Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Dr Bassøs diett

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-02-06, 00:26   #1
Aadi
Gjest
 
Innlegg: n/a

Dr Bassøs diett

Denne har jeg kopiert et sted jeg fant den på nett..... Husker ikke hvor... eller fra hvem.... Legger den ut slik jeg kopierte den:


Dr. H.H.Bassøe sin diettliste
Fikk denne enkle diettlisten av dr. H.H.Bassøe ved Haukeland sykehus for nærmere 20 år siden. Han var allerede den gangen svært uenig med Fægri sine ideer om kosthold.

"Diettliste:

Minimum 4 måltider for dagen.

FROKOST: 1/2 grov brødskive med smør og pålegg, et egg, gjerne et speilegg, evt. 1 skive bacon, et glass skummet melk, evt, sur.

FORMIDDAGSMAT: 1/2 grov brødskive med smør og pålegg, en appelsin, helst et glass skummetmelk, evt. kaffe.

MIDDAG: Rikelig med fisk, fiskemat, kjøtt, kjøttmat, stekt eller kokt. En vanlig moderat porsjon med grønnsaker. INGEN poteter, ingen dessert.

KAFFE: evt. et eple

AFTENS: Litt middagsrester i form av fisk eller kjøtt, evt. 1 omelett. (1/2 grøv brødskive.) Et glass skummet melk.

1 vitaminpille med mineraler

Sukker er FORBUDT i enhver form. I perioden hvor vekten skal under kontroll unngås alkohol. (Tillatt en liten lørdagskos.)

Tendensen er med andre ord å SETTE NED KULLHYDRATINNTAKET OG ØKE INNTAKET AV FETT OG PROTEINER. Denne blandingen gir større metthetsfølelse og gjør at pasientene ikke blir slappe, trette eller mister arbeidskapasiteten."

  Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 10:18   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Dr Bassøs diett

Men hvorfor da skummet melk

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 10:32   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Dr Bassøs diett

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Men hvorfor da skummet melk

Og grov brødskive?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 11:52   #4
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Dr Bassøs diett

Den dietten der hadde jeg sulta på. Dette er ikke noe annet enn en høyst ordinær lavkaloridiett bygget etter gamle kostholdsprinsipper.
Dietten er jo 20 år gammal.. og den gang ble man slank ved å spise mindre og etter prinsippet litt av alt.

Intet nytt under solen her..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 15:55   #5
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dr Bassøs diett

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Den dietten der hadde jeg sulta på. Dette er ikke noe annet enn en høyst ordinær lavkaloridiett bygget etter gamle kostholdsprinsipper.
Dietten er jo 20 år gammal.. og den gang ble man slank ved å spise mindre og etter prinsippet litt av alt.

Intet nytt under solen her..

Ojoj, her bommer dere kraftig. Siterer Torkil:

"Ketolysekuren ble utviklet i 1976-1977 av ovl dr med, Professor Hasn Bassøe i Bergen.Kuren var for personer med betydelig overvekt som ingen andre kurer virket på !!!
Bassøe var i sin tid Norges fremste ekspert på fedme og spiseforstyrrelser. Ketolysekuren er en oppdatert versjon av Bassøe sine anbefalinger."




flap

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 16:47   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Dr Bassøs diett

Opprinnelig lagt inn av flap

Ojoj, her bommer dere kraftig...


flap

Versjonen som er kopiert fra en plass på nettet bommer. Hvis du ser på kommentarene så er det ingen her som skyter bom.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 17:01   #7
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dr Bassøs diett

Opprinnelig lagt inn av HP

Versjonen som er kopiert fra en plass på nettet bommer. Hvis du ser på kommentarene så er det ingen her som skyter bom.

Nå får det være nok hetsing fra din side mot mine innlegg.

Jeg kommenterte Fjonken's utsagn: "Dette er ikke noe annet enn en høyst ordinær lavkaloridiett bygget etter gamle kostholdsprinsipper." Hvis du leser hva dietten inneholder så ser du at det ikke på noen måte er en lavkaloridiett.

PS: Det var ikke du som bommet....du trodde vel ikke at jeg mente at "og grov brødskive" var å skyte bom?


Sist redigert av flap : 22-02-06 kl 17:14.
flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 17:15   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Dr Bassøs diett

Jeg synes det måltidsforslaget så veldig stusslig ut. Greit at en kutter ned på karbene, men man må jo erstatte det med mer fett og proteiner.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 17:21   #9
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dr Bassøs diett

Opprinnelig lagt inn av Lise

Jeg synes det måltidsforslaget så veldig stusslig ut. Greit at en kutter ned på karbene, men man må jo erstatte det med mer fett og proteiner.

Og det står jo også: "Tendensen er med andre ord å SETTE NED KULLHYDRATINNTAKET OG ØKE INNTAKET AV FETT OG PROTEINER. Denne blandingen gir større metthetsfølelse og gjør at pasientene ikke blir slappe, trette eller mister arbeidskapasiteten."

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 17:26   #10
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Dr Bassøs diett

Opprinnelig lagt inn av flap

Nå får det være nok hetsing fra din side mot mine innlegg.

Jeg kommenterte Fjonken's utsagn: "Dette er ikke noe annet enn en høyst ordinær lavkaloridiett bygget etter gamle kostholdsprinsipper." Hvis du leser hva dietten inneholder så ser du at det ikke på noen måte er en lavkaloridiett.

PS: Det var ikke du som bommet....du trodde vel ikke at jeg mente at "og grov brødskive" var å skyte bom?

"Dere" impliserer flere enn 1 innlegg.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 17:28   #11
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Dr Bassøs diett

Opprinnelig lagt inn av flap

Og det står jo også: "Tendensen er med andre ord å SETTE NED KULLHYDRATINNTAKET OG ØKE INNTAKET AV FETT OG PROTEINER. Denne blandingen gir større metthetsfølelse og gjør at pasientene ikke blir slappe, trette eller mister arbeidskapasiteten."

Og det er jo en ganske rar konklusjon når en ser på innholdet i dagsdietten. Virker som om teorien er på plass, men ikke hva det vil si i praksis.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 19:15   #12
Malin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 39
Malin er ny på veien

Sv: Dr Bassøs diett

Ziggy la ut hele forskningsrapporten til Bassøe, som bl.a. Torkil baserte seg på når han utformet ketolysekuren. Les den, så får dere svar på det dere lurer på om Bassøes kostholdsråd.

http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...22&postcount=9

Her er linken.

Malin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 09:41   #13
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Dr Bassøs diett

Jeg baserte min kommentar på dietten slik den var lagt ut i første innlegg. Umiddelbart ser man jo at dette er en veldig tuslete diett. Kan noen med hånden på hjertet si at de vil bli mette av f.eks. frokosten slik den er presentert?

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 10:18   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dr Bassøs diett

Opprinnelig lagt inn av flap

Nå får det være nok hetsing fra din side mot mine innlegg.

Jeg kommenterte Fjonken's utsagn: "Dette er ikke noe annet enn en høyst ordinær lavkaloridiett bygget etter gamle kostholdsprinsipper." Hvis du leser hva dietten inneholder så ser du at det ikke på noen måte er en lavkaloridiett.

PS: Det var ikke du som bommet....du trodde vel ikke at jeg mente at "og grov brødskive" var å skyte bom?

Jøss, her var det forfølgesesvanvidd på gang gitt. Leste tråden nå jeg og blei veldig overraska har noen fjerna innlegg her ? Finner ingen hetsing jeg.....

Men til tema:

Har lest Bassøes rapport og der står det ikkeno om halve grovbrød skiver og skumma melk etc., så det er nok noen som har posta feil info på nettet - etter å ha laget sin egen versjon av Bassøe, som HP så riktig påpeker. På samme måte som det finnes utrolige versjoner av Atkins og andre lavkarbo dietter på nettet.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketogen diett - og epilepsi mofe Andre dietter 12 14-09-10 19:23
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 15:56
ketogen diett lillan32 Lavkarbo generelt 3 01-12-05 00:05
Gluten- og laktosefri diett - kan dere hjelpe meg litt? Dragen Generell ernæringsdebatt 4 14-10-04 22:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no