Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Undrende om søtt ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-06-06, 15:57   #1
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Undrende om søtt ...

Jeg ser stadig at det snakkes om søte desserter, karameller og slikt ... og kan ikke fri meg fra å undres en smule. Er det bare jeg som er altfor fersk i gamet og som rett og slett er altfor idealistisk foreløpig - eller hva?

Er det ikke sånn at vi opprettholder det søtsuget vi allerhelst ikke vil ha - nettopp ved å fortsette å tilføre kroppen søte ting? Den rent fysiologiske søthungeren forsvinner etter som jeg har forstått selv om man tilfører ikke-blodsukker-stimulerende kunstig søtt ... men den mentale hungeren, da? Søtsuuuuuuuuuuget? Blir ikke det bare opprettholdt ved stadig å spise søtt?

Nå har jeg jo ikke mer enn drøyt to måneders fartstid på lavkarbomat selv, men fra å være totalt hekta på sukker, tenker jeg nå aldri på det, lenger - rett og slett fordi jeg aldri spiser det. Og hvorfor skulle jeg spise noe jeg ikke savner? Kommer jeg til å savne det når jeg ikke har spist det på et halvt år?

Forvirret ...

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 16:33   #2
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Undrende om søtt ...

Hvis ikke du savner det, så er det jo ikke noe vits i å spise det heller.
En ting jeg fortsatt savner er skikkelig god pizza. Og så synes jeg det er greit å kose seg med noe en ved spesielle anledninger, f.eks hjemmelaget is og kake.
Mørk og sukkerfri sjokolade har jeg aldri sluttet med og har ikke tenkt til det heller. Jeg har redusert og erstattet forbruket av en del ting. For meg blir din måte litt for ekstrem, men jeg er heller ikke tilhenger av å bruke mye kunstig søtning.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 16:37   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Undrende om søtt ...

Ja, jeg har ødelagt for meg selv hver eneste gang ved å lage alle slags erstatninger. Jeg klarer ikke å begrense meg med slike ting så for MEG er det veldig lurt å ikke lage slike ting. Mange går jo helt av skaftet når de hører de kan spise kremfløte og sukkererstatninger og lager alle slags kaker og desserter som de skal spise hver dag omtrent, men glemmer at kroppen jo helst vil ha naturlig mat og at vi opprettholder sukkersuget ved å holde på sånn.

Men nå må vi jo ikke dra alle over en kam heller. Noen KAN spise slik mat ofte og allikevel gå ned i vekt og ikke ha sukkersug, mens andre ikke kan NÆRME seg slik mat uten å få problemer. Og ikke alle lager slik mat HELE tiden heller, noen lager det til selskaper og festdager og litt i helgene, rett og slett for å klare å holde seg til kostholdet. Vi er jo alle forskjellige. Noen trives ikke på ren animalsk mat (deriblandt meg selv) men vil ha noe "friskt" også (salater, bær, evt litt frukt, grønnsaker...), mens andre syns det er helt grlimrende å kunne spise kotelett på kotelett og savner ikke en eneste ting.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 17:10   #4
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Undrende om søtt ...

Jag har ikke prøvd å lage noen av disse lav karb dessertene.. Tørr faktiskt ikke.. En gang i uka drikker jag en light brus annars bare mineral vann.. Søtning middel bruker jag også bare ibland.. Trenger det liksom ikke...
Men 1 ting savner jag såååå: Ett kallt glass melk!!!!!!

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 19:06   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Undrende om søtt ...

Fridolina: du kan vel ta deg et glass helmelk? Er det så fryktelig mange karber i det da?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 20:39   #6
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Undrende om søtt ...

For meg er dette en livsstil, livsvarig. Og for hele familien. Og da synes jeg det er greit å ha alternativer til bursdag og fest og slikt.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 21:04   #7
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Undrende om søtt ...

Opprinnelig lagt inn av Iset

Fridolina: du kan vel ta deg et glass helmelk? Er det så fryktelig mange karber i det da?

ja,det er ju 4.6 per 100 gr..100 gr er vell 1 dl.. så det er ju ikke vert det syns jag...ska ju bare ha 10-15 per dag jag..

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lite søtt gjør deg sur.. Er det sant? Fjonken Spørsmål og svar 11 14-02-06 09:39
Guri, jeg har totalt fått avsmak av alt søtt! Iset Spis deg ned i vekt med Skaldeman 16 03-02-06 22:40
Alt er blitt så søtt.... Iset Ketolysekuren 8 13-05-05 16:33
Søtt og godt? Summer Lavkarbo generelt 5 27-02-05 17:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no