Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

En hyllest til norsk julemat av sss

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-12-06, 00:46   #1
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

En hyllest til norsk julemat av sss

Skaldemans kronikk, desember 2006 (oversatt av janmesi)

Vær stolt over den norske julematen!


Den norske julematen er en nasjonal skatt. Pass godt på disse tradisjonene, og ikke la lav-fett hysterikere ødelegge matgildet eller påføre glade mennesker dårlig samvittighet.

Forleden var jeg i Norge for å snakke om mat og helse, så jeg besøkte noen butikker for å se hva som fantes i hyllene. Det meste var dyrt og dårlig, jeg forstår hvorfor mange nordmenn reiser til Sverige. Men noe godt fant jeg. Flere snille nordmenn bød meg nemlig på mat der det er helse i hver munnfull: den norske julematen. Den maten skal dere ta godt vare på!

I Sverige spiser vi mager skinke til jul, og mange svensker skjærer bort det gode fettet som sitter rundt steken. Vi spiser risengrynsgrøt med mye sukker. En annen svensk julerett er ”dopp i grytan”: Brødbiter som dyppes i stekekraft fra skinkesteken.

Den magre skinken er fra gris plaget i fangenskap, et unaturlig og dårlig produkt. Det norske lammet, er av en annen kvalitet. Den sukrede grøten smaker godt, men den gir deg rask blodsukkerstigning og stenger fettforbrenningen. ”Dopp i grytan” er karbohydrater med høy GI, sammen med mye fett. En dødelig kombinasjon. Denne retten har vi svensker for oss selv ...

Vi setter også til livs store mengder snop, som dessverre også mange nordmenn handler i bøtter og spann på sine turer over grensen. Til tross for dagligvare- og næringsmiddelindustriens passivitet, er det stadig flere som har skjønt at sukker er skadelig. Salget av sukkerbrus stuper. Men av og til faller mange for ”fristelsen”. Ikke så rart når området rundt kassene er fylt til randen med slikkerier. (Hvilken kjede fjerner snopet først?)

Vi spiser også sild og revbensspjäll (spare ribs). Det er bra og nyttig mat, men resten av den svenske julematen er det bare å glemme. Men den norske julematen som jeg fikk i Oslo, den glemmer jeg ikke!

Norsk julemat

Hva spiste jeg? Jeg spiste rakørret, etterfulgt av pinnekjøtt med kålrabistappe. Lutefisk med ertestuing, baconfett- og biter, sennep og nymalt pepper. Litt fersk lompe smakte jeg også på. Jeg står over potetene, og konsentrerer meg om de andre herlige råvarene i julerettene.

Disse delikatessene har dessverre ikke vi svensker. Det likner ikke engang. Vår lutefisk serveres med en smakløs hvit melsaus. Den norske varianten med bacon er himmelsk, og er mye sunnere. Ribbe med surkål er også god, norsk mat. I Sverige serverer vi en helt vanlig ribbe med søt, svensk rødkål. Det er ikke like bra.

Men visste du at julematen er fantastisk mat om du vil gjenvinne din helse? Det er med denne maten jeg har oppnådd min vektreduksjon på 65 kilo, normalisert alle mine blodverdier og mitt blodtrykk. Norsk julemat er naturlig, sunn mat for oss nordboere.

Steng ørene for de fettskremte apostlene

I juletiden kommer ofte anorektiske helseapostler med budskapet om at mager mat gir god helse. De anbefaler deg å skjære bort fettet, og heller spise mye brød og fargelegge det hele med grønnsaker. Sukkervarer er de ikke så bekymret for, men fettet er roten til alt ondt og må unngås.

Men et skifte er på gang. Flere og flere vet at sukker er farlig, og stiller seg tvilende til at fettet er farlig. Naturlig fett starter fettforbrenningsmotoren i kroppen og er bra for immunforsvaret. Svært få tåler sukker, det går alle opp i vekt av.

Derfor: Vend det døve øret til når budskapet om at ”mindre fett” og ”mer stivelse” (sukker for kroppen), må til for å forbedre folkehelsen. Spiser du den maten som anbefales av gamle ernæringsprofessorer og deres nikkedukker, får du et blodsukker som en berg- og dalbane. Du blir mett i noen timer, og fort sulten igjen. Når du spiser ”mellommåltid”, tvinger du bukspyttkjertelen å sprute ut nye mengder med insulin. Det blokkerer fettforbrenningen, øker mengden fett på kroppen og er første skritt mot diabetes-2 (eller karbohydratsyke som jeg kaller det).

Glade nordmenn bør spise slik at blodsukkeret holdes stabilt. Vil du bli god og mett i lang tid, skal du spise godt smør, ost og ribbe. Du skal spise rakørretten med ekte rømme, og du skal ikke spare på baconfettet og -terningene over lutefisken. Sammen med hjemmelaget sylte og sild, er dette sunn julemat. Bytt ut ølet med rødvin, spis denne maten, og unngå både overvekt og diabetes.

Sats på tradisjonell mat

I juletider skal man besøke slektninger og kose seg sammen. Benytt derfor sjansen til å snakke litt med farmor eller tante. Be om hennes oppskrifter, kanskje hun har en gammel kokebok? Der finner du mat som inneholder mye næring, og lite sukker. Det er mat som gir naturlig god helse.

Som svensk blir jeg litt misunnelig når jeg leser tradisjonelle norske oppskrifter. Norsk julemat er en matskatt uten sidestykke i Norden, og under mitt besøk i Norge spiste jeg det meste. Men jeg gikk glipp av sursild i en lake med lite sukker, og syltet kveitehode. Det er en tradisjonell samisk rett, like legendarisk som gravet hai fra Island. Det er fortsatt mye spennende å finne ut om mat!

Ble slank og frisk på julemat

For fem år siden begynte jeg min reise. Fra å spise ”normalt”, begynte jeg å spise julemat, året rundt. Ved hjelp av naturlig mat som dette har jeg fått en frisk kropp, og ikke minst en slank kropp. 65 kilo lettere, er min slankereise ved veis ende. Nå vet jeg hvilken mat som forbrenner fett og hvilken mat som lagrer fett på kroppen. Derfor skal du ikke tro på apostlene som ber deg spise mye brød og lite fett. Spis som ur-farfar gjorde. Da kan du begynne din egen helsereise allerede denne julen – med deilig norsk julemat!

God jul - hilsen Sten Sture Skaldeman
og Jan Mesicek
www.skaldeman.se
www.lillemaane.no

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 08:28   #2
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: En hyllest til norsk julemat av sss

Så bra

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 14:25   #3
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: En hyllest til norsk julemat av sss

Skaldemann er en fantastisk ressurs og et levende eksempel som virkelig vet å poengtere kostholdsbudskapet ut i sin ytterste konsekvens - og kaller en spade for en spade. "Ernæringsekspertene" har ikke særlig annet valg enn å prøve å unngå spørsmålsstillingen hans når de møtes til debatt.

Flott at du satte inn artikkelen, janmesi. Har du noen direkte kontakt med Skaldemann, må du hilse ham god jul og godt nyttår fra forumet - og be ham fortsatt stå på! Muligens titter han innom sidene selv også - det har han selv uttalt at han gjør.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 16-12-06, 21:41   #4
tess81
Seniormedlem
 
tess81 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 1.720
tess81 er en juveltess81 er en juveltess81 er en juvel

Sv: En hyllest til norsk julemat av sss

Lenge leve lavkarbo og norge? hehe......ja har jo alltid hørt at i jula er det mye feit mat som legger seg rundt magen, men de tar nok feil av hva som legger seg rundt magen som en "fin" bilring.....

Lenge leve norsk julemat

__________________
Carpe Diem




tess81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 22:07   #5
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: En hyllest til norsk julemat av sss

Den artikkelen var faktisk trykket i VG papirutgaven i går (søndag). Jeg fikk sjokk over at VG trykte den. Den var på VG debatt-siden, en hel side . Det var kjempemoro å endelig lese noe fra Skaldemann i lavkarbo-hater-avisa VG.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 15:56
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20
Atkins & Armour mam Fysisk og mental helse 20 09-02-05 17:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no