Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er fett og ketose farlig?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-05-09, 20:57   #76
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nei, jeg tror du tvert i mot har forstått (og forklart bra) noe veldig vesentlig

Når det gjelder grønnsaker tror jeg faktisk endel spiser MER av det på en lavkarbodiett enn ellers.

JEG spiser i allefall mye mer grønnsaker på lavkarbo enn på ikke lavkarbo...

OOOg det mangler bare at noen finner opp en sak som kan gjøre seg nytte av all den energien vi driter ut igjen....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 00:55   #77
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Jeg synes det siste innlegget til Pål var veldig informativt og bra! Jeg virkelig nyter å lese slik info!

Det jeg mangler fortsatt, er kunnskap om hvorvidt energi (i form av fett) kan gå gjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp i kroppen. Om det er mulig, og om det er forskjeller på nivå av fettopptak mellom "normale" og ketogene dietter.

Pål? Andre?

*fryktelig nysgjerrig!*

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 14:16   #78
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av aTC, her.

Jeg synes det siste innlegget til Pål var veldig informativt og bra! Jeg virkelig nyter å lese slik info!

Det jeg mangler fortsatt, er kunnskap om hvorvidt energi (i form av fett) kan gå gjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp i kroppen. Om det er mulig, og om det er forskjeller på nivå av fettopptak mellom "normale" og ketogene dietter.

Pål? Andre?

*fryktelig nysgjerrig!*

Tusen takk aTC

Når det gjelder opptak av fett så vet jeg ikke om det kan endres noe særlig. Noen typer fiber kan binde seg til fettstoffer og ta det med helt ut, men vet ikke hvilke mengder det er snakk om.
Vil jo si at i naturen ville det vært et sykdomstegn om viktig energi kunne gå rett gjennom mage/tarmsystemet uten å bli tatt opp. Hvis svingninger i hvilke næringsstoffer som var tilgjengelig (f.eks ulike årstider) skulle føre til at vi tok opp mer eller mindre fett så tror jeg vi hadde stilt noe dårlig evolusjonært sett. Med det i bakhodet ville jeg anta at det under normale forhold ikke burde være særlige mengder fett som ikke blir tatt opp. Men som sagt, jeg vet ikke.

hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 14:42   #79
Fat lemmy
Medlem
 
Fat lemmy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 61
Fat lemmy er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Kan det tenkes at det i startfasen av en ketogen diett er slik at kroppens sultsignaler ikke riktig henger med på inntaket av energi? Men siden blodsukkeret i kroppen ikke er høyt nok til at kroppen omdanner blodsukker til fett, rett å slett ikke klarer å benytte seg av den energien som blir tilført kroppen og derfor kvitter seg med den via avføring? For om kroppens sult signaler "mentalt" hvertfall henger litt igjen etter mange år med høyt karbo intak, slik at den egentlig ikke vil ha mer energi i form av fett å proteiner, men vil at du skal spise raske karbohydrater så den kan fortsette å lagre fett. Så når du kutter så drastisk ned på karbo trenger kroppen noe tid på seg til å sjønne at den må omsette energi i kroppen på en annen måte. Dette kunne kanskje forklart hvorfor mange går ned mye i vekt på tross av at di føler at energi inntaket er større eller like stort som før. Og med tid vil kroppen styre behovet for energi selv, slik at man spiser mindre å mindre.
Bare en tanke.

__________________



Det er ingen karbo i kjærlighet
Fat lemmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low on carbs, nothing else. Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 20:59   #80
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Fat lemmy, her.

Kan det tenkes at det i startfasen av en ketogen diett er slik at kroppens sultsignaler ikke riktig henger med på inntaket av energi? Men siden blodsukkeret i kroppen ikke er høyt nok til at kroppen omdanner blodsukker til fett, rett å slett ikke klarer å benytte seg av den energien som blir tilført kroppen og derfor kvitter seg med den via avføring? For om kroppens sult signaler "mentalt" hvertfall henger litt igjen etter mange år med høyt karbo intak, slik at den egentlig ikke vil ha mer energi i form av fett å proteiner, men vil at du skal spise raske karbohydrater så den kan fortsette å lagre fett. Så når du kutter så drastisk ned på karbo trenger kroppen noe tid på seg til å sjønne at den må omsette energi i kroppen på en annen måte. Dette kunne kanskje forklart hvorfor mange går ned mye i vekt på tross av at di føler at energi inntaket er større eller like stort som før. Og med tid vil kroppen styre behovet for energi selv, slik at man spiser mindre å mindre.
Bare en tanke.

Jeg synes det ville vært rart om det var sånn.

For det første er ikke sultfølelsen styrt av energiinntaket. For det andre kan jeg ikke helt se hvorfor eller hvordan kroppen iskulle bli dårlig til å ta opp fett gjennom å spise mye karbohydrater.
Jeg tror vi ofte blir lurt av at vi tror vi vet hvor mye energi vi inntar og hvor mye vi forbruker. Sultfølelsen er heller ikke noe som er mentalt styrt, den er i hovedsak fysiologisk betinget.
Hvor mye vi spiser er nok generellt sett styrt av hvor sultne vi er, men hvor sultne vi er er ikke styrt av hvor mye vi spiser. Sultfølelsen vår er i hovedsak styrt av hvor mye energi som er tilgjengelig for levercellene. Det er vilkårlig om denne energien kommer fra lagre i kroppen eller fra mat.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 21:08   #81
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Jeg synes det ville vært rart om det var sånn.

For det første er ikke sultfølelsen styrt av energiinntaket. For det andre kan jeg ikke helt se hvorfor eller hvordan kroppen iskulle bli dårlig til å ta opp fett gjennom å spise mye karbohydrater. Kroppen er jo GOD til å ta opp fett når vi spiser masse karbohydrater.... Ber det at karbohydratene forsvinner fortere ut igjen,,, fettet bli liggende...
Jeg tror vi ofte blir lurt av at vi tror vi vet hvor mye energi vi inntar og hvor mye vi forbruker. Sultfølelsen er heller ikke noe som er mentalt styrt, den er i hovedsak fysiologisk betinget. Sultfølelsen er styrt av blodsukkernivået i kroppen...bla.
Hvor mye vi spiser er nok generellt sett styrt av hvor sultne vi er, men hvor sultne vi er er ikke styrt av hvor mye vi spiser. Sultfølelsen vår er i hovedsak styrt av hvor mye energi som er tilgjengelig for levercellene. Kee?? Det er vilkårlig om denne energien kommer fra lagre i kroppen eller fra mat.Lagre i kroppen er best!

Er du en tvilende lavkarbo???

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 21:23   #82
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Jeg synes det ville vært rart om det var sånn.

For det første er ikke sultfølelsen styrt av energiinntaket. For det andre kan jeg ikke helt se hvorfor eller hvordan kroppen iskulle bli dårlig til å ta opp fett gjennom å spise mye karbohydrater.
Jeg tror vi ofte blir lurt av at vi tror vi vet hvor mye energi vi inntar og hvor mye vi forbruker. Sultfølelsen er heller ikke noe som er mentalt styrt, den er i hovedsak fysiologisk betinget.
Hvor mye vi spiser er nok generellt sett styrt av hvor sultne vi er, men hvor sultne vi er er ikke styrt av hvor mye vi spiser. Sultfølelsen vår er i hovedsak styrt av hvor mye energi som er tilgjengelig for levercellene. Det er vilkårlig om denne energien kommer fra lagre i kroppen eller fra mat.

Beklager, det der tror jeg ikke på.

Min sultfølelse styres helt klart av blodsukkernivået, ellers hadde jeg fortsatt å spise masse på lavkarbo! Og det gjør jeg ikke, fett holder meg mett, tar bort lysten til å fly bort i skapet og stappe i meg sjokolade, potetgull eller til og med bake kaker fordi jeg bare MÅ ha mere. Jeg kunne spise og spise, selv om jeg var stappmett. Det klarer jeg ikke på lavkarbo, uansett hvor mye jeg vil, det går IKKE.
For å si det sånn, kaloriteorien tilsa at jeg skulle ha gått ned i vekt i vinter på kaloriunderskudd på -500kcal i døgnet, jeg gikk opp snaut 10kg. Den stemmer ikke. Jeg mener det har med HVA man spiser.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 22:25   #83
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Beklager, det der tror jeg ikke på.

Min sultfølelse styres helt klart av blodsukkernivået, ellers hadde jeg fortsatt å spise masse på lavkarbo! Og det gjør jeg ikke, fett holder meg mett, tar bort lysten til å fly bort i skapet og stappe i meg sjokolade, potetgull eller til og med bake kaker fordi jeg bare MÅ ha mere. Jeg kunne spise og spise, selv om jeg var stappmett. Det klarer jeg ikke på lavkarbo, uansett hvor mye jeg vil, det går IKKE.
For å si det sånn, kaloriteorien tilsa at jeg skulle ha gått ned i vekt i vinter på kaloriunderskudd på -500kcal i døgnet, jeg gikk opp snaut 10kg. Den stemmer ikke. Jeg mener det har med HVA man spiser.

Det du sier er akkurat det Pål sier. Nøyaktig det samme, bare han sier det litt med omfattende, og forteller mer detaljert om fysiologien bak det.

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 22:31   #84
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Det du sier er akkurat det Pål sier. Nøyaktig det samme, bare han sier det litt med omfattende, og forteller mer detaljert om fysiologien bak det.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 22:33   #85
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Hehe, skjønner jeg! Les en gang til!!!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 11:24   #86
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Oi sann! Jeg var visst litt uklar.

Skal prøve å utdype.

På 50-tallet fremsatte Jean Meyer glukostathypotesen. Den forklarer vår sultfølelse gjennom variasjoner i glukosenivået i blodet vårt. Glukostathypotesen lever enda, men den ser ut til å være mye mindre viktig enn først antatt. Gluksenivåer kan styre vår akutte sultfølelse, men en rekke forsøk viser at man kan påvirke sult og metthet gjennom å påvirke fettforbrenning og fettfrigjøring, uavhengig av glukosenivåer. Det er disse forsøkene som har vist oss at det antakeligvis er mengden energi som er tilgjengelig for levercellene som er hovedregulator for vår sultfølelse.

Når du kjenner at du får lavt blodsukker og blir sulten så stemmer det, men hovedgrunnen kan likevel være at fettfrigjøringen er for lav. Når glukosenivået i blodet synker skal ideellt sett fettfrigjøringen fra fettvev økes i samsvar med mengden glukose i blodet. Det sørger for at vev går over til å bruke mer fett og ketonlegemer. På denne måten spares glukosebruken og nivået i blodet stabiliserer seg.

Hvis man har et fettvev som har litt vanskelig for å frigjøre energi, så vil leveren mangle energi når glukosenivået synker. Den har verken glukose eller fett å bruke. Da sender den signal om at kroppen sulter og sultfølelsen kommer sigende. Det er nettopp denne litt trege frigjøringen av fett som kjennetegner metabolismen til mange overvektige. Fettvevet er rett og slett flinkere til å lagre enn å frigjøre energi.

Det altså gjennom denne mekanismen sult og metthet i hovedsak blir styrt. Mengden energi som er tilgjengelig for levercellene. Hvis man går over til et kosthold basert på fett og proteiner, vil fettfrigjøringen øke sammen med en økt produksjon av ketonlegemer. Dette gjør at levercellene har en gjevn tilgang på energi og sender ikke signal lenger om at kroppen sulter. Denne mekanismen forklarer hvorfor sult- og metthetsfølelser stabiliserer seg på lavkarbo.

Et godt eksempel på dette er sulteforsøk. Hvis man sulter mennesker (faste) så øker sultfølelsen noe i starten når blodsukkernivået faller. Men hvis man fortsetter å faste så starter en stor frigjøring av fett fra fettvev og sultfølelsen går over. Det er faktisk ganske utrolig hvor lite sultne mennesker som faster over tid er.

Om man så tar en person som faster og gir de bare litt mat basert på karbohydrater, så skulle man tro at de ble mer mette. Men det er ikke dette som skjer. Gjennom å tilføre karbohydrater reduseres fettfrigjøring, ketonlegemeproduksjon og glukoseproduksjon, og når de inntatte karbohydratene er brukt opp, står plutselig leveren uten energi. I forsøk har det å innta bare litt mat i form av karbohydrater ført til ekstrem sult med påfølgende ekstrem adferd. Dette skjer så vidt jeg vet ikke om man tilfører fett til en fastende person.

I treningsforsøk har man vist at overvektige menn har en like god fettforbrenning som normalvektige under aktivitet, men fettfrigjøringen kommer seinere igang ved treningsstart hos de overvektige.

Så når man ser en tynn person som kan spise mye karbohydrater uten å forgå av sult etter en time, så er det fordi denne personen har en god fettfrigjøring som starter akkurat når den skal. Når overvektige ofte opplever en ekstrem sult en stund etter å ha spist karbohydrater, så er det fordi fettvevet ikke kommer fort nok igang med å gjøre energi tilgjengelig for lever. Blodsukkeret er en del av dette, men det synker fordi kroppen ikke har annen energi å bruke. Det synker for mye fordi energien i fettvev ikke er tilgjengelig for bruk.

Alt dette er med på å forklare hvorfor kalorirestriksjon med et kosthold basert på karbohydrater funker så dårlig. Man blir sulten, og det er vondt å være sulten. Det er ikke en følelse vi kan ta mentalt kontroll over. I hvert fall ikke over tid. Sånn sett legger lavkarbo forholdene til rette for bedre langtidssuksess når det gjelder opprettholdelse av vekt.

Beklager uklart innlegg med påfølgende alt for lang forklaring.

hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 13:02   #87
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Takk for oppklaring Pål! Da er vi veldig enig alikevel Bare jeg som misforsto

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 21:48   #88
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 48
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Veldig interessant det siste innlegget der synes jeg. Forklarte mye som jeg har lurt veldig på. Tusen takk Pål!!

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 21:52   #89
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Tusen takk aTC

Når det gjelder opptak av fett så vet jeg ikke om det kan endres noe særlig. Noen typer fiber kan binde seg til fettstoffer og ta det med helt ut, men vet ikke hvilke mengder det er snakk om.
Vil jo si at i naturen ville det vært et sykdomstegn om viktig energi kunne gå rett gjennom mage/tarmsystemet uten å bli tatt opp. Hvis svingninger i hvilke næringsstoffer som var tilgjengelig (f.eks ulike årstider) skulle føre til at vi tok opp mer eller mindre fett så tror jeg vi hadde stilt noe dårlig evolusjonært sett. Med det i bakhodet ville jeg anta at det under normale forhold ikke burde være særlige mengder fett som ikke blir tatt opp. Men som sagt, jeg vet ikke.

hilsen pål

Hei!

Det du nevner her, høres jo rimelig ut, men likevel føler jeg at noe mangler. Jeg har aldri opplev det selv, men har blitt fortalt om "fettdiaré". Det tyder jo på at noe går skeis, og jeg ville jo tro det kom av en ubalanse. Kroppen utskiller overskudd av mange ellers viktige stoffer, så jeg kan ikke helt forstå hvorfor ikke fett skulle være et av mange elementer som skulle kunne utskilles. Vi slipper jo ketonstoffer gjennom både urin og utpust...?

I mesteparten av den forskningen jeg har fanget opp - uten å være mer enn middels aktiv - har jeg aldri sett undersøkelser som har fokus på utskillelse av energioverskudd, mens man samtidig forutsetter ketogene dietter. Min tanke er som tidligere nevnt at energi ikke forsvinner (fysikk), men energibæreren kan jo alltids gå gjennom kroppen uten å bli absorbert. Eller?

Forstår det slik at du jobber ganske mye med dette, så jeg hadde håp om at du kjente til resultater, pro eller kontra.



Det siste innlegget her var også meget bra forresten. Disse tilfellene krever noen ganger gode forklaringer og de riktige aspektene og perspektivene, jeg synes du traff godt her.


Sist redigert av aTC : 29-05-09 kl 22:03.
aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 22:16   #90
Fat lemmy
Medlem
 
Fat lemmy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 61
Fat lemmy er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Takk Pål, det var ett veldig informativt innlegg.
En ting jeg lurer på med det å faste da, er om kroppen vil senke energiomsettningen når man faster, og om den vil tære på muskelmassen også om man ikke tilfører lavkarbo kost jevnt å trutt.
Burde man spise lite og ofte også når man bare spiser lavkarbo?
Eller holder det med å spise når man blir sulten, og spise seg mett da. Har lest at det ikke er så viktig å spise ofte når man er i ketose fordi man da alltid har energi lett tilgjengelig.
tenkte kanskje du hadde noen glupe ord å forklaringer å komme med.
Setter stor pris på alle innlegg du kommer med, spørsmål blir lett forklart å godt utdypet på en å samme gang

__________________



Det er ingen karbo i kjærlighet
Fat lemmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low on carbs, nothing else. Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:21   #91
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av aTC, her.

Hei!

Det du nevner her, høres jo rimelig ut, men likevel føler jeg at noe mangler. Jeg har aldri opplev det selv, men har blitt fortalt om "fettdiaré". Det tyder jo på at noe går skeis, og jeg ville jo tro det kom av en ubalanse. Kroppen utskiller overskudd av mange ellers viktige stoffer, så jeg kan ikke helt forstå hvorfor ikke fett skulle være et av mange elementer som skulle kunne utskilles. Vi slipper jo ketonstoffer gjennom både urin og utpust...?


Hei igjen aTC


Man kan skille ut fett med avføringen. Vanligvis er det snakk om små og ubetydelige mengder. Om man skiller ut mer enn 9g fett om dagen sier man at man har et forstyrret fettopptak eller steatoré. Dette sees gjerne ved betennelse i bukspyttkjertelen, tykktarmsbetennelse, forstyrrelser i galleproduksjon eller lignende. Steatoré er også en av mange komplikasjoner forbundet med fedmeoperasjoner, og kan også tyde på glutenallergi. Steatoré er også vanlig hos mennesker med HIV/AIDS. Med tap av fett gjennom avføring mistes også fettløslige vitaminer (A, D, E, K).


Enkelte studier har tydet på at mennesker med høyt kalsiuminntak er mindre overvektige. Dette funnet kan være tilfeldig og man kan ikke konkludere med at kalsiuminntak minsker risikoen for overvekt. Men en av teoriene på hvorfor kalsium i teorien kunne ha beskyttet mot overvekt er en økt utskillelse av fett med avføring.


Slankemidlet orlistat kan for eksempel gi steatoré med påfølgende bivirkninger fordi fett går gjennom mage tarmsystemet uten å bli brutt ned og tatt opp.


Jeg har ingen medisinsk utdannelse så dette er et ukjent felt for meg, men jeg ville anta at tap av fett med avføring forårsaket at et høyt fettinntak ikke burde være uheldig, så lenge man samtidig har et godt opptak av fettsyrer. Det er ved et dårlig opptak av fett det oppstår en rekke uheldige og farlige tilstander.


Jeg har ikke klart å finne noen tall på hvor mye fett som kan skilles ut med avføring når inntaket at fett fra mat blir svært høyt. Tror faktisk ikke det noen gang er målt i studier på høyfettdietter.


Til syvende og sist burde en slik utskilling ikke ha særlig å si for energibalansen, fordi kroppen tilpasser energiforbruk og energiinntak etter hvor mye energi som er tilgjengelig for enkeltceller i kroppen. Det betyr at kroppen i teorien vil tilpasse seg et eventuelt tap av energi med avføring, gjennom å øke energiinntak (gjøre deg mer sulten) eller sette ned energiforbruket. Tap av energi med avføring vil slik sett bare være sløsing med mat, eller dyr bæsj.


hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:35   #92
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Fat lemmy, her.

En ting jeg lurer på med det å faste da, er om kroppen vil senke energiomsettningen når man faster, og om den vil tære på muskelmassen også om man ikke tilfører lavkarbo kost jevnt å trutt.
Burde man spise lite og ofte også når man bare spiser lavkarbo?
Eller holder det med å spise når man blir sulten, og spise seg mett da. Har lest at det ikke er så viktig å spise ofte når man er i ketose fordi man da alltid har energi lett tilgjengelig.

Skal prøve å svare så godt jeg kan.

Hvis du faster settes metabolismen ned ganske mye etter hvert. Selv om du har mye energi lagret i lagre på kroppen, så går ikke frigjøringen av energi fra disse lagrene fort nok til å støtte hverdagens krav til energiforbruk. I tilegg påvirkes metabolismen av mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler, sporstoffer) som vi må få fra maten.

Hvorvidt muskelmassen tæres på avhenger i hovedsak av hvor mye energi som er tilgjengelig for muskelen og hvor mye protein som er tilgjengelig for muskeloppbygging. Kort sagt, hvis du faster vil musklene brytes ned først og fremst på grunn av proteinmangel.

Når det gjelder hvor ofte man må spise så kan jeg ikke si noe basert på vitenskapelige data. Det finnes ingen slike data, så jeg sender heller spørsmålet videre til alle brukerne av lavkarbo her inne som har mye nyttig erfaring. Har en mistanke om at dette i stor grad kan tilpasses individuelle behov.

hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 17:00   #93
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Jeg synes dette er veldig interessant.
Jeg kjører selv et ganske strikt opplegg med protein/fettfordeling på 20/80, og omtrent null kh (kun fra egg, majones og agurk). Jeg veier pdd i underkant av 80 kg, men har likevel et inntak som gjerne ligger opp mot og til og med over 3000 kcal. Jeg merker tidvis at jeg har (og her kommer litt ekle detaljer) fettdiaré hvor det helt klart er noe som skiller seg.
De første dagene på dette kostholdet, reagerte magen veldig, men det har gått seg mer eller mindre til, men det som faktisk er utslagsgivende, er agurk! Jeg spiser det i utgangspunktet for å unngå refluxer (har historie med magesår og spiserørsbrokk) i og med at agurk har veldig høy base og lite karber. Ikke bare holder det magesyren borte fra halsen, men den holder også magen i relativ gjenge.
Jeg har ennå ikke helt skjønt alle mekanismene med hva som skjer med kroppen min nå, fokuserer heller ikke på kcal, de dukker opp når jeg regner ut maten min, men jeg tror faktisk at magen er verst de dagene kaloriinntaket er høyest. Men usikker.

Vet ikke helt hva jeg skulle fram til med dette innlegget, mer en betraktning i forhold til det at fett kan gå rett gjennom. Jeg ser det klart og tydelig opp til et par ganger i uka

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 17:05   #94
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.


Vet ikke helt hva jeg skulle fram til med dette innlegget, mer en betraktning i forhold til det at fett kan gå rett gjennom. Jeg ser det klart og tydelig opp til et par ganger i uka

Jeg har også opplevd dette, skjer vel en gang i uka eller så. Iblandt kan jeg spise litt ekstra med fett fordi jeg er så sulten eller trenger litt ekstra å gå på og etter noen timer kommer dette fettet ut igjen.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 17:15   #95
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Ja, jeg lurer vel kanskje litt på hva som gjør at dette skjer. Jeg har gjort meg en liten tanke om det kan ha noe med at jeg har et for høyt energiinntak i forhold til hvor tung jeg er, uten at jeg har noe vitenskapelig belegg for det. Fokuserer ikke på kcal, er mest opptatt av at jeg skal være behagelig mett dagen igjennom, og at majoriteten av energiinntaket skal komme fra fett. (Jeg har en maksgrense på 120 gr proteiner om dagen). Men jeg må jo le litt når jeg ser kcal-menden på matberegningsprogrammet mitt når det går helt opp i typ 3500 kcal

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 19:49   #96
Mercudia
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Mercudia er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

For en fantastisk interessant tråd! Har fått med meg utrolig mye nyttig informasjon. (men må nok repetere noen ganger før jeg husker alt)

Vil bare si tusen takk til alle dere som har bidradd i tråden. (ingen nevnt- ingen glemt) Veldig takknemlig for at det finnes slike som dere, som er så flinke til å formidle kunnskap på en (for det meste) veldig lettfattelig måte.

Det som slår meg når jeg leser her, (med untakk av visse naturlover ) er hvor forskjellige vi er. Det som funker for én, funker ikke for en annen osv. Jeg tror hver enkelt av oss er helt "finstemt" til å være den vi er. Derfor tviler jeg på om det noensinne kommer til å være noe slankeopplegg som har en universell sannhet. (Men vil vel anta at om man slutter å spiser så dør man - til slutt)
Anyway: Takk for at dere bidrar til at jeg holder koken i mitt lakarboliv (med gode resultater)

Mercudia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 11:26   #97
caduceus
Juniormedlem
 
caduceus sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Østfold
Alder: 51
Innlegg: 11
caduceus er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Bacon, her.

Takk for fine svar om kalorier. Jeg forstår det sånn at det kan sies såpass enkelt som at kroppen blir flinkere til å justere forbrenningen når den er i ketose, slik at energiinntaket (kcal) ikke er like viktig lengre?

'

Jeg mener du oppsummerer det rimelig godt her. Jeg vil være litt mer presis:
Når man spiser mye karbohydrater og er relativt innaktiv så konverteres karbohydratene til fett og lagrer seg som fett i kroppen. Det tror jeg alle er enige om. Når du går på en ketogen diett så må fettet konverteres til ketoner som kroppen skal bruke. POENGET her, er at omdannelsen fra fett til ketoner (lipolyse) er mye mer energikrevende enn omdannelsen av karbohydrater til fett. Akkurat derfor øker forbrenningen betraktelig på en ketogen diett. Av samme grunn kan man innta en større mengde i kcal (på en ketogen diett) enn med et kosthold som inneholder karbohydrater!
Resultatet er det som flere har vært inne på her; nemlig økt kroppstemperatur, svetting osv. Energien fra fettforbrenningen "forsvinner" derfor ikke, den går bare over i varme til omgivelsene. Og ja, fysikerne er fortsatt enige om at summen av all energi i universet er konstant. Energien går bare over i forskjellige former

Når det gjelder dette som en del skriver om at en del av fettet man inntar havner uforbrent i toalettet, har jeg ingen tro på dette. De som har forsøkt å ta xenical (hvor ca 1/3 av fettet man inntar blokkeres og havner i toalettet) vet godt hvordan den avføringen er. Hadde man fått slik avføring på en ketogen diett skal jeg love dere at folk hadde tatt det opp!

Jeg har mere tro på at en god del av proteinene vi inntar havner i toalettet uforbrent. Dette forklarer også Torkil i boken sin. (Forøvrig er også forbrenning av proteiner veldig energikrevende noe som også er viktig i denne sammenheng).

Skal ikke skryte på meg så alt for mye, men jeg har tidligere studert medisin og har den prekliniske delen med basalfagene i boks. (Bl. a biokjemi og fysiologi). Dette er 10 år siden nå, men jeg husker da noe.

__________________


caduceus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 11:38   #98
caduceus
Juniormedlem
 
caduceus sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Østfold
Alder: 51
Innlegg: 11
caduceus er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Vil gjerne også ta opp dette med mosjon på ketogen diett.
Torkil skriver noe om dette i boken sin også. Slik jeg har forstått det (og jeg mener det stemmer med hva jeg selv har lært) så er det nødvendig med karbohydrater når man bedriver krevende kroppsarbeid. Grunenn er at glukose i blodet samt glukose lagret som glykogen i muskler og lever er svært lett tilgjengelig på kort tid. Altså om man plutselig spurter 200 m og man har lagret glykogen i kroppen så får kroppen den nødvendige energien momentant.

På en ketogen diett er man avhengig av at fettet først må konverteres til ketoner før de kan benyttes. Denne prossesen er ikke rask nok til at vi får et lager av ketoner som er noe å snakke om. Om du derfor gjør hardt kroppsarbeid f.eks spurter 200 m på en ketogen diett så kan du bli svimmel og i verste fall besvime siden kroppen og ikke minst hjernen i (dette tilfellet) får den nødvendige energien tidsnok.

Det er vel derfor Torkil også skriver at en del kan bli litt svimle når de reiser seg brått opp på en ketogen diett; når det ikke er raskt tilgjengelig glukose i blodet så får ikke hjernen energien sin raskt nok....

__________________


caduceus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 11:42   #99
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av caduceus, her.

nødvendig med karbohydrater når man bedriver krevende kroppsarbeid.

Sjekk denne tråden om trening og ketose, der står det endel informasjon om dette mener jeg å huske. http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 12:04   #100
caduceus
Juniormedlem
 
caduceus sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Østfold
Alder: 51
Innlegg: 11
caduceus er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Sjekk denne tråden om trening og ketose, der står det endel informasjon om dette mener jeg å huske. http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842

Mulig jeg ikke var tydelig nok; det er stor forskjell på styrketrening og heftig kondisjonstrening. Jeg nevnte en rask spurt og det blir en del anderledes enn å ligge rolig på en benk og løfte skrot, da kroppen trenger mye mer energi raskt på en spurt enn på styrkeløft. Pål skriver jo også at det er viktig at pausene i slik trening ikke blir for korte. Grunnen er at kroppen må få tid nok til å konvertere nok fett til ketoner som kan benyttes i neste økt.

I tillegg skriver han at det er tyngre å trene styrke på en ketogen diett enn ellers. Grunnen her handler om det samme. Har man nok glukose raskt tilgjengelig er det mye lettere å bedrive tungt kroppsarbeid enn når man må klare seg med ketoner som er mindre tilgjengelige i øyeblikket.

Ellers inneholder en ketogen diett mye proteiner, så at man lett bygger muskler på en ketogen diett, har jeg stor tro på. Proteiner og aminosyrer er som kjent byggestene i bygging av muskler

__________________


caduceus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, helse, ketose, vitenskap


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... KatjaBlå Kosttilskudd 3 25-01-09 01:24
Inn og ut av ketose- farlig? skrulle Spørsmål og svar 6 01-12-08 10:07
NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt? Valeriana Lavkarbo generelt 8 02-05-07 21:55
Slik unngår du farlig fett (VG) Trolljenta Nyheter / media 2 03-11-06 15:12
Er ketose farlig? magdalena Atkins kosthold 2 20-02-04 00:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no