Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Rant - om sult

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-10-10, 09:54   #1
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Rant - om sult

Sult styres ikke fra magesekken eller blodsukkeret.

Sult har sitt utspring i at cellene i kroppen ikke får energi. Men vinglende blodsukker med vinglende produksjon av insulin fører til at det fettet feitingene har lagret på kroppen ikke er tilgjengelig energi for cellene.

Kroppen har lært hvordan dette henger sammen, og derfor blir du sugen på sjokolade, brød, ris og pasta - det er den eneste energikilden som kroppen din vet gir deg energi med én gang. Fett og proteiner dekker ikke energibehovet fordi det ikke er tilgjengelig for kroppen.

Så når blodsukkeret blir lavt så får man ulvehunger etter karbohydrater. Man hiver seg over maten, og blir belønnet med omsettelig energi til cellene; kroppen har sørget for at de fikk energi. Og du har gått på en smell nok engang.

Eneste måten å bryte denne idiotiske sirkelen på er å stabilisere blodsukker og dermed senke insulinmengden, noe som gjør at kroppsfett er tilgjengelig som drivstoff.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 13:12   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Rant - om sult

Den eneste måten å bli kvitt sult på er å spise lavkarbo?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 13:17   #3
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Rant - om sult

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Den eneste måten å bli kvitt sult på er å spise lavkarbo?

hehehehe, ny rekord i passiv-aggresiv idag?

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 13:37   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Rant - om sult

Ja, helt sikkert
Skal man bare nikke og smile når når dette blir fremstilt som noe så sjeldent som en absolutt, universell sannhet da?
Da vil jeg i såfall ha troverdige kilder som bekrefter dette
Er det kun lavkarbomennesker som av og til får stagget sulten? Avhenger det litt av kroppens tilstand insulinmessig osv ellers, eller?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 14:53   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Rant - om sult

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Den eneste måten å bli kvitt sult på er å spise lavkarbo?

Jeg klarer ikke å lese det utifra det jvb skrev...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 15:03   #6
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rant - om sult

kort fortalt forteller JVB hva han MD Eades sier i denne fathead filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=mNYlIcXynwE

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 15:19   #7
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Rant - om sult

Som jeg skrev i trolltråden tidligere:

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

PISSPREIK! Hilsen diabetiker som kjenner STOR forskjell på høyt og lavt blodsukker.

Her er du ikke bare på kollisjonskurs med "alternative tenkere" som du sier, men også med alle leger som behandler en sykdom som nettopp handler om blodsukker og mat. Vis meg den diabetikeren som sitter med lavt blodsukker en time etter et måltid og bare kjenner det lave blodsukkeret fordi h*n skal ha forventninger til mat. Vis meg den diabetikeren som våkner om natten fordi blodsukkeret er lavt og fortell at det bare skyldes personens forventninger om et måltid midt på natten.

Det eneste som gjør meg og deg forskjellig der, er at jeg er mer vant enn deg til å tolke kroppens signaler på akkurat dette området.

(og ja, jeg kan vise ved hjelp av maskiner at du tar feil. Kan du bevise at du har rett?)

Seconded av en type 1 diabetiker! Når blodsukkeret dropper under et visst nivå (rundt 3, noe høyere/lavere avhengig av hva blodsukkeret i snitt ligger på) blir man så sulten at det ikke kan beskrives med ord. Det er et primal-instinkt, "SPIS ELLER DØ"! Stearinlys, rått kjøtt, mel, levende dyr(!!), generelt mat man ellers ikke spiser... det har ingenting å si. Kan det tygges og svelges forsøker hjernen å få en til å spise det. Ingenting er viktigere enn overlevelse.

Høyt blodsukker gir i seg selv ikke noe hunger-signal, men som resultat av manglende insulin (for type 1 diabetikere) eller insulinresistens (type 2) har det noe av samme effekten dog mindre dramatisk. Uten insulin får ikke kroppen benyttet seg av energien i blodsukkeret uansett hvor mye det måtte være der og cellene "sulter". Energien er der, men cellene får ikke tak i den. Dette fører til "cellular hunger" der kroppen tror den sulter uansett hvor mye mat man tilfører.


Når det gjelder hvorfor generell lavkarbo fungerer... Det er såre enkelt. Insulin flytter sukker inn i kroppens celler og undertrykker effekten av glukagon (som stimulerer nedbryting av fett og frigjøring av sukker fra leveren). I dagens samfunn er alle så stillesittende at man knappest rører det begrensede sukkerlageret i musklene, og karbohydratene man tilfører må havne et eller annet sted da høyt blodsukker er "giftig" for kroppen (altså, høy nyretoksisitet). De eneste cellene i kroppen med ubegrenset evne til å ta inn sukker er fettcellene, så bortimot hvert eneste gram karbohydrat man spiser lagres i fettcellene, bortsett fra det som går til termoneogenese (varmeproduksjon), futile cycling (prosesser kroppen gjør for å fjerne noe overflødig energi) og fysisk aktivitet.

Kutter man ut karbohydrater senker man også insulin-nivået i blodet drastisk. Insulin er som sagt både nødvendig og ansvarlig for fettlagring, så i insulinets fravær er det like umulig å lagre fett som det er å gå gjennom en murvegg. Insulinets fravær øker også kroppens produksjon av glukagon (yin til insulinets yang) som stimulerer nedbryting av fett og frigjøring av frie fettsyrer og ketoner. Dette er slik det skal fungere. Ved inntak av karbohydrater produseres insulin som lagrer sukkeret i muskler, lever (begge begrensede til noen få hundre kcal) og fettvev. Ved karbohydratfaste (eller ren faste) produseres glukagon som har motsatt effekt, slik at kroppen kan benytte seg av oppspart energi.

Så du ser, uansett hvor mye fett man spiser så kan man ikke legge på seg dersom karbohydrater (og dermed insulin) holdes lavt*. Det er fysisk umulig å flytte næringsemner inn i fettcellene uten insulin, og uten insulin får det fettnedbrytende hormonet glukagon sjansen til å skinne.

Bør forøvrig også nevne at på lavkarbo har kroppen nok (egenprodusert) sukker og insulin til å frakte amminosyrer inn i muskelcellene, så disse vil aldri oppleve "cellular hunger". Muskelcellene har heller ingen glukagonreseptorer, så nedbryting av muskler forekommer ikke på en korrekt utført lavkarbo-livsstil. Faktisk opplever mange en økning i muskelmasse! Dette fordi kroppens anabole og katabole hormoner alltid skal være i balanse, og når insulin (et sterkt anabolt hormon) forsvinner må kroppen balansere dette ved å øke produksjonen av testosteron, IGF-1 (Insulin-like Growth Factor) og HGH (Human Growth Hormone).

*Proteiner fører til en viss insulinproduksjon da insulin er nødvendig for å frakte amminosyrer inn i muskelcellene. Dette balanseres dog av glukagon-produksjon som gjør at leveren produserer og frigir noe sukker for å unngå lavt blodsukker.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 20:31   #8
Snorkfrøken__
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 176
Snorkfrøken__ er ny på veien
Smile

Sv: Rant - om sult

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Sult styres ikke fra magesekken eller blodsukkeret.

Eneste måten å bryte denne idiotiske sirkelen på er å stabilisere blodsukker og dermed senke insulinmengden, noe som gjør at kroppsfett er tilgjengelig som drivstoff.

Man kan stabilisere blodsukker med små og hyppige måltider som gjerne kan inneholde kabohydrater. Det er hvertfall min erfaring

__________________
Snorkfrøken__ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 21:26   #9
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Rant - om sult

Opprinnelig lagt inn av Snorkfrøken__, her.

Man kan stabilisere blodsukker med små og hyppige måltider som gjerne kan inneholde kabohydrater. Det er hvertfall min erfaring

Men er det egentlig særlig stabilt om man må spise med 2-3 timers mellomrom for å holde det stabilt?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 21:28   #10
Snorkfrøken__
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 176
Snorkfrøken__ er ny på veien

Sv: Rant - om sult

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Men er det egentlig særlig stabilt om man må spise med 2-3 timers mellomrom for å holde det stabilt?

Det funker det også

__________________
Snorkfrøken__ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 21:40   #11
Snorkfrøken__
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 176
Snorkfrøken__ er ny på veien

Sv: Rant - om sult

Jeg trøster meg selv litt.

Var veldig flink med å balansere fett, proteiner++. Men for 1 mnd siden begynte jeg på en medisin som gjør meg konstant veldig kvalm. Jeg måtte kutte ned på fett og gå mer over til å spise mer frukt, knekkebrød, havregrøt..osv. Jeg spiser sjeldent og lite, har ikke lyst på noe junkfood osv. Det funker fint i forhold til min situasjon.

Jeg spiser hver 3. time og går fortsatt ned i vekt. Det er bare en liten erfaring i forhold til min situasjon. Men jeg er selvsagt obs på karbo osv men har et mer avslappet forhold til det

__________________
Snorkfrøken__ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 23:17   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Rant - om sult

Opprinnelig lagt inn av Snorkfrøken__, her.

Man kan stabilisere blodsukker med små og hyppige måltider som gjerne kan inneholde kabohydrater. Det er hvertfall min erfaring

Enig. Som så mye annet er det individuelt. Som type har jeg en tendens til å gå fort tom for energi, så jeg trenger hyppig påfyll. Det funker ikke for meg å spise et stort eller fett måltid, for det første klarer jeg ikke å spise så mye, for det andre blir det liggende som en stein i magen og ta energi fra meg. Og jeg trenger både protein, fett og karbohydrater i et måltid for å stabilisere blodsukkeret. Bare egg og bacon f eks blir jeg sulten igjen av etter en time - dvs blodsukkeret faller, selv om jeg fortsatt føler at magesekken er full.

Det verste jeg kan gjøre er å gå for lenge uten mat, det er verre for meg enn å spise noe med sukker eller mel i hvis det bare er det jeg kan få tak i. Selv om moderat lavkarbo er det beste for meg.

Det er flere veier til Rom!


Sist redigert av Huldr : 08-10-10 kl 23:29.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 23:20   #13
Snorkfrøken__
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 176
Snorkfrøken__ er ny på veien

Sv: Rant - om sult

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Det er flere veier til Rom!!!!!

Akkurat!

__________________
Snorkfrøken__ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 00:11   #14
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Rant - om sult

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Bare egg og bacon f eks blir jeg sulten igjen av etter en time - dvs blodsukkeret faller, selv om jeg fortsatt føler at magesekken er full.

Høres ut akkurat som det jeg beskriver i første posten?

Ellers er det mange veier til Rom - det er det ingen tvil om

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 00:36   #15
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Rant - om sult

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Høres ut akkurat som det jeg beskriver i første posten?

Det gjør det

Absolutt interessant det du skriver, og mitt innlegg var egentlig utløst av TrillTrall sitt svar til Snorkfrøken - som jeg burde sitert

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 10:43   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Rant - om sult

Opprinnelig lagt inn av Snorkfrøken__, her.

Man kan stabilisere blodsukker med små og hyppige måltider som gjerne kan inneholde kabohydrater. Det er hvertfall min erfaring

Det kommer an på mengden karbohydrater. Små hyppige måltider ala "Libra" og andre "brød -filosofier" gir mange topper og like mange bunner. Gjennomsnittet er kanskje stabilt, men for de fleste er det helheten og ikke gjennomsnittet som teller.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 10:56   #17
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Rant - om sult

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Det funker ikke for meg å spise et stort eller fett måltid, for det første klarer jeg ikke å spise så mye, for det andre blir det liggende som en stein i magen og ta energi fra meg. Det er flere veier til Rom!

Visst er det flere veier! Selv føler jeg at karbohydratrike måltider legger seg mye mer som en tung klump i magen og sender meg rett i godstolen etterpå enn et måltid med en del fett og lite karber egentlig. Da føler jeg meg fremdeles lett i kroppen og energisk (nåja...) etterpå. Men vi er jo alle forskjellige - og takk for det!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 10:56   #18
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Rant - om sult

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det kommer an på mengden karbohydrater. Små hyppige måltider ala "Libra" og andre "brød -filosofier" gir mange topper og like mange bunner. Gjennomsnittet er kanskje stabilt, men for de fleste er det helheten og ikke gjennomsnittet som teller.

Ja, og så etter hva jeg har lært er det ikke bra hvis insulintoppen er over en viss grense og under ei viss grense, for da stopper kroppen opp med alt annet (ok ok, ikke ALT annet, men ja..) for å reparere den skaden, fordi det er faktisk en skade for kroppen når vi får for høyt eller lavt blodsukkernivå. Når vi spiser lavkarbo vil det ikke skje på samme måte, da vil man alltid være innenfor "de rammene", da kan kroppen fokusere på alt annet den skal gjøre enn å reparere de skadene man påfører den. Tidligere, tilbake til steinaldermannen, så skjedde dette lite, det at blodsukkeret steg eller falt alt for lavt pga kosten dem hadde, men i dag så skjer det flere ganger pr dag - hvor bra kan det da være for kroppen, når den aller helst ikke ønsker at det skal skje en eneste gang?

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Svar

Emneord
rant, sult


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sult, mosjon Øyværing Generell diskusjon 2 09-03-10 12:23
Sult! Peach Ketolysekuren 10 18-08-09 11:48
Er det noe galt om man føler sult i ketose? ned Ketolysekuren 9 01-06-09 17:03
Sult dydde Optimal Ernæring 5 09-05-09 20:30
Ketose,sult og syltetøy ... Momsa Ketolysekuren 8 22-07-08 20:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no