Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er fett og ketose farlig?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-11-11, 19:28   #201
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av modumodd, her.

Ser at TS tar opp dette med kolesterolnivå koblet mot sykdom. Mye informasjon som kommer frem er sann, men det er en vesentlig forskjell på kolesterolnivå med høy tetthet (HDL) vs kolesterolnivå med lav tetthet (LDL). Går du til lege sier de at forholdet bør minst være 1/3 - altså har du et samlet kolesterolnivå på 6 bør ditt HDL være på minst 2. Jeg vil gå så langt som å si at jo mer av HDL du har, jo bedre er det.

PS: Når det gjelder kolesterolnivå og sykdom, er det nok å se til disse som har hyperkolestrolemi. Før de fikk behandling, døde de svært ofte av hjerte & karsykdommer før de var 30.

Kan du komme med linker på dette siste?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 07:43   #202
sadmax
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8
sadmax er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Tilskuddet jeg tar, heter ProArgi9, og skal visst hjelpe på å åpne trange blodbaner. Hvis du søker opp ProArgi9 ,evnt Dr Prendergast på youtube, vil du få litt videre info. Samtidig tar jeg vitamin D3 som vi her i nord får for lite av. Jeg vil ikke påstå noe som jeg ikke kan stå for, men du kan ha rett i at det minsker symptomene. takk for svar

sadmax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 00:25   #203
Småbolle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 4
Småbolle er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hei Pål (og dere andre).
Kan du si meg... Ketose er ikke det samme som ketoacidose for diabetikere1?
Har hatt et kosthold med mindre karbiser over en lengre periode og da blir jeg så ufattelig varm. driver og kler av meg midt på vinterer !! :O
kan du si meg om det fins noe forskning på dette feltet, varmefølelse og lite/lav karbo?
for det er grunnet til at jeg ikke holdt meg på vognen så lenge. gikk fra 36.7 til 38.2... !!
håper på svar

Småbolle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 01:11   #204
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Nå er ikke Pål så ofte på forumet og svarer, av hva jeg vet, men jeg kan godt svare, jeg.
Nei! Dette er en vanlig, men stor misforståelse -ketose og ketoacidose er IKKE det samme. Det har en ganske irrelevant korrelasjon, når blodsukkeret hos de med dia1 øker ut av kontroll på grunn av insulinmangel og kroppen begynner å brenne av fettvevet kan det skje en opphopning syre og ketoner, og dette kan være farlig. Dette skjer kun ved en diabetes ute av kontroll. Diabetikere som er diagnostiserte og medisinregulerte står ikke i reell fare for ketoacidose, og de som ikke har dia1 har ingen som helst grunn til å frykte det.
Ketose derimot, er en helt naturlig tilstand som skjer ved enten faste eller fravær/lavt nivå av karbohydrater i kosten. Når kroppen skrur om til fullstendig fettforbrenning så er et av biproduktene fra de frigjorte fettcellene ketoner, som kroppen bruker som energi.
Folk som spiser "vanlig norsk kost" produserer ofte ketoner også, f.eks i løpet av natta eller ved omgangssyke o.l. Også de som lever på veldig lavt kaloriinntak (pulverkurer o.l) er ofte i ketose.

Forbrenner du rent fett er det ganske vanlig at kroppstemperaturen din øker. Har ikke noe forskning tilgjengelig, men dette er et veldig vanlig fenomen hos de som er i ketose. Søk på "futile cykling", så kan det hende du finner noe av svaret på økt kroppsvarme der!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 22:07   #205
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Forbrenner du rent fett er det ganske vanlig at kroppstemperaturen din øker. Har ikke noe forskning tilgjengelig, men dette er et veldig vanlig fenomen hos de som er i ketose. Søk på "futile cykling", så kan det hende du finner noe av svaret på økt kroppsvarme der!

Her er en link som forklarer futile cycles.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 19:30   #206
Torunn50
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 11
Torunn50 er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hei, ser du har vært medlem en stund...jeg har nett blit medlem, men har stoooore problemer med å skrive et innlegg innpå her...får bare til å svare...har holdtr på en stund både meg og min mann nå..blir glad for hjelp :-)

Torunn50 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av hvert! Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 20:48   #207
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Torunn50, her.

Hei, ser du har vært medlem en stund...jeg har nett blit medlem, men har stoooore problemer med å skrive et innlegg innpå her...får bare til å svare...har holdtr på en stund både meg og min mann nå..blir glad for hjelp :-)

Du vil lage ny tråd?
- Gå til kategorien du vil legge tråden i (for eksempel Spørsmål og Svar)
- Klikk på knappen som heter "start ny tråd" som ser slik ut:
- Fyll inn tittel og melding og klikk "legg inn ny tråd" etterpå.

Men er det småspørsmål, så er Jeg lurer på-tråden genial.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 09:26   #208
Larkollen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 159
Larkollen er ny på veien

Sv: Er fett og ketose farlig?

Tusen takk

Larkollen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf igjen- nå blir det en livsstil! Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 14:31   #209
Tirill77
Medlem
 
Tirill77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2015
Hvor: Rygge
Innlegg: 163
Tirill77 er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.


Tusen takk for flott innlegg

Jeg har i en periode måtte telle kalorier i tillegg til karbohydrater da jeg går på medisiner som øker matlysta noe voldsomt. Da har det vært lett å lure i seg nøtter og bacon crisp på kvelden.. Så når jeg telte kom jeg fort oppi 2500-3000 kcal per dag og gikk ikke ned et gram. Men når jeg ligger på under 1800 går det sakte og sikkert ned.

Så jeg kan ikke spise ubegrenset med mat og likevel gå ned. For man går vel ikke ned når man spiser like mye som man forbruker? Det er vel naturlovstridig hadde jeg nær sagt?



Det er jo et enkelt regnestykke uansett hvilken filosfi man følger.. kacl inn=kcal ut osv.. Men når man spiser feks lchf spiser man såpass mye fett at hvis man virkelig kejenner etter om man faktisk er SULTEN og kun spiser når man er sulten så går vekta ned. Man holder seg mett lenger hvis man spiser nok fett!!
Det er ingen grunn til å spise frokost kl 8 hvis du ikke er sulten feks, da venter du til blir sulten og deretter spiser man seg bare passe mett. Så jeg kan godt forstå behovet for å telle kcal hvis du går på medisiner som svekker den følelsen eller gjør deg mer sulten/ matlysten..

__________________



" Du trenger ikke bli som andre- bli den beste versjonen av deg selv"
http//www.frufjeld.blogg.no
Tirill77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mat for muskler- egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, helse, ketose, vitenskap


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... KatjaBlå Kosttilskudd 3 25-01-09 01:24
Inn og ut av ketose- farlig? skrulle Spørsmål og svar 6 01-12-08 10:07
NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt? Valeriana Lavkarbo generelt 8 02-05-07 21:55
Slik unngår du farlig fett (VG) Trolljenta Nyheter / media 2 03-11-06 15:12
Er ketose farlig? magdalena Atkins kosthold 2 20-02-04 00:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no