Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-04-07, 10:15   #1
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt?

Er fett mindre farlig enn antatt?

Dette temaet ble tatt opp i programmet Schrödingers katt på NRK1 sist torsdag (26.april 07). Programmet handlet om at de antatte teoriene om fett som helsemyndighetene og ernæringsfagfolk har trodd på i mange år ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Et veldig interessant program for oss som er opptatt av lavkarbokosthold.

Jeg vil gjerne høre fra andre som har sett programmet.Fikk du ikke sett det kan du få vite mer om programmet og se det i reprise her:
http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.2298664

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-04-07, 11:22   #2
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt?

Finner ikke det fra 26.april jeg...

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-04-07, 11:32   #3
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt?

Dette innslaget på Schrødingers katt var en redigert form av et svensk program.

Her ble det vel nesten enda utydeligere hva de hadde gjort i denne undersøkelsen.

De blander kortene veldig. Snakker om gatekjøkkenmat og fet mat om hverandre. Mange karbohydrater i gatekjøkkenmat!
Denne undersøkelsen var veldig merkelig. Alle deltakerne skulle f.eks. spise dobbelt så mye som de pleide! Ingen snakket om all brusen, hamburgerbrødet og pommes fritesen...

Når de henviste til barna, så var det heller ingen sammenlikning med hva slags fett de hadde fått i seg, hva slags karbohydrater, osv...

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 28-04-07, 11:36   #4
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt?

Nederst i artikkelen om programmet er det en link til SVTs program Vetenskapsmagasinet. Den heter: "Vetenskapsmagasinets spesial om fett". Der finner du det programmet som ble sendt i Schrödingers katt på torsdag.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-04-07, 21:13   #5
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt?

Det som skulle være interessant med det McDonald's-forsøket fra Sverige, var at selv om forsøkspersonene gikk opp 5-15% i kroppsvekt og følte seg helt elendig og fikk en dårlig allmenntilstand, ble ikke blodkolesterolet verre. Dvs. at HDL-konsentrasjonen i blodet økte. Men det er jo ikke så rart - LDL-nivåene økte jo også. Alle kolesterolverdier øker jo når man spiser mer fett... Målet til forskeren (husker ikke navnet nå) var å motebevise Morgan Spurlocks (Supersize Me) utfall av en McDonald's-"diett".
En annen interessant ting var at 2 personer ikke gikk noe opp i vekt, noe som bare understreker at den enkeltes genetikk kan være helt avgjørende.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 05:27   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt?

Sikkert sponsa av Mc Donald kjeden

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 20:27   #7
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt?

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Sikkert sponsa av Mc Donald kjeden

Hehe, det var jo det første jeg tenkte på også. Men sånt blir sjelden røpet når resultatet publiseres.
Uansett syns jeg at selv om mengden HDL økte etter en sånn diett, forsvarer jo ikke det den store vektøkningen de fikk, og hvor elendig de følte seg.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 01:36   #8
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt?

Når de spiser dobbelt så mye mat som de vanligvis gjør (det kom ikke fram av det norske programmet, men det hadde de fått beskjed om å gjøre), så er det jo ikke så rart?
At de spiser en del mer fett enn vanlig, og i tillegg får i seg en del søtt, sikkert ikke alle som drakk like mye brus, så er det vel ikke lett å trekke noen gode konklusjoner...

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 21:55   #9
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt?

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Når de spiser dobbelt så mye mat som de vanligvis gjør (det kom ikke fram av det norske programmet, men det hadde de fått beskjed om å gjøre), så er det jo ikke så rart?
At de spiser en del mer fett enn vanlig, og i tillegg får i seg en del søtt, sikkert ikke alle som drakk like mye brus, så er det vel ikke lett å trekke noen gode konklusjoner...

Joda, det ble da nevnt at de spiste 6000 kalorier, noe som er laaaangt over behovet, særlig siden de nesten ikke fikk sjans til å forbrenne noe av det.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 09:08
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 16:56
Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk. andersdupp Spørsmål og svar 15 19-01-06 10:29
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 18:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no