker å redusere vekten ved bruk av ikke kaloriske søtningsmidler. Det er heller ikke påvist noen allergireaksjoner ved bruk av stevia eller steviosider. Vi kan derfor ikke se at mattilsynets forbudslinje kan begrunnes faglig, særlig sett i lys av at dagens forbruk av hvitt sukker uansett er langt mer helseskadelig. Skulle noe forbys, måtte det vel være sistnevnte."
Ernæringsfysiolog professor Dag V. Polezynski."

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 00:20   #12
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Stevia!

Sånn ja.. da ble jeg litt klokere. Men ikke klokere på detta landes rare restriksjoner. Må da være lov å bruke huet før man forbyr noe..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 06:32   #13
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Smile

Sv: Stevia!

Opprinnelig lagt inn av themonk

"EU-kommisjonen har bestemt at Urten Stevia skal være forbudt å omsette i EU og i Norge. Deres påstand er at man ved vitenskapelig anerkjente metoder ikke har klart å bevise at Stevia er ufarlig. Forbudet kommer tiltross for at det er mange land som har benyttet Stevia i utstrakt grad i flere tiår uten at det har blitt rapportert om bivirkninger."

De fant visst også noe forandringer i forplantningsorganer hos mus som ble foret ekstreme doser Stevia. Det du trenger å vite om det står inne på den linken under "Gourmetprodukter".

Ellers er Poleszynski's uttallelse veldig fin:
"- Forskning viser klart at steviosid kan regnes som sikkert i bruk som søtningsmiddel og er velegnet for diabetikere, pasienter med Føllings sykdom (også kalt PKU fenylketonuri), og overvektige som ønsker å redusere vekten ved bruk av ikke kaloriske søtningsmidler. Det er heller ikke påvist noen allergireaksjoner ved bruk av stevia eller steviosider. Vi kan derfor ikke se at mattilsynets forbudslinje kan begrunnes faglig, særlig sett i lys av at dagens forbruk av hvitt sukker uansett er langt mer helseskadelig. Skulle noe forbys, måtte det vel være sistnevnte."
Ernæringsfysiolog professor Dag V. Polezynski."

Sukker burde kun selges i små kvanta som for eksempel i krydderbokser.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 07:33   #14
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Stevia!

da har jeg bestillt. Spent...

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stevia Kristian Generell ernæringsdebatt 54 18-09-11 22:51
Nå får dere kjøpt STEVIA i Norge igjen!!! Iset Lavkarbo generelt 15 04-05-06 10:09
Hvordan bruke Stevia? burberry Spørsmål og svar 4 23-01-06 12:21
Heistad gele, stevia og splenda... elian Lavkarbo generelt 4 22-06-05 22:51
Stevia Nille Lavkarbo generelt 0 22-05-04 10:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no