Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Dere som ikke tåler melk

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-08-11, 13:38   #1
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Dere som ikke tåler melk

Ja jeg har nå fått beskjed fra legen min i godt voksen alder at jeg ikke tåler melk. Ikke så rart kanskje for jeg har alltid reagert på melk men ikke tatt det så alvorlig. Har forresten to barn med melkeallergi. Men det jeg lurer på er hva bruker dere som ikke tåler melk når dere skal kose dere. Eller skeie ut? Jeg har kjøpt inn en del eldorado ting. Gele er jo greit men vaniljesaus og sjoko pudding da? Er havre/ris melk virkelig en fullgod erstatter? Jeg bruker det til barna. Men de er jo ikke vant med noe annet mens jeg ligger å drømmer om at når jeg skal skeie ut igjen så skal jeg lage meg krem å puddinger og you name it.
Joda jeg kan unne meg melke produkt en gang i blant men jeg får så kraftige utslett/kuler at jeg syns ikke det er verdt den smerten det blir. Uansett så skal jeg iallefall prøve meg på ei kvæfjordkake en gang. Det er iallefall fast bestemt.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 13:45   #2
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke tåler melk

Er det laktosen eller melkeproteinet du reagerer på? Dersom det er laktose fins det jo mye laktosefrie produkter.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 14:13   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke tåler melk

Jeg lager meg sjokolade - uten melk , og med nøtter og kanskje til og med litt syndig, tørket frukt... ... Ingredienser får du kjøpt på nett. Jeg er også veldig glad i (fersk) frukt da. Og frukt og bær er sunne utskeielser også når man teller karbohydrater - sammenliknet med mye annet "rart".

Et rødvinsglass har også blitt en utskeielse jeg er glad i.

Om det er melkesukkeret du reagerer på finnes det tabletter som du kan bruke en sjelden gang (de er dyre) og da kan du spise melkeprodukter uten store problemer.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 21:23   #4
stjernedryss
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Sarpsborg
Alder: 44
Innlegg: 40
stjernedryss er ny på veien

Sv: Dere som ikke tåler melk

Finnes mange fine erstatninger for melk. Vaniljesaus kan lages med havre/ris/soya melk. Det finnes sjokoladepudding/vaniljepudding lagd av soya. Du får fløte lagd av både ris/havre/soya. Det finnes også soya ost og ost lagd av bøffelmelk. Rømmeerstatning basert på soya er også å få tak i. Vet ikke hvordan det er med khb innholdet ettesrom jeg spiser lite slikt.
Men har lagd is av frosne bringebær, 1 ss sukrinmelis og en boks med havrefløte. Veldig godt!
Her har alle barna melkeallergi så all mat blir lagd uten. Smaker liten forskjell.

stjernedryss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 21:31   #5
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Dere som ikke tåler melk

Opprinnelig lagt inn av stjernedryss, her.

Finnes mange fine erstatninger for melk. Vaniljesaus kan lages med havre/ris/soya melk. Det finnes sjokoladepudding/vaniljepudding lagd av soya. Du får fløte lagd av både ris/havre/soya. Det finnes også soya ost og ost lagd av bøffelmelk. Rømmeerstatning basert på soya er også å få tak i. Vet ikke hvordan det er med khb innholdet ettesrom jeg spiser lite slikt.
Men har lagd is av frosne bringebær, 1 ss sukrinmelis og en boks med havrefløte. Veldig godt!
Her har alle barna melkeallergi så all mat blir lagd uten. Smaker liten forskjell.

Joda bruker alt det der til barna. Men jeg tåler ikke så godt soya så det holder jeg meg unna. Havre syns jeg er best til matlaging da rismelken oser det ris av.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 21:32   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke tåler melk

Av sånn snacks og desserter så går det feks an å lage pannacotta av kokosmelk. Mener også at det er noen melkefrie kakeoppskrifter i boka "bakeglede uten sukker", oog her på forumet tror jeg det ligger en oppskrift på sjokoladepudding basert på eggemelk. Mange alternativer når man begynner å lete, tror jeg!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 21:33   #7
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Dere som ikke tåler melk

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Er det laktosen eller melkeproteinet du reagerer på? Dersom det er laktose fins det jo mye laktosefrie produkter.

Det er visst melkeproteinet.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 21:34   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke tåler melk

Uffda, den er kjipere ... Jeg har heldigvis bare laktoseintoleranse, så jeg har nok ingen gode råd å komme med.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 10:19   #9
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Dere som ikke tåler melk

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Men det jeg lurer på er hva bruker dere som ikke tåler melk når dere skal kose dere. Eller skeie ut?

Går en tur i skogen, kino, kjøper blomster til kona, putter 100kr på et glass etc.

macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 10:28   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke tåler melk

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Det er visst melkeproteinet.

Om det er proteinet er det stor sjanse for at du kan tåle melk "fra andre dyr"... (Ikke at jeg likte geitemelk i det hele tatt, men bøffelmozarella og sauefeta er snaskens og du får et rimelig bra utvalg i ulike spennende geitoster. )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 00:10   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke tåler melk

Hvis du ikke tenker spesielt på lavkarbo her, så har jeg en blogg med kun melk- og eggefrie oppskrifter (vegan):

http://veganeren.blogspot.com/

Der er det MYE godt! Endel sunt også, feks. raw (men litt høyt i karber pga. dadler da, feks). Men sånn generelt sett så er det utrolig enkelt å erstatte melkeprodukter med vegetabilske produkter. Jeg har klart å veganisere nesten all favorittmaten min uten problemer og venner og familie merker nesten ikke forskjell, engang. Har du smakt Nilles "Love those berries mousse" her inne? Det er en av mine favorittdesserter, og her er den i melkefri variant.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 21:20   #12
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Dere som ikke tåler melk

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvis du ikke tenker spesielt på lavkarbo her, så har jeg en blogg med kun melk- og eggefrie oppskrifter (vegan):

http://veganeren.blogspot.com/

Der er det MYE godt! Endel sunt også, feks. raw (men litt høyt i karber pga. dadler da, feks). Men sånn generelt sett så er det utrolig enkelt å erstatte melkeprodukter med vegetabilske produkter. Jeg har klart å veganisere nesten all favorittmaten min uten problemer og venner og familie merker nesten ikke forskjell, engang. Har du smakt Nilles "Love those berries mousse" her inne? Det er en av mine favorittdesserter, og her er den i melkefri variant.


Se der ja, kjempe flott. Såg uuuutrolig fristende ut den moussen...

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 21:27   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke tåler melk

Den er fantastisk!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg tåler ikke ketose kamp Lavkarbo generelt 0 01-05-11 13:53
Tåler ikke mandler plutselig?? marithja Generell diskusjon 1 10-09-09 20:13
Buhu, tåler jeg ikke melk lenger? energibunten Fysisk og mental helse 31 20-02-09 09:31
Hvordan få nok fett? Tåler ikke melk lavendel Lavkarbo generelt 40 25-04-07 11:31
... tåler jeg ikke øl mer? janmesi Lavkarbo generelt 5 22-04-06 16:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no