Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Squashlapper/sveler

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-10-12, 14:44   #1
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Squashlapper/sveler

Disse er supre som tilbehør til kjøtt eller kylling eller bare helt for seg selv som mellommåltid med f.esk. litt bacon på eller rømme til.

Du trenger:
1 squash (ca 350 gr) kan ev. bruke gresskar istedenfor
1 stor løk (ca 120 gr) kan ev brukes mindre enn det
1 gulrot (ca 100 gr) kan ev. bruke litt mer (150) eller mindre
2 egg
1 dl fløte eller crem fraiche eller rømme
2 ss fiberhusk/psylium
30-40 gr erterprotein (ev. andre protein pulver eller bakepro eller om du ikke teller så mye på karbo havremel av store havregrynn)
2 ss kruskakli (ca 10 g) kan ev. sløyfes
2 fed hvitløk (mer eller midre etter smak)
litt grønt (dill, persille, basilikum)
litt pepper og salt
1 ts bakepulver om ønskelig (men ikke nødvendig)
smør eller olje til steking

Slik lager du dem:
Hakk løken og steik den gylden i smør/olje. Rasp gulroten på grov rasp og ha den opi panne sammen med løken og vend de sammen og steik litt til og ha i hakkede eller pressede hvitløkfedd. Sett det til sia for avkjølling. Rasp squashen med skall på fin rasp (ev. ca 1/3 del på grov rasp og resten på fin rasp om du vil ha litt mer struktur i lappene). Bland sammen med resten av ingridiensene til en passelig tykk røra og ha løk og gulrotene oppi. La røra stå i 10 min til fiberhusk får virke. Blir røra for tykk ha i mer fløte ev. vann om det blir for tynt er det mulig å ta mer proteinpulver. Steik lappene på hver side i en steikepanne i rikelig med smør ev. olje. Lag dem små (av en ss røra) så de blir enkle å vende. Jeg har plass til 5 lapper i min steikepanne og det blir nok røre til ca 20-25 lapper alt etter hvor store de er.
Serveres varme som tilbehør til middag eller som lunch/mellommåltid. Gjerne med litt ekstra hvitløk over eller litt rømme til.

Jeg lager også søte squash lapper til desert/frokost/lunch. Her ligger oppskriften på dem.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt

Sist redigert av Moogie : 28-10-12 kl 15:16.
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 14:28   #2
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Squash lapper/sveler

Åh, disse hørtes deilige ut

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Superenkle Sveler |Ingrrid Kake/dessert og snacks 2 19-08-11 15:46
Sveler Søster Bakst 1 23-07-08 20:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no