Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 56
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
4x4 intervalltreninghttp://www.matoghelse.no/intervalltr...180-48965.html
![]() |
![]() |
#2 |
Gjest
|
Sv: 4x4 intervalltrening
Er helt enig i dette!!! |
![]() |
![]() |
#3 |
Juniormedlem
Medlem siden: Dec 2006
Alder: 44
![]() |
Sv: 4x4 intervalltreningHøres kjempebra ut! Har frem til nå trent mest styrke, men vil nå i tillegg til dette kjøre litt løpetrening for å få bort magefettet kjappere. Vil dere anbefale 4x4 fremfor 30-40 min med rask gange/småjogging? Eller en kombinasjon? Hva sier dere?
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 58
![]() |
Sv: 4x4 intervalltrening |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 76
![]() ![]() ![]() |
Anbefaler intervalltrening 4x4 (intervaller på ca 2 min) uten tvil - kan ikke sammenliknes med jogging/gange. Jeg har selv en tid jevnlig kjørt intervalløkter både på ergometersykkel og ellipsemaskin som er meget effektivt og snill mot knær. Har også fått anbefalt og litt instruksjon på romaskin som jeg tror vil være knallbra egnet til å variere intervalltreningen med. Ikke noe problem med å få opp pulsen på noen av disse aparatene, men bruk gjerne en pulsklokke. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father
![]() |
![]() |
#6 |
Juniormedlem
Medlem siden: Dec 2006
Alder: 44
![]() |
Sv: 4x4 intervalltreningAha, takker så mye
Livet er fett!! Sist redigert av Sonny : 02-02-07 kl 11:28. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
![]() ![]() ![]() |
Ja, det er absolutt moderne treningstankegang slik jeg har oppfattet dette fra ulike kilder. Faktisk kan det være optimalt å skvise ned treningstiden mot 45 min om du trener effektivt. Intervall på 4x4 vil ta 22 min av dette. Bruk de apparatene og evt innstillinger som du føler er mest snill med ryggen - hvis du tåler romaskin så er det god trening også til ryggmusklene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
![]() |
Min intervalltrening
Som tbear sier: 45 minutter. Det er sånn omtrent 45 minutter inn i treningen de nedbrytende hormonene begynner å utskilles. Hva intervaller angår: Ta dem på slutten av treningen. Tar du dem på slutten, får du tre effekter: (1) Du øker utskillelsen av veksthormon. (2) Du slipper å være helt pes resten av treningen pga. at du kjørte intervaller først. (3) Du er allerede varm når du skal starte med intervallene, så du sparer tid til oppvarming. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
![]() ![]() ![]() |
Sv: 4x4 intervalltreningOK Solan, men med 4x4 som er tatt opp i denne tråden, tenker jeg på intervalltrening på 4 arbeidsøkter med hver en varighet på 4 min - med intervaller på ca 2 min imellom.Jeg ser du bruker kortere og ulike perioder. Jeg oppfatter 4x4-prinsippet som ganske "in" for tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
![]() |
Sv: 4x4 intervalltreningJeg bruker kortere økter, ut fra det jeg leste hos Clarence Bass (linkene i en post litt over). De veldig korte øktene (Tabata protocol) er ideelle for å forbedre hjerte-lunge-kapasitet, mens de lengre øktene (Tremblay protocol) er fine for fettforbrenning. Det finnes selvfølgelig mange andre protokoller, og 4x4, som da varer enda lengre i bytte mot enda roligere tempo, er jo grei å starte med. Men er man som meg utålmodig og vil bli ferdig fort eller ta intervallene på slutten av en økt med vekter, så er de korte protokollene å foretrekke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gjest
|
Sv: 4x4 intervalltreningEr vi Moderne eller bakstreversk kjetterske Sist redigert av slaskalainen : 05-04-07 kl 19:31. Årsak: søk på: (disse 2 linjene er lagt inn den 5.april 2007). |
![]() |
![]() |
#12 |
Juniormedlem
Alder: 53
![]() |
Sv: 4x4 intervalltreningDu skriver at fettforbrenningen stenges i opptil 9 timer, og man forbrenner da karbohydrater. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse, skaldeman
![]() |
![]() |
#13 |
Gjest
|
Heisan Changes, |
![]() |
![]() |
#14 |
Juniormedlem
Alder: 53
![]() |
Sv: 4x4 intervalltreningTakker for opplysende svar. De linkene var også interessante. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse, skaldeman
![]() |
![]() |
#15 |
Utforsker
Alder: 59
Sv: 4x4 intervalltreningDette var veldig interessant og lærerikt Slaskalainen! Takk for god forklaring. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem
![]() |
Interessant. Har du noen referanser? Videre: Hvor lenge må man ha trent anaerobt før dette inntreffer? Holder det med et par sett vekter? Er det systemisk, eller gjelder det kun for den belastede muskelen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gjest
|
Sv: 4x4 intervalltreningErasmus-linken |
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Sv: 4x4 intervalltreningNå har jeg ikke lest linkene, men går rett på et par spørsmål:
![]() |
![]() |
#19 |
Gjest
|
Eller at pulsen din går fort og høyt opp....Kanskje. Men du er tøff som trener slik må jeg si. Er du i åndenød (oksygengjeld)? For de fleste av oss er nivået for åndenød og syregrense veldig like.
Intensiviteten vil jo avhenge av den gitte personens form, ikke tempo mot klokka. Etter hvert som formen bedres synker pulsen (ofte meget) ved samme prestasjon. Jeg mener ikke at man ikke kan / skal trene intensivt. Men ikke hele tiden.
Veldig interessant spørsmål. Vi klarer altså begge å trene høyintensivt på lavkarbo. Det vil ikke karbogjengen tro på en gang! Det er lite lett tilgjengelig forskning om dette. |
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Jeg vil bare si at vi i all hovedsak er enige og at det beste er variasjon.
![]() |
![]() |
#21 |
Gjest
|
Sv: 4x4 intervalltreningBegod, |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem
![]() |
Intervalltrening slår ikke av fettforbrenningen
Jeg så at mannen ikke kommer med noen begrunnelse, men bare påstår at det er slik. Jeg sendte linken videre til Clarence Bass, som forholder seg til primærkildene - altså de publiserte vitenskapelige undersøkelsene - og han fortalte at det man har funnet ut, er at fettforbrenningen aldri slår seg av. Det som skjer ved høyintensitetstrening, er: |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Gjest
|
Sv: 4x4 intervalltreningArtig Solan med ditt engasjement og at du vil undersøke. Lyst til å kommentere litt.
|
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
![]() |
Intervalltrening og forskningTja ... Hvorfor ikke kikke litt på rapportene? Her er en fin en fra Clarence Bass si webside: |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
![]() |
Linx ...
Linken du bruker som støtte for påstanden sier faktisk det motsatte: |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|