Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hjelp meg i gang!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-18, 03:58   #1
xhyppax
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2018
Innlegg: 3
xhyppax er på en erverdig vei

Hjelp meg i gang!

Hei!
Jeg gikk på lavkarbo for noen år siden, når jeg bodde hjemme (foreldre sto for maten)- gikk da ned 12 kg. På den tiden ga jeg opp kostholdet, fordi helsen ble utfordrende, og jeg hadde ikke overskudd til å tenke på kosthold.
Nå er jeg klar for å prøve litt igjen.
Men jeg har glemt så og si alt.
Jeg er nok litt kostholdsfreak, da altfor mye energi går til analysering av alt som er sunt, og plutselig sitter jeg igjen med null å spise.
Skal og nevnes at jeg har slitt med spiseforstyrrelser i noen år ; Binge,bulimi.
Jeg har en god del helseutfordringer, som tar alt for stor plass i hverdagen.
Men over til det viktigste; Jeg har PCOS, og skal ned 30 kg.
Poenget mitt over her var vell at kosthold tar mye, mye energi, og jeg trenger rett og slett til hjelp til hvordan å starte.
Jeg er desverre ikke så flink på kjøkkenet, sliter en del med praktiske ting- men jeg øver og øver.
Jeg har akkurat fått til å lage super enkle og godt havrebrød, på 15 minutter.
Og, fant jo fort ut at det var dumt..
Jeg må tenke veldig på at kostholdet er noe jeg kan leve med, for er det ikke det- så tar hodet over. Jeg er ikke fan av mye fett, sålenge det ikke er de sunne. Jeg drikker ikke melk, men bruker mandel drikke (usøta)
Jeg spiser ikke godteri og sjokolade på lørdager, men finner alternativer som feks dessert,nøtter etc- sikkert mye usunt, men jeg føler ikke jeg får like sug etterpå, og da føler jeg det er godkjent. For det er jo viktig!
Jeg har faktisk tatt brød inn på dagsplan igjen, etter laang tid på kun knekkebrød- jeg føler jeg holder lengre på en brødskive, enn 2 knekkebrød.
Men jeg har innsett at jeg bør gi lavkarbo en ny sjangse, men ikke den ekstreme fett varianten.
Har dere en veldig lett og god lavkarbo brød oppskrift? Som har et lavere karbohydrat innhold enn feks ingers lavkarbobrød?
Hvis dere også har noe tips til slik basic mat, som bør erstatte det vanlige typisk karbohydratholdige, gjerne rop ut! Hadde virkelig hjulpet meg mye, da jeg virkelig trenger litt ''pedagogisk'' og forenklet informasjon, slik at det ikke blir for mye tull i hodet. Jeg føler vell at i første omgang, altså det viktigste akk nå er brødet, da det er det værste i mitt kosthold nå.
Beklager for langt innlegg, men jeg håper virkelig på litt veiledning.
Tusen takk for eventuelle svar!
Hilsen; Ei litt frustrert og sliten meg.

xhyppax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo with a twist? Svar med sitat
Gammel 25-02-18, 10:08   #2
AnneGK
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2018
Innlegg: 1
AnneGK er på en erverdig vei

Sv: Hjelp!

Ikke gi deg. Dette går bra ☺ Disse er enkle og lage, kan fryses, men holder seg også godt i kjøleskapet. Puffer
- Anne Grethe

AnneGK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med variasjoner Svar med sitat
Gammel 25-02-18, 11:42   #3
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp!

Det er mange gode erstatninger for brød man kan lage på lavkarbo etter min mening. Selv spiser jeg brød så sjeldent at den ene gangen jeg trenger en skive for å nyte reker og majones, kjøper jeg dette brødet: https://www.bramat.no/kosthold/teste...-grovbrod-2017

Det selges på Coop butikker og har 11g karbohydrat per 100g brød.

Noen enkle erstatninger for karbohydratrike retter:

Kokt potet: kokt knutekål
Ris: blomkålris
Pommes frites: sellerirot fries eller ugly beans(aspargesbønner(frossne) stekt i ovn)
Potetmos: blomkålmos, sellerirotmos eller blanding av dem.
Tacolefser: salatblad eller ferdigskivet ost
Kjeks til ost og kjeks: ost skjært i sneier, stekt i micro
Minipizza: bruk Kavli skivet ost som bunn. Stek sneiene i ovnen litt i forveien, ha på fyll og ost og stek til du syntes de er ferdige.

Lykke til! Vet ikke helt hvilke lavkarbo alternativer du ønsker, men kommer gjerne med flere forslag.

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-02-18, 22:53   #4
xhyppax
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2018
Innlegg: 3
xhyppax er på en erverdig vei

Sv: Hjelp meg i gang!

Tusen takk for svar begge to
Jeg ønsker vell litt oppskrifter som generelt er sunne, altså lavkarbo men at det ikke er det eneste. Er jo viktig at det et fiberikt, sunne fettsyrer etc. Jeg tåler heller ikke hvete, om det er viktig. Gjerne sleng med flere brødoppskriften med lavere karbohydratinnhold enn Ingersrugbrø om dere har fler, tenkte jeg skulle få litt hjelp av mamma til å prøve ut litt sammen�� Trenger også gjerne litt tips til enkle middager! Helst Så magert så mulig.. Jeg har feks høyt kolesterol. Ooog, jo! Tips til lørdags godt! Kanskje desserter som er enkle? Jeg syntes dette er så vanskelig. For man må jo gå i kaloriunderskudd også.. Dette ble mye vanskeligere enn jeg trodde.. Så mye å tenke på

xhyppax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo with a twist? Svar med sitat
Gammel 26-02-18, 00:22   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.185
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hjelp meg i gang!

Tror du tenker litt for vanskelig her. Fiber trenger du ikke tenke stort på på lavkarbo, ei heller sunne og usunne fettkilder. Og prøv å vende deg til tanken på at fett er sunt for deg. Kaloriunderskudd trenger du normalt sett ikke å tenke stort på, dette ordner seg selv for de fleste ved å unngå karbohydrater og prosessert mat. Spis kjøtt, fisk, egg og grønnsaker, så har du et greit grunnlag for kostholdet ditt. Spe gjerne på med nøtter og frø, og bruk også naturell yoghurt. Om du klarer å unngå sukker, melprodukter og ris/pasta/poteter er mye gjort.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 26-02-18, 00:22   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.185
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hjelp meg i gang!

Xxx

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 26-02-18, 04:59   #7
xhyppax
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2018
Innlegg: 3
xhyppax er på en erverdig vei

Sv: Hjelp meg i gang!

Tusen takk! Er nok litt for vandt til kontroll, så det skal jeg absolutt prøve på å slippe litt av. Det hørtes absolutt ikke så vanskelig ut, i det minste ikke umulig��

xhyppax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo with a twist? Svar med sitat
Gammel 26-02-18, 11:23   #8
Maja Èlen
Seniormedlem
 
Maja Èlen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Innlegg: 903
Maja Èlen har en fantastisk aura rundt segMaja Èlen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp meg i gang!

Dersom du tenker at du både skal holde deg unna karbohydrater og kalorier, så skjønner jeg at du blir sittende med lite idèer til hva du kan spise. Man må nok velge den ene eller andre veien. Men om du ikke er så glad i fett så er kanskje ikke LCHF noe for deg, men kanskje heller Fedon? Må nesten prøve seg frem... sette seg inn i filosofien og se hvordan kroppen og vekta oppfører seg. Jeg får f.eks stillstans av Fedon nå, så jeg må nærmere LCHF, og da spise fett.

Anbefaler at du låner en bok innenfor en filosofi, da vil du få masse tips og råd! Generelt, samt oppskrifter. Og da kan du holde deg til det, og koble ut tanker på andre filosofi-områder.

__________________
Resultat 2018: -3,2 kg
Maja Èlen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: http://litekarbo.blogg.no/ Svar med sitat
Gammel 26-02-18, 11:47   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp meg i gang!

Jeg har selv PCOS og veldig lite energi, så jeg kjenner problemstillingen. Men, du trenger fett! Hva skal ellers kroppen din jobbe med, når den har så mange utfordringer fra før? Du må vri det til å tenke på hva kroppen trenger, ikke hva hodet sier den trenger. Jeg vet det ikke er lett, all den tid vi har blitt uglesett i helsevesenet fordi vi ikke passer inn i deres mal og ofte direkte beskyldt for å lyve.
Har du lest noe om emnet? Sofie Hexebergs bok er et veldig bra sted å begynne.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp, jeg skal i gang igjen lille74 Ketolysekuren 2 28-01-10 00:52
Nå må jeg virkelig skjerpe meg. Hjelp meg i gang! grm123 Spørsmål og svar 30 17-01-09 02:51
Lite gang på ketolysekuren min...hjelp Superslimithink Spørsmål og svar 2 25-09-08 00:09
Hjelp til å komme i gang.... Elink Spørsmål og svar 3 09-08-06 20:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no