Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Lavt stoffskifte?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-06-07, 12:30   #1
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Lavt stoffskifte?

Har lest en del rundt, uten å finne svaret på det jeg lurer på.
Har en god stund tenkt på om jeg kan ha stoffskifte problemer. Legen min svarer bare med at vi har tatt test... og at det er innenfor normalen. Går det ann å ha lavt stoffskifte selv om prøvene sier dette?
Er det flere prøver man bør ta? Legene min er litt sløv... hadde vært fint å kunne komme til han og bare si hva jeg vil ha sjekka. Også hadde det vært ekstra fint å selv vite hva "innenfor normalen" er.

Kjempe glad for hjelp

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 18:58   #2
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: Lavt stoffskifte?

Ja, du kan ha lavt stoffskifte selv om prøvene er innenfor "normalen".

De mest vanlige prøvene å ta i forbindelse med lavt stoffskifte er:
TSH: 0,04-4,0
Fritt-T4: 11-24

Det finnes flere referanseomr. (avhengig av hvor prøven analyseres).

Har du f.eks. FT4 på 12 og TSH på 3,6, så er det lavt og du kan ha masse symptomer - men prøven er innenfor "normalen". Ikke alle leger gir medisin før en av prøvene er utenfor normalen.

Du kan ringe til legekontoret ditt å få opplyst prøveresultatet og referanseomr. - gjør det og legg det ut her så er det sikkert noen som kan kommentere det.

Lykke til

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 19:29   #3
Luna*
Seniormedlem
 
Luna* sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Hordaland
Alder: 48
Innlegg: 703
Luna* er en juvelLuna* er en juvelLuna* er en juvel

Sv: Lavt stoffskifte?

Jeg har lavt stoffskifte og bruker Levaxin. Da legen min fant ut at jeg hadde det var det et resultat av masing fra meg. Jeg visste at noe var galt, bare ikke hva. Hun endte med å ta noen utvidete blodprøver og fant svaret. Jeg vet ikke hvilke prøver det var, men be legen din sjekke det til du får et endelig svar.

Lykke til.

Luna* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 17-06-07, 19:43   #4
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Masing må til her også, og nå veit jeg litt hva jeg skal mase om... så takk skal dere ha

Når man begynner på medisiner... Tar det lang tid før de "virker" ?
Hører gjerne noen historier

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 17-06-07, 20:05   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Min lege sa det kunne ta 6-8uker for å "snu" hormonbalansen......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-06-07, 21:14   #6
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.

Masing må til her også, og nå veit jeg litt hva jeg skal mase om... så takk skal dere ha

Når man begynner på medisiner... Tar det lang tid før de "virker" ?
Hører gjerne noen historier

Er nok litt individuelt - men som Nille sier tar det vanligvis 6-8 uker. Noen merker bedring etter bare noen dager mens andre ikke merker noe noengang. Jeg merket vel en form for bedring sånn gradevis i løpet av de første 2-3 mnd. (litt lenge siden så jeg husker ikke helt). Det kommer litt ann på hvor lenge du har hatt ubehandlet lavt stoffskifte også - og selvfølgelig hvor lavt det er!!

Jeg hadde nok hatt lavt stoffskifte lenge før jeg gikk til legen (trodde jeg var utbrent ) - så det var liksom ikke noe tvil; prøvene var langt utenfor referanseomr. og jeg begynte med medisin samme dag som prøvesvarene kom.
Mamman min sliter litt nå, hun har en TSH på litt over 3 og en FT4 på ca 12-13 og er ikke i form. Hun sliter bl.a. med mye ledd- og muskelsmerter, sliten/trøtt og tiltaksløs, hes og "harkete" i halsen. Legen mener at dette er fine prøver, men jeg mener hun bør få prøve om det hjelper med litt Levaxin - skal være med henne til legen nestegang .

Håper du finner ut av dette - lykke til!!

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har du lavt stoffskifte? Fluffy Stoffskifte / hormonproblemer 16 15-02-07 21:24
Eurodiet, amming og lavt stoffskifte? serafina Spørsmål og svar 5 04-11-05 22:21
Ragnas erfaringer med høyt og lavt stoffskifte. RAGNA Stoffskifte / hormonproblemer 0 22-02-05 12:01
Hva skal til for at det defineres som lavt stoffskifte? Nooria Stoffskifte / hormonproblemer 22 07-02-05 22:23
Atkins + lavt stoffskifte = ikke bra?? Iset Stoffskifte / hormonproblemer 2 19-03-04 23:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no